El Mariachi (1992)

Mexico / Verenigde Staten
Actie

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Carlos Gallardo, Peter Marquard en Consuelo Gomez

El Mariachi is een muzikant die volgens de familietraditie met zijn gitaar door het land trekt. Het Mexicaanse stadje waar hij wat probeert te spelen heeft echter echter nog een andere bezoeker, Azul, een huurmoordenaar die zijn wapens draagt in een gitaarkoffer. De plaatselijke drugsbaas Moco en zijn handlangers zien El Mariachi aan voor Azul en jagen hem op.

Kon er helemaal niks mee!
Aantal aardige stukken, maar de rest vond ik waardeloos.

avatar van Vinokourov
Geschoten met een schamel budget van maar 7000 dollars. Dat is goed te merken aan deze film, maar het maakt niets uit. Het is een geinig simpel filmpje, dat het best zich te omschrijven is als een moderne western. Dat het er af en toe amateuristisch uitziet, heeft juist zijn charmes!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zal denkelijk El Mariachi hoog hebben ingeschat door de betere sequels. Maar als je de film een keer herbekijkt, is het niet meer dan een 80's actiefilm. Weliswaar gemaakt in 1992, maar door het lage budget en de wat povere kwaliteit oogt hij ouder. De film is ook vooral actie, waar de opvolgers nog meer mikken op humor en een zuiderse coolheid. Rodriguez maakt hier het begin van zijn Mexico trilogie, naar de inspiratie op de dollar trilogie van Leone. Maar dan mis ik toch wel de eigen stijl en een meer charismatische hoofdrolspeler, die de regisseur later beter zou brengen in z'n films.

El Mariachi had volgens mij vergeten geweest als Rodriguez (en dan vooral zijn film Desperado) later geen bekendere films had gemaakt. De film is wel een keer leuk om te zien, maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van ILDIB
dr zitten leuke shots in maar t kan de knullige scènes niet verbloemen. maar niet onaardig gedaan. En waarom zie ik steeds Mike uit growing pains. ...

Duidelijk te zien dat deze film low budget was. maar toch heeft hij wel iets, prima film!

avatar van j0enne
Azul die heel droog door dat biertje staat te roeren als die die 3 kerels heeft omgelegd om 'm vervolgens in z'n hand te houden samen met z'n geweer om de vierde kerel om te leggen in de wc.

avatar van TomPSV
Ik heb erg genoten van vooral Machete en Sin City van Rodriguez, maar zijn oudere werk heb ik nog nooit gezien en dus leek het me een goed idee om met zijn allereerste film te beginnen. El Mariachi is, zeker voor een budget van slechts 7000 dollar, een prima film. Het is wel te zien dat de film met weinig geld gemaakt is, het acteerwerk en camerawerk is overall gezien niet van een heel hoog niveau, maar aan de andere kant zorgt dat ook wel weer voor een bepaald charme. Door de vrij korte speelduur blijft het, op een ietwat saai middenstuk na, boeiend tot het einde. Het einde van de film weet me overigens nog redelijk te verrassen, want ik had eigenlijk niet verwacht dat Domino neergeschoten zou worden en ook echt dood zou zijn. Dat is dus best een gewaagde keuze van Rodriguez, iets wat ik zeker kan waarderen.

3* voor El Mariachi. Binnenkort maar eens Desperado bekijken.

avatar van mcdaktari
TomPSV schreef:

3* voor El Mariachi. Binnenkort maar eens Desperado bekijken.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je Desperado nog niet gezien had want dat is toch een vrij bekende film van Rodriguez. Desperado is de verfilming van El Mariachi, officieel is het een vervolg. Ik vind het meer een beter uitgewerkte versie zeg maar.
Maar dat zul je zelf nog wel merken als je er naar kijkt. Desperado begint (vind ik) meteen goed met Steve Buscemi, maar die zie ik sowieso altijd graag acteren.

avatar van TomPSV
mcdaktari schreef:

De titel kwam me heel bekend voor, misschien ooit eens gezien maar toen geen blijvende indruk achtergelaten. Ik heb 'm overigens onlangs al bekeken (zie topic van Desperado). Erg vermakelijke film, ja.

avatar van Boenga
Geen topper, wel het soort debuutfilm dat je doet vermoeden dat de regisseur fijne dingen in petto heeft.
De low budget aanpak is zichtbaar, maar de humor (prioritair in vergelijking met de actie) maakt veel goed. De drie vrouwelijke bodyguards: heerlijk !!
Superslecht: de acteur (de enige niet-latino) die Mauricio speelt.