Desperado (1995)

Verenigde Staten / Mexico
Actie / Romantiek

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Antonio Banderas, Salma Hayek en Joaquim de Almeida

De vreedzame reizende muzikant kon de misdaad niet langer aanzien, zeker niet na de dood van zijn vriendin. In zijn gitaarkoffer zitten nu dodelijke wapens en hij vermoordt drugdealers onderweg naar Bucho, de moordenaar van zijn vriendin. Hij kan er niet eeuwig mee doorgaan, maar kan niet rusten tot hij Bucho gevonden heeft.

avatar van NotJustAnOpinion
Voor een goed verhaal hoef je deze Desperado zeker niet te kijken wat normaal bij mij al gauw voor een lage score dan in aanmerking komt.

Maar de geweldige 2 openingsscene's, de prachtige muziek , de geweldige bijrollen en scene's van Buscemi en Tarantino , de mooie Salma Hayek, de goed geacteerde rol van badguy door Joaquim de Almeida en de fraaie decors van dat typische Mexicaanse stadje zorgde ervoor dat de 106 minuten voorbij vlogen. Punt.

MoFeDu
Desperado,
Wel een vermakelijk filmpje. De film kent een hoog actiegehalte en de ruime anderhalf uur zijn dan ook zo voorbij. Echt iets bijzonders is de film niet, in ieder geval niet iets dat je echt bijblijft.

Het zat allemaal wel goed in elkaar, acteerwerk was prima en de actie zag er gelikt uit. Wel had ik een paar kleine puntjes waar ik me aan ergerde. Ten eerste de muziek die op bepaalde momenten totaal niet aansloot bij de film. Het tokkelde de hele film maar een beetje door, zelfs toen el mariachi gitaar ging spelen met dat jongetje hoorde je nog muziek op de achtergrond. Wat ik ook wat minder vond was die hele actiescene met die gitaardozen, dat was wel een beetje erg over the top, hoewel ik daar normaalgesproken niet echt heel veel problemen mee heb.

Ik werd wel echt betoverd door de schoonheid van Salma Hayek, wat een prachtige vrouw is dat zeg.

3.5 ster voor het uiteindelijk wel goede eindresultaat.

avatar van Drs. DAJA
Duidelijk het beste deel uit de trilogie. Is El Mariachi een film die vooral veel sympathie opwekt met in het achterhoofd het budget en Once Upon a Time in Mexico voornamelijk charmant is vanwege haar spaghetti-western sympathieen; is Desperado simpelweg een geslaagde actiefilm. De film opent erg sfeervol en de actiescene zijn erg creatief en sterk gedecoupeerd. Waarschijnlijk krijgt hij bij herziening een verhoogd cijfer.

Sterke film, prachtige muziek en een hele mooie vrouw.

avatar van sofripa
Heerlijk schietfestijn met coole Banderas die iedereen een lesje geeft. Prachtige rol van Buscemi. Het betere popcornwerk. 3,5 sterren

avatar van TinkerTex
Een van mijn favoriete films van Rodriguez: vol met vette actie en toffe personages. Een groot aantal leuke bijrollen, zoals Danny Trejo, Steve Buscemi, Carlos Gallardo en Quentin Tarantino. En een fantastische Salma Hayek. Kortom: topvermaak!

TinkerTex schreef:

Het is mijn favoriete Rodriguez film. Verhaal vond ik zeer leuk en de dialogen zijn vaak geweldig datzelfde geldt ook voor eigenlijk alle acteurs. En inderdaad Salma Hayek was fantastisch, volgens mij was ik direct verkocht aan haar toen ik haar zag. Vind haar nu nog steeds een fantastisch vrouw. De korte maar zeer sensuele rol van haar in de film "From dusk till dawn" was trouwens ook fantastisch

avatar van wibro
Geen film die je moet bekijken om het verhaal - dat stelt niets voor - maar puur voor de over de top actiescènes én Salma Hayek. Wat een lekker wijf is dat, een en al sensualiteit. Zonder haar voortreffelijke rol als Carolina had ik deze film niet meer dan redelijk gevonden. Verder ook best goede rollen van Steve Buscemi en Quentin Tarentino die helaas geen van beiden het einde haalden. Antonio Banderas deed het natuurlijk ook prima en de soundtrack was meer dan OK. Wel grappig trouwens die schietende gitaarkoffers.

3,5* dankzij Salma Hayek

avatar van John Lee Hooker
Aardig filmpje. Salma Hayek past hier perfect in de zuidelijke omgeving en er zijn leuke bijrollen van Tarantino en Buscemi. Banderas doet het altijd wel fijn, hij maakt de film weer levend.
Verhaal is niet super, het draait om wraak, maar de actie is wel leuk met af en toe een explosie'tje. Toch wel grappig gedaan met de gitaarkoffers, al was de manier van ontmoeten wat raar ( ze lopen zomaar het toneel op, en precies wanneer de drie klaar staan arriveren de badguys ).
Hier en daar is er wat te weinig op de details gelet en het montagewerk is ook vreemd af en toe.
Het resultaat met zijn broer vond ik tegenvallen.

Niets bijzonders, kijkt lekker weg.

avatar van paul83
Gisteren wederom een keer gezien. Blijft een heerlijke film met als hoogtepunten de scene in de bar en de seks scene met Hayek...

avatar van donkied
Zitten echt toffe scenes in maar vooral omdat ik een fan ben van dit genre en helmaal van Rodriquez-stuff had ik er meer van verwacht. Blijft een goede film maar was niet indrukwekkend helaas.

Antonio speelt natuurlijk een geweldig karakter. In het begin van de film heeft hij nog helemaal dat mystieke en schaduwachtige om zich heen. Maar dat verliest hij een beetje helaas. Had ik leuker gevonden als dat zo bleef.

Verder was de rest van de cast wel grappig. Leuk dat Tréjo nog even meedeed.

Aardige film dus 3*

avatar van nognooit
Waar ik El Mariachi een charmante film vind en Machete hilarisch, vond ik geen van die ingrediënten terug in Desperado.

De film begint sterk met een enthousiaste Steve Buscemi die El Mariachi overdreven introduceert. Dit zoog mij gelijk in de film.
Vervolgens daalt het tempo en de spanning. Dat is niet heel raar, want veel films nemen vanaf dat punt de tijd om de karakters wat diepgang te geven of het verhaal wat meer uit te bereiden. Hier gebeurt eigenlijk geen van beiden.

De introductie van Hayek's karakter komt heel geforceerd over en eigenlijk blijft dat de hele film zo. Nergens weet haar karakter te boeien, evenals de zogenaamde romance tussen haar en El Mariachi.

De actie scenes zijn soms wel aardig, vooral die in de bar, maar zijn vaak ook aan de wat lange kant. Doordat de karakters vrijwel twee dimensionaal zijn en de film tegelijkertijd toch serieus probeert te zijn, doet die actie niets behalve een beetje cool zijn.

De (ena) grote finale, waarbij El Mariachi hulp krijgt van twee vrienden met twee hele bijzondere koffers is wél grappig en lekker over-the-top. Dat er voor gekozen is om dat er nog eens tegen het einde bij te slepen is wel een beetje raar.

De soundtrack zit prima in elkaar, passend en sfeervol.

Binnenkort waag ik me aan Once Upon a Time in Mexico. Ik ben benieuwd hoe het slot van de El Mariachi trilogie mij gaat bevallen.

Desperado, het derivaat van El Mariachi, is een lege huls die het uitsluitend van zijn visuele kracht moet hebben (de montage doen denken aan het beste van John Woo). Want de niet aflatende kogelregen en vuurgevechten tot in het kwadraat kunnen het gebrek aan script niet camoufleren. Desondanks heeft deze moderne western zijn momenten en weet leuk vertier te bieden aan wie niet al te veeleisend is.

avatar van TM Scarface
Heerlijke goede film.
Lekker over de top bazooka in een gitaar koffer, maar wel goed.
Mooie special effects en goede dialogen.

avatar van mnrk
Dit is heerlijk entertainment .....

Alles in de film is lekker overdreven en juist daarom is het zo geweldig.
De acteurs die allemaal meedoen zijn ook super ( Antonio Banderas, Salma Hayek , Joaquim de Almeida en Steve Buscemi ).

Ook de locatie en de bijpassende muziek zorgen voor een geweldige sfeer in de film
Desperado (1995) - MusicMeter.nl

avatar van jordkaka
Lekker overdreven, soms net iets té over de top, maar prima film, met mooie gevechten, de gevechten in de bar en dat messengevecht zijn heel goed. De seks scene met Salma Hayek even op slowmotion gezet, damn wat is zij mooi.
Geef hem de gemiddelde score hier, muziek is trouwens erg goed, 3,5*

avatar van JanDahler
heerlijke film! de sfeer, de zwaar over the top actie, een geweldige antonio banderas, leuke bijrollen van Buscemi, tarantino en natuurlijk danny trejo, dit heeft me 105min doen genieten.
Echt lachen deze film, het verhaal is lekker simpel maar dat past er gewoon bij, een ingewikkeld verhaal was hier niet op zijn plaats geweest
Dit soort films zal wal niet voor iedereen zijn, sommigen gaan dit uiteraard overdreven en belachelijk vinden

El Mariachi vond ik heel erg tegenvallen, dat zag er echt té low budget uit en kwam op mij totaal niet over. Binnenkort eens ergens Once upon a time in mexico proberen te versieren, kijk er al naar uit.

GuyB
Schitterend.

Volledig mijn ding. Mijn ideaalbeeld van cinema. Over-the-top actie die stijlvol in beeld is gebracht, de man met de shotgun het liefst zo charismatisch mogelijk met aan zijn zijde een beeldschone vrouw. Een simpel, maar origineel verhaal die het allemaal nog iets leuker maakt.

'Desperado' gaf me kippenvel vanwege zijn goedheid, coolness en flamboyantie. De ene prachtige geschoten scène volgt de andere op, het geheel is énorm sfeervol. Salma Hayek is de mooiste vrouw die toen rondliep. Danny Trejo in beeld zien, al is het maar even, dat is een verademing. Iedere scène vertegenwoordigt actie op zijn best. De intieme scène tussen Banderas en Hayek is sensueel en om terug te spoelen.

Leuke bijrollen van Trejo dus, maar ook van Buscemi die in het begin even lekker de barman komt bang maken. Tarantino doet zijn bijdrage met een mop die vrij goed overkomt, de man heeft geen presènce, maar komt zo sullig over dat het leuk wordt.

De coolness druipt ervan af. Rodriguez heeft mijn respect. Dit filmpje wordt nog vele keren bekeken door me, wees gerust.

avatar van pierrrke
zeer goeie film!
veel bekende gezichte toch wl alleen jammer dat het grootste deel van de bekende cast al het loodje legt nog voor de eerste helft voorbij is want zij vormden toch wel een leuke bijdrage aan de film. Hier was trejo ook al een beetje machete vond k met zijn mesjes.
ook leuk is dat danny trejo en cheech marin ook in deel 2 voorkome maar dan in een ander personage. alle dacht ik toch want die film is ook al zo lang gelede.
Voor de rest maken de actie en de goeie acteerprestaties de film natuurlijk.

avatar van gijsvogel
Heerlijk,

Rodriguez ten voeten uit.
Dit soort dingen is toch gewoon echt zijn favoriete toestel in de speeltuin, en ik hou er dan ook wel van.

Prima acteerwerk, dat op de juiste momenten even lekker over de top gaat.
Cinematografisch weer leuk in elkaar gezet.

Robert FTW

Geweldig hoe hij zijn films maakt. Een verhaal van tientallen badguys proberen de goodguy te killen. Het is alsof een jongetje die met zijn vriendjes een schietfilm maakt maar dan met een groot budget. Met leuke vondsten ook buiten de gitaarkoffers. Ik vind zijn stijl echt geweldig en dat zie je terug in al zijn (actie) films.

Wat me wel opviel is dat je aan het einde een groot, laatste gevecht verwacht. Maar dan dik teleurgesteld wordt. Dit was ook zo in Machete met een van de teleurstellenste eindes die ik verwacht had van die film.

avatar van Lenzo
Begon erg sterk, vond de 1e helft beter dan de 2e.

EDIT: Oh, ik had geen idee dat dit een trilogie was. Zijn de andere 2 delen nog de moeite waard?

avatar van Starmaster501
Het eerste deel is nog vrij leuk net als deze.
Het derde deel is wat minder geniaal met ook een slechte soundtrack. Leuk voor een keertje of 2. Maar al met al is de hele trilogie het kijken waard.
Heb de trilogie op blu-ray voor 30 euro.

Lenzo schreef:
Begon erg sterk, vond de 1e helft beter dan de 2e.

Ik vond het eerste deel helemaal niks, héééél erg low budget, zo erg dat het lachwekkend is zelfs.

Deel 3 is dan weer net wat té ver gezocht en té cool, waardoor deze Desperado met voorsprong de beste uit de trilogie is.

avatar van Lenzo
Oke bedankt. Ik bedankt, ik kijk ze wel een keer als ik mij verveel .

avatar van JanDahler
Gewoon From dusk till Dawn en Machete kijken als je nog een lekkere Robert Rodriguez film wilt zien

JanDahler schreef:

Machete heb ik al gezien. From dusk till Dawn zal ik binnenkort eventjes bekijken.

avatar van Starmaster501
From dusk Till Dawn is ook erg leuk ja! Eerste helft een soort van Tarentino film (Hij speelt er ook in) en de 2e helft een doorgedraaide Rodriquez film!
Machete is geweldig btw.
Meer van dat soort films. Geen spy-kids...

avatar van Lenzo
Net Dusk till Dawn gezien, inderdaad aanrader .

avatar van boozebelly
13 in een dozijn gevalletje...

Het begin vond ik nog wel aardig. Het sfeertje word door het inleidende verhaaltje en de lekkere soundtrack leuk opgebouwd. Die eerste schietpartij (in het café) is ook nog wel aardig maar daarna zakt het allemaal behoorlijk in.
De scenes die je vanaf dan voorgeschoteld krijgt zijn vrij inhoudsloos en een tikkeltje saai, waardoor het moeilijk word om je volle interesse bij de film te houden. Ik kreeg de indruk dat ze vanwege het broodmagere script maar wat liepen te rekken, zodat de film niet te snel gedraaid zou zijn.

Verder krijg je wat spanningsloos & standaard schietwerk voor je kiezen en natuurlijk een stomme romance met een bloedmooie griet, totdat je bij de uiteindelijke afrekening komt (die je vanaf het begin natuurlijk al aan ziet komen). Die afrekening loopt ook precies zoals verwacht met als toppunt weer een gevalletje: 'Ik schiet, maar wacht zo enorm lang met het overhalen van de trekker zodat jij meer dan voldoende tijd hebt om het te voorkomen'

Een paar punten omdat het acteerwerk wel in orde was en het er visueel allemaal wel degelijk uitzag. Verder is het allemaal zo standaard en lafjes als het maar zijn kan. Heb mij aardig zitten vervelen en vraag mij werkelijk af waarom dit doorsnee werkje zo hoog is beoordeeld