Desperado (1995)

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Romantiek

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Antonio Banderas, Salma Hayek en Joaquim de Almeida

De vreedzame reizende muzikant kon de misdaad niet langer aanzien, zeker niet na de dood van zijn vriendin. In zijn gitaarkoffer zitten nu dodelijke wapens en hij vermoordt drugdealers onderweg naar Bucho, de moordenaar van zijn vriendin. Hij kan er niet eeuwig mee doorgaan, maar kan niet rusten tot hij Bucho gevonden heeft.

avatar van Chainsaw
Had het vermakelijke Once Upon a Time in Mexico gezien, maar deze voorganger viel me behoorlijk tegen. Sure, de actie was vermakelijk en een paar geinige bijrollen (met Buscemi voorop) maken een hoop goed, maar het boeide me allemaal maar erg weinig. Vond Once Upon a Time in Mexico toch leuker.

3 kleine sterren.

Leuke film, die van een standaard filmpje een boeiende film weet te maken met enkele fantastische actiescenes. Mooi gefilmd, en met veel cool geacteerd.

Minpuntjes zijn vooral die muzikale insteekjes, die werkelijk nergens op slaan, en die hele cameo van Tarantino. Als je hem bezig ziet begrijp je ook de films die hij maakt. Compensatie maw.

Maar verder een zeer aangename film, die de gehele speelduur weet te entertainen. Vooral de actiescenes kunnen een herziening rechtvaardigen, de rest is net iets te basic. 4*

avatar van sinterklaas
Leuke explosieve film. Met een hoop geweld, explosies en humor daar houd ik van.

maar....el mariachi neemt wraak op bucho de moordenaar op zijn vrouw en die hem in zijn hand hebt geschoten die had ie toch al vermoord in EL MARIACHI

toch 5,0

avatar van maxcomthrilla
Ik vond het maar een vervelende, domme clichéfilm. Waarin de held een jongetje redt van een vrachtwagen etc.

Salma Hayek is leuk om naar te kijken. Maar verder waren de acteerprestaties ver onder de maat. Te dom voor woorden soms hoe Banderas zich overal uitredt en naderend onheil niet ziet aankomen, terwijl wij als kijker al vanaf 40 km afstand gewaarschuwd worden. Typisch verhaaltje van de held slaat zich overal doorheen ondanks al zijn vijanden en gaat er uiteindelijk met de buit van door, die hem natuurlijk weer beschermt. Mijn god, wat was die scène waarin die kerel aan Hayek vroeg of zij echt geen onderdak verleende aan Banderas slecht!

Saaie, slechte actie ook vaak. En de spanning was ver te zoeken. 2* Omdat de muziek lekker Mexicaans klinkt en omdat het over de gehele linie dan wel een b - film betreft, hij wordt echter net niet saai.

Prima actie film met veel vermaak erin. Er hangt een heerlijke Mexicaanse sfeer in deze film en de actie, humor en de dialogen zijn uitstekend. Er wordt goed en leuk in geacteerd (vooral de bijrol van Tarantino was geweldig) en zwoele Salma Hayek laat een verpletterend indruk achter. Het verhaal is ook dik in orde en de actie ook (soms een beetje te overdreven, raket schieter in gitaarbox hahahaha hoe verzin je het). Verder zitten er schitterende dialogen, humor en zelfs romantiek in.

Veel acteurs in deze film zijn trouwens ook terug te vinden in de film "From dusk till dawn". Dat komt zeker omdat Rodriguez en Tarantino dikke vrienden van elkaar zijn (ze helpen elkaar ook onderling vaak met de films).

Dit is echt een aanrader voor een leuke film avond.

avatar van kArIzMa_Movie
'n Leuke film. De film bevat leuke dialogen en snelle actie. Banderas is goed op dreef en (de hele aantrekkelijke) Hayek in actie zien is voor mij altijd wel een genot om naar te kijken. Prachtige vrouw! Tarantino had 'n leuke korte rol, en Buscemi idem. 3,5*

Kan iemand me trouwens uitleggen hoe Banderas uit het huis van Gucho is ontsnapt?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet al te bijzondere en zeer gelikte remake van het betere El Mariachi. Het is duidelijk bedoeld voor het grote publiek dat het origineel niet kent. Redelijk.

avatar van hellblazer93
Fijne over-the-top film met goede actie. Prima acteerwerk van Banderas en een goede sfeer. Salma Hayek ziet er inderdaad niet slecht uit en is dan ook een lust voor het oog .

Nog steeds mooie muziek maar het verhaal is niet geweldig. Dit maakt mij overigens niets uit aangezien het zo'n typische actiefilm is met de nodige cliche's. Ook dat maakt me weinig uit. Wel is het jammer dat er een aantal dingen niet kloppen in de trilogie. Bijvoorbeeld dat El Mariachi nooit meer gitaar kon spelen omdat er een gat in werd geschoten in deel 1 en dat hij ook zonder enige moeite kan knallen met zijn pistolen.

Al met al een goede film , maar het is geen topper.

4 sterren.

avatar van Flipman
Ergens is het compleet ongeloofwaardig dat het hoofdkarakter uit El Mariachi is uitgegroeid tot een professionele killer, maar cool is het wel! De eerste twee scènes van de film zetten al flink de toon en deden mijn twijfel wegnemen of ik nou wel of geen zin had om Desperado op dat moment te kijken. Ik wist niet dat Steve Buscemi ook in de film zat en die trok dan ook meteen mijn aandacht. Die eerste scène leek qua dialoog wel geschreven/geregisseerd door Quentin Tarantino. De daaropvolgende droomscène vond ik prachtig, dat 'El M' over die bar naar die maniak met dat mes toe loopt om 'm met de kop van zijn gitaar een knal voor z'n harses te geven, meesterlijk ! Ook leuk dat we nog een cameo krijgen van de antagonisten en de vriendin van de protagonist uit de voorgaande film.

Veel vragen worden niet beantwoord. Zoals eerder gesteld, waar heeft El Mariachi zijn skills vandaan? Hoe kent ie dat Buscemi karakter? Wie is Quino? Campa?

Het mooie is dat het helemaal niks uitmaakt dat deze facetten in mysteriën gehuld blijven. De film is niet gemaakt om diepzinnig te zijn en laat dat blijken ook. Onderhoudend is ie wel, voorspelbaar ook enigszins, maar entertainend helemaal !

avatar van dave
Deze film is niet alleen groots door de schitterende regie and location, maar vooral door de indringende muziek die in elke scène zit gevlochten.
Ik heb de indruk dat het ook niet zozeer om het verhaal gaat, maar om het vinden vande juiste sfeer. Dit gelukt Rodriguez helemaal, en ook Banderas vindt zich hier in.
Leuke bijrollen van Buscemi en Tarantino die je doen schaterlachen zorgen nog maar eens voor een meerwaarde.

Dit is veel meer dan 'maar' een 'Romantisch actiefilmje'.

avatar van Jawaddedadde
Vermakelijk, maar niet veel meer dan dat.

Geweldig over-the top, El Mariachi krijgt zo ongeveer 1783 kogels te verduren maar op één of andere miraculeuze wijze wordt hij nooit geraakt (okee, da's niet helemaal waar, hij wordt in de arm geschoten en krijgt een aantal messen in z'n lijf), maar goed, we zullen het maar aan de beperkte shooting skills van z'n tegenstanders wijten zeker? Ik zou hier niet over mogen vallen bij een film die zich overduidelijk niet serieus neemt, maar het viel me toch op. Ik betrapte mezelf op een brede grijns toen El M tegen z'n buddy (Campa of Quino, ik weet het niet meer) zei dat hij dekking moest zoeken Waarom toch? Gewoon in de buurt van El M blijven volstond toch?

Anyway, er zaten een aantal coole scènes in, dat zeker (de opener was geweldig, ook de scène met Tarantino in de bar was hilarisch) maar overall vond ik het toch te weinig. Zeker qua verhaal was dit een afknapper. Blijkt meneer Bucho toch wel z'n eigen broer te zijn zeker? Mja...

O, en Salma Hayek...jummie

avatar van movie acteurs
Fijne actie film. Het begin met Buscemi (die kop van hem ) waar hij vertelt over El Mariachi daar zit al een perfecte schiet scene in. Daarna volgen er meer. Heerlijke onwaarschijnlijke actie film met een erg goede setting en goede acteurs. 4,5.

avatar van NotJustAnOpinion
Voor een goed verhaal hoef je deze Desperado zeker niet te kijken wat normaal bij mij al gauw voor een lage score dan in aanmerking komt.

Maar de geweldige 2 openingsscene's, de prachtige muziek , de geweldige bijrollen en scene's van Buscemi en Tarantino , de mooie Salma Hayek, de goed geacteerde rol van badguy door Joaquim de Almeida en de fraaie decors van dat typische Mexicaanse stadje zorgde ervoor dat de 106 minuten voorbij vlogen. Punt.

avatar van Drs. DAJA
Duidelijk het beste deel uit de trilogie. Is El Mariachi een film die vooral veel sympathie opwekt met in het achterhoofd het budget en Once Upon a Time in Mexico voornamelijk charmant is vanwege haar spaghetti-western sympathieen; is Desperado simpelweg een geslaagde actiefilm. De film opent erg sfeervol en de actiescene zijn erg creatief en sterk gedecoupeerd. Waarschijnlijk krijgt hij bij herziening een verhoogd cijfer.

avatar van TinkerTex
Een van mijn favoriete films van Rodriguez: vol met vette actie en toffe personages. Een groot aantal leuke bijrollen, zoals Danny Trejo, Steve Buscemi, Carlos Gallardo en Quentin Tarantino. En een fantastische Salma Hayek. Kortom: topvermaak!

avatar van John Lee Hooker
Aardig filmpje. Salma Hayek past hier perfect in de zuidelijke omgeving en er zijn leuke bijrollen van Tarantino en Buscemi. Banderas doet het altijd wel fijn, hij maakt de film weer levend.
Verhaal is niet super, het draait om wraak, maar de actie is wel leuk met af en toe een explosie'tje. Toch wel grappig gedaan met de gitaarkoffers, al was de manier van ontmoeten wat raar ( ze lopen zomaar het toneel op, en precies wanneer de drie klaar staan arriveren de badguys ).
Hier en daar is er wat te weinig op de details gelet en het montagewerk is ook vreemd af en toe.
Het resultaat met zijn broer vond ik tegenvallen.

Niets bijzonders, kijkt lekker weg.

avatar van nognooit
Waar ik El Mariachi een charmante film vind en Machete hilarisch, vond ik geen van die ingrediënten terug in Desperado.

De film begint sterk met een enthousiaste Steve Buscemi die El Mariachi overdreven introduceert. Dit zoog mij gelijk in de film.
Vervolgens daalt het tempo en de spanning. Dat is niet heel raar, want veel films nemen vanaf dat punt de tijd om de karakters wat diepgang te geven of het verhaal wat meer uit te bereiden. Hier gebeurt eigenlijk geen van beiden.

De introductie van Hayek's karakter komt heel geforceerd over en eigenlijk blijft dat de hele film zo. Nergens weet haar karakter te boeien, evenals de zogenaamde romance tussen haar en El Mariachi.

De actie scenes zijn soms wel aardig, vooral die in de bar, maar zijn vaak ook aan de wat lange kant. Doordat de karakters vrijwel twee dimensionaal zijn en de film tegelijkertijd toch serieus probeert te zijn, doet die actie niets behalve een beetje cool zijn.

De (ena) grote finale, waarbij El Mariachi hulp krijgt van twee vrienden met twee hele bijzondere koffers is wél grappig en lekker over-the-top. Dat er voor gekozen is om dat er nog eens tegen het einde bij te slepen is wel een beetje raar.

De soundtrack zit prima in elkaar, passend en sfeervol.

Binnenkort waag ik me aan Once Upon a Time in Mexico. Ik ben benieuwd hoe het slot van de El Mariachi trilogie mij gaat bevallen.

Desperado, het derivaat van El Mariachi, is een lege huls die het uitsluitend van zijn visuele kracht moet hebben (de montage doen denken aan het beste van John Woo). Want de niet aflatende kogelregen en vuurgevechten tot in het kwadraat kunnen het gebrek aan script niet camoufleren. Desondanks heeft deze moderne western zijn momenten en weet leuk vertier te bieden aan wie niet al te veeleisend is.

avatar van gijsvogel
Heerlijk,

Rodriguez ten voeten uit.
Dit soort dingen is toch gewoon echt zijn favoriete toestel in de speeltuin, en ik hou er dan ook wel van.

Prima acteerwerk, dat op de juiste momenten even lekker over de top gaat.
Cinematografisch weer leuk in elkaar gezet.

avatar van boozebelly
13 in een dozijn gevalletje...

Het begin vond ik nog wel aardig. Het sfeertje word door het inleidende verhaaltje en de lekkere soundtrack leuk opgebouwd. Die eerste schietpartij (in het café) is ook nog wel aardig maar daarna zakt het allemaal behoorlijk in.
De scenes die je vanaf dan voorgeschoteld krijgt zijn vrij inhoudsloos en een tikkeltje saai, waardoor het moeilijk word om je volle interesse bij de film te houden. Ik kreeg de indruk dat ze vanwege het broodmagere script maar wat liepen te rekken, zodat de film niet te snel gedraaid zou zijn.

Verder krijg je wat spanningsloos & standaard schietwerk voor je kiezen en natuurlijk een stomme romance met een bloedmooie griet, totdat je bij de uiteindelijke afrekening komt (die je vanaf het begin natuurlijk al aan ziet komen). Die afrekening loopt ook precies zoals verwacht met als toppunt weer een gevalletje: 'Ik schiet, maar wacht zo enorm lang met het overhalen van de trekker zodat jij meer dan voldoende tijd hebt om het te voorkomen'

Een paar punten omdat het acteerwerk wel in orde was en het er visueel allemaal wel degelijk uitzag. Verder is het allemaal zo standaard en lafjes als het maar zijn kan. Heb mij aardig zitten vervelen en vraag mij werkelijk af waarom dit doorsnee werkje zo hoog is beoordeeld

avatar van Sergio Leone
Goeie actiefilm, maar desondanks net-niet.

Het verhaal gaat verder waar El Mariachi stopte, maar kan op zichzelf staan. Rodriguez is qua verhaal (weer) niet zo inventief, maar hij verpakt het altijd wel mooi.
De actiescènes zijn goed vertegenwoordigd en zien er meestal goed uit. De romance is zowaar waarde toevoegend en de bad guy is degelijk.

Antonio Banderas past perfect in dit soort rol, al zie ik hem liever wat minder gevoelig en wat meer no nonsense. Joaquim De Almeida is erg goed als Bucho. Over the top, maar toch dreigend en niet storend. Salma Hayek is puur als actrice niet mijn favoriete, maar god, wat is zij mooi (en ook da's een voorbeeld van goeie casting).
Bijrollen zijn er voor de vaste Rodriguez-clan: Trejo, Marin, Tarantino, Buscemi,..

Stevige actie in sfeervolle decors en met sfeervol gitaargetokkel. Het heeft wel iets.
Nu nog eens Once Upon A Time In Mexico herzien. Wat ik me ervan herinner is zeker niet slechter dan dit.

avatar van Spetie
Schitterend vervolg op El Mariachi, al is het in feite een ruwe remake.

Robert Rodriguez had voor deze film meer budget beschikbaar en daar maakt hij dankbaar gebruik van, in deze erg leuke actiefilm. De cast is in ieder geval meer dan in orde. Antonio Banderas doet het prima als de stijvolle El mariachi, die natuurlijk de nodige wapens in zijn gitaarkoffer heeft. Salma Hayek is een fijne tegenspeelster en heeft een geweldige uitstraling die perfect bij deze film past. De chemie met Banderas is uitstekend. Daarnaast heeft de film een paar erg leuke bijrollen. Buscemi is altijd goed, evenals Trejo, maar vooral de rol van Tarantino is opvallend en de mop die hij verteld, is echt

Banderas gooit in deze film een hoop actie en die is erg goed en erg vermakelijk. Het is soms lekker overdreven, maart dat past perfect bij het heerlijk zomerse sfeertje dat de film uitstraalt. Er zitten behoorlijk wat schietpartijen in de film en Rodriguez brengt ze ook nog een op een stijlvolle en erg goede manier in beeld gebracht. Het einde met die gitaarkoffers met wapens is al helemaal geweldig. Wel is het jammer dat de film in de aanloop naar het einde iets inzakt, al is het slechts een klein beetje. Leuk trouwens ook dat de El Mariachi uit de vorige film hier ook nog een klein bijrolletje heeft.

Ik heb de film nu drie keer gezien en ieder keer is het allemaal weer erg vermakelijk. Als je mij zou vragen om een coole film op te noemen, dan is dit wel een van de eerste films waar ik aan zou denken.

avatar van Insignificance
Buscemi op de praatstoel, Tarantino die even mag ratelen en lekker omvangrijke, opgeblazen shoot-outs. Het sfeertje is natuurlijk dik in orde met de chicano rock op de achtergrond. Koppen als die van Cheech Marin en Danny Trejo zitten als gegoten en het wordt zelfs even echt broeierig met een nogal stomende Salma Hayek.

De dick gun is later nog beroemd geworden en zo zitten er best veel van die kleine geintjes in. Neem alleen het bier al. Toch heb ik 'm wel eens leuker gevonden. Na het cafeetje wil het wel eens wat aanlummelen met hier en daar een opleving. Zoals de mesjes. Pas wanneer El Mariachi steun van buitenaf krijgt, gaat het weer echt los.

avatar van Eraser2
Ik verlaag hem een halfje. Ik heb hem net weer bekeken en een aantal dingen vallen dan toch in negatieve zin op. Zo stelt het verhaal natuurlijk geen drol voor, maar helaas probeert Rodriguez dit op momenten iets teveel uit te bouwen. Dat terwijl de actie scènes de film juist zo ongelooflijk tof maken. Verder vind ik de bad guy hier een pak minder charisma hebben dan in El Mariachi. Maar goed toch blijft er een fantastische film over. Het is duidelijk te zien dat Tarantino heeft mee geschreven aan een aantal dialoogjes, hij heeft zelf overigens ook een geinige bijrol. Banderas doet het in de actie stukken erg goed en Salma Hayek... damn ...

Schitterend vermaak

avatar van Vinokourov
Heb deze direct na El Mariachi bekeken om in de zinderende Mexicaanse sfeer te blijven. Met een vele malen hoger budget heeft Robert Rodriguez wederom iets vermakelijks gefilmd. Echt veel beter dan El Mariachi vond ik het echter niet. Maar Rodriguez zijn stoere en sjieke stijl springt in het oog en dan met name tijdens de actiescenes! Die waren inventief en cool .

avatar van RuudC
Absoluut beter dan El Mariachi. Niet dat dat nou heel moeilijk was, maar er is iets aan de actiefilms van Robert Rodriguez waar ik gewoon niks mee kan. Hij wil het graag op een bepaalde manier hip maken. Er zitten zoveel knipoogjes in, maar hij vergeet in mijn ogen een leuk en vooral levensvatbaar verhaal te presenteren. Wat Antonio Banderas doet, is aan de lopende band badguys tegenkomen. Natuurlijk gebeurt er wel iets meer dan dat, maar dat heeft weinig meer weg dan het presenteren van nieuwe karakters. Stiekem vond ik Tarentino hierin dan best geinig. Ook de muziek is goed, bij vlagen prachtig. Goede keuze om voor Santana en soortgelijken te kiezen. De Mariachi’s samen in actie, is dan ineens weer wansmaak eersteklas. Leuk dat er een aantal grote namen in deze vrij goedkope ninetiesflick zitten, maar ik hoef deze niet meer te zien.

Een met veel liefde voor de "oude film" gemaakte wraakactiethriller met een simpel opgebouwd script (waarin het gebeuren wordt gerechtvaardigd, maar tegelijk lijkt de film zichzelf geen moment serieus te nemen). Het verhaal is overzichtelijk, onderhoudend, spectaculair, vol afwisseling en uitermate bloedig. De rollen van een zeer charismatische Antonio Banderas en Salma Hayek werden als mijlpaal in hun carrières gezien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Rodriguez wordt wel eens in één adem genoemd met Tarantino. Maar Rodriguez slaag ter toch maar steeds in om een veel betere sfeer weer te geven dan Tarantino. Debuutfilm El Mariachi was een zeer sterk begin voor de regisseur en ook met Desperado maakt hij een meeslepend vervolg. Hoe je van een simpel wraakverhaal toch een ontroerende, emotionele en vol actie gestopte film kan weergeven. Wat de muziek betreft is het kwestie van smaak, maar ik kan me er wel in vinden. Het is ook niet te verwaarlozen, omdat het nu eenmaal een gitaarspeler is. De passie van de muziek in het nemen van wraak gelegd. Prachtige film!

Blijft nog altijd een goeie film. Je merkt hier wel de stijl van Tarantino toen de films van de man en regisseur Rodriguez nog dichter bij elkaar lagen. Rodriguez beheerst naar mijn gevoel het genre beter. Ik kan toch meer genieten van deze Desperado dan van de Tarantino-films. Verder heeft Desperado alles wat z'n voorganger wat ontbrak. Een coole lead, een pracht van een vrouw, geweldige muziek en no-nonsense humor en actie. In herinnering zal hij altijd een 5* houden, maar ik geef toe dat het bij een 4.5* blijft. Daarvoor is het net niet 'af' genoeg en heb je enkele foute dingen als de cameo van Tarantino bvb. Die man zou verplicht ACHTER zijn camera moeten blijven.

Top. Al diverse malen gezien en blijft heerlijke film. Mooi mexicaans sfeertje...vette actiescenes, stoere held, lekkere meid, wraak, sentiment, foute barkeeper en die gitaargasten op het eind. Prachtig. Allemaal lekker aangedikt...zelfs de muziek klopt. Beginscene met Buscemi is alleen al 4 sterren waard

avatar van blurp194
Herzien voor het eerst in een jaar of tien.

De soundtrack staat nog als een huis. Dat zeker. Maar in de film zelf is de tand des tijds toch een beetje aan het knagen. Sommige scenes maken niet meer zoveel indruk als in 1995 - en verbazingwekkend genoeg is een daarvan de opening van Steve Buscemi - later herpakt dat wel wat, maar het zet wel een beetje de toon. Salma Hayek krijgt daarentegen wel evenveel punten als vroeger, net als Campa en Quino. Wat me vooral wat opvalt nu is dat de scenes elkaar af en toe net iets te slordig opvolgen - zoals het gitaarjochie er een beetje met de haren bijgesleept wordt. Maar Campa en Quino zijn nog steeds geweldig, en de hele rijke cast van de Rodriguez-clan is een genot om langs te zien komen. Nog steeds.