Underworld: Awakening (2012)

Alternatieve titel: Underworld: New Dawn

Actie / Fantasy

geregisseerd door Måns Mårlind en Björn Stein
met Kate Beckinsale, Charles Dance en India Eisley

Selene (Beckinsale), de vampierenstrijdster, is net uit een twaalfjarige cryogene slaap ontwaakt. De wereld is in die periode drastisch veranderd: de mens heeft het bestaan van vampieren en weerwolven ontdekt, en voert een meedogenloze oorlog om beide onsterfelijke soorten uit te roeien.

avatar van Thorongil
Sinds lang nog eens herzien. Beter dan ik meende. 0.5* omhoog.

Jammer dat deel 4 minder is dan de voorgaande delen.
ondanks dat blijf ik de Underworld films erg mooi vinden.

Toffe film maar jammer dat hij niet op netflix Nederland is

avatar van Glennekeeeee
geen voorkennis van de vorige 3 films maar ik had nu eens zin in een avondje Beckinsale-latex dus deze maar eens bekeken. buiten dat je je misschien meer verbonden voelt in het wereldje en de personages was het bekijken van de vorige films ook niet nodig want alles wordt netjes uitgelegd in de eerste 5 minuten. de film begint veelbelovend en deed me vaak denken aan een betere uitwerking van resident evil. spijtig genoeg valt de film na de eerste grote actiescène helemaal stil en is er buiten de altijd knappe Beckinsale niet veel meer aan te zien. de finale is wel vermakelijk maar maakt nooit het hele middenstuk goed. Al bij al een matige film maar wel eentje die er me over doet nadenken om de eerste 3 films te zien, dus rampzalig was hij dan ook weer niet. maar er zat meer in met de niet onaardige cast en de settings...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Best wel een leuke film en beter dan deel 3. Deze film surft wel wat op het succes van Resident Evil moet ik zeggen, al is daar verder ook niets mis mee. Een film vooral voor de liefhebbers dus. Ik ben blij dat Beckinsale terug is na 1 film afwezigheid. Wel minder is Theo James die als vampier beter zou passen bij de Twilight reeks.

Het rommelt soms wat met de effecten. Dat heeft volgens mij te maken met luiheid, besparingen, en het feit dat er veel van nodig was. Dit is geen film over suggestie, sfeer maken of zo. Wel één vol actie. Het is al normaal in het 4e deel dat er weerwolven en vampieren zijn. Dus mag het ietsje meer. Ondanks de foute CGI soms, blijft Underworld nog altijd de beste weerwolven uit de filmgeschiedenis leveren. Toch vooral wat de transformatie betreft. Een heerlijk deel dat op niveau is van deel 1 en 2, weliswaar met andere troeven. Benieuwd of het beloofde 5e deel er ook nog zal komen.

avatar van des1
Alles best... zolang deze actrice met de wholesome uitstraling van your neighbor's daughter (dan wel young wife) er in glimmend zwart op uit trekt. De suggestie van een koppie suiker halen en onthaald worden op een fetish voorstelling... ik zeg geen nee

avatar van thoyouknow1980
Spannende en actievolle vampieren/weerwolven film
Alle voorgaande delen zijn mij heel goed bevallen,en nu dit deel dus ook.
Het is gewoon heel prettig kijk voer voor een actie/fantasy liefhebber als ik
De films zijn vooral goed in het hebben van een eigen sfeer en mooie strakke actie scenes.
Verder vond ik de verhaal lijn en de karakters van de reeks ook wel interessant.
Heerlijk volop genoten en plezier gehad van de Underworld films

Dit is wel zeker het slechtste deel tot nu toe, met een flinterdun verhaal, slechte CGI en een Kate Beckinsale die er eigenlijk al te oud uitziet voor een dergelijke rol. Ook de fors toegenomen gore snap ik niet zo goed, dat was nooit echt onderdeel van deze reeks.

avatar van The_CrY
Beter dan Evolution, en minder mystiek dan het origineel, maar wel spannender dan de prequel Rise of the Lycans. De special effects zijn ver gekomen sinds de serie begon en nu is de actie dan ook vaak het spektakel dat het in den beginne al had moeten zijn. Het verhaal is niet bijster complex, maar net boeiend genoeg om me niet te doen afdruipen. Wel heeft ook deze Underworld film weer een aantal hele zwakke elementen en Evolution-esque plotgaten. Zo erger ik me enorm aan Theo James, die ik sowieso al een zwakke acteur vind, maar die ook nog eens de meest vage rol heeft en bij het eindgevecht uit het niets opduikt. Charles Dance is de grote naam waar ik veel van verwachtte, maar die speelt gewoon een verwaterde versie van Tywin Lannister. Daarnaast is de film ontzettend kort. 88 minuten, maar wel met 10 minuten aftiteling. Ach ja, het kijkt lekker weg en doet weinig kwaad, zullen we maar zeggen.

iets minder dan de andere delen.maar nog steeds wel te pruimen.een leuke film.

avatar van IH88
Underworld: Awakening

In dit vierde deel komt de mensheid er eindelijk achter dat er vampiers en weerwolven op de planeet rondlopen. Het werd tijd. Uiteindelijk laait de strijd tussen de vampiers en de weerwolven weer op, maar tot die tijd hebben de mensen ook wat te zeggen.

Het verhaal voelt wat repeterend aan en sommige acteerprestaties zijn niet al te best, maar voor de rest is dit weer een vermakelijk Underworld deel met de kenmerkende donkere sfeer. En met Kate Beckinsale, die weer terugkeert in haar latex pakje, is de wereld ook weer een stuk mooier.

avatar van horizons
Hele setup om tijdsprong te maken voelt wat geforceerd maar daarna krijg je leuke actiefilm voorgeschoteld. Blijft wel apart dat een serie die zo gestoeld is op Lycan transformaties deze negen van de tien keer zo slecht weet te tonen.

Tarkus schreef:
Puik vervolg op de vorige delen.
Veel actie en prachtige special effects.
Pluspunt van deze film is dat Kate Beckinsale opnieuw van partij is.
Minpunt, de film is veel te kort, het had gerust een half uur, of een uur zelfs, langer mogen duren.
Misschien een tip voor een vijfde deel ? Uit het einde van deze film blijkt toch dat die er zit aan te komen...

En ook deze opnieuw bekeken, de tweede maal.
Ook deze film past zeer goed in het rijtje, al vind ik hem wel een beetje té kort, aftiteling niet meegerekend duurt ie amper 1 uur en 18 minuten.
Op naar het vijfde deel nu...

avatar van ILDIB
Veel op 1 locatie en iets teveel knokken om t knokken. Weinig verhaal. Maar blijft wel de moeite waard. .

avatar van W.V.
Het idee is inmiddels te veel uitgemolken, de eeuwige strijd tussen vampieren en weerwolven, de film is niet slecht, maar het is allemaal een herhaling van zetten, onwillige mede vampieren, mensen die de zaak bedriegen, en nog steeds matige weerwolven uit de computer, het is in Underworld al eens eerder gedaan, alleen de locaties veranderen dan en nu komt er nog een 5e deel. Beckinsale in strak pak maakt dan nog wat goed, maar de film haalt niet het niveau van de eerste twee delen.