Tsotsi (2005)

Zuid-Afrika / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gavin Hood
met Presley Chweneyagae, Terry Pheto en Rapulana Seiphemo

Op de straten van Johannesburg leeft de 19-jarige Tsotsi. Tsotsi betekent "gangster" in straattaal, maar zijn echte naam en de herinneringen aan zijn verleden drukt Tsotsi weg. Hij is erg impulsief en gewelddadig en veel mensen zijn bang van hem. Samen met een aantal anderen leeft Tsotsi van de straatmisdaad. Als op een avond één van zijn bendeleden Tsotsi blijft vragen naar zijn verleden slaat hij hem in elkaar. Hij slaat op de vlucht en berooft een vrouw van haar auto. In de auto blijkt een baby van drie maanden te zitten. De baby brengt een zorgzame kant in Tsotsi naar boven.

avatar van JJ_D
Naar mijn vermoeden is ‘Tsotsi’ het soort film dat makkelijk indruk maakt op een Oscar-jury: binnen het nogal rauwe beeld van de achterbuurten (de link met de favela’s van ‘Cicade de Deus’ was bij mij snel gelegd) krijgen we immers een verhaal vol jeugdsentiment en spijt, dat zich rechtlijnig ontwikkelt en heel duidelijk een bepaalde kant uit gaat. Normaal gesproken heb ik dan meteen mijn bedenkingen, maar bij ‘Tsotsi’ lijken de bedoelingen werkelijk zuiver op de graad te zijn: regisseur Gavin Hood haalt geen heksentoeren uit, noch om te verbloemen, noch om te provoceren, en de cast staat heel naturel te acteren.

Desondanks is ‘Tsotsi’ geen grootse film: daarvoor heeft de kijker te weinig voeling met het hoofdpersonage (dat nogal irrationeel handelt door eerst het kind te stelen en het vervolgens uit te besteden aan een andere vrouw), en ontwikkelt de plot zich net iets te logisch.
Als we eerlijk zijn moet het echter vermeld dat deze film een opvallend eerlijk is, die (weliswaar kleine) emoties bij de kijker losweekt.
Een bescheiden prent met het hart op de goede plaats, zo staat deze oscarwinnaar voortaan in het geheugen gegrift.

avatar van Edwin Pindahaai
JJ_D schreef:

Maar dat suggereert dat de kijker nooit voeling kan hebben met een 'fout' hoofdpersoon. Maar dat is bij mij absoluut niet het geval. Zo ook niet bij Tsotsi. Hij doet misschien wel irrationele dingen, maar dat wekt bij iemand in zijn milieu juist medeleven en medelijden bij mij. Ik kan dus wel concluderen dat ik voldoende voeling had bij de hoofdpersoon.

avatar van JJ_D
Edwin Pindahaai schreef:

Er zijn, volgens mij, gradaties in "irrationeel handelen". De baby ontvoeren was al een irrationele daad op zich, niet in staat blijken deze te onderhouden en hem dan gewoon uitbesteden bij iemand anders (terwijl deze onder schot wordt gehouden ) des te meer. Vooral met dat laatste had ik het moeilijk...vandaar dat de voeling meer en meer afnam.

Gezien mijn hoge verwachtingen een tegenvaller. Verhaal vind ik verre van bijzonder, uitwerking idem dito.

Geloofwaardigheidsgehalte ligt wat mij betreft wel hoog. Gebeurt volgens mij wel vaker dat er kinderen worden gekidnapt in die buurten.

Wat voor mij tevens een kleine teleurstelling was, was dat er slechts een enkele zin Afrikaans gesproken werd. Dat was één van de redenen waarom ik de dvd heb aangeschaft.

Dat heeft trouwens geen effect op mijn beoordeling van de fim: 3*.

avatar van DonOswaldo
leuke film, beter dan ik verwachtte, ook realistisch genoeg

avatar van jeroentjuhhhhh
Verplicht moeten zien op school, niet de ideale locatie om een film goed te kunnen zien en te beoordelen maar vond hem wel redelijk.
Verhaal is voorspelbaar en doet je niks, stomme beslissingen moeten weer goed gemaakt worden.
Bar weinig interessants te zien, op wat mooi geschoten beelden na.
Redelijk sfeervol en acteerwerk was goed, maar daarnaast viel er voor mij persoonlijk weinig te genieten.

avatar van Asaharo
Het kleine gangstertje.

Een leuke verrassing was me dit. Door de sfeervolle beelden en een uitstekende soundtrack wordt de zwaarmoedige thematiek enigsins getemperd. Mooie camera-standpunten trouwens, het zorgt ervoor dat je de setting behoorlijk kitcherig ervaart, wat in dienst van het verhaal goed werkt.

Want in weze is dit een zeer mooie en oprechte vertelling van een jongeman die in alle armoede, in alle bitterheid toch een lichtpunt vindt.(geheel onbewust natuurlijk.) De scene in de metro is bikkelhard en zet de toon voor een grauwe reis doorheen de straten van Johannesburg. Wanneer hij het kind ontvoert begint de metamorfose maar zeer subtiel en nergens gaat de regisseur de gebruikelijke sentimentele toer op. (fuck you Peter Jackson!!!)

Conclusie: Tsotsi is een zeer leuke,oprechte film maar een tikkeltje te kort naar mijn gevoel. Volgens mij had er nog meer ingezeten.

toch een dik verdiende 4.0*

avatar van Vascago
Aardig maar niet meer dan dat. Teveel onnodige acties van Tsotsi en soms gewoon saai. Acteerwerk was wel goed.

Actionfreak
Prachtige film,

Die denk ik vooral gemaakt is voor prijzen maar op mij echt een goede indruk maakte.

Begon niet te vervelen en dat is toch wel erg belangrijk.

heb geen idee meer wat ik moet zeggen 4*

Eerste half uur is het meest indrukwekkend. Daarna wordt het behoorlijk moralistisch, maar de film wordt gered door het prachtige camerawerk, sterke acteerprestaties, de soundtrack en het behoorlijk sterke eind. 4 sterren kan ik hier met een beetje goodwill wel aan kwijt,

avatar van Ralf81
Mooie film, was zeker het kijken waard!

AddictedToMovies
Mijn 1000ste stem. Helaas is dat een film die ik op school heb gezien. Maar het is best een sterke prent over een jonge crimineel die met bruut geweld zich probeert te weren tegen de armoede om hem heen. Maar in deze VK-productie zijn de moraalridders nabij; wanneer hij per ongeluk een baby heeft gekidnapt, zien we toch weer de kleine jongen in hem. Nee, het is zeker niet origineel, maar toch werd het mooi in beeld gebracht met een aantal mooie bijrollen/figuren, zoals zijn maten Boston en Aap. Maar het mooiste blijven de scènes met de 'melkmoeder'. Misschien wat te makkelijk, maar toch wel erg mooi om die blik te zien veranderen. Het verhaal is dus wel redelijk, niet zonder de nodige clichés maar het kwam toch wel sterk over. Maar de film heeft (gelukkig) meer te bieden. We kunnen genieten van een mooie, moderne cinematografie, waar Afrikaanse straten en de zon prachtig zijn. Met leuke Afrikaanse hiphop wordt het een gelikt geheel (in positieve zin). Ondanks de mooie cinematografie en monteerwerk ontkomt Tsotsi niet aan af en toe een klein inkakmomentje, maar weet door de korte speelduur goed de aandacht erbij te houden.

avatar van jeroentjuhhhhh
AddictedToMovies schreef:
Mijn 1000ste stem. Helaas is dat een film die ik op school heb gezien.

Toevallig, zag deze ook op school. Tijdens AK .

AddictedToMovies
Bij ons bestaat de school 50 jaar en daarom proberen ze leuk te doen door 'workshops' aan te bieden, of gewoon een filmpke kijken. En als ik dan moet kiezen tussen beertjes haken en een film, dan is de keuze als filmfreak toch al best snel gemaakt...

avatar van Davidus
Wat een totaal ongeloofwaardig verhaal

Had de pretentie om een rauw beeld neer te zetten van het harde leven in de krottenwijken van Johannesburg (Cidade de Deus, Jerusalema), maar bleek een zwaar geromantiseerd, moralistisch verhaaltje te worden.

Eigenlijk al met die baby begon het, echt beledigend voor iedereen die kinderen heeft opgevoed, een baby krijst de hele dag de oren van je kop, in zo'n huisje van alu platen hadden allang de buren dit opgemerkt, een baby onder je bed leggen zonder dat ie de longen uit zijn lijf krijst, en dan zelf even een tukkie doen, yeah right

Dan die ontmoeting met die invalide in die rolstoel: zo onwijs geënsceneerd, tenenkrommend.
En dan die welhaast Messiaanse speech van die Tsosti als hij bij die zieke brother van hem is....

De beelden en kleurstelling zijn mooi, maar ook hier overheerst het gevoel van zwaar geënsceneerdheid

avatar van Fryce
Wow wat een heerlijke zware maar mooie film.

avatar van Nelusje
Ik vond het een aangrijpend verhaal, niet geheel ongeloofwaardig, zoals Davidus het noemt. Helaas geeft het niet een geheel beeld van de townships, dat had van mij meer in de film mogen zitten.

avatar van Kr!kke
Goede film, met een zeer interessant concept. De criminaliteit in Zuid-Afrika is in ieder geval een bekend gegeven, en leent zich dan ook aan tot het maken van een sterke film. Tsotsi is in ieder geval het bekijken waard, maar toch heb ik het gevoel dat er nog veel meer mee te doen was: de film heeft echt wel een goed verhaal, maar om 1 of andere reden miste ik toch nog iets. Waar ik niets op heb aan te merken, is de cast. Presley Chweneyagae (die Tsotsi speelde) deed het echt uitstekend, maar ook de overige acteurs en actrices deden hun werk zoals het hoorde.

avatar van nadrin
Een enorm goede intensieve gevoelige film.
Niet in het minst door de heel goede acteerprestaties.
Maar eveneens door de schitterende ondersteunende soundtrack.
De liefde die je als kind mist blijft je tekenen voor het leven.
En op elk zijn manier moet men daar in zijn verder leven, leren mee om gaan
Een aanrader .

Mooi, realistisch in beeld gebracht drama!

avatar van K. V.
Hij was niet mis, al is het niet een film dat 'k direct nog eens moet terugzien.

avatar van martijn011
Ik vond dit nog best wel een meeslepende film. Zelden zijn anderhalf uur zo snel voorbijgegaan als met het kijken naar Tsotsi. De hoofdpersoon kwam ook over als een echte crimineel, maar het was mooi om te zien hoe hij toch een soort van band met de baby krijgt.

De film kent verder een aantal prima scenes, ook gebeuren er onverwachte dingen, iets wat natuurlijk aan de orde van de dag is in een ghetto. Denk maar aan het doden van z'n bendemaatje en het in elkaar slaan van een ander bendelid.
Waar ik echt niet aan kan wennen is die vreselijke muziek die in deze film gebruikt word. Absoluut niet mijn smaak.
Verder een onderhoudende film die je toch stiekem langer bezighoud dan je zou willen..

avatar van Spetie
Een film waar ik niet ondersteboven van ben.

Het verhaaltje is wel aardig, maar op de een of andere manier vond ik de overgang van crimineel naar zorgzame man te groot en niet goed werken. De film besteed in feite gewoonweg te weinig tijd aan de ontwikkeling van het hoofdpersonage en lijkt daardoor wat te snel van de hak op de tak te springen. Verder is de film vrij afstandelijk en had ik ook totaal geen gevoelens bij de ontwikkeling van het hoofdpersonage.

Wel zitten er een aantal aardige bijrollen in, met gasten die zo van de straat weggeplukt lijken. Die gast in de rolstoel, met zijn uitpuilende ogen, zag er bijvoorbeeld erg creepy en levensecht uit. En zo zijn er nog wel meer. Verder heeft de film een behoorlijk goede cinematografie, maar de muziek is echt vreselijk. Zelden zulke lelijke muziek gehoord in een film, ik vond het echt helemaal niets toevoegen.

Ik weet het verder niet met deze film. De film is niet lelijk, maar boeide niet echt, is afstandelijk en vertelt het verhaal te snel. Die elementen maken de score dan ook niet al te hoog.

avatar van nachtschade
Onderhoudende en, volgens mij, realistische film. Het onnozele einde zorgt voor een half punt aftrek.

Ik vond dit een boeiende film. Tsotsi ('de schurk') heeft vanaf het begin zeker een afschrikwekkende en onberekenbare uitstraling en die raakt hij voor mij eigenlijk ook niet meer kwijt. Zelfs als hij aardiger doet is het voor mij de vraag wanneer hij zijn kalmte verliest en per ongeluk iemand neerknalt of -steekt.
Later laat hij wel wat emotie zien, maar het blijft terughoudend, goed bij zijn personage passend.
Het karakter vind ik dus erg goed neergezet.

Ook achtergronden over deze jongen komen voorbij, het is dus tevens een prima uitgewerkt verhaal.
Er is met aandacht voor detail gefilmd, het tempo is niet te hoog, zodat het mij goed bleef boeien.
Vooral de sfeer in deze film doet het 'm voor mij. Een mooie productie.

avatar van Movie-Addicted
Een film met misplaatste emotie's, je gevoel raakt steeds in de war. Moet je nou medelijden hebben met de hoofpersonage of niet? ik weet niet wat ik met deze film aan moest. In iedergeval vond ik hem niet krachtig genoeg en overtuigend.Verder was het acteerwerk goed.

*3.

Ik had zelf absoluut geen medelijden met hem, maar dat gaf mijzelf ook weer geen mislaatste emoties.
Het is toch wel een duidelijk type, vind ik.

avatar van Movie-Addicted
Vond hem hier en daar wat verwarrend, van zogenaamde gangster tot gevoelige gozer? vond het juist een onduidelijk type. Wil graag wat spoilers schrijven, maar ik laat het maar hierbij

Te veel sentimentele momenten (en sentimentele muziek) naar mijn smaak.

avatar van arno74
Goede film die in mijn geval de verwachting waarmaakte. Een goede mix tussen actie en emotie, ongeloofwaardig kwam het niet op me over.

De overgang van meedogenloze gangster naar betrokken persoon die om andermans baby geeft kwam inderdaad geforceerd over, maar het acteerwerk vond ik goed genoeg om het desondanks overtuigend te houden. Ook het moment dat de vastgebonden vader van de baby op de alarmknop drukt was niet echt logisch.

Ondanks dat biedt de film een goed verloop, een vlot tempo, en genoeg goede scenes waardoor deze dramafilm boeiend blijft.

avatar van Zeriel
Een boeiend film, die verrassend uitpakte, tenmiste als je de tekst bij de film hierboven niet hebt gelezen.

Hoe realistisch de ontwikkeling en het gedrag van de hoofdpersoon al dan niet is is minder belangrijk, omdat het hier een parabel betreft die vooral een innerlijk proces tracht weer te geven van de protagonist.

Dat is heel goed gelukt, bovendien is het unieke film vooral door de Zuid Afrikaanse context.
Grappig ook dat die zwarte gangsters onderling Nederlands praten in de mix met ander Afrikaanse talen.

Rauw psychologisch misdaaddrama over een geharde straatcrimineel, die zich geconfronteerd ziet met zijn eigen verleden wanneer hij opgezadeld zit met een baby van een paar maanden oud. Dan komt er toch zoiets als een geweten naar boven…
Dankzij het sterke acteerwerk een beklijvende film, die niet alleen de worsteling van de jeugdige gangster met zichzelf, maar ook de tegenstelling tussen het leven in een township en daarbuiten scherp in beeld brengt.

avatar van Filmkriebel
Topfilm. Wie denkt dat dit een Zuidafrikaanse Cidade de Deus is of ook maar de vergelijking maakt, slaat de plank mis. Dit is een zuiver drama over boetedoening en het wordt heel goed gebracht. Tsotsi, in het begin een genadeloze gangster in wording ontdekt medeleven en verantwoordelijkheidsbesef nadat hij per ongeluk een baby kidnapte . De film toont die ontroerende transformatie die zich voordoet en van de jongen een beter mens maakt. Prachtig en passend einde ook, waar Tsotsi wellicht een tijdje achter de tralies zal moeten brommen, maar toch nog een tweede kans zal krijgen. . Wat me tegenviel was dat hij samen met zijn kompanen nog eens in hetzelfde huis gaat stelen. Zo'n overduidelijk gescript om de verzachtende omstandigheden op het einde kracht bij te zetten . Ik vond dat de film zwaar berustte op de schouders van het hoofdpersonage, en hij deed dat naar behoren. Dikke 4* voor mij.