Admiral (2008)

Rusland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Andrey Kravchuk
met Konstantin Khabensky, Liza Boyarskaya en Sergei Bezrukov

Admiraal Kolchak is een oorlogsheld en een geliefde echtgenoot en vader. Op een dag ontmoet hij Anna, zijn oude jeugdliefde en nu vrouw van zijn beste vriend. We volgen deze liefdestragedie tegen de achtergrond van de Russische revolutie, waar Kolchak bepaald geen voorstander van is. Hij sluit zich aan bij een vrijwilligersleger en is in 1919 één van de grootste machthebbers van Rusland. Het gebied waar hij de macht overheeft wordt echter steeds meer onder druk gezet door de Bolsjewieken.

avatar van anco12
waarom heeft deze film al 5 sterren terwijl er nog geen een berichtje
is geplaatst.
beetje verwarend voor de mensen die wat meer willen weten

avatar van fritsy
Zitten weer mensen bij die alleen maar 5 sterren geven aan alle films die ze zien.

avatar van Roel-
Op IMDb een 7.0 na 500 stemmen . Zal dus best te pruimen zijn, binnenkort ga ik hem kijken dan zal ik wel een recensie plaatsen!

avatar van Salquenen
Ben benieuwd....

avatar van gizmoart
Het verhaal begint sterk maar voor mij persoonlijk komt de liefdesaffaire na verloop van de film toch te zoetsappig over. toch een 3.5 voor een aanvulling op mijn historische kennis

Dat Russisch vond ik een crime. Wanneer er door elkaar werd gesproken en de ondertiteling vrolijk doorliep, wist ik niet wie wat gezegd had. Een mooi en spectaculair in beeld gebracht deel geschiedenis waarover ik niet veel wist. Nog niet echt veel, maar ietsie meer.Liza Boyarskaya is een mooie vrouw, dat ook. De fil ontwikkelde verder als een trage romantische film, jammer

avatar van lucky luc
hollywood op z'n russisch. upperclass liefdesdramaatje in de tijd dat het volk z'n recht opeist. van hun ellende zie je niets. wanstaltig eigenlijk.
gelukkig wel in het russisch gesproken.

Prachtige historische film. Mooi gefilmd, goed geacteerd, prachtige special effects en absoluut geen low budget film. Een waar gebeurd verhaal met de eerste wereldoorlog en de oktoberrevolutie als decor. Gelukkig geen politieke film of een film met een ideologisch oogpunt maar gewoon van alles wat en wat is Boyarskaya een mooie vrouw. Een echte aanrader.

Deze film hoort thuis in het rijtje beste/mooiste films allertijden. Wat een decor en special effects. Aan alles is gedacht tot de kleine details aan toe. Goed acteerwerk. Voor mij de verassing van 2008 deze film. Ik raad hem iedereen aan. Al is het alleen al om dat mooie decor te aanschouwen.

avatar van QuidQuoPro
Prima en onderhoudende historische film met mooie
actie scenes. Voordeel van deze russische fim
t.o.v. amerikaanse is dat niet weer eens tegen een
standaardkop zit aan te kijken in zijn zoveelste rol.
Acteerwerk en camera werk zijn dik in orde. Fraaie kleuren.

De special effects zijn soms wat bleek qua kleur maar
wel indrukwekkend. Ga hem binnenkort een tweede keer
kijken.

En vervolgens het land in 70 jaar communistische ellende stort ?
Ik denk juist dat deze film daar deels een afrekening mee is.
De communisten worden als moordzuchtig tuig afgebeeld.

Oke, Deze film is prachtig. Het oorlogsverhaal is ook erg interessant en vet dat het russisch is.

jammer dat ik sommige delen niet begreep om dat de ondertiteling wat snel ging en er voor de helft afviel xd.

Maar ik vond die liefde niet geloofwaardig en niet supersterk geacteerd, zeker niet slecht hoor maar mij deed het niks. Helaas

al met al voor mij een interessante film maar niet een meesterwerk.

Degelijkheid heerst

Een man die zijn jeugdliefde tegenkomt en - hoe kan het ook anders - wederom verliefd op haar wordt. Een uitgangspunt dat vast al vaker is gebruikt, maar hoogst waarschijnlijk nog nooit tegen deze achtergrond.

De start van de film mocht er best wezen, ondanks de wat lelijke CGI had het verhaal je gelijk in zijn greep. De geloofwaardigheid werd bij de eerste scènes wel op de proef gesteld, maar nergens werd de grens overschreden en zodoende keek het allemaal best prettig. Mooi donker kleuren gebruik wat een trieste passende sfeer creëerde.

Naarmate de film vorderde zwakte het allemaal wat af, de romance die er had moeten wezen komt nauwelijks over, mede dankzij het wat "koude" acteerwerk van Khabensky en de niet geheel overtuigende Boyarskaya. De gevechtsscènes waren echter wel goed, bij vlagen best wel mooi in beeld gebracht en de misère van oorlog komt duidelijk over. Het was jammer dat er teveel op degelijkheid gespeeld werd, het leek er verdomd veel op alsof men te bang was om fouten te maken.

Het verhaal kwakkelde na ruim een uur steeds meer en het begon een tikkeltje langdradig te worden. Misschien kwam het door het bij vlagen moeilijk te volgen russisch (ja ook met ondertiteling was het soms pittig), maar feit blijft dat de aandacht weg gleed. Dit viel zowel de acteurs als regisseur aan te rekenen; trage beelden en emotieloos acteren.

Het einde was weer van het beginniveau. Zeer goed in beeld gebracht en een mooi einde. gelukkig geen standaard hollywood einde: happy end.

Admiral is een aardige film om te zien. Het verteld eens wat anders dan de gemiddelde oorlogsfilm. Mede hierdoor toch een ruime voldoende, daarbij moet ik zeggen dat er zeker meer in had gezeten.

Goede film die de Russische periode in de eerste wereldoorlog beschrijft. Ik heb de film samen met een Rusin gezien, en aanvullende uitleg en context over de film vond ik wel nuttig. De film is gemaakt voor het Russische publiek, en verwacht dus dat je bepaalde zaken weet.

Zo werd over Kolchak op school verteld (in de communistische periode) dat hij een vijand van het volk was, met bijbehorende retoriek, en zeker niet dat hij voorheen admiraal was. Mooi dat deze film het beeld over de man recht zet.

Het is echter bovenal een liefdesverhaal, gezet in een belangrijk historisch moment van de geschiedenis.

Wiebe71 schreef:

Dit is eigenlijk van groot belang moet ik zeggen. Plaatst de film in een heel ander daglicht.

Vraag me af of deze film op dvd uiktomt, weet iemand dit toevallig? Ik moet eerlijk bekken dat pre-revolutionair Rusland fascinerend is gewoon, de ondergang van het keizerrijk etc, hoe bloederig monarchisten en royals werden omgebracht....

Nu over naar de film, van wat ik in de trailers zie is hij erg goed. Ook maar eens downloaden dan ofzo.

avatar van steventje
Mooie film over de strijd tussen het witte en rode leger en de tenondergang van het tsaristische rijk en de opkomst van het communisme.

Vandaag deze film op DVD gezien. Na alle goede recencies hier vond ik de film eerlijk gezegd nogal tegenvallen.
Een hoop mooie beelden. Al zien de gevechts scenes op zee er behoorlijk cgi uit. Liza Boyarskaya is een mooie vrouw. Mooie decors en een aantal redelijk grote massa gevechts scenes, die er best goed uitzien. Maar het loopt allemaal niet lekker. En het ziet er allemaal wat stijfjes uit vindt ik. Het liefdes verhaal voert na het begin behoorlijk de boventoon en ik krijg als kijker helemaal niet het idee dat de 2 hoofdrolspelers iets voor elkaar voelen. Bovendien wordt het wel erg zoetsappig hier en daar.
Natuurlijk is een film in het Russisch wat minder makkelijk te volgen dan in het engels. Maar het verhaal was mij niet altijd even duidelijk. Er zat niet echt een lekker lopende lijn in.
En soms wist ik gewoon even niet wie, wat, waar, wanneer . . . .
Ook als geschiedenisles is het verhaal niet goed genoeg vindt ik.

Kortom, niet een film die ik vrienden/kenissen aan zal raden.

avatar van Villevalo23
Uitstekende film met een wederom prima acterende Khabensky. Misschien dat door de vele gebeurtenissen het verhaal soms wat onduidelijk overkomt, maar de overvloed aan verschillende gebeurenissen heeft ook wel weer zijn charme.

Een prachtige liefdesgeschiedenis met de übermooie vrouw Liza Boyarskaya, maar ook een overzicht van een gedeelte van de veelbewogen Russische geschiedenis. De gevechtsscènes zijn zeer indrukwekkend in beeld gebracht!

Ala Pearl Harbor , Titanic maar lang niet zo goed.Er zit wel een goed verhaallijn in maar dingen gebeuren soms te snel.Liefdes verhaal was erg zwak vond ik , in het begin gaat alles zo snel en daardoor krijg je het gevoel niet te pakken.2,5*

Soms kon ik echt niet meer volgen wie nu tegen en met wie aan het vechten was. Zal wel aan mij liggen maar ik miste wat in de film. de schepen ook behoorlijk nep.

Maar het geheel is behoorlijk okay

avatar van geoffreys
Prachtige en erg boeiende film

avatar van Norman Mailer
Mierzoet liefdesdrama, gelardeerd met schamele zee- en veldslagen en pathetische heroïek.

Ook historisch nauwelijks interessant; zelden werd een massamoord zó braaf in beeld gebracht.

Mooi aangekleed verhaal over liefde in oorlogstijd, maar de liefde vond ik niet overtuigend overkomen.

Bovendien behandelde de russische adel de mensen minstens zo slecht als de communisten de adel behandelden in deze film, waar de getrouwen van de tsaar zo heldhaftig overkomen. Lijkt mij een geval van revanchisme, maar dat terzijde.

avatar van wibro
Vanuit historisch oogpunt een interessante film die redelijk overeenkomt met de feiten, uitgezonderd misschien de love affair tussen Admiraal Kolchak en Anna. Deze film moest het voor mij nu niet direct hebben van die soms wat overbodige romantische scènes tussen die twee hoewel ik die Anna gespeeld door Liza Boyarskaya best wel een mooie vrouw vind. De gevechtsscènes waren niettemin meer dan o.k. met als hoogtepunt de zeeslag tussen de Russische- en de Duitse pantserkruiser in de eerste 12 minuten.

Dit is trouwens de tweede film die ik gezien heb die de Russische Burgeroorlog en wat er aan vooraf ging tot onderwerp heeft. Die andere film is de Sovjet productie Beg uit 1970, die ik wel beter vind dan deze toch best wel onderhoudende Russische film. Zagen we in "Beg" de misdaden gepleegd door de Witten, hier in "Admiral" zagen we de misdaden gepleegd door de Roden ofwel bolsjewieken. De waarheid is dat zowel de Witten als de Roden zich in die burgeroorlog aan grote misdaden tegen de mensheid hebben schuldig gemaakt. De burgeroorlog (1918-1923) zou aan maar liefst 15 miljoen Russen het leven hebben gekost als we de wiki mogen geloven.