Gridiron Gang (2006)

Drama / Sport

geregisseerd door Phil Joanou
met Dwayne Johnson, Xzibit en Vanessa Ferlito

Sean Porter is de leider van een jeugd-detentieinstelling. Hij heeft de nodige problemen met alle jeugdige delinquenten die onder zijn toezicht vallen en is van mening dat ze meer zelfrespect en sociale verantwoordelijkheid moeten voelen. Hiertoe richt hij samen met zijn medewerker Moore een footballteam op dat op high-school niveau mee moet kunnen draaien. Aan hen en de jongeren de opdracht om aan de scepis van Porters superieuren en de footballcoaches in de league een einde te maken.

avatar van Sjoerdow
De film is best matig. Alle scene's kwamen mij wat zwakjes en nep over. Bovendien zijn de footballwedstrijden erg slecht in beeld gebracht.

De documentaire-beelden bij de aftiteling juist niet.

Toch vind ik in dit genre een film als Friday night lights of Invincible veel beter.

2 sterren voor de aftiteling en the rock (waar ik stiekem wel een fan van ben).

Ge-wel-dig.

Ik vond het een beestige feel-good-movie. Inderdaad, het zit boordevol clichés, maar geef toe, hoop je dan dat ze de laatste wedstrijd -tegen alle verwachtingen in- keihard verliezen?
Uiteraard niet, dit is wat de film net zo fijn maakt. Ik wist elke moment wat er ging gebeuren, dat was voor mij reden te meer om er naar uit te kijken.

The Rock zet hier een prachtig staaltje acteerwerk neer, maar Weathers moet zéker niet onderdoen. Elke emotie weet hij goed uit te drukken. Xzibit had hier geen grote rol, dus daar kan niet bijster veel over gezegd worden.

Bij de credentials was het een aangename verrassing te zien hoe ze bepaalde stukken uit de film geciteerd hebben. Dit gaf de film net dat ietsje meer.

Ik verschoot er van dat de film 2u duurde, het leek een pak minder. Heb me dan ook geen moment verveeld.

Welverdiende 4sterren!

avatar van Al DeNiro
Erg mooie film met een hoog feel-good gehalte en veel ontroerende momenten.

De archiefmateriaal op het einde is ook prachtig gedaan.

Zeker de beste film met The Rock, die mij steeds meer blijft verbazen met zijn acteerwerk.

Perfecte casting van Dwayne Johnson in de hoofdrol, die het er ook erg goed vanaf brengt. Verder een beetje te sentimenteel en te voorspelbaar.

avatar van aburex
Prachtig verhaal, goed spel van The Rock en ook de jeugdige acteurs doen hun best. Heb lang geaarzeld om naar deze film te kijken, maar nu ik hem gezien heb vind ik het een prachtfilm.
Zeker een aanrader

avatar van mnrk
Al DeNiro schreef:
Erg mooie film met een hoog feel-good gehalte en veel ontroerende momenten.

De archiefmateriaal op het einde is ook prachtig gedaan.

Prima omschreven....het deed me ook een beetje denken aan Remember the Titans.

Maar deze film is zeker een aanrader....

^O^

mnrk schreef:

Prima omschreven....het deed me ook een beetje denken aan Remember the Titans.

Maar deze film is zeker een aanrader....

avatar van jeroentjuhhhhh
Sentiment 101.

Zware stapel van clichés, een overdosis aan oninteressante personages en een véél te dik moraal. Daarmee is het grootste deel van Gridiron Gang wel beschreven, hoewel ik niet kan ontkennen dat het verder best vermakelijk was.

In z'n eenvoud en voorspelbaarheid valt nog best wat leuks te vinden. De Steen doet het uitstekend en zo geldt dat eigenlijk voor de rest van de cast ook wel. Hoewel het een traditionele route volgt weet het toch te boeien. Je krijgt de tegenslagen en de meevallers op de momenten waar je ze kan verwachten en daar doet het zich uiteindelijk toch echt te kort mee.

Een vrij makkelijk 2uur om uit te zitten, een film met veel zwakke punten die over het geheel gezien niet eens zoveel kunnen storen. Vermakelijk, makkelijk verteerbaar en eigenlijk alles wat je 'mag' verwachten.

Goed gespeelde film met dito bedoelingen, maar het sport-drama is nauwelijks verrassend te noemen en gaat dramatisch gezien niet echt de diepte in; de film lijkt zich keer op keer te willen bewijzen.

avatar van MovieHolic
Vrij matig en bovenal "erg" cliché en daar hek een hekel aan in films.

Na lange tijd deze film weer eens bekeken. nu ondek ik toch veel cliché`s toch een aardig verhaal in beeld gebracht. Wel verlaag ik mijn ster naar *3

avatar van Jaii Jordan
Zo'n soort films zie ik graag, heb er van genoten

avatar van Decec
Een mooie drama (misdaad)/sport film...
Mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Dwayne Johnson speelt zeer goed...
Prima achtergrond muziek (Dolby Digital)...
En mooi HD kwaliteit...
Het is wel moeite waard...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Probleemjongeren op het goede pad brengen, het is een populair gegeven in Hollywood. Michelle Pfeiffer, Robin Williams, Matthew Perry, Meryl Streep.. allemaal hebben ze het wel eens geprobeerd. Dwayne Johnson, ofwel The Rock, probeert het in Gridiron Gang met een potje football. Enige probleem is dat het genre altijd met dezelfde mierzoete clichés aan komt zetten. Van die probleemjongeren die plotseling 180 graden om kunnen slaan en veranderen in ideale schoonzonen. Het is zo'n uitgekauwd gegeven. En de sport football maakt het ook niet bepaald origineler, zo kwamen in hetzelfde jaar als Gridiron Gang bijna identieke films Facing the Giants en Invincible uit. Probeer dan nog maar eens origineel te zijn.

En dat lukt regisseur Phil Joanou dan ook niet; Gridiron Gang doet alles netjes volgens het boekje. Met de zoete score van Trevor Rabin worden alle sentimentele momenten en cliché moraaltjes naar de voorgrond geduwd. "Anderen moet je respecteren. Nooit denken dat je niet goed genoeg bent. Als je maar wil." Zet de strot maar goed wijd open, want ze worden er weer met geweld ingedrukt. Opvallend genoeg scoort de film punten uit onverwachte hoek. Zo blijkt dat WWF worstelaar Dwayne Johnson best een portie kan acteren en ook rapper Xzibit heeft een erg aardige bijrol. Toch weer een vlak waarop je het niet verwacht. En ook op audiovisueel vlak moet gezegd worden dat de film goed verzorgd is en er gewoon goed uitziet, daar valt weinig aan op te merken. Enkel jammer dat het allemaal zo verplicht binnen de lijntjes moet, een beetje originaliteit had deze film geen kwaad gedaan.

2,5 sterren.

avatar van dvdfreak123
Zeer vermakelijke film. Had hem trouwens al eens een stuk gezien. Zit boordevol hollywoodcliches maar dat kan de pret niet bederven. Film verveelt geen seconde. Vond wel dat Xzibit niet in deze film hoorde die man kon rappen maar acteren is toch zijn sterkste kant niet. Voor de rest zeer goed vermaak. 7,5/10

Sport changes lives! Achterliggende gedachte van de film klopt gewoon. De film hangt wel van de cliches aan elkaar, maar ja. dat zien we wel vaker met Amerikaanse films.

avatar van Macady
Prima film met een verhaal zoals we die vaker zien. Het is inderdaad een film die overloopt van cliches maar dat kan voor mij de pret niet drukken. Indrukwekkend geheel met name bij de aftiteling.

4* met gemak.

avatar van AJK
AJK
Na alle berichten van anderen gezien te hebben.
Wat een acteer talenten in deze film.
Ja the rock acteert nu echt en doet het goed.
Wel even meenemem dat footbal ook zijn ding is.Wat deze film zo goed maakt is de regisseur en de casting.
Xzibit is ook goed gecast vind ik en zit er goed in.
3.5.

avatar van jippie2010
Een overamerikaanse sportfilm met Johnson en Xzibit.
Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een overdreven overacting film.
Maar niets is minder waar. Erg aangenaam drama die de kijker meesleept. Ik rond het af naar boven *4.0