Tsotsi (2005)

Zuid-Afrika / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gavin Hood
met Presley Chweneyagae, Terry Pheto en Rapulana Seiphemo

Op de straten van Johannesburg leeft de 19-jarige Tsotsi. Tsotsi betekent "gangster" in straattaal, maar zijn echte naam en de herinneringen aan zijn verleden drukt Tsotsi weg. Hij is erg impulsief en gewelddadig en veel mensen zijn bang van hem. Samen met een aantal anderen leeft Tsotsi van de straatmisdaad. Als op een avond één van zijn bendeleden Tsotsi blijft vragen naar zijn verleden slaat hij hem in elkaar. Hij slaat op de vlucht en berooft een vrouw van haar auto. In de auto blijkt een baby van drie maanden te zitten. De baby brengt een zorgzame kant in Tsotsi naar boven.

avatar van Zeriel
Een boeiend film, die verrassend uitpakte, tenmiste als je de tekst bij de film hierboven niet hebt gelezen.

Hoe realistisch de ontwikkeling en het gedrag van de hoofdpersoon al dan niet is is minder belangrijk, omdat het hier een parabel betreft die vooral een innerlijk proces tracht weer te geven van de protagonist.

Dat is heel goed gelukt, bovendien is het unieke film vooral door de Zuid Afrikaanse context.
Grappig ook dat die zwarte gangsters onderling Nederlands praten in de mix met ander Afrikaanse talen.

Rauw psychologisch misdaaddrama over een geharde straatcrimineel, die zich geconfronteerd ziet met zijn eigen verleden wanneer hij opgezadeld zit met een baby van een paar maanden oud. Dan komt er toch zoiets als een geweten naar boven…
Dankzij het sterke acteerwerk een beklijvende film, die niet alleen de worsteling van de jeugdige gangster met zichzelf, maar ook de tegenstelling tussen het leven in een township en daarbuiten scherp in beeld brengt.

avatar van Filmkriebel
Topfilm. Wie denkt dat dit een Zuidafrikaanse Cidade de Deus is of ook maar de vergelijking maakt, slaat de plank mis. Dit is een zuiver drama over boetedoening en het wordt heel goed gebracht. Tsotsi, in het begin een genadeloze gangster in wording ontdekt medeleven en verantwoordelijkheidsbesef nadat hij per ongeluk een baby kidnapte . De film toont die ontroerende transformatie die zich voordoet en van de jongen een beter mens maakt. Prachtig en passend einde ook, waar Tsotsi wellicht een tijdje achter de tralies zal moeten brommen, maar toch nog een tweede kans zal krijgen. . Wat me tegenviel was dat hij samen met zijn kompanen nog eens in hetzelfde huis gaat stelen. Zo'n overduidelijk gescript om de verzachtende omstandigheden op het einde kracht bij te zetten . Ik vond dat de film zwaar berustte op de schouders van het hoofdpersonage, en hij deed dat naar behoren. Dikke 4* voor mij.

avatar van Baboesjka
Goed gespeeld en een vrij interessant verhaal. Het is niet helemaal aan mij besteedt. Ik houd over het algemeen niet van het genre actie/misdaad/geweld. Ik ben niet erg onder de indruk, maar ik geef wel een voldoende, aangezien ik mij redelijk met deze film heb vermaakt. Een 6. 3*

avatar van Lovelyboy
Film die ten dele boeit en wellicht nog een keer gezien moet worden om de echte nuance te vinden in het armoedige en geschetste beeld.

Straatschoffie Tsotsi wordt gevolgd en lijkt in eerste instantie vooral aan zichzelf en eigen ego te denken. Iets waar hij zichzelf behoorlijk mee in de nesten werkte en in een situatie komt waar iedere volgende stap steeds slechter wordt. Interessant is toch wel de zorgzame kant die naar boven komt en de keuze om voor het kind te willen zorgen, een soort van coming of age en volwassen wording komt op gang. Later komt ook nog een stukje confrontatie en besef naar voren. Interessant is tevens de poging met het oude leven te willen breken en de wisselwerking die hij met de helpende jonge moeder heeft.

De film draait uiteindelijk vooral om keuzes en overtuigt met zijn armoedige sloppenwijk en het verschil met de beter gestelden. Desondanks heb ik moeite bepaalde keuzes te begrijpen want waarom houdt hij zo krampachtig aan het kind vast en draagt haar niet over aan iemand die beter voor haar kan zorgen...?

Interessant film, niet geheel van overtuigd, met de tijd maar eens een herziening.