¡Dispara! (1993)

Alternatieve titel: Outrage

Spanje / Italië

geregisseerd door Carlos Saura
met Antonio Banderas, Francesca Neri en Eulalia Ramón

Ana is een scherpschutter in een circus dat voor een week in Madrid is. Marcos is een journalist die een stuk maakt voor de zondag bijlage. Hij interviewt haar en zij nodigt hem uit voor een etentje met de circusgroep. Ze dansen en brengen de nacht samen door, hij overweegt haar te volgen rond de wereld en belooft haar te volgen tot in de hel. Terwijl hij in Barcelona is om verslag te doen van een concert, wordt zij aangevallen door drie jonge mannen. Beurs, vernederd en bloedend, pakt zij haar geweer op om ze na te jagen. Marcos volgt haar pad dat hem werkelijk leidt naar Ana's hel.

Diesel
Had hier geen al te hoge verwachtingen van maar de film is me zeer goed bevallen moet ik zeggen. Uiterst effectieve sombere drama over een vrolijke, mooie vrouw die slachtoffer wordt van verkrachting en haar hele leven veranderd in een ware nachtmerrie. Sterke rollen van Antonio Banderas en Francesca Neri, prachtige score en veel memorabele scènes. Carlos Saura is een regisseur naar mijn hart. ****

Diesel
Bij nader inzien stem verlaagd naar 3,5 sterren.

De film past net iets beter in mijn 3,5* lijst.

avatar van marich
De versie welke ik heb was nagesynchroniseerd.
Ik kan het niet opbrengen om naar een ingesproken film te kijken. Daarom na 10 minuten uitgezet.

Had 'm dan in het spaans gelaten.**

avatar van 606
toch wel een sterke film ondanks ingesproken is en wat kon die vrouw schieten.

4 sterren

avatar van sinterklaas
Redelijke film

Het begin was een beetje saai, maar dat veranderde toen ana verkracht werd en wraak ging nemen.
Antonio Banderas speelde ook wel goed.

3,0***

avatar van 606
606 schreef:
toch wel een sterke film ondanks ingesproken is en wat kon die vrouw schieten.

4 sterren

na nog eens bekeken te hebben wordt de ingesproken engels zeer irritant.

3 sterren

avatar van Santino Corleone
De ingesproken Engels was erg irritant.. Daarom heb ik ook overwogen om hem uit te zetten.. Omdat ik niks te doen had heb ik deze film toch uitgekeken.. In het begin was hij gewoon uiterst saai maar na die verkrachting werd het iets spannender.. Verder gebeurde er niet zoveel op een paar moorden na..

avatar van Brix
Zo'n beetje het tegenovergestelde van een 'feel good' film.
In het begin zitten er een aantal onwaarschijnlijkheden.
Geen enkele circus-scherpschutter werkt met dergelijk zware munitie en geweer.
Dat zou ook nooit toegestaan worden, en is bovendien nutteloos.
Daarvoor gebruikt men kogeltjes van klein kaliber of zandpatronen(om balonnen mee stuk te schieten)
Ook de verkrachting van Ana, in haar caravan bij het circus is nogal ongeloofwaardig, tenminste voor wat betreft de plaats van het gebeuren.
Op een circusterrein heerst een enorme 'sociale contrôle'.
Iedereen weet zowat alles van de ander, en vreemdelingen die zomaar het terrein binnendringen worden in de regel onmiddelijk gesignaleerd door de circusmensen.
Dat is gewoon een feit, ik spreek uit eigen ervaring.
Ook weer wat geijkte (en onjuiste) clichés zoals circusartiesten die zowat allemaal gelijktijdig aan het repeteren zijn etc.
Maar goed, dit is een film.
En die is verder boeiend is mijn mening.
Goed geacteerd, vooral door Francesca Neri, maar Banderas is ook zeker niet slecht in deze film.
Ook een mooie rol van de moeder met kinderen, aan 't eind van de film.
De koele, zelfs fletse kleuren van de film verlenen er nog extra triestheid aan.
Goede muziek ook. Het lied 'Sinno me moro', gezongen door Alida Chelli, komt enkele malen langs, is sterk sfeer bepalend, en blijft mij bij..
De Engelse nasynchronisatie is een ramp.
Ik heb heel snel overgeschakeld naar het Spaanse origineel, met Nederlandse subs.
Verder is de film erg slecht overgezet op dvd, de beeldkwaliteit is acceptabel, maar er vallen voortdurend gezichten van acteurs, of delen van de gezichten buiten beeld tijdens de half-totalen en close-ups.
Ook een nogal misleidende cover foto van Banderas op het dvd doosje, als lokkertje.

avatar van FILM!BOY!
Ik had lange verwachtingen bij deze film, gezien het feit dat hij in een mega pack 10 movies zat. Maar in tegenstelling: hij beviel me aardig vergeleken met de andere films die erin zaten. Maar er zaten ook minpunten in deze film: ten eerste het acteerwerk; Antonio Berderas kennen we allemaal wel als Zorro, en vergeleken met het acteerspel dat hij als Zorro neerzette en hoe hij Marcos speelt, acteert hij als Marcos teleurstellend, maar dan moeten we ook niet vegeten dat hij 5 jaar voordat hij Zorro speelde, in deze film te zien was. In de tussentijd kunnen zijn acteerprestaties natuurlijk flink verbeterd zijn. Het volgende minpunt: de politie vindt Ana wel heel 'toevallig', zonder ervoor enig onderzoek te hebben verricht. Dit maakt de film echter wel uniek, opvallend en apart. Maar het verhaal bleef me ondanks deze twee minputen wel de hele tijd boeien en verveelde me geen moment. 3,0