Unhinged (2020)

Thriller

geregisseerd door Derrick Borte
met Russell Crowe, Caren Pistorius en Gabriel Bateman

Rachel is onderweg naar haar werk en heeft haast. Bij een verkeerslicht toetert ze naar een vreemde man. Dit is het moment waarop de man, die zich onzichtbaar voelt voor de wereld, razend wordt. Hij besluit Rachel een lesje te leren waardoor zowel haar leven als dat van haar geliefden in gevaar zijn. Het is het begin van een kat-en-muisspel.

• Vanaf 30 juli in de bioscoop

Vanaf 9 juli in de bioscoop (The Searchers)

avatar van DiDa
Ziet er goed uit!

avatar van Actarus
Falling Down 2020-Edition...i'm in!

Bumperkleef, anyone...?

avatar van loneranger
Inderdaad, Wouter, ik moest bij het bekijken van de trailer ook gelijk denken aan een 'Amerikaanse versie' van 'Bumperkleef' maar dan veel gewelddadiger en waarschijnlijk niet half zo goed.

avatar van Graaf Machine
Dit anyone, dat anyone... ja, het verhaal klinkt natuurlijk bekend. Maar bij dit soort films gaat het toch voornamelijk om de uitvoering?

avatar van 2dehans
Ligt het aan mij.... na het zien van de trailer vond ik de film beneden Crow Niveau. Vaag verhaal dat iemand in een file zolang over de piss blijft en je naaste terroriseert. Zag de poster net in de bios en dacht “vet” na de trailer bleek alleen Russel wat vetter ....

loneranger schreef:

Ik vermoed dat deze film meer budget en betere acteurs heeft. Laten we niet doen of Bumperkleef nou zo goed was. Vermakelijk, maar vrij makkelijk te evenaren of te verbeteren.

Ze zullen inderdaad meer budget hebben gehad maar maakt dat het verhaal beter?
Het goede bij Bumperkleef was juist dat de slechterik op zich redelijk beheerst was en pas iemand iets aan deed als ze in zijn ogen iets verkeerd hadden gedaan.
In Unhinged gaat hij er met de botte bijl achter bijna iedereen aan en maakt daarbij nogal wat nevenschade.

avatar van t3kn0b0y
Gister gezien in de unlimited night van Pathe. Wat een teleurstelling zeg.
Op basis van de trailer had ik echt zin in deze film, leek mij een spannende thriller over een gestoorde psychopaat die achter een vrouw aanzit.

Nou niets is minder waar, de film wordt nergens spannend. Wat we zien is een man die een vrouw na een verkeersruzie wel even een lesje wil leren en dat op een vrij rigoureuze manier aanpakt. Klinkt nog best leuk zou je zeggen.

Probleem is alleen de totale ongeloofwaardigheid die deze film uitstraalt. Er volgen zich gebeurtenissen op die totaal onrealistisch zijn en de karakters nemen zulke vreemde beslissingen. Neem nou de moord op andy in het restaurant, niemand grijpt in en moordenaar kan rustig zijn gang gaan en weglopen, totaal ongeloofwaardig. Of het tafereel in de file waarbij de moordenaar continue inrijd op de vrouw en de overige weggebruikers niets lijken te merken van wat zich allemaal afspeelt. Er speelt zich een totale roadrage af in het verkeer waar (letterlijk) dood en verderf wordt gezaaid maar politie is nergens te bekennen. Als de politie dan eindelijk in het huis is en de moordenaar in zijn arm schiet rijd ie vervolgens vrolijk weer verder in de auto. Zoveel gebeurtenissen die deze film zo ongeloofwaardig maken waardoor het voor mij niet meer serieus te nemen is en daardoor ook alle spanning verliest.
Dan ook nog na een hele dag vol totale destructie zie je aan het eind de vrouw wegrijden in de rode auto waar geen krasje opzit, yeah right

Ook de acteerprestatie van vooral Crowe vond ik erg tegenvallen, en jeetje wat is die vent dichtgegroeid zeg. Pistorius doet het nog aardig maar die kinderen en die 'andy' waren ook niet veel soeps.

Al met al, voor mij een grote teleurstelling. Gelukkig duurde de film niet zo lang waardoor die toch ook weer nergens gaat vervelen omdat de buitengewoon onwaarschijnlijke gebeurtenissen zich in hoog tempo opvolgen.

Had meer ingezeten, bumperkleef heb ik nog niet gezien maar daar ben ik wel benieuwd naar geraakt. Eens zien of ze dit concept daar wel wat beter hebben uitgewerkt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Unhinged is meer dan prima bioscoopvoer. Er draait al niet veel, waardoor een titel als deze wat meer aandacht krijgt. En niet geheel onterecht. We hebben een tijd geleden in Nederland de film Bumperkleef gezien, met een terroriserende bestuurder op de weg. Unhinged doet eigenlijk hetzelfde, maar dan voor mij een stuk vlotter en spectaculairder. We volgen Rachel en haar zoon, die op weg naar zijn school zijn, maar veel te laat zijn. Een bestuurder voor haar wil niet doorrijden, waarna ze onaardig doet. En dit pikt de man niet, waardoor het uit de hand loopt. Om het nog erger te maken krijgt de man haar telefoon in bezit en valt haar privéleven ook lastig. Kijk, het klinkt wat cliché en dat is het ook. Hoe hij haar telefoon, zonder wachtwoord -ja echt- te pakken krijgt is ook erg matig. Maar wat geeft het? Ik heb me er goed mee vermaakt.

De corpulente Russell Crowe (met fatsuit lees ik online, maar goed ook dat dit niet echt is) speelt zijn rol als psychopaat erg goed en ook Rachel is goed vertolkt. De film mikt op wat shock-momenten, waarbij ik die met de advocaat wel onverwacht en bruut vond. Ook bij Rachels broer gaat hij los. Uiteindelijk volgt een, ook erg voorspelbare, slotscène waarbij het geen verrassing was dat hij zou worden gedood met de schaar waar ze het al eerder over had. Wel jammer dat er weer van die standaard domme dingen worden gedaan, zoals dat hij haar neer slaat en weg loopt. Ik vind dit soort films altijd sterker als er wat meer logica in zou zitten. Maar ik zou bioscoopgangers aanraden hier heen te gaan. De film duurt met anderhalf uur ook gewoon precies lang genoeg, een wonder in tijden dat zelfs komedies al ruim twee uur kunnen duren.

t3kn0b0y schreef:
Gister gezien in de unlimited night van Pathe. Wat een teleurstelling zeg.

Ik ben het echt niet met je eens.
Om op een paar stukken te reageren:

De moord op advocaat Andy: Het gebeurde ten eerste erg snel en je leeft tegenwoordig in een maatschappij dat mensen minder snel nog durven te helpen. Zou jij ingrijpen als een grote kerel net iemand voor je neus gruwelijk heeft vermoord? Ik niet. Daarnaast maakte die kerel ook geen aanstalten andere mensen daar wat aan te doen én mensen filmden hem, wat veel verstandiger was want hij werd meteen op de tv uitgezonden.

Het inrijden op Rachels auto bij de file. Dat waren geen al te harde tikken. Dat merk je in het drukke verkeer nauwelijks. En nogmaals, niet iedereen durft in te grijpen. Die vent had ook een reusachtige pick-up truck.

De politie die nauwelijks in grijpt. Had beter gekund inderdaad, maar hij reed wel elke keer weg. Zo makkelijk is dat ook weer niet om iemand te vinden in zulke steden.

Waarom kan je niet wegrijden met een schotwond in je schouder? Hij had er toch duidelijk last van, dat zag je.

Dat Rachel weer in het redelijk schadevrije auto weg kan rijden op het einde vond ik ook wel matig inderdaad. Al heeft ze ook weer geen enorme schade geleden, alleen dat ze een paar keer een tik van achter kreeg van die pick-up truck. Voor de rest was haar wagen vooral een vluchtwagen.

Kwestie van hoe serieus je dit soort films neemt denk ik. Ik vond bepaalde handelingen van hem en haar vreemder dan jouw voorbeelden.

Vanavond in Pathé Groningen gezien en heb me er prima mee vermaakt. Ik vond Crowe juist heel overtuigend overkomen als gestoorde gek en wat iemand al zei over dingen die ongeloofwaardig zouden zijn.......ben ik het ook niet mee eens. Zeker die diner/restaurant scene niet.

Verder vond ik de film juist wel spannend. Tuurlijk is het overdreven dat die vent meteen achter haar familie aan gaat ook en twee ervan op brute wijze doodt..... maar je moet het niet te serieus nemen.

Absoluut niet gek deze film!

Zeer spannende film! AANRADER!

avatar van leatherhead
Flauwe thriller. Crowe gromt en kreunt veel maar echt eng wil hij niet worden, het kat-en-muis-spel is aanvankelijk wel vermakelijk maar verzandt al gauw in saaie middelmaat. Verder noemenswaardig is de meest tenenkrommende scene die ik in tijden zag, die waarin Rachel op het einde tóch maar niet naar die auto toetert na alle ellende die ze heeft meegemaakt. Zo afgezaagd en voorspelbaar, geeft de film ook bijna nog een vies moralistisch tintje mee.

Vanwege wat aardige gore hier en daar nog 2*.

Ik wilde donderdag naar deze film gaan (‘s-Hertogenbosch), daar draaide hij afgelopen week de hele week. En nu is ie overal vanaf donderdag weer verdwenen! Heeft deze maar 1 draaiweek gekregen? Of was het een voorpremiere of iets dergelijks? Weet iemand dit?

doctorw schreef:

Precies wat je zegt. Gaat daadwerkelijk pas eind juli draaien.

De film draait overigens deze week nog wel bij Pathé zie ik. Oa vandaag en morgen in Helmond, in je buurt.

avatar van Nicolage Rico
Russell Crowe heeft behoorlijk zijn best gedaan om op John Goodman te lijken, zeg. Meerdere malen gedacht dat hij ieder moment 'I don't roll on Shabbos!' ging roepen.

avatar van Graaf Machine
Dit soort films kijk je toch niet voor de (on)geloofwaardigheid? Je verwacht een actie/achtervolgingsfilmpje dat weinig om het lijf heeft, en gaat voor de brute scenes. Nou en die zaten er wat mij betreft genoeg in. Lekker vermaakt in de bioscoop. Niet al te lang ook, zodat er geen nodeloze dulle momenten in zaten. Nou ja, het begin had iets vlotter gekund.

avatar van skinny_tie
doctorw schreef:
Het was deze week een voorpremiere, maar ineens is de release verschoven van 9 naar 30 juli. Deze voorstellingen waren al ingepland, dus die zijn toch doorgegaan.

Net om 22:30 gekeken in Pathe de Munt, Amsterdam. Ik vond het een erg vermakelijke film. Ik vond de opbouw van de film een beetje aan de lange kant maar wel goed. Ze gingen erg in op de details die later in de film terug keerde. Ik vond de acteer prestatie van Crow ook top. Hij speelt niet vaak de gestoorde moordenaar maar ik vond hem wel gestoord en realistisch overkomen. Terug naar een andere review, als ik deze man iemand in cold blood zag vermoorden zou ik ook eerder mn telefoon erbij pakken en filmen of weg rennen dan ingrepen. Het was een realistische film en ik had erg veel plezier met het kijken ervan.

Wouter schreef:
Bumperkleef, anyone...?

Unhinged versus Bumperkleef - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Het uitgangspunt van de thriller Unhinged met Russell Crowe lijkt verdacht veel op dat van Lodewijk Crijns’ recente Nederhorror Bumperkleef. Dat signaleerde ook Crijns zelf, en hij keek voor ons naar Unhinged. Lees zijn bevindingen hier vanaf komende vrijdag.

Ik ben benieuwd naar zijn analyse.

Ik vermoed toch dat hij op toeval zal uitkomen. Unhinged was al in de maak toen Bumperkleef uitkwam.

avatar van wwelover
Heel erg gestoord aan het script. Het is totaal niet geloofwaardig en onwijs simpel gemaakt. Klopt helemaal niks van. Acteerwerk is wel okay, maar hoop dat Crowe niet zo 'groot' blijft.

Unhinged versus Bumperkleef - Filmkrant

Lodewijk Crijns schreef:
En plagiaat is zeker denkbaar: vertaalde versies van mijn synopsis, treatment en script zijn drie jaar voor de release van Unhinged naar buitenlandse productiemaatschappijen verstuurd op zoek naar internationale cofinanciering voor Bumperkleef. Maar voor een eventueel ‘lek’ zal onmogelijk bewijs te vinden zijn.

Is dat hoe twee scenaristen, los van elkaar, tot twee dezelfde psychologische conflicten kwamen? Of heeft de één toch bij de ander zitten spieken?

Bagger 1e klas!

avatar van pierre18
Wat een goedkoop verhaal zeg, waarbij er irritant wordt ingespeeld op emoties van Rachel en anderen en met onwerkelijke schrikmomenten gestrooid wordt. Maar even iets anders, die Crowe is behoorlijk dik geworden zeg, nou ja, als dit me al opviel.....

Je belt de hulpdiensten om aan te geven dat er een gezochte Moordenaar achter je rijd, om vervolgens te horen dat het hele korps onderweg is naar een grote verkeersaanrijding..

Haha @nicolage: ben blij dat ik niet de enige was die dat vond. Ook qua gedrag... Ik dacht misschien hebben ze Dus wel Crowe gevraagd, toen ze John Goodman niet konden krijgen. Voorderest goed geacteerd. 1,5 uur lang een boeiende film. Wel een paar van de meest domme mensen in die film. Maar Ja dat moest waarschijnlijk ook, anders had hij niet zo lang kunnen doorgaan met haar te terroriseren.

avatar van Master Blaster
Verrassend goed. Ik had de film veel milder verwacht nadat ik het verhaal las. Uiteindelijk een spannende thriller, maar wel erg onwaarschijnlijk. Russell Crowe acteert goed, maar wat is hij "veranderd" zeg;)