King Kong (2005)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Actie
187 minuten / 201 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Naomi Watts, Jack Black en Adrien Brody

De jaren '30. Een groep filmmakers reist af naar een legendarisch eiland om een film op te nemen. Eenmaal aangekomen blijken alle geheimzinnige verhalen over het eiland op waarheid berust: het eiland wordt bevolkt door mysterieuze inboorlingen en vele gigantische beesten. Hoofdrolspeelster Ann Darrow wordt de gevangene van één van deze beesten: de 8 meter grote gorilla Kong. De filmcrew trekt er vervolgens op uit om haar te redden.

avatar van Kondoro0614
King Kong

Dit is dus al de derde film van het concept King Kong? Ik wist echt niet dat er een 1933 versie was. Wow! Wou Peter Jackson even laten zien hoe goed je nu het visueel kan krijgen ten opzichten van toen? Nou dat had naar mijn mening soms ook wel beter gemogen. Toen de soldaten bijvoorbeeld, op het einde van de film, een foto gingen maken zag je echt het werk met een green screen. Lelijk! Voor de rest heb ik wel genoten hoor, het is nu zo'n 6 / 7 jaar geleden dat wij King Kong een keer op DVD hadden geleend. Nou rond die tijd was ik nog een kleine Wesley, dus ik weet me echt niks meer te herinneren van de film.. Jammer. Oh wacht, Netflix Nederland heeft ook King Kong, nou dat was handig. Meteen vanmiddag gekeken toen ik een film zocht. Ik moet zeggen, dat ik alleen het einde nog omhoog kon halen..

Ik heb me, ondanks dat ze het toch vaak wel leuk bracht, wel eens geïrriteerd aan Naomi Watts. Vooral op het eind bij de toren... Daar klim je toch niet meer op? Nouja, het zou wel aan mij liggen.. Jack Black kijk, daar hebben we ons man weer, haha! Adrien Brody deed het niet slecht.

Het verhaal, tja. Een eiland met enge mensen, dinosaurussen, grote apen, grote insecten etc. etc. Wat kun je nog meer verzinnen? Ik denk niks meer. Nee, het verhaal vond ik leuk om te volgen. Het concept is dan helaas wel herhaaldelijk als er ook nog twee andere film van uit zijn.. Dat is wel zonde. Maar goed, heb me tamelijk echt wel vermaakt en daar gaat het om. Kwa actie is het niet mis, alleen had dat 1 uur, uit de duim zuigen stuk wel weg gemogen. Dat was nergens voor nodig zover. Maar goed, toen ze bij het eiland aan kwamen heb ik me echt wel vermaakt!

Met een kritisch oog geef ik hem een 3.5*. Maar als ik er zo even een stem op moet zetten word het een 4.0*. Ik ben wel fan van zulke films hoor, heb alleen even paar dingen verwerkt hier waar ik even mee zat. Maar het word toch nummer 1. Misschien verander ik nog wel van gedachten morgen, overmorgen, zondag....

avatar van des1
Geweldige film, labor of love. Met Jurassic Park achtige connotaties, maar dan beter. Ook omdat het verhaal meer substance heeft. Prachtige muziek ook. Naomi Watts is perfect gecast als de frêle priced possession van Kong. De echte show steler, maar da's erg persoonlijk, is Jack Black als Denham de regisseur. Er zit altijd iets moddervets in zijn acteren, dat bijna meer op toneel thuishoort dan in de film.

avatar van 84robkuh
Na de in mijn ogen veeeel te lange en oninteressante intro (kunt de eerste 1,5 uur makkelijk overslaan zonder ook maar iets te missen) lange getwijfeld of ik de film af zou kijken. Toch maar gedaan. Special aeffects waren voor die tijd natuurlij schitterend, maar zijn inmiddels achterhaald. De dino's kunnen in mijn ogen niet tippen aan Jurassic Park. Meeste geld is natuurlijk gestoken in het maken van de reuze aap. Deze ziet er echt top uit.

Dat het verhaal niet origineel is, is natuurlijk alleen maar positief. Ik vond er genoeg afwijkende stukken inzitten waardoor de film toch wel origineel genoeg is.

avatar van HNCX700
Toch wel leuk, dat gevecht tussen Kong en die drie Dino's...met Naomi Watts...in haar niemendalletje...er tussen in...en daarna samen naar de zonsondergang kijken...Go..you girl...Go

avatar van John Barry
Deze King Kong film uit 2005 vind ik redelijk goed.

Dit is niet de eerste remake van King Kong. In 1976 kwam men ook met een remake. Voor de film uit de jaren 70 hadden ze boel geactualiseerd. Jackson actualiseert de film niet en de film speelt zich dan ook af in de jaren 30. Beide remakes halen het niet bij het origineel. Maar dat neemt niet weg dat ik beide remakes zeker de moeite waard vind. Moeilijk te zeggen welke remake ik nu beter vind. Beide remakes zijn wel op hetzelfde niveau. ( misschien toch een lichte voorkeur naar de 1976 versie )

Deze film is grofweg in drie delen te verdelen. Het eerste deel is vooral introductie. Je leert de personages kennen. Ik vond dit stuk interessant om te volgen en helemaal niet langdradig.

Eenmaal aangekomen bij Skull Island begint het spektakel. Dat stuk met die inboorlingen vond ik erg sterk. Als Ann daarna is meegenomen door Kong word er een reddingsactie op touw gezet. Vanaf dit moment komen er ook hele andere soorten beesten in de film. Waaronder dinosaurussen en allerlei andere beesten. King Kong was Jacksons droom project en dat merk je wel als je de film ziet. Jackson haalt alles uit de kast. Blijkbaar was er niet echt iemand die Jackson een beetje kon inhouden. Want eerlijk gezegd duurde het stuk op het eiland een beetje te lang. Hoe spectaculair het allemaal ook is, het had toch wel wat korter gekund.

Het laatste deel van de film speelt zich weer af in New-York. Dit stuk vind ik erg goed met Kong die New-York op stelten zetten. De beroemde finale op Empire State Building is geweldig.

De special effects zijn erg goed. Kong is prachtig gemaakt. Hiervoor alle hulde. Ook aan Andy Serkis die Kong speelt. De dinosaurussen en de andere monsters vond ik ook goed gemaakt. Minpuntje is wel dat je soms bij sommige stukken op het eiland ziet dat de omgeving uit de computer komt. Hier had misschien wat meer aandacht naar gemoeten. Maar verder rest vind ik de special effects erg goed.

De relatie tussen Kong en Ann kwam goed over. Die scenes tussen die twee vond ik mooi. Vooral die scene tegen het eind van de film op het ijs vond ik mooi. Naomi Watts vond ik ook heel erg goed acteren als Ann.

Het acteerwerk van de rest van de cast is wisselend. Adrien Brody als Jack Driscoll doet het niet echt heel erg goed. Brody acteert eigenlijk best wel slecht. Jack Black als Carl Denham vond ik dan weer erg goed opdreef. Carl vond ik ook wel een leuk personage. Het acteerwerk van de rest van de cast is eigenlijk wel matig. Niemand springt er verder echt boven uit. Maar het acteerwerk van de rest van de cast kan er wel mee door.

In eerste instantie zou Howard Shore de muziek verzorgen. Helaas werd Howard Shore vervangen door James Newton Howard. Best wel zuur, want Shore zou al best al veel hebben gedaan. Shore zelf is trouwens nog wel even kort in de film te zien als orkest dirigent. Ik weet zeker dat Shore voor King Kong voor een hele mooie soundtrack kon zorgen. Ik vind het dan ook jammer dat hij is vervangen. Maar James Newton Howard bleek een prima vervanger te zijn. James Newton Howard wist in relatief korte tijd toch voor een goede soundtrack te zorgen. James Newton Howard was al bekend, maar deze film maakte hem nog bekender. Het is dan ook jammer dat de kwaliteit van zijn werk in het algemeen snel na 2005 zal dalen. Al was de soundtrack van Maleficent van vorige jaar dan weer een positieve verassing.

Dan een negatief punt wat ik nog niet had genoemd. In de film zit er een zijplotje met een ene Jimmy. Dit zijplotje vond ik oninteressant en vertraagde de film een beetje. Dit zijplotje had er wel uit gemogen.

Al met al is deze King Kong een film waar toch wel het een en ander op aan te merken valt. Maar ik kan er niet omheen draaien dat Jackson voor een geweldig spektakel heeft gezorgd. Ondanks de minpunten die er echt wel zijn vind ik dit toch wel een redelijk goede film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van AmazingPP
Vreselijke film. Ik verlaag mijn waardering van 3,5 * naar 2 * nu ik de Extended Edition heb gezien vanaf Blu Ray. Wat een bagger. Het lijkt wel een computerspel.

Goede film, maar véél te langdraaadig; daarom geen 4, maar 3,5.

3525chrisd schreef:
Goede film, maar véél te langdraaadig; daarom geen 4, maar 3,5.

Helemaal mee eens .

avatar van sofripa
herzien...pfff toch wel een zit...minder als mijn eerste review..3,5 sterren

avatar van erwku
langste film ooit. Langer dan Steve Howe oud is

avatar van Nickon
Verstand op nul gezet, whiskey bij de hand en naar King Kong gekeken en een zorgeloze leuke avond gehad.
De computer graphics in deze 2005 print zijn veel beter als in vele hedendaagse films.

avatar van Capablanca
Een film met plussen en minnen. Het effect van de grote dieren vond ik sterk. Maar zodra groot en klein bij elkaar kwamen, zag ik iets te veel groen scherm. Bovendien was de film te lang. Al met al zeker de moeite waard om een keer te zien, maar twee keer lijkt me overbodig.

avatar van Basto
Machtige avonturenfilm

Een prima film om het jaar mee te beginnen. De film is ronduit indrukwekkend. Minpuntje is dat de cgi niet altijd even overtuigend en ook is de actie soms iets te over the top. Maar neem je dat voor lief, dan biedt Jackson je ruim 3 uur top entertainment. Zowel New York als het eiland zien er schitterend uit. De film is ook een grote homage aan de avonturenfilms van weleer.

Ik heb (wederom) genoten!

AmazingPP schreef:

Vind je dat eerlijk? jaren later een film afkraken op zijn CGI?

avatar van AmazingPP
realiteitspaard schreef:

Vind je dat eerlijk? jaren later een film afkraken op zijn CGI?

Ik kraak de film niet zo zeer af op de kwaliteit van zijn CGI, maar op de hoeveelheid. En dan vind ik het inderdaad meer een computerspel om naar te kijken dan een film. Daarnaast blijft de King Kong-versie uit 1933 nog altijd de beste, zowel verhaaltechnisch als effect-technisch. Dit is gewoon niet mijn ding.

avatar van misterdhdh
Stond al lang op mijn lijstje om eens te bekijken, was onlangs nog eens op tv en dan uiteindelijk toch eens King Kong gekeken. Ik heb me wel goed vermaakt met deze film, al duurt hij misschien net iets te lang. Het verhaal op zich is wel leuk om te volgen, en de uitwerking ervan is goed. Het eerste uur van de film is zeer sterk, nadien valt het wat in maar blijft het wel vermakelijk. Het acteerwerk is ook goed en de personages konden wel overtuigen, al was het ene personage al beter dan de andere. Eenmaal op het eiland krijgen we een andere sfeer dan in het eerste uur. Ik wist eigenlijk niet zoveel over deze film en wat er zou gebeuren, dus ik kreeg wel heel wat verrassingen voorgeschoteld. Ik wist natuurlijk wel dat het over een reuze-aap ging, maar dat was het eigenlijk. Ik wist niet dat er ook een onbekende stam aan meedeed, reuze-insecten en dinosauriërs,.... Had deze allemaal niet zien aankomen. De relatie tussen het meisje en de aap was wel mooi, maar maakte zeker de film niet. Wel enorm leuk was de vechtscene tussen de aap en de dinosauriërs, enorm vermakelijk allemaal, al zaten er soms iets te lange en overbodige stukken in zoals die scene waarin de crew tussen de dinosauriërs rent voor hun leven, die bleef precies maar duren. Kong zelf zag er wel enorm goed gemaakt uit, gelukkig maar want anders zou de film toch veel minder aanslaan als je naar constant naar zo een fake aap zit te kijken. Dan wordt de aap toch nog redelijk eenvoudig gevangen, ik vraag me wel af hoe ze hem aan boord hebben gekregen. Dat hij zou ontsnappen in die zaal had ik wel zien aankomen, dat hij uiteindelijk zou sterven niet. Dat vond ik wel een goed maar triestig einde, hou wel van slechte eindes i.p.v. altijd die happy ends..
Al bij al wel genoten van deze film, onder meer omdat er veel zaken in de film zaten die ik niet had verwacht. Enorm vermakelijk, maar sommige stukken waren net iets te langdradig om me volledig te kunnen overtuigen.
Voorlopig:
3.5/5

Dick2008
Fantasie- en avonturenfilms je moet er van houden. En dat doe ik dus niet, al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen.
Voor al die drie King Kong-films geldt, dat ik het eigenlijk maar niks vind. De oudste uit 1933 daarvan kende ik alleen het laatste gedeelte, maar dat was genoeg om er maar verder niet aan te beginnen. Hoewel ik hem niet zo lang geleden dan toch maar heb gezien maar was inmiddels wel heel sterk verouderd en wordt King Kong als een monster uitgebeeld. Terwijl de eerste film die ik gezien heb uit 1976 is. Dat was in 2009 en eigenlijk vanwege Jessica de Lange. In die film heeft de aap wat meer menselijke trekjes waardoor het einde best ontroerend is.

Deze film blijft vrij dicht bij de eerste versie uit 1933. Aanvankelijk begint het nog wel veelbelovend met het tijdsbeeld uit de beginjaren '30. Zodra ze op het eiland aankomen zie je dat de fantasie van de filmmaker, in dit geval Peter Jackson, veel te veel zijn vrije loop gaat. Het gaat maar door, vermoeiend gewoon. Wordt later zodra ze terug zijn in New York wel weer iets beter, maar het lijkt zodra er actie aan te pas komt dat er geen einde aan mag komen. En het verbaast me niks dat Jackson en Spielberg zijn gaan samenwerken. Bombastisch en vals sentiment, zeer duidelijk herkenbaar. De te vele CGI is op zich niet storend, dan goed, dan weer niet goed. De te lange speelduur, die veelvuldig als kritiek wordt geuit is terecht. Dit had echt korter gekund.
En hoe kan dat nou, dat King Kong ronddraait over het ijs maar door zijn gewicht niet eens door het ijs zakt en die Watts met haar dunne jurkje door de winterse temperaturen loopt te dartelen. Het einde kwam weinig ontroerend over. Ik ben overigens hiermee begonnen en daardoor kon ik film als geheel zien.
Ik vind Jack Black het nog redelijk doen maar kan die Brody niet zo goed hebben. De cast is niet opvallend.

Hoewel ik het geen van drie geweldige films vind, dit omdat het niet in mijn straatje past, blijft die van 1976 de beste die ik heb gezien. 3.0/2.0

avatar van MH040
Voor het eerst sinds 2005 herzien en het viel me alleszins mee. Prima spektakelfilm. Begint als luchtige komedie en belandt via avontuur in het genre thriller en soms zelfs horror, met tussendoor ook nog eens het nodige drama en een vleugje romantiek. Knap dat ze Kong, ondanks dat het een computer animatie is, zo meelijwekkend hebben kunnen afbeelden.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, deze film zit vol spanning, actie en avontuur!
Na 45 minuten begint het spektakel tot het eind 1 en al vermaak.
Ook het einde dat ze in de stad zijn vind ik erg mooi gemaakt, ook de dino's , insecten en andere beesten zijn erg goed gemaakt.

was niet slecht maar in vergelijking met de film met jessica lange fond ik de film wat minder hier hebben ze een gorilla groter gemaakt in de andere loopte hij meer recht. oke dat met zonsondergang maar ook kan hij voor niet tippen aan de andere film wanneer jessica weg loopt van kong en ze komt ten val in die modder en ze is vuil en daar is kong niet blij mee en zo fantastisch wanneer hij haar onder die waterval wast en haar droog blaast er zat romantiek in die film.maar die was enkel die zon.

avatar van Metalfist
Cooper, huh? I might've known

Met de 2005 versie van King Kong ben ik aangekomen aan de laatste officiële King Kong film, althans toch tot nog een paar dagen wanneer Skull Island in première is gegaan. Deze versie was ik indertijd nog in de cinema gaan kijken en wat ik me er nog van kon herinneren was dat dit een wel erg lange film was. Gisteren bekroop hetzelfde gevoel me en ergens is dat ook logisch. De originele King Kong uit 1933 klokt af op ongeveer 100 minuten terwijl deze extended edition 200 minuten is.

Je kunt dus echt letterlijk in de tijd dat je de Jackson versie opzet, de originele versie 2 keer kijken. Wat vreemd is aangezien dit op zich nog een vrij letterlijke remake is. Hier en daar wel een kleine aanpassing (zo is Jack Driscoll hier opeens een gevierd schrijver), maar Jackson maakt er niet zijn eigen film van zoals John Guillermin het in 1976 wel deed. Soit, een paar leuke knipoogjes naar het origineel in ieder geval en zo'n dingen doen het bij mij altijd goed. Je merkt dat Jackson fan is van het concept en hij doet er veel goeds mee. Alleen dan ook wat zonde dat hij de film wel veel te lang laat doorlopen. Zo is heel het middenstuk op het eiland waar onze helden door allerlei beesten worden aangevallen vrij overbodig. Het haalt het tempo compleet uit de film en het loopt ook gewoon niet lekker. Naar het schijnt zou er in de originele King Kong ook zo'n scène met de crew die in ravijn valt zitten, maar die werd na de screening met een testpubliek terug verwijderd. De oorspronkelijke scène is nooit teruggevonden en in mijn ogen had Jackson er beter aan gedaan om de scène hier ook te knippen. Veel van hetzelfde dus in vergelijking met de andere versies en het enige noemenswaardige aan deze versie is het gebruik van effecten.

Want het was de eerste keer dat we een volledige digitale King Kong voorgeschoteld krijgen en dat ziet er toch wel heerlijk uit. Andy Serkis, die ook al met Jackson samenwerkte met de Lord of the Rings trilogie, kreeg meer dan 200 gezichtssensoren opgeplakt en dat resulteert in een erg expressieve harige aap. Hier en daar toch nog wel eens een lelijke green screen, maar toch knap wat Jackson en de zijnen hier op het scherm toveren. Degelijke cast ook met Naomi Watts als scream queen van dienst, de enige in heel de franchise die in de buurt komt van Fay Wray, en een altijd goede Adrien Brody. Jack Black daarentegen voelt als een miscast aan. De meer humoristisch getinte momentjes gaan hem goed af, maar het loopt mis vanaf het moment dat hij wat meer serieux moet uitstralen.

Als je niet bekend bent met het origineel, dan kan ik me perfect voorstellen dat je dit een goede film vind. Jackson maakt echter bijna een letterlijke kopie en biedt enkel meerwaarde op gebied van effecten. Dat, en een algemeen gezien sterke cast zorgen ervoor dat dit nog wel eens interessant is om te zien. Ik blijf het echter een overbodige remake vinden.

avatar van PEN15
Met de hype van Skull Island en de King Kong films-gekte die dit met zich meebrengt, moest ik weer even terugdenken aan de Peter Jackson versie van 2005. Dat was nog een aantal maanden voordat ik mij hier had geregistreerd om een reactie bij Batman Begins te zetten (zo is het voor mij begonnen).

Ik kon destijds niet wachten op deze moderne uitvoering. Er waren twee dingen waar ik voornamelijk in geinteresseerd was. Het spektakel met Kong op de Empire State en het gevecht der monsters met de reuzenserpent. Dat verliep niet geheel naar verwachting; ik vind zelfs die van 1976 meer indruk maken. Maar nu komt het even. Hoor ik sinds kort dat ze oorspronkelijk een putgevecht hadden geschoten met reuzenmonsters zonder gebruik van CGI. Die beelden schijnen geschrapt te zijn en voorgoed vernietigd.

Disbelief! Waarom zou iemand dat NIET willen zien? En hoezo knip je dat eruit terwijl je de film 180min lang maakt. Van deze King Kong kan ik me me tevens nog bar weinig herinneren, maar no way ga ik hem nog eens opnieuw zien. Dat ze tegenwoordig al die films 140min en langer maken haalt voor mij eerlijk gezegd de lol er vanaf. Met Skull Island lijken ze dat beter te hebben begrepen en kijk er naar uit of die dan eindelijk gaat brengen waarnaar ik zo heb verlangd. Ook die van 1976 duurde te lang, trouwens.

De zoveelste remake, ben dat moe gezien.
Ook zitten hier serieuze fouten in de effecten,spijtig,ofwel zien de meeste het niet...

avatar van Flat Eric
Monkey Business

Pfoeh. Af en toe wel hele lelijke effecten, zo erg dat het storend werd. King Kong daarentegen zag er dan wel weer goed uit; daar is kennelijk het budget maar toe gegaan.
Het eerste uur is even tanden op elkaar maar daarna komt de film dan eindelijk op stoom.
Met de mega grote kruipinsecten en ongedierte werd het dan toch horror. Brrr.

avatar van Shadowed
Leuk!

Na de LOTR trilogie waagde Jackson zich aan een remake. Van de goede oude splatterfilms heb ik nooit meer wat vernomen. Wat ik wel jammer vind, maar ook niet erg omdat Jackson vrolijk verder gaat met zijn lange en epische verhalen.

Het origineel heb ik nog nooit gezien, en daar heb ik vrij weinig behoefte aan. Films van 1930 heb ik nog erg interessant gevonden. Ze liggen me gewoon niet. King Kong is een film die veel indruk op me maakte. Vele scenes waren lekker spannend gebracht en aan creativiteit qua monsters ook geen gebrek.

Top deel. Heb me niet verveelt, begint wat traag maar daarna is het plezier pas echt aan het beginnen. Wel is het gebruik met greenscreens soms wel heel duidelijk, en daar verliest de film wat schoonheid puntjes. Voor de rest leuk.

NRT
Dit vond ik echt een heerlijke film. Best lang geleden dat ik deze heb gezien, maar ik kan mij nog wel scènes herinneren. Vooral het stuk in het ravijn met al die insecten vond ik echt indrukwekkend. Al die monsters zijn sowieso al mooi om te zien.

Special effects waren voor die tijd wel goed. Het was de periode van Lord of the rings en Harry Potter, met een overvload aan special effects en kleurgebruik. Verhaaltechnisch zat de film ook goed in elkaar. Mooie remake.

avatar van 3 2 1 cut
NRT schreef:
Al die monsters zijn sowieso al mooi om te zien.

Ben ik met je eens maar elke keer als Naomi Watts in beeld komt dan verpieteren alle effecten, kleuren en monsters.

Wat een ontzettend mooie vrouw...

avatar van Fisico
Er zijn reeds vele remakes over King Kong gemaakt, maar deze versie van Jackson uit 2005 is toch mijn favoriet, zelfs één van mijn favoriete avonturenfilms tout court. Peter Jackson moet je al lang niet meer leren hoe hij een prachtige sfeervolle film moet maken. Ook hier wordt het tijdsbeeld in het eerste deel van de 20e eeuw erg mooi weergegeven. Het duurt wel even eer Kong in beeld verschijnt, maar deze trage opbouw vond ik net een pluspunt.

Ook de personages zijn geslaagd met Brody en zeker in de eerste plaats Naomi Watts. Een prachtvrouw, zonder meer, zeker in deze King Kong een lust voor het oog. Maar ook haar acteerprestatie stond op punt waarbij zeker haar interactie met Kong uit het oog verloren mag worden. Jack Black deed het ook uitstekend en vervulde tegelijk de irritante, maar ook komische rol. Heerlijke acteur of performer binnen het genre van de comedy!

Kong zag er goed uit en de algemene CGI was best ok. Enorm genoten met het gevecht met de T-rexen, maar ook de run van de diplodocussen en de vervaarlijke reuzeninsecten waren top. De bewoonde wereld en de gorilla zat er ook aan te komen al blijft het een raadsel hoe ze hem in het schip gekregen hadden. De actie in New York blijft ook mooi om te volgen.