The Mask of Zorro (1998)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Martin Campbell
met Antonio Banderas, Anthony Hopkins en Catherine Zeta-Jones

Het is twintig jaar geleden sinds Don Diego De La Vega zijn laatste heldendaad als Zorro heeft verricht. Maar de onderdrukking duurt voort en hij zal een opvolger moeten vinden die wil vechten voor het Mexicaanse volk. Hij neemt Alejandro Murietta onder zijn hoede, een struikrover met een 'vaag' verleden. Samen met Murietta wordt Zorro de grootste held die De La Vega eens was. Samen strijden ze voor de vrijheid van het volk en de waarheid omtrent de afkomst van de mooie Elena...

avatar van Tun-89
Eindelijk deze film gezien!
Hij is echt geweldig.
Verhaal word goed in beeld gebracht en bouwt
rustig op. De film heeft veel actie en humor, dit
is erg vermakelijk en maakt de film niet langdradig.
Banderas doet het erg goed als superheld, en
zeta-jones ook als porseleinen pop.
Ook leuk om Hopkins te zien in zo'n rol.
Zwaardgevechten, kostuums, special effects, stunts
allemaal erg gaaf in deze film!

4 *

avatar van aburex
Eén van de beste Zorro-film. De prachtige Catherina Zeta-Jones maakt de film nog meer het bekijken waard

avatar van Spetie
Een leuke avonturenfilm, zoals het in feite ook hoort in dit genre.

Het verhaaltje stelt allemaal weinig voor, maar dat maakt hier bal uit, want het is van begin tot eind gewoon puur entertainment en soms is dat best lekker. De acteurs zijn in ieder geval goed op dreef. Hopkins speelt een sympathieke rol als de oudere Zorro. Banderas is minstens zo goed als de jongere versie en heeft ook een erg sterke chemie met Catherine Zeta-Jones, die de vrouwelijke hoofdrol voor haar rekening neemt en veel charme uitstraalt.

Dat het verhaal verder een voorspelbaar verloop kent, mag de pret niet al teveel drukken. Er is avontuur, er is chemie, er is charme, er is humor, er zijn zwaardgevechten, er zijn achtervolgingen en er is vooral veel plezier. Bij de acteurs, maar uiteindelijk ook bij de kijker, want The Mask of Zorro vermaakt van begin tot einde en zo zie ik ze graag.

avatar van mar007
heerlijke film vind ik dit,van de week maar weer eens herzien.

Heerlijke film! Vanaf minuut 1 tot aan het eind blijf je geboeid kijken. Er zit spanning in, de chemie tussen de acteurs is super en het zit vol met actie. Met als absoluut hoogtepunt het slot bij de mijn. Daarnaast is Catherina Zeta-Jones een lust voor het oog. 4*

avatar van Thorongil
Paar weken terug gezien en was echt onder de indruk. Vooral de choreografie van de gevechten was fenomenaal. Antonio banderas is ook echt top in de rol van Zorro, vol charisma en energie, rol is op zijn lijf geschreven. Catherine Zeta Jones op het top van haar schoonheid, geweldige muziek. Interessant plot. Kortom de betere swashbuckler.
Heb na deze film ook het eerste seizoen Disney's Zorro met Guy Williams bekeken, zozeer was de interesse in Zorro terug aangewakkerd.

avatar van Vinokourov
Best een leuke avontuurlijke actiefilm . De film is wat aan de lange kant, maar het loopt continu wel lekker door en heeft een topcast! Anthony Hopkins en Antonio Banderas hebben leuke rollen met wat humor tijdens de actiescenes. Normaliter ben ik daar niet zo kapot van, maar bij een karakter als Zorro vind ik het wel passen. Verder is er een spetterende Catherine Zeta-Jones, ook niet heel verkeerd!

Toch wel een goedgemaakte swashbuckle van de degelijke Campbell. Toon en tempo zijn goed. De clichés zitten een beetje in "Zorro" opgesloten, waardoor je precies weet hoe het verhaal zich zal ontvouwen. Daardoor kun je concentreren (wat op zich dus niet nodig is) op degengevechten, narrow escapes en een hoop vermakelijke onzin. De conclusie dat dit een heerlijke ouwerwetse (grappig dat dit in deze context eigenlijk altijd geldt als compliment) avonturenfilm is, doet mij beseffen dat dit soort films onmisbaar zijn als gezond tegenwicht op zwaardere kost. 3,5 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op de vooravond van de 21e eeuw, pakt Hollywood uit met deze romantische degenfilm. Met een update naar de huidige tijd, maar tegelijkertijd vol avontuur en een tijdloos sfeertje. Zorro is een literaire volksheld zoals Robin Hood of de Drie Musketiers. Een film als de Robin Hood versie van Ridley Scott bewees al dat je dit genre niet op een al te donkere manier moet weergeven, maar dat een combinatie van sterke degengevechten, een hoofdfiguur die de held van het volk is, en wat humor en romantiek erbij, de ideale manier is om deze figuren naar het witte doek te brengen.

Banderas is geknipt in deze rol en ook Anthony Hopkins doet het goed. De andere figuren liggen me wat minder, maar doen het zeker niet slecht. Ook mijn complimenten voor regisseur Martin Campbell die de sfeer mooi weergeeft, zonder dat het slapstick wordt. Foutje dat Disney bvb deed in de 1993-versie van de Drie Musketiers. Cambell trok met Goldeneye en Casino Royale ook 2 keer de Bond-reeks terug op het juiste spoor. En met veel liefde voor de oude films en tv-series rond Zorro maakte hij deze film The Mask of Zorro. Het viel me op hoe enkele zeer voor de handliggende trukjes zeer effectief waren, zoals het zonlicht in de degen van Zorro, zijn profiel tegen het maanlicht, de brandende Z, ...

De film is zeer te genieten, zelfs na zoveel jaren. Soms duurt het gezien het verhaal net iets te lang en sommige acteurs mochten vervangen worden. Maar heb er wel van genoten.

avatar van rcuppen79
Heerlijke avonturenfilm die tevens een ode is aan de oude swashbuckler-films van de jaren 30 en 40.

De film ziet er niet alleen prachtig uit, maar wordt ook met de nodige humor verteld. Dat ze hierbij af en toe te ver gaat is de film vergeven. De Zorro van Antonio Banderas is behoorlijk clownesk en mijn voorkeur gaat dan ook naar acteurs als Guy Williams of Duncan Regehr, die de rol van Zorro iets serieuzer vertolkten. De rest van de vertolkingen zijn echter prima. De beeldschone Catherine Zeta-Jones steelt de show.

De actie is echter magistraal met duizelingwekkende stunts en uitstekende choreografie. De muziek van James Horner zet de sfeer en ook de fotografie van Phil Meheux verdient een pluim.

Regisseur Martin Campbell stak eerder de James Bond-reeks met de film GoldenEye in een modern jasje en dat doet hij hier ook met The Mask Of Zorro.

Deze film brengt de spanning langzaam op, met hier en daar een vleugje humor, zeer de moeite waard!!

avatar van notsub
Dit is zo'n film die het goed doet als je (te) veel serieuze films achter de rug hebt. Het tempo is optimaal, de actie is luchtig, het avontuur is volop aanwezig en je kijkt naar klasse acteurs als Anthony Hopkins. Er is echt weinig mis met The Mask of Zorro, maar verwacht vooral geen suspense of diepgaand graafwerk. Dit is een film die gemaakt is voor de avond, die je op een heerlijk ontspannen wijze wilt afronden.

avatar van Tom-Hanks
Gisteren heb ik de film gezien en vond hem middelmatig. Van een Zorro-film had ik meer actie verwacht. De vechtscenes zijn aanwezig in het begin en einde van de film, niet in het midden. Dat vind ik spijtig. Het verhaal had ook een voorspelbaar einde. Je wist direct hoe het zou aflopen. Toch had het met Anthony Hopkins en Antonio Banderas een topcast.
Ik geef de film een 3.0

avatar van martijn011
Prima film. Had deze film jaren geleden al eens willen bekijken, het is er nu pas van gekomen.
De film kijkt bijzonder prettig weg. De actie is best aardig, er zit genoeg humor in en de cast lijkt er ook plezier van te hebben.

Alhoewel je nogal wat kanttekeningen bij het verhaal kunt plaatsen wordt het nergens echt storend. Catherine Zeta-Jones en Antonio Banderas als koppel is een geslaagde combinatie, Anthony Hopkins is zoals altijd gewoon goed en ook de schurkenrol is prima ingevuld. Kortom, deze film zal ik heus nog wel eens opzetten.
Ruim voldoende

avatar van de grunt
Jeugdsentiment.

Het adequaat gemaakte verhaal van deze masker en degen-actie-avonturenfilm was in de eerste plaats prettig en pretentieloos vermaak, met 'n beetje melodrama, puntige dialogen en de bekende grappen en grollen op z'n tijd en met drie, voor dit genre, uitermate geschikte hoofdrolspelers. De kledij was prachtig en de decors waren schitterend.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze had gezien en dus nog eens her bekeken. 'k vond het een prima avonturenfilm met een goeie cast. De stunts waren ook goed en de film zag er goed uit.
Verder geen moeilijk verhaal, maar hij weet wel te boeien.

avatar van IH88
“It isn't just one man, damn it. It's ZORRO.”

Jeugdsentiment. The Mask of Zorro straalt aan alle kanten plezier uit en heeft met acteurs als Banderas, Zeta-Jones en Hopkins een home run geslagen. De decors, de locaties, de kostuums, de muziek etc. Alles straalt klasse en sfeer uit en ik zou nog uren in deze wereld kunnen blijven hangen.

De film heeft humor, actie, drama, romantiek en mixt dat tot een heerlijke cocktail dat smaakt naar meer. Banderas en Hopkins zijn grandioos als Zorro en Zorro's opvolger en de tijdloze Zeta-Jones laat zien wat ze in haar mars heeft. Haar chemie met Banderas spat van het scherm en hun gekibbel en geflirt is erg vermakelijk. Wilson en Letscher zijn ook heerlijk als bad guys en stralen echt dreiging en meedogenloosheid uit. Als laatste moet ik ook de zwaardgevechten een compliment geven want die zagen er geweldig uit. The Mask of Zorro heeft veel sentimentele waarde maar staat daarnaast als spetterend actieavontuur nog steeds als een huis.

Alles valt goed in zijn plooi in deze avonturenfilm : de actie- en gevechtsscènes, de passies en de emoties, de romantiek en ook de ontspannende humor. Bovendien zit het ook filmisch (spectaculaire stuntscénes, costumering en decors, totaalgezichten...) goed en is het acteerwerk zonder haperingen.
Het verhaal is edel : de strijd voor vrede en tegen onrecht. Op dit niveau mogen ze zonder bezwaar nog Zorro-belevenissen naar boven halen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb niet zo heel veel met Zorro, althans in de zin dat ik er niet veel van gezien heb. Maar als Martin Campbell, mijn favoriete James Bond regisseur, de producer is dan zal het vast wel prima zijn. En dat blijkt uiteindelijk ook wel, want ondanks dat de film me te lang duurde is het bijzonder fraai gefilmd met mooie shots, fraaie decors en met een fijne soundtrack en met een best wel amusant verhaaltje. Acteerwerk van uitstekend niveau, maar dat is met deze cast niet zo vreemd. En Catherine Zeta-Jones, wat is ze beeldschoon zeg, pfoe. Wat ik aan dit soort films wel mooi vind is dat een held nog echt een held is. Sinds de afgelopen 10 jaar met superheldenfilms zie je dat aspect steeds meer naar de achtergrond geschoven worden, omdat emotionele diepgang nodig is. Nou, ik vind het op de ouderwetse manier ook wel eens leuk. Er zit meer dan zat spektakel en humor in de film om tot het einde toe te blijven boeien.

avatar van Boneka
Keek vroeger altijd naar Zorro (vaste prik op de zaterdagavond geloof ik). Deze had ik vreemd genoeg nog nooit gezien. Vond 'm nooit serieus genoeg kennelijk, maar daarom juist is het een verademing om er eens naar te kijken. Lekker luchtig, vol avontuur, mooie beelden, een degelijk plot en een bloedmooie vrouw Catherine Zeta-Jones (wow). Helaas hebben ze een fijne scene met haar eruit geknipt als ze een duel aangaat met Matt Letscher (mooie rol) op het paard, waarin Zeta er nog sexier uit ziet met een strakke mooie hoed op. En toch moet ik zeggen dat Anthony Hopkins weer de show steelt. Wat kan die kerel toch uitstekend acteren.

Zorro (betekent Vos in het Spaans) is natuurlijk een legende, maar de opnames zijn mooi opgenomen in Mexico. Zover als mogelijk is alles identiek opgenomen. Hoe dan ook deze film met vervolg is een aangename kijkbeurt zeker waard.

avatar van Kenzomovies
Film Pegasus schreef:

Wie zou jij vervangen hebben ?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Kenzomovies schreef:

Wie zou jij vervangen hebben ?

Het is al drie jaar geleden dat ik de film nog gezien heb. Banderas en Hopkins mogen in elk geval blijven. Zeta-Jones past hier wel bij, maar is nooit een memorabele actrice geweest. De rest is inwisselbaar.