Unhinged (2020)

Thriller

geregisseerd door Derrick Borte
met Russell Crowe, Caren Pistorius en Gabriel Bateman

Rachel is onderweg naar haar werk en heeft haast. Bij een verkeerslicht toetert ze naar een vreemde man. Dit is het moment waarop de man, die zich onzichtbaar voelt voor de wereld, razend wordt. Hij besluit Rachel een lesje te leren waardoor zowel haar leven als dat van haar geliefden in gevaar zijn. Het is het begin van een kat-en-muisspel.

avatar van john mcclane 2
Prima actie /thriller .
Lekker met de botte bijl door het korte verhaal .
Crowe doet het prima ais dikke boze Roekeloze bad Guy .

avatar van extremezz
Zo onrealistisch en voorspelbaar pfff ik had bijna een dutje gedaan.

avatar van Thomas83
Ik hou van dit soort thrillers met een simpel uitgangspunt. Deze film heeft alleen de misplaatste pretentie ook nog iets van betekenis te willen zeggen. Erg raar om soms van die prekerige momentjes te zien in een film als deze. Russell Crowe maakt het nog best wel leuk af en toe, net als een enkele gewelddadige scène, maar het schrijfwerk is wel echt beroerd hoor. Dat afgezaagde en klunzig vertelde achtergrondverhaaltje met de scheiding is niet best, net zoals de dialogen dat vaak niet zijn. Ook is er een onnodige intro.

Nu zijn we van dit soort films natuurlijk altijd wel wat toevalligheden en sterke momentjes gewend (een auto met een lege tank, een niet functionerende telefoon, iemand die net als hij zich verstopt per ongeluk lawaai maakt), maar deze film maakt het soms wat al te sterk. Zelfs de hele aanleiding voor de road rage en het handelen van de psycho is niet helemaal logisch. Waarom zou hij haar voicemails afluisteren of een telefoon achterlaten in haar auto? Het is allemaal echt wat al te sterk. Desondanks wel best fijne 90's pulp met een onelinertje hier en daar, dus 2.5* dan maar.

avatar van Saving Pvt. Pyle
90's pulp? Mocht deze film willen. Al tientallen keren eerder gezien. Begon zelfs te duimen voor 'the man'.

avatar van umbra
Heerlijke kat-en-muisspel thriller met een vette Russell Crowe, letterlijk en figuurlijk De dame in kwestie mocht er ook nog zijn. Lekker simpel actie-thriller, maar ohzo doeltreffend en über vermakelijk.

Aardige film waarin een vrouw en haar zoontje onderweg in de auto in de problemen komen met een medeweggebruiker. Een prima kat-en-muis-spel met een paar spannende momenten. En de film duurt ook zeker niet te lang. Russell Crowe is op een lekker maniakale manier 'unhinged' in de hoofdrol. Een beetje jammer van de voorspelbare en standaard finale, anders waren het 3.5 sterren geweest.

avatar van De wind
Vanwege de vergelijkingen met de aller aller slechtste Nederlandse film ooit (Bumperkleef) even gewacht met het kijken van Unhinged. Echter viel deze film me erg mee. Soms voelde het wel echt aan als een B-film maar over het algemeen toch meer dan vermakelijk. Crowe speelt de badguy naar behoren, ook wel eens leuk om hem in een andere rol te zien. Zeker voor dit genre een ruime voldoende!

avatar van Ste*
Vermakelijk is het wel en spannend soms ook, maar voor de rest heeft dit toch een beetje teveel een soort B-film feel over zich. Ik hou van films die lekker kort zijn maar deze is dan net weer iets te kort en te leeg. Met name de laatste 10 minuten zijn wat flauw en afgeraffeld, hoe snel hij de twee weet te vinden in de schuilplaats en met name de afwikkeling hoe ze gewoon naar huis rijden alsof er niets gebeurd is (ze hoeven niet mee met de ambulance ofzo?). Het is allemaal wat knullig met veel makkelijke foreshadowing en dergelijke.

Daar staat tegenover dat het geweld en de carcrashes allemaal lekker bruut en lomp zijn en dat de film best heel de speelduur weet te vermaken.

avatar van N00dles
Russel Crowe speelt een heerlijke slechterik met veel opgekropte woede, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het plot was (in tegenstelling tot Crowe) flinterdun en magertjes uitgewerkt. De film moet het vooral hebben van de shock value en een rauw randje, maar er had qua verhaal veel meer ingezeten dan een simpele serial killer chase.
Want waar een film als Duel schittert in zijn eenvoud, is in Unhinged de eenvoud juist het zwakke punt. Het is een B-film die zijn best doet om hoge ogen te gooien (de production value is hoog), maar dat niveau nergens bereikt. Nou ja, de intro vond ik krachtig, de rest was middelmatig.

Ik heb me er op oppervlakkig niveau wel mee vermaakt, maar het is allemaal redelijk voorspelbaar en weinig origineel. Ook het zwakke einde hielp niet mee.

avatar van cantforgetyou
Aardige actie/thriller. Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Maar het wordt wel leuk gebracht. Soms maken de personages domme beslissingen. Maar goed, het moet ook natuurlijk fout gaan en fout blijven gaan. Je ziet wel dat de film wat geld had te besteden, want er gaan nogal wat auto's over de kop.
Het camera werk ziet er ook goed uit. Sommigen hebben het over een B film. Maar dat vond ik nou juist net niet. Je ziet toch wel dat dit een bioscoop release heeft gehad. Verder is het allemaal wat simpel, maar wel doeltreffend.

Dit soort films heb ik eerder gezien, zoals Duel (1971) van de toen nog onbekende Steven Spielberg en The Hitcher (1986) met onze Rutger Hauer. Toch vind ik deze film wel bovengemiddeld, misschien wel door zijn minimalisme.

De film is in een mooie sfeer geschoten en neemt je mee in een volle vaart, terwijl op de achtergrond de politie ook al jacht maakt op die idioot. Dit thema komt ook meerdere malen mooi terug in de film. Ik vind dat de politie ook bescheiden maar kordaat ook goed neer is gezet hier.

En tjonge, 20 jaar geleden brak die Russell Crowe door in het Romeinse spektakel Gladiator, en nu loopt ie erbij als een vatsige volgevreten Redneck, maar hij zet deze rol van slechterik wel voortreffelijk neer moet ik zeggen.

Prima film

avatar van grandpa
Mist elke geloofwaardigheid.
Combinatie van ongeloofwaardige cast, aaneenschakeling van domme beslissingen en scenes is geen goede combo. Zelfs grandma zat met.
kromme tenen.
Dus een goede reden om lekker naar de KFC of Mac te gaan en je daar lekker uit te leven in plaats van naar dit gedrocht te gaan

avatar van Harleen Quinzel
Van de scenarist van Red Eye en dat merk je er wel aan. Het concept is een tikje out there, met een aantal plottwists waar je "huh?" bij zegt, maar het tempo is hoog, de spanning zit goed en Russel Crowecis stukken geloofwaardiger als aggresieve zot dan als zanger in Les Mis. Het is een film die gewoon weet wat het wil zijn, een pulpy thrillertje. Soms is dat gewoon genoeg.

Heerlijke thriller met een maniakale rol van een Russel Crowe die veel te veel kilo's met zich mee draagt. Maar, het was leuk om eindelijk nog eens een goede degelijke rol van die vroegere topacteur(Gladiator, Robin Hood) te zien.

avatar van Noodless
Simpele effectieve thriller met een hoog tempo en goed acteerwerk. Russell Crowe zit gegoten in zijn rol.
De film lijkt wel veel op de film Bumperkleef (2019) , al vond ik de werkwijze van de volledig door geflipte man daar wel leuker. 6,5/10

avatar van mikey
Noodless schreef:
Serieus? In deze film zaten tenminste crashes.

avatar van Noodless
mikey ja serieus....ik verkies de outfit, wit busje , de handelswijze en sproeiers boven de crashes. Ieder zijn mening.

Lekkere vlotte actiethriller. Script is niet top, en die intro slaat werkelijk nergens op. Maar verder prima rol van Crowe en paar goede scènes. En niet te lang. 1,5 is prima.

avatar van Partyboooi
Ik begrijp niet waarom deze film maar een 6je krijgt op imdb. Heb me goed vermaakt, spannend bij tijden en crowe zet een uitstekende slechterik neer. Geen top film, maar zeker met dan een 6.

avatar van Pecore
13-in-een-dozijn-meuk. Regelrechte kopie ook van Bumperkleef, of vice versa. Dat was ook geen hoogvlieger, maar daar zat tenminste nog een leuke bad guy in. Een van corpulentie uit zijn voegen barstende Crowe, die al buiten adem raakt van auto rijden, is als ongrijpbare schurk weinig overtuigend.

avatar van BlueJudaskiss
Pecore schreef:
13-in-een-dozijn-meuk. Regelrechte kopie ook van Bumperkleef, of vice versa.

Los van elkaar gemaakt

avatar van Pecore
Officieel allicht, de kans dat dit elkaar niet heeft 'geïnspireerd' lijkt mij nul.

avatar van mrklm
Een niet bij naam genoemde man [Russell Crowe] neemt wraak op zijn ex door zich met geweld toegang tot haar woning te verschaffen, haar en haar nieuwe partner in elkaar te meppen en het huis in de fik te steken. Rachel [Caren Pistorius] is net een belangrijke cliënt kwijtgeraakt door een combinatie van verslapen en verkeersopstoppingen. Ze uit haar frustratie door flink te toeteren wanneer de chauffeur van de auto voor haar stil blijft staan bij groen licht. Maar oeps, het blijkt Crowe te zijn. Hij biedt zijn excuses aan, maar eist ook excuses terug vanwege Rachels overdreven gedragen. Daar heeft Rachel geen zin in en dat is het startschot voor eindeloze achtervolgingen, moorden, mishandelingen idiote wendingen in deze idiote thriller zonder ook maar enige karakterverdieping.

tsa_tsa schreef:

Je belt de hulpdiensten om aan te geven dat er een gezochte Moordenaar achter je rijd, om vervolgens te horen dat het hele korps onderweg is naar een grote verkeersaanrijding..

Inderdaad. Ik vond het al slecht tot aan dat moment maar toen ging echt het laatste restje geloofwaardigheid door de plee heen!

avatar van KritischVentje
Heel erg geïrriteerd aan alle plotholes en onwaarschijnlijkheden.
Voor de actie wel enkele sterren waard.

avatar van Basto
Nu is een vetgemeste Russel Crowe sowieso al een eng idee, maar als hij, nadat hij eerst zijn eigengezin heeft uitgemoord, ruzie krijgt in het verkeer, heb je de poppen aan het dansen. Unhinged is een compacte fijne traffic thriller die erg veel goed doet, maar helemaal op het eind toch nog de verkeerde afslag neemt en een mislukte poging doet er nog een soort van een happy end aan te breien.

Daarom

avatar van Tetterovic
Een 12 in een dozijn filmpie, kijkt makkelijk weg, niet te realistisch denken, verstand op 0 en gaan.