King Kong (1976)

Avontuur / Horror

geregisseerd door John Guillermin
met Jeff Bridges, Charles Grodin en Jessica Lange

Remake van het klassieke monsterverhaal uit 1933. Een expeditie die een verlaten tropisch eiland verkennen neemt een gigantische gorilla gevangen en neemt hem mee naar New York om hem ten toon te stellen. In New York aangekomen ontsnapt King Kong echter en vecht hij voor zijn vrijheid.

avatar van RuudC
King Kong is inmiddels een absolute filmlegende. Het valt eigenlijk nog wel mee dat er tot nu toe slechts twee remakes verschenen zijn. Deze versie uit 1976 is absoluut charmant, maar pakt helaas niet zodanig groots uit dat hij ook echt memorabel is. Het moderne kader is niet het probleem. Ik mis het Empire State Building niet, al is het wel een veel mooier gebouw dan het World Trade Centre.

Het budget voor King Kong is zichtbaar groot. Voor die tijd zal het spektakel relatief groot zijn geweest, maar ik mis het echte spektakel die de houdbaarheidsdatum flink had kunnen verlengen. Op sleutelmomenten laat de film het afweten. Belangrijk voorbeeld is de luchtaanval op King Kong, wanneer hij op de twin towers staat. De eilandscenes zagen er prachtig uit, al was het even spannend als een strandvakantie. De decors riepen in ieder geval wel prettige herinneringen op van fantasyklassiekers. Jessica Lange is echter wel een leuke, vlotte meid die de rol van Dwan goed neerzet. Jeff Bridges was in zijn jonge jaren eveneens een prettige verschijning. King Kong zie ik liever als een stopmotion pop. Gelukkig waren de arm-voor-een-projectiescherm scenes nog best te doen. Wanneer de grote vriendelijke aap emoties vertoont, vond ik het toch wel flauw worden. Nogmaals, leuke verfilming, maar redelijk vergeetbaar.

avatar van tristanrc1
Ben benieuwd! Krijg deze film binnenkort ook binnen op DVD en de trailer belooft veel goeds!

avatar van baspls
Goede film!! Veel beter als ik had verwacht.

Erg mooi verhaal. Ook hier is Kong een zwaar onbegrepen wezen die eigenlijk geen vlieg kwaad doet. Je krijgt gewoon medelijden met de grote aap vooral in het laatste deel van de film.

Best wel goede effecten. King Kong is erg mooi gemaakt en lijkt niet echt nep. Goede mate-painting. Alles is best wel goed gemaakt, de muur van de inboorlingen is erg goed gedaan. Af en toe merk je wel dat ze schaalmodellen hebben gebruikt, zelfs voor het eiland, maar die lijken nog best wel.

Erg goede muziek van John Barry. Er is goed geacteerd. Het word nergens echt knullig.

Goede King Kong-film.

avatar van GrobbekuikenXL
Toch mijn favoriete Kong film. Die laatste was natuurlijk als film beter en had veel betere effecten maar die was te bombastisch. Ook leuk Jessica Lange te zien in haar eerste rol. En Kong ziet er prima uit. Dat het nog wat knullig is vind ik juist wel charmant. Tof aapje.

avatar van fun in acapulco
Het einde was wel aangrijpend, toen ik het vele jaren geleden zag. En Lange is sexy.

avatar van John Barry
Deze King kong film haalt het niet bij het origineel uit 1933 ,maar toch vind ik dit een geslaagde film.

De filmmakers hebben er voor gekozen om flink wat dingen in deze film te veranderen ten opzichte van het origineel. Men gaat niet naar Skull Island om een film te maken, Maar om olie uit de grond te halen. Het verhaal is geactualiseerd naar de jaren 70. De periode dus dat deze film werd gemaakt. Die actualisering had van mij niet gehoeven. Ik had het niet erg gevonden als de filmmakers het originele verhaal hadden gevolgd. Maar de aanpassingen die de filmmakers hebben gedaan vond ik wel leuk. Bijvoorbeeld aan het eind van de film klimt King Kong in de gebouwen van het World Trade Center. In de originele film uit 1933 klom King Kong in Empire State Building. De verandering van het Empire State Building in de gebouwen van het World Trade Center had van mij niet gehoeven maar desalniettemin waren de scènes in het World Trade Center erg goed. En zo is het eigenlijk met bijna alle aanpassingen van het originele verhaal. Ze hadden niet gehoeven maar als het dan toch zo nodig moest vind ik dat de filmmakers voor leuke aanpassingen hebben gekozen. Enigste aanpassing die ik wat minder vond is dat in deze King Kong film de dinosaurussen zijn weggelaten. Er blijft genoeg spanning in de film ook zonder de dinosaurussen. Maar ik vind het toch jammer dat ze er niet in zaten.

Het acteren in deze film kan er mee door. Jeff Bridges als Jack Prescott acteert het beste van de cast. Jack Prescott is een leuk personage. Jack Prescott is een beetje de moraal ridder van deze film. Veel minder vond ik Jessica Lange als Dwan. De acteer prestatie van Jessica Lange vond ik niet al te best. De rest van de cast acteert redelijk maar eigenlijk niemand , op Jeff Bridges na , springt er echt in positieve zin uit.

King kong zelf word in de film grotendeels gespeeld door een man in een apenpak en ook een keer zie je een robot King Kong. Ook al kun je wel merken dat King Kong een man in een apen pak is. King kong komt in deze film overtuigend over. De special effects die je in deze film voorgeschoteld krijgt zijn voor de tijd waarin de film gemaakt werd erg goed.

Deze film heeft veel vaart en is dan ook op geen enkel moment langdradig. Er zitten een paar goede actie scènes in de film, met als hoogtepunt de eerder genoemde scene bij het World Trade Center. Een andere goede scene is de scene waarin King Kong gevangen werd genomen door de expeditie groep op Skull Island .

Erg goed in deze film is de muziek van John Barry. Zijn muziek lijkt niet op het origineel van Steiner maar ondanks dat vind ik dat Barry,s muziek erg goed bij de film past.

Al met al vind ik deze King Kong uit 1976 een geslaagde film. De film haalt het niet bij het origineel maar is desalniettemin erg vermakelijk.

3,5 ster voor deze film

avatar van Vinokourov
Aii, deze King Kong-versie scoort geen voldoende! Het valt allemaal tegen: Kong zelf ziet er cheap en knullig uit en het verhaal eromheen is nooit echt briljant. Dit keer gaat het om een oliewinningsbedrijf die op hun jacht naar olie deze oversized aap tegenkomen. Erg veel aandacht gaat uit naar Jessica Lange als love interest van Jeff Bridges (overigens de enige toffe dude in deze film). Ik snap dat niet, want zij heeft een suffe rol uiteindelijk met veel overbodig geneuzel. Anyway, het spektakel eromheen vergoedt veel zou je hopen, maar ook dat is maar matigjes. Zelfs de apotheose op het World Trade Center deed me niet veel.

justforuse
Lekkere sfeervolle adaptatie van de originele King Kong uit '33. De setting in de 70er jaren doet het goed. Hier en daar wat effecten die naar hedendaagse maatstaven knullig zijn, maar in de 70er jaren toch wel goed waren volgens mij. Hele stuk met de dinosauriers gelukkig geskipt. Vond ik in het origineel en in de Jackson-versie overbodig en zelfs storend. Ook beetje raar als je een eiland vol dinosauriers vindt, en dan met een aap naar huis gaat om de blitz te maken. Stuk met de slang was niet al te best, maar verhaaltechnisch wel begrijpelijk. Zonder afgeleid te worden was Dwan nooit ontsnapt aan de aandacht van de aap.
Lange, Bridges en Grodin zitten lekker in hun rol, en de film kent de nodige humor, zonder flauw te worden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zeker sinds de remake van Peter Jackson in 2005 hebben weinig mensen het nog over deze remake uit 1976 van King Kong. En ondanks dat het allemaal niet bijster hoogstaand is, deze versie mag er toch best zijn. Het script wijkt op verschillende punten af van de oorspronkelijke film en dat pakt soms prima uit. Jeff Bridges is uitstekend (en 1000 maal interessanter dan Adrien Brody in de 2005- versie) en ook Charles Grodin speelt een sterke rol. Beide maken de vrij lange intro nog best goed door te komen. Jessica Lange is daarentegen vooral raar. Het leek of zij - of haar personage Dwan - de hele film zwaar aan de drugs zat.

Verder komen er scènes en special effects voorbij waar het bijna onmogelijk is om door de knulligheid niet in lachen uit te barsten, maar tegelijkertijd waren sommige momenten nog best verrassend goed. King Kong uit 1976 is wellicht alles behalve het schoolvoorbeeld van een film die de tand des tijds heeft doorstaan, maar een prima remake van een klassieker is het wel.

3 sterren.

Hoevaak ik deze film wel niet heb gezien als kleine jongen. Een heldenfilm!

avatar van keimpeS
Ik heb de film ook gezien in mijn jeugdjaren, nu alweer heel wat jaartjes verder moet ik zeggen dat de film me erg tegenviel vergeleken bij King Kong (1933) en zelfs bij de King Kong 2005 versie van Peter Jackson (die ik stiekem mischien wel de beste vind). Dan heb je ook nog de Son of Kong (1933) wat eigenlijks een heel slecht vervolg is, maar voor mij wel cult....

avatar van Metalfist
Lights! Camera! Kong!

Nadat King Kong zijn mechanische broertje had verslagen in King Kong Escapes keerde hij vanuit Japan terug naar Amerika voor de eerste officiële remake. De film kwam deze keer in handen van de Italiaanse producer Dino De Laurentiis en die was vastbesloten om er één van de grootste monsterfilms aller tijden van te maken. Hij haalde John Guillermin erbij, die had met The Towering Inferno nog hoge ogen gegooid, voor de regie en besloot om in plaats van een letterlijke remake met verbeterde effecten te maken, een groot deel van het plot om te gooien.

Wat een goede keuze is, want wat is het nut van een remake als je eigenlijk niets anders doet met het bronmateriaal. Zoals de openingscredits al vertellen is deze remake gebaseerd op het script van James Ashmore Creelman en Ruth Rose dat uiteraard is ontsprongen uit het hoofd van Merian C. Cooper en Edgar Wallace. Gebaseerd is daar het sleutelwoord en daarom deze keer eens geen filmcrew die op zoek gaat naar het mysterieuze eiland dat ze enkel weten te vinden via een kaart, maar een stel oliezoekers die een nieuwe bron zoeken. De aanpassingen zijn weliswaar sfeervol, ik vond het gegeven van de mistbank dat het eiland verbergt wel iets hebben eigenlijk, maar uiteindelijk is het toch van hetzelfde laken een pak. Stoort dat? Neen, want het gegeven van zo'n gigantische aap op een eiland met een hoop bange inboorlingen blijft na al die jaren nog werken en de trip naar New York (en de bijhorende climax, deze keer op de WTC torens in plaats van Empire State) staat ook nog altijd overeind.

Nieuw tijdsperk betekent nieuwe technologie om onze harige vriend in beeld te brengen. Waar men in de jaren '30 nog stop motion gebruikte, gingen ze in Japan verder met het man-in-pak principe en hier vormt het een combinatie van de Japanse aanpak met flink wat technologie. Het originele idee was dan ook met een 12 meter hoge technologische aap te werken (kostplaatje in de jaren '70: £500,000) maar uiteindelijk bleek dat ding zo onhandig te zijn om mee te werken dat dat robot maar een paar seconden in volle glorie is te zien. Het resultaat was dat ze enkel de mechanische armen gebruikten voor de nodige shots en toch straalt er een zekere dreiging uit deze Kong. Toffe cast ook wel met the one and only Dude in de hoofdrol en een debuterende Jessica Lange als blonde deerne van dienst.

Beter dan verwacht, veel beter zelfs. Een remake die effectief iets heeft bij te voegen aan het origineel (inclusief een wel erg toffe sprong van Kong van de ene tower naar de andere) en vooral een verbetering is qua effecten. Het kan niet tippen aan het origineel uit 1933, maar dit is de perfecte Kong voor mensen die niet te vinden zijn voor dat soort oude films.

Dikke 3.5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb een tijdje terug de originele King Kong film uit 1933 gezien en die film is me goed bevallen, ondanks (logischerwijs) matige effecten. De eerste echte remake is wel deze editie uit 1976, liefst 43 jaar later. We krijgen opnieuw de ontdekking, ontvoering en clash in de stad te zien, niks nieuws onder de zon dus. Maar wat ik opvallender vind is dat deze film gewoon op elk vlak veel minder dan de stokoude klassieker is. De film duurt met 130 minuten echt belachelijk lang, tot het saaie aan toe. De eerste 3 kwartier had je zo kunnen skippen en ook op het eiland schiet het allemaal niet op. Daarnaast geeft dit eiland me nooit het gevoel dat het er buiten de grote aap echt onveilig is. Er zijn wat inboorlingen, maar waar zijn de andere prehistorische dieren waar deze franchise bekend om staan? En ook de effecten imponeren weinig tot niet. Kong is beter in beeld gebracht, maar imponeert nooit en straalt niet dat gigantische gevaar uit wat hij wel zou moeten zijn. Doe me dan maar de stop motion effecten uit de '33 editie, die ieder geval nog charmant door de knulligheid waren. Het einde van de film is nog wel aardig, maar te weinig om hier een voldoende voor te krijgen.

avatar van alexspyforever
Nostalgie kleurt meestal mijn huidig oordeel niet, maar ik herinner me nog dat ik deze samen met mijn 4 jaar oudere nicht heb gezien toen we op vakantie waren. Ik was denk ik 9 of 10 jaar. Beide waren we erg onder de indruk van het einde. Zelf herinner ik me enkel nog de scènes tussen Kong en Jessica Lang. De anderen zelfs Jack herinnerde ik me niet meer. Uiteraard hadden ze flink kunnen snoeien in de aanloop van vertrek tot aankomst op Kong eiland. De eilandbewoners hebben hier ook een een kleine rol. Dat Jessica Lang zo raar deed wist ik ook niet meer. Ach ja het acteren is niet geweldig, maar het is wel allemaal vermakelijk. En ja de eindscène ik wist uiteindelijk wat er ging gebeuren maar het deed me toch weer iets.

Deze tweede echte King Kong verfilming (de eerste stamt uit 1933) uit 1976, was afgelopen woensdagnacht te zien op de Duitse televisiezender "WDR" en daarop heb ik hem voor een gedeelte ook gezien. De gedeeltes die ik gemist heb (zoals de eerste 30 minuten van het verhaal en ook het laatste gedeelte, omdat ik geen zin had om deze film te bekijken tot na 3:00 uur in de nacht), heb ik de dag erna bekeken (ik heb wel nog eerst "Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)" te bekijken in de bioscoop) door deze film te pindakazen.

In deze remake draait het om vertegenwoordiger Fred Wilson (Charles Grodin) van oliemaatschappij "Petrox Oil" en paleontoloog Jack Prescott (Jeff Bridges), die met de boot "Petrox Explorer" vanuit Indonesië varen naar een onbekend eiland omringd door mist, omdat Fred Wilson denkt dat er veel olie te vinden is. Op hun reis naar het eiland vinden ze Dwan (Jessica Lange) in een reddingsboot in het water, die ze oppikken en meenemen. Wanneer ze het eiland bereiken, vinden ze de bewoners van het eiland een grote gorilla aanbidden, genaamd "Kong". De bewoners nemen Dwan gevangen om haar te offeren aan het reusachtige beest, maar Fred Wilson vangt uiteindelijk "Kong" en brengt hem naar "New York" om hem tentoon te stellen als "King Kong" (heeft dan ook een kroon op zijn hoofd). Kong ontsnapt echter in "New York" en zaait daarbij angst en paniek wanneer hij zijn geliefde Dwan probeert te hervinden.

Hoewel het verhaal me best wist te vermaken, is het ook best flauw, slecht en fout en dat laatste vooral omdat "Kong" in dit verhaal wordt neergezet als een geile reuzen aap (tijdens een bepaalde scène kleedt hij Dwan ook met zijn vinger wat uit, waarbij hij dan geil en met verlangen naar haar kijkt) en over hem wordt in deze film o.a. het volgende gezegd:

"Die meid is misschien op de vlucht voor een geile reuzen aap"

"Het is niet iemand. Het is een dier dat probeerde je te verkrachten"

Ondanks dat het verhaal me best wist te vermaken, weet het wel niet echt te boeien, laat staan dat het ergens spannend wordt. Hier en daar zit er wel wat actie in zoals het moment dat Kong gaat vechten met een reuzenslang (die hij bij zijn bek uiteindelijk opentrekt) en als er op hem geschoten wordt met geweren, vlammenwerpers en helikopters en de laatste twee tijdens het best tragische einde (waarbij je ook de hartslag van Kong hoort stoppen), welke zich afspeelt bij het "World Trade Center" en waarbij het mooi was om beide Twin Towers weer eens terug te zien, die ook beiden gebruikt werden (Kong springt namelijk op een gegeven moment van de ene naar de andere Twin Tower, waarna hij bestookt wordt door machinegeweren vanuit helikopters en uiteindelijk zwaar gewond naar beneden valt, waar hij dan dood gaat).

Geregeld is het verhaal dus lachwekkend, flauw en slecht en vooral als Kong in New York is en ontsnapt en hij daar steeds makkelijk Dwan weet te vinden, die o.a. samen met Jack Prescott (die net zoals Kong verliefd is op haar ) vlucht met de trein (die Kong dan stopt met zijn hand en ook sloopt) en zelfs als ze met Jack Prescott in een bar gaat. Slecht is overigens ook de rol van Jessica Lange als Dwan, die in deze film vooral als een sekssymbool wordt neergezet (in de reddingsboot heeft ze een doorschijnende zwarte jurk aan, waardoor je haar borsten eventjes kunt zien) en de ene naar andere onzin dialoog uitkraamt (haar geschreeuw tegen "Kong" was best irritant) zoals:

"Heb je wel eens iemand ontmoet wiens leven is gered door de film "Deep Throat ?"

Dat laatste moet ik wel eventjes toelichten, want op het moment dat iemand haar deze film wilt laten zien op een boot, explodeert deze en komt zij als enige terecht in de reddingsboot. Overigens is alleen eventjes de reddingsboot te zien met Dwan erin en voor de rest hoor je alleen via de radio tijdens een storm op zee, de noodkreet "mayday mayday".

Het was voor Jessica Lange haar eerste rol in een film en bijna haar laatste rol, want de critici waren ontevreden over haar optreden en ze kreeg dan ook zeer slechte kritieken. Pas na drie jaar was ze weer te zien zijn in een andere film, en uiteindelijk is het ook nog goed gekomen met haar filmcarrière (twee keer een "Oscar" gewonnen bij de "Academy Awards" en nog een aantal keren genomineerd).

Nederland wordt overigens ook genoemd in deze film en dat tijdens een de eerder genoemde storm op zee, waarbij de kapitein van de boot "Petrox Explorer", te weten Ross (John Randolph), de onderstaande leuke opmerking zegt tegen Fred Wilson, die misselijk aan het worden is terwijl ze aan het eten zijn:

"Dit doet me denken aan Amsterdam. Heb je wel eens rauwe haring met bier en een ijsje erachteraan gegeten ?"

De cast bestaat buiten de bekende Jessica Lange (die er best mooi uitzag en ook steeds weinig kleding draagt) verder uit o.a. de bekende acteurs Jeff Bridges (in de rol van paleontoloog Jack Prescott, die stiekem aan boort klimt van de boot "Petrox Explorer" en daarbij dan aangesteld wordt als fotograaf), Charles Grodin (in de rol van vertegenwoordiger Fred Wilson, die uiteindelijk door Kong dood wordt getrapt als hij in New York uit zijn kooi ontsnapt), Ed Lauter (als matroos Carnahan, die op een gegeven moment samen met anderen door Kong van een boomstam over een ravijn wordt afgegooid) en eigenlijk ook Julius Harris (in de rol van donkere matroos Boan, die als enige de val van de boomstam overleefd en op een gegeven moment zegt tegen Jack Prescott "Ik ga me niet afbeulen voor blanken" ). Buiten Jessica Lange die het dus gewoon slecht deed, deden zij het wel nog enigszins verdienstelijk.

Visueel gezien zag het er eigenlijk best allemaal wel aardig uit (zeker voor een film uit 1976 en de film won niets voor niets de "Oscar" tijdens de "Academy Awards" voor beste visuele effecten) en dan doel ik vooral op "Kong" (o.a. een gebouwde 12 meter hoge mechanische Kong, die het grootste mechanische wezen is welke ooit is gebouwd, maar ook gewoon door een acteur in een pak), die wel nooit echt dreigend overkomt en natuurlijk spatten ook de jaren 70 van het scherm, waarbij o.a. Jeff Bridges flink behaard is middels een behoorlijke baard en bakkebaarden.

Al met al vond ik het leuk om ook deze King Kong verfilming eens gezien te hebben (waarschijnlijk heb ik deze film vroeger als kind al eens gezien, maar is deze me nooit bijgebleven). Maar omdat het verhaal vooral flauw, slecht en fout is, weet deze film wel nergens indruk te maken en met circa 130 minuten duurt deze film eigenlijk ook wel aan de lange kant (na circa 50 minuten verschijnt "Kong" pas in het verhaal).

P.S. regisseur John Guillermin heeft na deze film ook nog de King Kong film "King Kong Lives (1986)" gemaakt, die schijnbaar heel slecht is, maar die ik toch uit nieuwsgierigheid ga bekijken.

avatar van the hustler
Mislukte remake van de film uit 1933. De aap op de poster lijkt niet eens op de aap uit de film. Rechtoplopende man in belachelijk apenpak loopt door plastic decor: de oscar voor best special effects was binnen. Er was ook nog een metershoge mechanische aap gebouwd, maar die overtuigt ook niet.