xXx: State of the Union (2005)

Alternatieve titels: xXx: The Next Level | xXx 2: The Next Level

Actie / Avontuur

geregisseerd door Lee Tamahori
met Ice Cube, Samuel L. Jackson en Willem Dafoe

NSA-agent Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) heeft na het succes van de vorige missie weer een buitenstaander nodig voor een geheime operatie in het speciale xXx-programma. De keuze valt op Darius Stone (Ice Cube) die een gevaarlijke militaire splintergroepering moet zien op te sporen. Onder leiding van George Deckert (Willem Dafoe) probeert deze groep de Amerikaanse overheid omver te werpen.

avatar van Betamax
Héél stuk slechter dan xXx.
Welleuk voor een keer maar laat weinig indruk achter.

avatar van halfbloedje
Wat een slechte film was dit. Totaal geen goeie acteer presentatie en het verhaal was gewoon echt slecht.

Tarkus schreef:
Vond deze film wel een waardige opvolger van de eerste, al was Vin Diesel beter. Maar heb toch genoten van de film. Mooie acties.

Ondanks de afwezigheid van Vin Diesel, toch een goed vervolg op de eerste film.
Ice Cube doet het hier verrassend goed.

avatar van sinterklaas
Na jaren toch maar eens het 2de deel van XXX aanschouwt. Dit keer zonder Vin Diesel/Xander Cage, want die schijnt plotseling dood te zijn. In plaats daarvan gaat de film meer de gangsta-kant op en trekken ze Ice Cube uit de kast om de volgende XXX te laten worden. Samuel L. Jackson is er nog wel als Gibbons, die ook hier weer een erg leuk rolletje neerzet.

Ice Cube is zeker geen verkeerde acteur, maar dit vervolg is toch echt zo fout als wat. Hier speelt hij Darius Stone, een oud XXX, die uit de gevangenis moet worden bevrijd om de wereld te redden. En het gaat weer zoals het gaat, er ontstaan weer complottheoriën, belangrijke medewerkers worden doodverklaard maar blijken toch nog te leven. Ondertussen word het concept nog eens gecombineerd met een getthostyle en voor we het weten gaat Ice Cube met een heel legertje homeboys, met opgepimpte tanken en zwaar schiettuig, het Witte Huis bestoken om zo de terroristen, en een corrupte generaal (die hier ook erg geinig is neergezet door Willem Dafoe) uit te schakelen. Met weer masale kogelregens, versplinterde brokken beton en explosies als gevolg.

Deel 1 was al lekker over de top, maar dit deel is toch echt zo fout als het maar kan, met als toppunt, die achtervolging met die sneltrein tegen het eind.

Maar dat is nog altijd wel vermakelijk zo op een saaie doordeweekse avond. Xander Cage zou echter wel terugkomen in deel 3. Je ziet het: doodverklaard betekend niet altijd dood zijn.

avatar van Al DeNiro
Ice Cube is Vin Diesel niet, maar doet het prima en de film is zeker niet zo slecht. State of Union is een beetje de voorloper van White House Dawn en Olympus Has Fallen.

avatar van john mcclane 2
Alhoewel de actie scenes soms goed zijn en soms op het randje van wat door de beugel kan kwa geloofwaardigheid .
Is het aardig kijk voer .
Niet heel slecht , en ook niet heel goed .
Ice cube is als het dan toch moet , een aardige vervanger van diesel.

avatar van jwm1964
Hoe meer film`s er van komen hoe slechter ze worden net zo als deze ik geef daarom ook maar een 0,5 want ik vindt hem niet meer waard.

avatar van FunkStarr
Ice Cube is echt een waardeloos acteur met maar één gezichtsuitdrukking en dat is een beetje stoer en boos kijken. Nu is Vin Diesel al uit dezelfde categorie dus wat dat betreft is het er niet op achteruit gegaan, maar toch vond ik het eerste deel een stukje beter. Verder eigenlijk niet zoveel over te melden, behalve dat de cgi ook nog eens extreem nep en goedkoop oogt.

avatar van Timothyvdmeer
Deel 1 was redelijk, deel 2 was droevig. En het nieuwe deel is net iets beter als deel 2.

CGI was ook om te huilen.

Iets minder dan het eerste deel.

Geen grootse Vin Diesel fan, maar Ice Cube laat toch zien dat zo'n man best waarde kan hebben. Zonder hem is het xXx gebeuren meteen al iets minder. De rest van de cast doet het ook niet al te best trouwens, al is dit ook weer geen film die het meteen van goed acteerwerk moet hebben.

Lee Tamahori levert meestal basic maa kijkbare actiefilms af, dat is hier niet anders. Het begin is nog wat aan de saaie kant, daarna wordt de actie steeds grotesquer. De beperkte CG staat het spektakel af en toe wel in de weg en er zijn betere actiefilms die met nog grootsere verwoesting pronken, maar het keek toch best aardig weg en zorgde geregeld voor een klein glimlachje.

Geweldige cinema is dit niet, zit ook niet meteen te wachten op dat derde deel, al zet ik die waarschijnlijk wel een keertje op wanneer het uitkomt. Beetje loze filler is het, maar niet echt slecht of vervelend.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, prima vermaak.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook herzien, net als de voorganger. Ik vond de film dik 10 jaar terug wel geinig. Waar ik deel 1 momenteel een stuk minder vind, daar blijft deze opvolger iets vermakelijker. Nog altijd niet heel bijzonder, maar ik vind de actie wat toffer en het plot wat boeiender. Wel heb ik liever Vin Diesel in plaats van Ice Cube, maar hij valt me wel mee. Wel jammer dat hij zo'n typisch boos hoofd met dito ringbaardje heeft in de trend van Kanye West. De overige crew doet het ook niet slecht, sowieso zitten er best grote namen uit het acteerwereldje in de film. Samuel L. Jackson is wederom een meerwaarde en hij blijft een bad ass. Wel spijtig dat de CGI zo af en toe extreem lelijk is. Het hele slotdeel met de trein is echt afschuwelijk lelijk geanimeerd. Kan echt niet en ook in 2005 konden ze absoluut veel beter.

Alles bij elkaar is het verschil met deel 1 vrij klein en dus krijgt deze film hetzelfde cijfer: 2,5* (was 3*)

avatar van macrobody
Deze was toch een stuk minder dan zijn voorganger. Vooral veel meer explosies aan het eind maar het zag er allemaal nogal nep uit. Waar in deel 1 de stunt met de auto van de brug nog realistisch was was de stunt in dit deel met de boot jump naar de brug natuurlijk belachelijk onrealistisch. De hele look & feel was ook anders door de muziekkeuze. Het gebeurt niet vaak dat een deel twee beter is dan een deel 1 en ook hier is het niet gelukt.

avatar van missl
Deze film neemt zichzelf een stuk serieuzer dan deel 1 en ik vind het daardoor tegen vallen.
Ice Cube kijkt steeds alsof hij pijn heeft, hij mist het coole van Diesel, wat me juist in de vorige film zo aansprak.

Tarkus schreef:

Ondanks de afwezigheid van Vin Diesel, toch een goed vervolg op de eerste film.
Ice Cube doet het hier verrassend goed.

Naar aanleiding van het uitkomen van de derde film, deze eens opnieuw bekeken.
Blijf het een goede opvolger van de eerste film vinden.
Maar kijk dus nu wel uit naar nummer 3, terug met... Vin Diesel !!