El Mariachi (1992)

Mexico / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Carlos Gallardo, Peter Marquard en Consuelo Gomez

El Mariachi is een muzikant die volgens de familietraditie met zijn gitaar door het land trekt. Het Mexicaanse stadje waar hij wat probeert te spelen heeft echter nog een andere bezoeker: Azul, een huurmoordenaar die zijn wapens draagt in een gitaarkoffer. De plaatselijke drugsbaas Moco en zijn handlangers zien El Mariachi aan voor Azul, en jagen hem op.

Kon er helemaal niks mee!
Aantal aardige stukken, maar de rest vond ik waardeloos.

avatar van Vinokourov
Geschoten met een schamel budget van maar 7000 dollars. Dat is goed te merken aan deze film, maar het maakt niets uit. Het is een geinig simpel filmpje, dat het best zich te omschrijven is als een moderne western. Dat het er af en toe amateuristisch uitziet, heeft juist zijn charmes!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zal denkelijk El Mariachi hoog hebben ingeschat door de betere sequels. Maar als je de film een keer herbekijkt, is het niet meer dan een 80's actiefilm. Weliswaar gemaakt in 1992, maar door het lage budget en de wat povere kwaliteit oogt hij ouder. De film is ook vooral actie, waar de opvolgers nog meer mikken op humor en een zuiderse coolheid. Rodriguez maakt hier het begin van zijn Mexico trilogie, naar de inspiratie op de dollar trilogie van Leone. Maar dan mis ik toch wel de eigen stijl en een meer charismatische hoofdrolspeler, die de regisseur later beter zou brengen in z'n films.

El Mariachi had volgens mij vergeten geweest als Rodriguez (en dan vooral zijn film Desperado) later geen bekendere films had gemaakt. De film is wel een keer leuk om te zien, maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van ILDIB
dr zitten leuke shots in maar t kan de knullige scènes niet verbloemen. maar niet onaardig gedaan. En waarom zie ik steeds Mike uit growing pains. ...

Duidelijk te zien dat deze film low budget was. maar toch heeft hij wel iets, prima film!

avatar van j0enne
Azul die heel droog door dat biertje staat te roeren als die die 3 kerels heeft omgelegd om 'm vervolgens in z'n hand te houden samen met z'n geweer om de vierde kerel om te leggen in de wc.

avatar van TomPSV
Ik heb erg genoten van vooral Machete en Sin City van Rodriguez, maar zijn oudere werk heb ik nog nooit gezien en dus leek het me een goed idee om met zijn allereerste film te beginnen. El Mariachi is, zeker voor een budget van slechts 7000 dollar, een prima film. Het is wel te zien dat de film met weinig geld gemaakt is, het acteerwerk en camerawerk is overall gezien niet van een heel hoog niveau, maar aan de andere kant zorgt dat ook wel weer voor een bepaald charme. Door de vrij korte speelduur blijft het, op een ietwat saai middenstuk na, boeiend tot het einde. Het einde van de film weet me overigens nog redelijk te verrassen, want ik had eigenlijk niet verwacht dat Domino neergeschoten zou worden en ook echt dood zou zijn. Dat is dus best een gewaagde keuze van Rodriguez, iets wat ik zeker kan waarderen.

3* voor El Mariachi. Binnenkort maar eens Desperado bekijken.

avatar van mcdaktari
TomPSV schreef:

3* voor El Mariachi. Binnenkort maar eens Desperado bekijken.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je Desperado nog niet gezien had want dat is toch een vrij bekende film van Rodriguez. Desperado is de verfilming van El Mariachi, officieel is het een vervolg. Ik vind het meer een beter uitgewerkte versie zeg maar.
Maar dat zul je zelf nog wel merken als je er naar kijkt. Desperado begint (vind ik) meteen goed met Steve Buscemi, maar die zie ik sowieso altijd graag acteren.

avatar van TomPSV
mcdaktari schreef:

De titel kwam me heel bekend voor, misschien ooit eens gezien maar toen geen blijvende indruk achtergelaten. Ik heb 'm overigens onlangs al bekeken (zie topic van Desperado). Erg vermakelijke film, ja.

avatar van Boenga
Geen topper, wel het soort debuutfilm dat je doet vermoeden dat de regisseur fijne dingen in petto heeft.
De low budget aanpak is zichtbaar, maar de humor (prioritair in vergelijking met de actie) maakt veel goed. De drie vrouwelijke bodyguards: heerlijk !!
Superslecht: de acteur (de enige niet-latino) die Mauricio speelt.

avatar van Vidi well
Fijne film! Het is even wennen aan de goedkoop ogende filmstijl, maar daarna vond ik het juist wel zijn charme hebben: het geeft de film een wat meer realistisch karakter, en wat minder Hollywood-perfectie. Ik hou van films waarin een sterke sfeer neergezet wordt, en daarin slaagt deze film prima. Een klein stadje, waar niemand te vertrouwen, in een dor landschap... western hints zijn aanwezig, altijd fijn!

Ondanks het lage budget kent deze film een paar epische beelden: de wandeling over straat met zijn nieuwe geweer is wel de meest epische. In zulke scenes is niet te merken dat je naar een low-budget productie kijkt. Leuk ook dat Rodriguez er meerdere 'effecten' in heeft verwerkt, zoals versnelde beelden, wat de film een wat 'stomme film' slapstick achtig karakter geeft om sommige momenten.

Vermakelijke film, meerdere kijkeurten waard.

avatar van fappie
Jos2 schreef:

Kijk, dit geloof ik wel. En dan is de film nog niet eens uitgebracht.

Dat zegt niet zoveel. Ik heb beelden van het origineel gezien en die waren ook prima.
Hij wilde eerst ook straight-to-video gaan geloof ik. Misschien dat de kwaliteit dan iets
minder was geweest, maar nog steeds dezelfde film.

avatar van Bram0108
Knap gedaan voor een budget van 7000 dollar!

De budgetten gaat tegenwoordig tot meer dan 200 000 000 dollar. En Rodriguez laat zien dat met een klein budget je ook een film kan maken.

De film keek echt lekker weg, al zag het er natuurlijk wel goedkoop uit. Grafisch is het origineel gedaan.

Zeker het kijken waard en kijk zeker ook de extra hoe het gemaakt is!

avatar van Ajax&Litmanen1
Het filmdebuut van Robert Rodriguez en tevens de eerste van zijn Mexico-trilogie. Alle reden dus om dit eens te bekijken. Binnenkort volgen uiteraard ook Deperado en Once upon a time in Mexico.
Het knappe van El Mariachi is dat de film in korte tijd is gemaakt met een budget van $7000. Bijzonder knap, want ook al oogt de film redelijk amateuristisch, je herkent er ook meer dan genoeg kwaliteit en vakmanschap in. Hier had Rodriguez al zijn eigen filmstijl en ook zijn gevoel voor humor en actie komt hier al prima uit de verf. De film is lekker rauw en to the point. Mooi dat hij hiermee door kon breken, want hij heeft daarna toch wel erg toffe films gemaakt met als hoogtepunt Sin City, al jaren netjes in mijn top 10.

avatar van Shadowed
Leuk debuut.

Het debuut van de heer Rodriguez is qua stijl best herkenbaar, en ik vind zelfs dat El Mariachi een aantal veel betere regiepunten vertoont in vergelijking met de hedendaagse regie van Rodriguez. Een bepaalde frisheid is hier te herkennen, die in andere films van hem wat minder aanwezig is.

Goedkoop is het zeker, en zo voelt het regelmatig ook aan. Toch is het knap dat het budget totaal op enkel 7.000 euro stond, want het is allemaal best groots opgezet. Uiteraard zullen de kosten in zo'n Mexicaans dorpje lager zijn dan een locatie in bijvoorbeeld Los Angeles of New York, maar ook daarbuiten is het knap dat het zo groots uitgewerkt is.

Ik was compleet verrast dat de regie best degelijk is en niet heel vaak wordt afgeremd door het lage budget. De opening in de gevangenis en de moord op de drie heren door Martinez in een bar waren scenes die behoorlijk goed opgebouwd waren. De kalme maar onheilspellende spanningsopbouw werkt regelmatig erg goed.

De actie is niet al te bijzonder, en niet perse vanwege het budget. Vooral standaard geknal overladen met een hoop slow-motion die op den duur in de herhaling valt. Hier en daar wat klungelige montage, en vooral net wat te traag in elkaar gestoken terwijl er in andere scenes plots een overvloed aan snelheid zit.

Acteerwerk is redelijk slecht, maar Martinez en Marquardt doen het best leuk. Vooral de eerste weet een aantal gave trekjes aan zijn personage te geven. Gallardo vond ik wat minder, is ook niet echt geschikt voor zijn rol, en Gomez was ook niet al te best. Het komt eigenlijk vooral van de schurken.

Hier en daar vallen een aantal dingen hard door de mand, maar in het algemeen was ik positief verrast door een frisse benadering en uitstekende opbouw van spanning. De pay-offs zijn zoals verwacht wat matiger en de slow-motion te prominent. Het is best een aardig debuut, maar maakt voor de rest ook niet veel meer indruk dan dat.

avatar van JoeCabot
Ook met weinig geld kun je geweldige cinema maken. Alleen is er ergens wel een ondergrens natuurlijk. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat $7.000 niet volstaat voor een volwaardige actiefilm. Maar goed, het hield Rodriguez blijkbaar niet tegen om er toch aan te beginnen. En hey, het levert nog een verrassend onderhoudende film op ook!

Natuurlijk oogt El Mariachi héél erg cheap. Het heeft iets van een uit de hand gelopen hobbyproject… Maar wel een bijzonder sympathiek hobbyproject. Rodriquez hoeft met niets of niemand rekening te houden. Hij kan alle regels van de kunst aan zijn laars lappen en doen waar hij zin in heeft (zolang het maar geen geld kost). Dat vertaalt zich o.a. in heel wat coole beeldcomposities en enkele absurde dialogen.

De cast vond ik trouwens wel opvallend volwassen en professioneel. Sommigen, zoals Gómez en Martinez, waren zowaar charismatisch. Het bewijst dat willekeurig uitgekozen acteurs niet per se hoeven onder te doen voor vet betaalde Hollywood-goden.