Desperado (1995)

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Romantiek

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Antonio Banderas, Salma Hayek en Joaquim de Almeida

De vreedzame reizende muzikant kon de misdaad niet langer aanzien, zeker niet na de dood van zijn vriendin. In zijn gitaarkoffer zitten nu dodelijke wapens en hij vermoordt drugdealers onderweg naar Bucho, de moordenaar van zijn vriendin. Hij kan er niet eeuwig mee doorgaan, maar kan niet rusten tot hij Bucho gevonden heeft.

avatar van Inland Rabbit
Lekkere over the top film, zoals je van Rodriguez gewend bent. Goeie aktie, lekker sfeertje mede door de muziek en een superlekkere Hayek niet te vergeten. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen. 4*

BlueSword
leuke actie film met veel geschiet, vond het wel vermakelijk iriteerde me alleen aan de stukjes dat die dude dan heletijd stilstaat en iedereen als een mongool ernaast schiet.

avatar van maxcomthrilla
Ik vond het maar een vervelende, domme clichéfilm. Waarin de held een jongetje redt van een vrachtwagen etc.

Salma Hayek is leuk om naar te kijken. Maar verder waren de acteerprestaties ver onder de maat. Te dom voor woorden soms hoe Banderas zich overal uitredt en naderend onheil niet ziet aankomen, terwijl wij als kijker al vanaf 40 km afstand gewaarschuwd worden. Typisch verhaaltje van de held slaat zich overal doorheen ondanks al zijn vijanden en gaat er uiteindelijk met de buit van door, die hem natuurlijk weer beschermt. Mijn god, wat was die scène waarin die kerel aan Hayek vroeg of zij echt geen onderdak verleende aan Banderas slecht!

Saaie, slechte actie ook vaak. En de spanning was ver te zoeken. 2* Omdat de muziek lekker Mexicaans klinkt en omdat het over de gehele linie dan wel een b - film betreft, hij wordt echter net niet saai.

avatar van titia
Dit is met recht een film uit de categorie: "Tieten, schieten en bandieten".
Maar dat neemt niet weg dat ik een leuke avond heb gehad, en eindelijk eens niet bij een film in slaap viel! Die scene met Tarantino vond ik super.

ik heb jammergenoeg de eerste film niet gezien (el mariachi) maar de film bevat wel hele leuke maar weinig actiescenes ik geef een

Roseicollis
prima vermaakt met deze film
klopt het nou dat er twee vervolgen zijn gemaakt

Vandernagel
Deze film is deel 2 in een trilogie. De 1e is "El Mariachi" en de 3e "Once Upon A Time In Mexico".
Een goed vervolg op deel 1, maar toch minder gezien het budget waar ze mee konden werken.

3,0 sterren

djelle
Vandernagel schreef:
maar toch minder gezien het budget waar ze mee konden werken.

Het budget voor Desperado was nog steeds niet bijster hoog hoor. 7 miljoen dollar voor een actiefilm (wat zeer weinig is voor zoiets) die moest opboksen tegen de andere blockbusters in de zalen was geen makkelijke opdracht.

Er staat trouwens een interessante reportage op de double feature DVD (El Mariachi & Desperado) waar Rodriguez ondermeer uitlegt hoe hij de budgetaire beperkingen op creatieve wijze oplostte (zo zijn sommige acteurs wel 5x "neergeknald", die gewoon telkens onherkenbaar gemaakt werden enzovoorts)... Trouwens wat is er mis mee? Veel vette actie, dikke sfeer, mooie plaatjes... Ik zou niet weten wat er minder aan is.

Prima actie film met veel vermaak erin. Er hangt een heerlijke Mexicaanse sfeer in deze film en de actie, humor en de dialogen zijn uitstekend. Er wordt goed en leuk in geacteerd (vooral de bijrol van Tarantino was geweldig) en zwoele Salma Hayek laat een verpletterend indruk achter. Het verhaal is ook dik in orde en de actie ook (soms een beetje te overdreven, raket schieter in gitaarbox hahahaha hoe verzin je het). Verder zitten er schitterende dialogen, humor en zelfs romantiek in.

Veel acteurs in deze film zijn trouwens ook terug te vinden in de film "From dusk till dawn". Dat komt zeker omdat Rodriguez en Tarantino dikke vrienden van elkaar zijn (ze helpen elkaar ook onderling vaak met de films).

Dit is echt een aanrader voor een leuke film avond.

Aardig, maar niet meer dan dat: 3.00
Vooraf had ik niet heel erg hoge verwachtingen van deze film, maar het kon me toch wel enigszins boeien. De film is verrassend sterk, maar de overdaad aan zwaar overdreven schietscenes en het feit dat Mariachi telkens maar weer overleeft kwamen me op den duur de strot uit. De quote van Titia (tieten, schieten en bandieten) vond ik wel erg leuk, en kan ik me in die stelling wel aardig vinden.

Het verhaal stelt inhoudelijk niet echt veel voor, maar ondanks dat weet Rodriguez er toch wel wat van te maken. De film ademt van begin tot eind een klassiek sfeertje uit, en word het verhaal sterk neergezet. Nergens geen ingewikkelde plotwendingen of verraders binnen de "club" van Bucho, het blijft allemaal lekker basic, en dat mag ook wel weer eens een keertje. Toch vond ik het einde van de film wat matig toen Bucho ineens de broer bleek van Mariachi. Onvoorspelbaar, dat wel, maar het voegde eigenlijk niets extra's toe aan het geheel.

Het acteren is het sterkste punt van de film. Ik ben geen fan van Antonio Banderas, maar in deze film was hij wel te pruimen, bij vlagen zelfs zeer goed. Salma Hayek vult Banderas goed aan, en was er duidelijk een soort van chemie tussen de twee. De dialogen verliepen erg sterk, maar dat was met vrijwel alle dialogen in de film het geval. De Almeida als slechterik paste goed bij de film, al had hij van mij nog wel wat "harder" gemogen! De bijrollen waren over het algemeen best sterk. Steve Buscemi blijft een zeer speciale acteur (vooral qua zijn uiterlijk), en doet het erg leuk.

Wat betreft het realisme is het het allemaal net niet. Mariachi schiet er wel erg lustig op los aan het begin van de film, en zich vervolgens in het overgrote deel van de film opstelt als een ietwat gevoelig persoon. Het kan natuurlijk, maar het lijkt me wat onwaarschijnlijk. Maar dan de schietscenes zelf. Die gaan echt veel te ver, en ontbreekt het deze scenes totaal aan enige vorm van realisme. Er staan wel tien man in de bar met pistolen, maar nee hoor, Mariachi kan ze rustig een voor een omleggen, terwijl de tien mannen in de bar rustig op hun beurt lijken te wachten... Exact hetzelfde was het geval bij het "huis" van Bucho. Hij schiet Bucho neer, maar de tien man die daarachter staan weet hij schijnbaar te overleven, getuige het feit dat hij in het shot daarna weer in het ziekenhuis bij Manito (dacht dat dat jochie zo heette) is. Een keer is nog te overzien, maar niet meerdere keren. En datzelfde geld min of meer voor het schieten met die gitaarkisten, leuk voor twee a drie shots, maar geen tien keer.

Over de special effects kan ik vrij weinig zeggen, op een paar explosies na was hier niet heel veel sprake van. En die zagen er gewoonweg goed uit, evenals het neergaan van de meeste slachtoffers. Als ik lees dat het budget slechts 7 miljoen euro bedroeg, toch een schijntje voor het jaartal waar deze film uit stamt, dan kan ik met een gerust hart stellen dat Rodriguez er vrijwel het maximale heeft weten uit te halen. En dat is ook zeker wel een prestatie, maar zien we dat (helaas) niet in de beoordeling terug, want je moet toch enigszins kritisch blijven he! Het verhaal heeft niet heel veel om het lijf, maar het heeft zijn uitwerking gelukkig niet gemist. De film ademt sfeer uit, het acteren is erg sterk en zijn de actiescenes (lees: schietscenes) over het algemeen goed in elkaar gezet (afgezien van het realisme natuurlijk). Geen topper, maar desondanks heb ik me wel vermaakt: een ruime 3.00

avatar van praetorian
Ik vond vooral het begin van de film wel leuk, echt zo´n mexicaans sfeertje en een beetje schieten enzo. Ik vond ´t op zich ook niet erg dat hij de enige was die een beetje raak schoot. Soms, vooral in het café, ook best lachwekkend.
Later vond ik het alleen té overdreven worden, als hij z´n maatjes erbij haalt en raketten afvuurt enzo.

avatar van dvdfreak123
goed vervold op deel 1 zelf een stuk beter maarja zal mss ook aan het budget liggen ziet er nu veel beter uit als deel 1

avatar van niethie
Vroeger vond ik dit zo'n coole film heb hem echter al zeker twee jaar niet meer gezien maar kan me nog goed herrineren dat ik dit altijd de beste uit de mariachi trilogy heb gevonden, deze film bevat alles wat we van een rodriquez film mogen verwachten, veel heerlijke vaak veels te over de top actiescenes (die vaak doen terugdenken aan de actiescenes in het oude werk van john woo) en een klein maar simpel wraak plotje.
Kortom Desperado bevat alles wat een goede actiefilm in huis moet hebben...

3,5 sterren

Klopt het Nou
dat hier Twee vervolgen van zijn gemaakt

avatar van IcU
IcU
[email protected] schreef:
Klopt het Nou
dat hier Twee vervolgen van zijn gemaakt

Nee 1 vervolg. Er was nog een film voor, El Mariachi, maar dit is volgens mij een soort remake van die film. El Mariachi was de 1e film van Robert Rodriguez en erg low budget...

Kijk
Salma ziet er hier 100 x beter uit dan in
From dawn till Dusk

avatar van kArIzMa_Movie
'n Leuke film. De film bevat leuke dialogen en snelle actie. Banderas is goed op dreef en (de hele aantrekkelijke) Hayek in actie zien is voor mij altijd wel een genot om naar te kijken. Prachtige vrouw! Tarantino had 'n leuke korte rol, en Buscemi idem. 3,5*

Kan iemand me trouwens uitleggen hoe Banderas uit het huis van Gucho is ontsnapt?

djelle
kArIzMa_Movie schreef:

Reportedly, Desperado suffered severe cuts when initially submitted for an R-rating. The end sequence originally involved a large scale shootout between El Mariachi, Carolina, Bucho & his thugs. After seeing the amount of footage that needed to be trimmed, the director opted to delete the entire scene which currently ends in a slow-mo of Banderas blasting away...

Met andere woorden: daar hebben we vanwege censuurlijke redenen het raden naar. Meer informatie over dat vreselijk jammere, zinloze en onbegrijpelijke knipwerk op deze IMDB link.

Hopelijk brengen ze ooit nog eens een uncut versie uit.

avatar van jeanintjuh
De leukste van de 3. Banderas acteert geweldig en het spel tussen hem en Hayek is zeer vermakelijk. Mooie actiefilm en ik blijf het verhaal gewoon geweldig vinden. 4*

avatar van leidsehoodie
maxcomthrilla schreef:

Ik heb de film niet gezien, dus ik mag eigenlijk niks zeggen, maar:

"Kerel, één ding: kijk nooit meer een actiefilm, want als ik jou argumenten doorlees ben jij totáál niet geinteresseerd in het genre.
Ik ga toch ook die walgelijke prent van Amelie niet afkraken met als argument dat er geen actie in zit? Het verhaal was voorspelbaar en ongewloofwaardig?? Duhuuh... zucht"

avatar van leidsehoodie
Gister eens bekeken. Once Upon A Time In Mexico vond ik een geweldige film, dus deze kon eigenlijk niets fout doen:
Mooie actie, over-de-top, mooie kleurige beelden van Mexico, mooie muziek, grappige bad-guys en de coole Banderas. Alleen miste ik Depp wel. Ook moet ik zeggen dat ik hier het 'verhaal' een beetje vind afgeraffeld op het einde, daardoor blijven kijkers zitten met vragen als:
kArIzMa_Movie schreef:

Waarschijnlijk schiet hij ze allemaal voor hun flikker
Al met al een leuke actie film, maar het vervolg vind ik beter. Ook omdat het verhaal daar iets ingewikkelder is.
Op naar deel 1 (die het minst schijnt te zijn?)

avatar van Spetie
Die openingsscene blijft geweldig!

desperado is en blijft nog steeds een van mijn lievelingsfilms

ik vond wel hele leuke film met weinig inhoud maar toch wel leuk

avatar van ®Tc
Leuke actiefilm, leuke rollen van Buscemi en Tarintino.

Prima film van Rodriguez, het vervolg op zijn debuutfilm El Mariachi, dit keer met een zeer goede Antonio Banderas in de hoofdrol.
En natuurlijk is ook Salma Hayek niet te versmaden, wat een verschijning !!
Ook het scenario is zeer goed, al was de eerste naar mijn bescheiden mening iets beter, maar het gaat hem vooral toch om de actie en dat is allemaal prima in orde.
En wat dan gezegd van de soundtrack, werkelijk een pareltje, wellicht zit Rodriguez' beste vriend Tarantino daar voor iets tussen.
Een van de beste 'moderne' westerns deze prent, waarbij op geen litertje bloed meer of minder wordt gekeken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet al te bijzondere en zeer gelikte remake van het betere El Mariachi. Het is duidelijk bedoeld voor het grote publiek dat het origineel niet kent. Redelijk.

avatar van hellblazer93
Fijne over-the-top film met goede actie. Prima acteerwerk van Banderas en een goede sfeer. Salma Hayek ziet er inderdaad niet slecht uit en is dan ook een lust voor het oog .

Nog steeds mooie muziek maar het verhaal is niet geweldig. Dit maakt mij overigens niets uit aangezien het zo'n typische actiefilm is met de nodige cliche's. Ook dat maakt me weinig uit. Wel is het jammer dat er een aantal dingen niet kloppen in de trilogie. Bijvoorbeeld dat El Mariachi nooit meer gitaar kon spelen omdat er een gat in werd geschoten in deel 1 en dat hij ook zonder enige moeite kan knallen met zijn pistolen.

Al met al een goede film , maar het is geen topper.

4 sterren.

avatar van STEN_91
iemand n idee waar deze film te koop is?

avatar van hellblazer93
Ik heb hem de hele trilogie voor 11 euro bij de Blokker weg.