ad
  • 8.117.912 stemmen

xXx (2002)

Actie / Misdaad | 124 minuten / 132 minuten (director's cut)
2,77 2.201 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 124 minuten / 132 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Rob Cohen

Met onder meer: Vin Diesel, Asia Argento en Samuel L. Jackson

Releasedatum: 9 augustus 2002

Over xXx

"A New Breed Of Secret Agent."

De charismatische Xander Cage, topper in 'extreme sports', wordt door een overheidsagent ingehuurd om een Russisch misdaadkartel te infiltreren. Het kartel wordt geleid door de mysterieuze Yorgi, die hem al snel op een serie avonturen stuurt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Jordy

Jordy

ik had me ingesteld op een hersenloos flauwekul-filmpje, maar dit was wel van een heel erg bedroevend niveau

danzij de snowboard-scene (nep, maar spectaculair) nog net 1,5 ster

avatar van gotti

gotti

Erg slechte film. Bedroevend verhaaltje en het acteerwerk van vooral Diesel is ook ronduit bedroevend. Ook weer het walgelijke "amerikaanse" einde de slechte gaan dood (de Russen) en de goeie (Diesel) blijkt na het redden van de wereld toch nog te leven 2*

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Deed me maar weinig, dit. Hersenloos popcornvermaak is op zich prima, maar dit ging me soms wel ietsjes te ver. Geloofwaardigheid en een goed plot zijn in ieder geval ingeruild voor actie, actie, actie en een serie ietwat trieste one-liners. Diesel's performance is niet echt van hoog niveau, maar zelfs een acteur als Jackson doet hier maar weinig goeds. De hoofdschurk gaat echter naar huis met de prijs voor meest rampzalige rol in de film, wat een idioot. Gelukkig zaten er nog een paar vermakelijke momenten en lollige actiescènes in xXx, zodat het nog enigszins kijkbaar is.

avatar van otherfool

otherfool

Aan het begin denk je een superactiefilm te pakken te hebben, maar xXx wordt steeds slechter en slechter. Het verhaal wordt met de minuut saaier en voorspelbaarder, en Vin's spieren zijn niet sterk genoeg om deze film te dragen. En wat is er toch mis met Argento in deze film? Een flop.

1*.

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2043 berichten

Amusante film met een geweldig op dreef zijnde Vin Diesel en prachtige, orginele en grootsopgezette actiescènes. Alles is lekker overdreven en pretentieloos, en goed in beeld gebracht. Het lijkt in de mode te zijn om een actiefilm zo schokkerig en flitserig te monteren dat je niets meer van de actie kunt zien. Aan die mode doet xXx niet mee.

Met name de eerste helft is erg vermakelijk (Rammstein!, de stunt met die auto die van een brug afrijdt!). Tegen het einde wordt het verhaal nogal afgezaagd, een slechterik die de wereld wil vernietigen), hoeveel films hebben we daar nu niet al van gezien?

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Deze Bond-kloon van de verschrikkelijke Cohen slaat de plank op vele fronten mis. Zo neemt de film zichzelf nogal serieus, iets dat volstrekt belachelijk is gezien het rammelende, slappe verhaal en de achterlijke actiescenes. Matig.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Na ruim 4,5 jaar weer gezien. Werd toch eens tijd om hem ook eens op dvd aan te schaffen en ik vond hem toch wel beter als de vorige keer. Gewoon een lekker achteruit zit actiefilmpje. Vin Diesel is gewoon weer de nieuwe actieheld in de geschiedenis na Chuck Norris, Van Damme en Seagal. Alles is gewoon lekker overdreven en vermakelijk.

Verhoging naar 3,5*

Theunissen

Natuurlijk allemaal overdreven maar wel zeer vermakelijk. Leuk gespeeld door Vin Diesel.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een moderne versie van James Bond met alles wat dit genre nodig heeft: snelle auto's, snufjes, oneliners, een hoop Russen, vrouwelijk schoon en een hoop scènes met de nodige adrenaline. Vin Diesel past wel goed in dit genre en het doet dan ook deugd om een nieuwe generatie van actie-acteurs te zien in de stijl van Arnold Schwarzenegger, JC Van Damme, Chuck Norris en Sylvester Stallone. Geen topacteurs, maar wel figuren die de nodige amusante actiefilms hebben afgeleverd.

Vin Diesel als xXx is zeer geslaagd en het geheel is dan ook een aangename blockbuster waarbij je niet moet nadenken. Maar de film verhult dat ook niet en je weet waar je aan begint. Gewoon kijken en genieten dus.

avatar van OlafK

OlafK

xXx ('Triple X') is een vlotte actiefilm die voor de rest weinig om het lijf heeft.

Vin Diesel heeft een echte 'actie'-kop. In mijn ogen is Jason Statham wel nog een flink stuk beter, maar ook Diesel staat zijn mannetje. Verder veel harde soundtracks; komt de film volledig ten goede. Hoogtepuntje wat dat betreft was de openingsscène met een live-concert van Rammstein.

xXx is een erg vlot filmpje, dat fijn wegkijkt. Toch ergerde ik me regelmatig aan een aantal zaken; zoals het knullige acteerwerk van sommige Russen. Ook het 'pro-Amerika' dat er weer doorheen gedrukt wordt (Diesel die bijvoorbeeld afdaalt in een parachute met opdruk van de Amerikaanse vlag), stoorde me behoorlijk.

Maar ach, als je daar verder doorheen weet te prikken, is dit gewoon een fijn filmpje, dat zelfs enkele grappige momenten kent. 2,5 sterren.

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1915 stemmen

Na The Fast and the Furious komt Rob Cohen met een nieuw actie-spektakel: xXx.

Het verhaal belooft op zichzelf al spannend te worden, een crimineel die opeens agent moet zijn kan nooit goed gaan, of toch wel? In ieder geval niet zonder tegenstribbelen of het niet wil houden aan wat hem opgedragen word, wat in het bloed van elke crimineel zit. Ik citeer Samuel L. Jackson in de film: ''I love his attitude''! en ik denk er precies zo over. Vin Diesel speelde deze rol vlekkeloos zoals hij in dergelijke andere films ook heeft gedaan. Er zullen zeker meer zijn die geschikt zouden zijn voor deze rol, maar deze rol past ook volledig bij Vin Diesel.

Een goed uitgewerkt verhaal met verbluffende stunts, en de nodige humor en verrassingen op z'n tijd zorgen voor een zinderende actie-film!

Enige minpunt: Rammstein..

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

xXx is wel heel veel hersenloze actie. Maar dat maakt niet uit want het is een leuke film. Gewoon verstand op 0.

Het plot is allesbehalve fantastisch. Ik dacht zelf dat hij niet helemaal uit de verf is gekomen zoals het had moeten komen. Zo dacht ik dat het meer zou gaan om Vin Diesel die eerst allerlei testen moet ondergaan en dan in een echt avontuur komt en dan nog steeds denkt dat het een test is of juist andersom. Dat werd op een gegeven moment nogal vreemd uitgebeeld.

avatar van Lennert

Lennert

Ik ben niet zo'n gigantische fan van 'extreme sports' en de hippe cultuur die daar bij hoort, maar moet toch toegeven dat ik me zeer vermaakt heb bij het zien van deze film. Diesel geeft hier zijn beste rol tot nu toe (beter geacteerd dan Riddick, al vind ik dat personage gaver), de stunts zijn uitzonderlijk knap, goed geschoten en afwisselend, terwijl de rest van de cast ook nog eens zijn best doet.

Jammer dat de actie in enkele gevallen ook echt overdadig is door de erg lange speelduur. Zo'n 20 minuten minder had de film iets makkelijker uit te zitten gemaakt, nu zat ik echt op bepaalde momenten op de klok te kijken wanneer het nu eindelijk afgelopen zou zijn. Teveel actie kan verkeerd uitpakken. Desalniettemin aangenaam popcorn vermaak.

avatar van IceTigerGhost

IceTigerGhost

In 'xXx' poogt men een nieuw type geheim agent te lanceren, waarbij men wil laten uitschijnen dat 007 passé is. De verwijzingen naar de Bond-formule zijn dan ook haast niet te tellen, en soms lijkt het gewoonweg zelfs een parodie. Maar dat maakt nog geen goede film, want de aandacht die uitsluitend naar de aktie ging resulteert in een zwak verhaal, gebrekkige continuïteit en een flauwe finale. Alleen de spectaculaire stunts kunnen nog enigszins boeien, maar daar blijft het bij. Leuk geprobeerd, maar te licht bevonden.

avatar van Kr!kke

Kr!kke

De film kent een zeer hoge spektakelwaarde: er zitten veel stevige actiescènes in die er allemaal netjes uitzien. Soms is het allemaal wat over-the-top, maar in deze film paste dat eigenlijk wel. Het verhaal zelf was nogal standaard en ook het einde was nogal voorspelbaar, maar dat zijn elementen die me niet storen in een actefilm. Ook de cast was wel in orde in deze film: iedereen doet het wel aardig, maar Vin Diesel is natuurlijk de grote man van deze film. Hij zet zijn personage op een leuke manier neer en lijkt echt plezier te hebben in zijn rol.

avatar van RuudC

RuudC

Voor de verandering eens een traditionele actiefilm die niet gedragen wordt door martial arts, maar door zogenaamde extreme sports. Leuk voor de verandering en Vin Diesel is daar als acteur uitermate geschikt voor. Er zijn wel enkele dingen die me er van weerhouden hebben om een dikke voldoende te geven, want ondanks de sterke opening (behalve de muziek dan), zakt de film toch redelijk in, wanneer Cage naar Oost-Europa vertrekt. Sowieso is de originaliteit ver te zoeken, maar doordat de film erg langdradig wordt, is het soms vrij saai. Zeker het laatste half uur is lastig uitzitten. Er had toch best meer extreme sportselementen in deze film mogen zitten. Daarnaast zijn er ook een aantal positieve opmerkingen, want de actie is goed en het plot zit redelijk in elkaar. Langzaam maar zeker kan ik best genieten van films met Vin Diesel. Met alle gadgets en het massavernietigingswapen van Russische makelij deed xXx me overigens behoorlijk aan de gemiddelde James Bondfilm uit de tijd van de koude oorlog denken.

avatar van martijn011

martijn011

Echt een hele tijd geleden dat ik 'Triple X' gezien had en vond het tijd voor een herziening.

Vooral omdat ik vroeger nogal een andere smaak had dan tegenwoordig. Waar je vroeger op een film als deze 'kickte' is het nu, na herziening, echt niet best!

Xxx is echt een film die totaal over de top gaat. Natuurlijk moet je het verhaal niet al te serieus nemen, want het gaat tenslotte om de actie. Maar als de actie ook al niet best is houdt je weinig over.

Of die beginscene met Ramstein, verschrikkelijk gewoon!

Het acteerwerk is ook slecht. Diesel doet z'n best, maar moet gewoon niet al te veel praten. Argento is drama, maar dat wist ik nog van de eerste keren dat ik deze film keek.

Nee, de tijd dat ik dit soort films kon waarderen is over. Een verlaging met een heel punt zorgt voor 2*

gauke

Ontelbare explosies, eindeloos gebulder zonder resultaat, halsbrekende stunts, slechte tegenstanders die het onze held o zo moeilijk maken, geile vrouwen en waardeloze dialogen, in een verhaal en twee uur durende stuntshow, waar geen logica in zit. Ik ben de slechte cameravoering nog vergeten. Blijft over: Vin Diesel in strakke hemdjes zodat zijn talrijke tatoeages goed zichtbaar zijn, las ik ergens. En op een of andere manier wordt het dan toch nog leuk.

avatar van Spetie

Spetie

Vermakelijke actiefilm met een hoop vaart en vooral veel actie, die goed te doen is.

Vin Diesel is een beperkte acteur, maar voor een film als deze is hij gezien zijn uiterlijk en uitstraling prima geschikt. De film heeft naast een stoere hoofdrolspeler ook een behoorlijk goede en stoere soundtrack met o.a. muziek van Rammstein. Die muziek past goed bij deze film en maakt de film net nog wat leuker.

De film zelf is een soort van alternatieve James Bond. Het script zou namelijk zomaar van toepassing kunnen zijn op een Bond film, al richt men zich hier vooral duidelijk op een wat jonger publiek. De film zelf is echter vermakelijk zat en doet wat het moet doen. Geen moeilijk verhaal, geen karakteruitdieping, maar wel veel actie, veel vaart, aardige humor, redelijk acteerwerk en een prima soundtrack.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Boh, het is een en al bespottelijk, deze actiefilm, waar alles ingericht is op spektakel en niets anders. Maar door de James Bond-achtige escapades van Vin Diesel is het toch wel allemaal te doen. Vooral het eind mag er wezen! Ik vind het altijd nog toffer om te zien hoe een of ander gevaarlijk device uitgeschakeld wordt dan lomp alleen maar vijanden af te knallen.

Onderhond

Best oké.

Inderdaad een nieuwe Bond, maar dan gemaakt vanuit een extreme sports instelling. Met een opgeblazen actieheld, tattoos, nu-metal en electronica, motors, base jumps, snowboards en wat je maar wil.

Maar verder blijft het redelijk trouw aan de bekende formule. Inclusief gadgets en iemand die de hele bende met kennis van zaken aanstuurt. Het is soms een wat gekke combinatie, maar het werkt wel. Vooral omdat de actiescenes groots opgezet zijn en vermaken, ook omdat Diesel zich wel kan vinden in een rol als deze.

Twee uur is misschien wat lang voor xXx, het verhaal stelt niet zo bijster veel voor en de intrige die toch een beetje nagestreefd wordt komt nergens goed uit de verf, maar er zit gelukkig genoeg actie in zodat het nergens dreigt stil te vallen.

Lomp vermaak, maar da's exact wat het wil zijn en exact wat het brengt.

Edit: En terwijl iedereen blij lijkt met de Rammstein cameo in het begin vond ik het veel leuker om Orbital halverwege bezig te zien. Jammer genoeg één van hun mindere nummers, maar toch tof.

avatar van avdj

avdj

Omdat Vin Diesel één van de weinige acteurs is die naadloos wordt gelinkt aan snelle auto’s, zou ik eigenlijk groot fan van deze man moeten zijn. Maar hoe hij in xXx door Rob Cohen wordt neergezet is misschien nog wel bespottelijker dan in hun vorige project: The Fast and the Furious.

Diesel is ditmaal topcoureur, topatleet, superspion en ultieme leider in één. Oost-Europa daarentegen kent, hoe verrassend, vooral norse, potige en volgzame criminelen. Natuurlijk gaan stereotypen en dit soort actiefilms hand in hand, maar Cohen maakt het wel heel bond. De makers van The Exependables weten de ‘lompheid’ te verzachten door de nodige dosis humor, helaas is dat hier niet het gelukt. Er worden wel pogingen gedaan (You’re short!) maar die slaan meestal de plank mis.

xXx is meer een film in de geest van Michael Bay: ongeloofwaardige dialogen, ontploffingen, matige CGI en lekkere wijven. Bij tijd en wijle werkt deze formule. Desalniettemin kan dit product weinig boeien omdat de ‘good’ guys toch ongrijpbaar zijn. De ski-scene is misschien de meest belachelijke die ik ooit heb gezien. De manier hoe Diesels stand-in (die overigens weinig op hem lijkt) keer op keer de lawine voorblijft, is een bewijs dat Cohen zijn product vooral op late pubers heeft afgestemd.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Als pubertje heb ik xXx nog in de bioscoop gezien vijftien jaar terug en sindsdien nooit meer opnieuw gekeken. In mijn gedachten was dit dan ook een hele coole film, maar de herziening heeft dit beeld niet goed gedaan. De beginscène met Rammstein is me altijd bijgebleven en dat was ook meteen wel het beste deel van de film. Daarna volgt er toch een heel karig verhaaltje dat bedoeld is om Vin Diesel, hier nog jong maar ook toen al wel tof, naar zoveel mogelijk locaties te brengen. De ene boeiender dan de andere, maar nooit indrukwekkend. Daarnaast zijn de bad guys wel erg clichématig, tot het vervelende toe. Ook is de CGI anno nu niet meer heel bijzonder en neemt de film zichzelf in de dialogen te serieus. Er zitten wel pogingen tot vermaak in, maar de humor komt niet erg goed over. xXx wordt de James Bond van de extreme stunts genoemd, maar elke vergelijking met de legendarische Britse geheim agent vind ik teveel eer voor deze film. Niet zo best.

2,5* (was 3,5*)

avatar van IH88

IH88

“The things I'm gonna do for my country.”

Best wel genoten van deze actiefilm. De lange speelduur is wat problematisch, maar zodra xXx undercover gaat wordt het een aardig actiefestijn. Vin Diesel doet het goed in dit soort rollen en de bad guys zijn ook sterk gecast.

Asia Argento heeft ook een aardige rol als Yelena, en waar haar loyaliteit nu ligt is een interessante subplot. Maar het belangrijkste in dit soort films is de actie en er zitten een aantal spannende en goed gefilmde scènes in. Voor de rest niet al te veel letten op alle onrealistische stunts, want daarvan zitten er nogal wat in deze film.

Tarkus

Tarkus schreef:

Het was alweer een tijdje geleden dat ik deze film had gezien.

Het is en blijft een goede actieprent en heb er ook deze keer weer plezier aan beleefd.

Het verhaal is wat "over the top" maar ach, het is en blijft film hé.

De muziek is wel de max, met Rammstein op kop !!

Naar aanleiding van de derde film in deze reeks, deze nogmaals bekeken.

Blijft een prima film !!

avatar van Kondoro

Kondoro

Ook de ‘xXx’ reeks moet er aan gelden dat ze in de herziening terecht komen, en al is dat niet erg, ik vind de film nog vrij matig in het algemeen en daar baalde ik wel behoorlijk van. Diesel probeert de sterren van de hemel te spelen wat hem vrij goed weet te lukken, en ik heb daar nog niet zo tegen op gezien, tegen Diesel in de hoofdrol bedoel ik dan.

De film weet goed van start te gaan, met een soort introductie met Yorgi en zijn kracht wat hij gaat uitstralen in de film. Met enige actie (van o.a. Vin Diesel) knalt de film mooi door, en daar was ik best tevreden mee. De film hoef je echt niet aan zetten om een diepgaande actie film te verwachten en dat zou ik überhaupt niet snel doen bij films met Diesel erin.

De muzieksmaak vond ik natuurlijk ook geweldig in deze film, we openen de film mooi hard met Rammstein die ook live aan het optreden zijn, waar hun gewaagde kunsten op het podium ook rustig word laten zien, Rammstein schijnt hier mooi met hun super goeie nummer ‘Feuer Frei!’. In de clip zie je trouwens ook stukken van de film, en hun optreden word er voor gebruikt, erg gaaf! Ik wist altijd al wel dat deze film een goeie muziek keuze had, en daar kende ik de film vooral nog van. Maar ook nummers als ‘Before I Die’ van Mushroomhead en ‘I Will Be Heard’ van Hatebreed mogen niet vergeten worden. Waar het laatst genoemde nummer nog een gave scene verzorgde.

De cast is leuk, Diesel speelt als zichzelf, best slecht maar met een gezicht geknipt voor dit soort filmrollen zeker een aanwinst. Argento speelt Yelena erg leuk, Yorgi word goed verzorgt door Csokas en Jackson speelt ook nog een prima rol. En dan heb je in mijn ogen een redelijk leuke cast.

Het verhaal is daarbij simpel, dun en vaak nietszeggend. Toch wist het niet echt te vervelen en gaat de film prima door op een net tempo. We volgen Cage die word ingehuurd door de CIA om Yorgi te bespioneren. Cage komt er achter dat Yorgi geen zachte hand is en een kwade groep beheerd. Nadat zijn dekmantel ontmaskerd is komt Cage er achter wat Yorgi van plan is (een soort gifgas aanval) en ze alles op alles om dit te verkomen.

Ja, dan is ‘xXx’ nergens bijzonder maar blijft vooral leuk op een ‘Guilty Pleasure’ niveau, en ik heb me nergens echt verveeld. Dat is het beste.

avatar van Shadowed

Shadowed

Poging van Cohen.

Een poging in het James Bond genre, maar dan allemaal wel behoorlijk over-the-top. Dat vloekt dan wel een aantal keer behoorlijk met de film, want het lijkt alsof de film dan ook in drie films is opgedeeld. Cohen wil het dus graag amusant houden.

Amusant was het soms wel, vooral in het eerste half uur. Daar is de film ook echt onvoorspelbaar en daarom dankzij het hoge tempo ook echt leuk om te volgen. Echter wordt die toon na 30 minuten flink omgeslagen en dat was minder leuk.

Daarna is het weer het standaard spionageverhaaltje dat ondanks het hoge tempo er nog steeds in slaagt om nog best saai te zijn. Het vloekt erg met het eerste stukje, aangezien die compleet volgepropt zat met over-the-top actie die soms zelfs aan Bay doet denken.

Diesel is wel leuk, en het blijft leuk om L. Jackson weer te zien, maar qua acteerwerk is daar alles al snel mee gezegd. De schurken zijn best saai en de karakters rondom grapjas Diesel zijn buitengewoon serieus, iets te serieus eigenlijk.

Actie is wel leuk en soms lekker bombastisch gebracht, met enkele indrukwekkende explosies en veel kogels in het interessante eerste half uur. Jammer dat die toon in het middenstuk plots compleet verandert om dan weer anders te eindigen.

Eerste deel was dan ook verreweg het beste door de originele en onvoorspelbare toon. Daarna krijg je een saai spionagestukje dat vervolgens eindig in een achtervolgingsthriller. Cohen wil te veel met zijn film en de verschillende tonen vloeken daarom. Wel jammer, want er zat even potentie in om heel leuk te zijn.

avatar van TMP

TMP

Deze film had ik lang geleden al eens gezien. Ik wist dus nog wel een beetje wat ik ervan kon verwachten: geen al te best verhaal of al te sterke acteerprestaties. En die herinnering bleek goed te kloppen. Enkele aardige actiescènes en een memorabele openingsscène met Rammstein, maar dat is het dan ook wel. Een flinterdun en matig plot en ook zeer matige acteerprestaties. Met name de vrouwelijke hoofdrolspeelster, Asia Argento, acteert niet best. Een derde kijkbeurt zal er voor deze film waarschijnlijk niet meer in zitten.