Beg (1970)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Aleksandr Alov en Vladimir Naumov
met Lyudmila Savelyeva, Aleksey Batalov en Mikhail Ulyanov

Deze film speelt zich af tijdens de Russische Burgeroorlog rond 1921. Het liefdesverhaal van professor Golubkov en de mooie Serafima blijkt van grote betekenis voor de ruwe generaals Khludov en Charnota. Deze laatste vertrekt naar Parijs en tracht de rijke Korzukhin te overtuigen om hem en zijn voormalige vrouw Serafima, samen met andere noodlijdende Russen, te onderhouden.

avatar van wibro
Mooie film waarvan het eerste deel een goed beeld gaf over de Russische burgeroorlog in de jaren na de Russische revolutie in de periode 1918-1921. De veldslagen werd werden mooi weergegeven eveneens de beelden van door de Witten opgehangen "verraders", lees bolsjewieken. We zien die beelden o.a. terugkomen in de droom sequenties van generaal Khludov, de bevelhebber van de Witten die tegen de Roden - zie bolsjewieken - streden om de macht van het Rusland na de revolutie. Zij werden uiteindelijk door Trotski's Rode leger verslagen. Het eerste deel eindigde met de vlucht van de generaals en verder getrouwen van het verslagen leger van de witten naar o.a. Istanbul en Parijs.
In het tweede deel maken we kennis met de beslommeringen van die generaals en getrouwen waarbij zich alle moeite moesten getroosten om zich in erbarmelijke omstandigheden het hoofd boven water te houden. Een van die figuren deed dat o.a. door het houden van illegale kakkerlak races in Istanbul. Welke kakkerlak komt als eerste aan de finish. Wilt u even inzetten. Zeer komisch allemaal en het eindigde natuurlijk in een straatgevecht omdat men het niet kon verkroppen dat een van de favoriete kakkerlakken halverwege rechtsomkeert maakte. Voor mij was dit een van de mooiste scènes. Film eindigde natuurlijk dat veel van de Russische ballingen heimwee kregen en toch weer terug verlangden naar moedertje Rusland en voorts de boot vanuit Istanbul terug namen naar waar zij vandaan gekomen waren. Het einde vond ik trouwens erg mooi.
Interessante film dus waarbij ik de eerste mocht zijn om op deze film te stemmen. Een uitgebreide recensie van mijn kant kon daarom ook niet achterwege blijven.

avatar van Darbie
WIBRO, mijn compliment voor jouw uitvoerige & informatieve bericht bij deze (m.i.) prachtige film.