menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

T-34 (2018)

3,5
geplaatst:
Onderhoudende russische aktiefilm over de bemanning van een sovjet T-34 tank in de tweede wereldoorlog. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van de luchtige aanpak en de gestileerde aktiescenes, met veel gebruik van digitale effecten en slow-motion, maar dit komt de amusementswaarde in ieder geval ten goede, wat mij betreft. Daarnaast is de plot best oké en zijn de personages sympathiek. Te lang en hier en daar te onwaarschijnlijk, maar de gebruikelijke russische heroïek ontbreekt gelukkig grotendeels en de film steekt vlot in elkaar.

T2 Trainspotting (2017)

Alternatieve titel: Trainspotting 2

3,5
Onvermijdelijke tegenvaller na het magistrale origineel, één van mijn favoriete films. Altijd gevaarlijk om een vervolg te maken op een klassieker. Regisseur Danny Boyle kent de valkuilen als geen ander maar slaagt er ondanks louter goede bedoelingen niet in om hier iets heel gedenkwaardigs van te maken. Visueel valt er een hoop te genieten; de film ziet er dankzij het camerawerk van Anthony Dod Mantle geweldig uit en er zijn veel aardige vondsten en flashbacks. Helaas zijn de personages erg vlak uitgewerkt en doet de plot nogal gekunsteld aan. Het is niet slecht gedaan en de film is onderhoudend genoeg, maar de magie ontbreekt simpelweg.

Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Alternatieve titel: Brotherhood

4,0
Meeslepend, episch opgezet oorlogsdrama dat vooral indruk maakt door de grandioze aktiescenes. De relatie tussen de twee hoofdrolspelers is ook prima uitgewerkt. Minpunten zijn sommige nogal sentimentele en bombastische scenes. Of je gaat mee in dit prachtig gemaakte maar wat overdreven heldenepos of je haakt vroegtijdig af. Ik ging erin mee.

Take Me Home Tonight (2011)

3,5
Vermakelijke komedie, vooral leuk door de sympathieke personages en de niet aflatende stroom aan jaren '80 klassiekers op de soundtrack. Het eerste uur is erg vermakelijk, dan komt de klad er een beetje in, maar tegen het einde wordt de boel gelukkig weer rechtgetrokken. Genoeg leuke grappen en dialogen, in ieder geval.

Take Shelter (2011)

3,5
De prachtige rol van Shannon tilt dit enigzins langdradige drama boven de middelmaat uit. Chastain is eveneens uitstekend (is er de laatste tijd ook een film geweest waarin zij NIET meespeelt?). Het voornaamste probleem van de film is het wat dunne gegeven. Het script zit degelijk in elkaar en er valt te genieten van vele mooie en effectieve scenes, maar uiteindelijk is het materiaal iets te karig om de volle lengte te blijven boeien.

Take That: Look Back, Don't Stare (2010)

4,0
Uitstekende documentaire, mooi sober geschoten in zwart/wit, over het opnameproces van het album Progress. Gedeeltelijk natuurlijk een terugblik, mooi getimed omdat Robbie Williams ditmaal weer deel uitmaakt van de band. De reunie zorgt in ieder geval voor fascinerend beeldmateriaal, waarbij de leden van Take That verrassend eerlijk en open zijn in hun observaties en gevoelens. Gelukkig valt er ook genoeg te lachen en zijn we getuige van irritaties die na vele jaren weer de kop opsteken. Hoofdzakelijk is het echter een mooi portret van vijf mannen die eindelijk het verleden hebben kunnen accepteren en nu ongedwongen kunnen samenwerken aan iets waarbij zij zelf de volledige controle hebben.

Take This Waltz (2011)

3,5
Vrijwel plotloze film over een driehoeksverhouding, die het vooral moet hebben van sfeer en akteerwerk. Dat laatste is bijzonder goed gelukt, want de drie hoofdrolspelers zijn voortreffelijk. De film heeft eerlijke en zinnige dingen te zeggen over relaties en kiest zeer zeker niet voor de makkelijke weg. Vooral het personage van Michelle Williams is niet altijd sympathiek en moeilijk te doorgronden. Verwacht geen tranentrekker, daar is de film te intelligent en subtiel voor.

Taken 2 (2012)

3,0
Ik ben niet bepaald fan van het eerste deel, maar die is toch wel wat beter dan dit vergezochte en nogal anonieme vervolg. Neeson is solide als altijd, maar de plot is belachelijk simplistisch en de film mist spanning. De aktiescenes zijn ook ondermaats en helemaal stukgeknipt in de montage. Het hele uitgangspunt van de film is eigenlijk te bespottelijk voor woorden. Het afgemaakte uitschot uit de eerste film blijkt familieleden te hebben die op wraak uit zijn. Nadat ditmaal ook de familie van het uitschot is afgemaakt staat de deur toch nog open voor een derde deel: er bestaan nog twee zoons, die vast ook weer op wraak uit zullen zijn!

Taken 3 (2014)

Alternatieve titel: Tak3n

3,0
Het origineel hield al niet bepaald over, maar vergeleken het tweede en nu dit derde deel was het een onbetwist meesterwerk. Dit inspiratieloze, volstrekt niet memorabele aktiewerkje is best onderhoudend voor zolang het duurt, maar na afloop ben je het direct weer vergeten. Wat wel blijft hangen is de hoofdpijn die ontstaat door de ultra-fragmentarische montage, die ervoor zorgt dat werkelijk iedere aktiescene aan gort geknipt wordt. Om gek van te worden. Ik begrijp dat men om het oude lijf van Neeson heen moet knippen zodat het tijdens de aktiescenes nog wat lijkt, maar kom op zeg. Dit gaat nergens meer over.

Takers (2010)

3,0
Opgefokte Heat-wannabe. Veel aktie en een hoog tempo, maar inhoudelijk aan de zeer karige kant. Personages zijn volstrekt oninteressant en slecht uitgewerkt, zowel de criminelen als de agenten. Erg druk en fragmentarisch gemonteerd; regisseur Luessenhop is in de veronderstelling dat hij de nieuwe Tony Scott is. Helaas is dat niet het geval. Alles wordt platgewalst door een dik aangezette soundtrack, die te pas en vooral te onpas de aktiescenes verstoort. Onderhoudend, maar niet meer dan dat.

Tall Man, The (2012)

Alternatieve titel: The Secret

3,0
Teleurstellende film van Pascal Laugier, dubbel teleurstellend omdat zijn vorige film het geniale Martyrs was. Dit keer komt hij op de proppen met een saai drama voorzien van thriller- en horrorelementen. Oké, er zijn een aantal onverwachte wendingen en je kunt niet zeggen dat de film voorspelbaar is, maar het wil maar niet spannend en/ of interessant worden. Visueel zit alles netjes in elkaar, met mooi camerawerk en sporadisch intentieve montage, maar daar is alles ook wel mee gezegd.

Tamara Drewe (2010)

3,0
Onderhoudend niemendalletje van regisseur Frears, met een leuke cast maar een nogal rommelig verteld verhaaltje. Hier en daar is het geheel ook aan de flauwe kant. De akteurs weten er nog wel iets van te maken, maar inhoudelijk houdt het niet bepaald over.

Tangerine (2015)

3,0
Niet heel bijzonder qua plotlijntjes en het akteerwerk is hier en daar aan de amateuristische kant (niet verwonderlijk aangezien de cast grotendeels uit amateurs bestaat), maar qua sfeertekening erg levendig. Personages en dialogen zijn daarnaast best leuk uitgewerkt, al maakt de film uiteindelijk weinig indruk. Daar is alles net iets te vlak en vrijblijvend voor. Naar verluidt is de film volledig opgenomen met een iPhone5, iets dat je niet zou zeggen. Camerawerk en belichting zijn namelijk dik in orde.

Tangled (2010)

Alternatieve titel: Rapunzel

3,5
Leuke Disney-film, met sympathieke personages en een aangenaam verhaaltje. Iets teveel liedjes naar mijn smaak, maar visueel maakt de film veel goed. De animatie ziet er zeer verzorgd uit (Pixar's John Lasseter is dan ook de uitvoerend producent) en qua kleuren en decors spat alles van het scherm.

Tau (2018)

3,0
Geen Tau aan vast te knopen? Flauw... De zoveelste middelmatige Netflix original, technisch redelijk uitgevoerd maar inhoudelijk erg vlak en voorspelbaar. De cast is daarnaast niet veel soeps, met de mooie maar qua spel nogal anonieme Maika Monroe in de hoofdrol en Gary Oldman als een tweederangs Hal-achtige computerstem. Hier en daar een leuke visuele vondst, maar het is allemaal erg dunnetjes en amper spannend.

Tau Ming Chong (2007)

Alternatieve titel: The Warlords

3,5
Meeslepend epos, groots opgezet en zeer fraai in beeld gebracht. Het spektakel zit vooral in het eerste uur; het tweede draait vooral om de emotionele band tussen de drie 'broeders'. Dik aangezet, zoals dat meestal gaat in dit soort films, maar vrij goed uitgewerkt en zeer sfeervol.

Taxi to the Dark Side (2007)

4,0
Sterke, bijzonder intelligent uitgewerkte documentaire, indrukwekkend gefilmd en gemonteerd. Minder moralistisch en meer genuanceerd dan een film als Road To Guantanamo. Alle betrokkenen komen aan bod, al blijft het uiteraard stil aan de bovenkant van 'the chain of command'. De docu geeft een helder beeld van gewone mensen die misdaden begaan in tijden van oorlog, opgehitst door hun superieuren. Grimmig en somber, maar niet deprimerend en niet zonder hoop.

TBS (2008)

Alternatieve titel: Nothing to Lose

3,5
Naargeestige, nachtmerrie-achtige film. Passend sober in beeld gebracht en mooi gespeeld door Maassen en Smit. De intieme, ongemakkelijk aanvoelende scenes tussen de twee behoren tot de beste momenten van de film. Bepaalde bijrollen zijn helaas wat minder geslaagd en op het karikaturale af. Sommige scenes zijn ook wat overdreven sensationeel, vooral richting het einde. De laatste paar minuten zijn dan wel weer behoorlijk indringend. De derde prima film die ik van regisseur Kuijpers heb gezien, na het eveneens sterke Van God Los en Offscreen.

Ted (2012)

3,5
Aan de ene kant een conventioneel uitgewerkt romantisch relatiedrama; aan de andere kant een inventieve en vaak hilarische komedie. Een onevenwichtige film dus, maar dat is gelukkig niet echt een probleem. Wahlberg en Kunis zijn leuk in de hoofdrollen en teddybeer Ted is een volledig overtuigende creatie, zowel visueel als qua stem. Iets te lang en vooral naar het einde toe erg voorspelbaar, maar er zijn genoeg leuke verwijzingen en grappen om de aandacht er bij te houden. De cameo van Sam 'Flash Gordon' Jones is het beste van allemaal.

Ted 2 (2015)

3,0
Hier en daar wat geïnspireerde momenten en geslaagde grappen, maar overwegend is dit tweede deel behoorlijk geforceerd en vergezocht. Zo blijkt maar weer dat je geen vervolg moet maken op een film puur omdat die veel geld heeft opgebracht. Mark Wahlberg wordt hier gedelegeerd naar de zijlijn en de plot, over een rechtzaak tegen de tot leven gekomen teddybeer (!), slaat feitelijk nergens op. Ik verwacht dan ook geen derde.

Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

Alternatieve titel: Ninja Turtles

3,5
De turtles zijn opgepimpt en krijgen hier een wellicht onnodige maar best leuke reboot. Natuurlijk is er niet veel voor nodig om het origineel te overtreffen, maar regisseur Jonathan Liebesman loopt de kantjes er in ieder geval niet af. Hij levert een strak geregisseerde film af die een aantal behoorlijke complexe aktiescenes bevat. Absoluut hoogtepunt is de spectaculaire autoachtervolging van een besneeuwde berghelling af, die er heel vet uitziet. Daarna kan alles alleen maar tegenvallen en dat doet het dan helaas ook. De plot steekt verder best leuk in elkaar, de personages zijn aangenaam genoeg en een hoofdrol voor Megan Fox kan nooit kwaad, althans niet voor de ogen.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (2016)

Alternatieve titel: Ninja Turtles: Out of the Shadows

3,0
Typisch inferieure sequel, met een geforceerd plot, vervelende nieuwe personages en een hoop flauwe toestanden. Hier en daar nog wel een aardig in beeld gebrachte aktiescene, maar overwegend is dit behoorlijk doorbijten. En de houdbaarheidsdatum van Megan Fox is nu definitief verlopen. Een overdaad aan botox zorgt ervoor dat haar gezichtsuitdrukking niet verandert gedurende de hele film.

Tell Me Who I Am (2019)

4,5
Hartverscheurende documentaire over de britse tweelingbroers Marcus en Alex Lewis. Alex heeft op jonge leeftijd geheugenverlies opgelopen tijdens een ongeluk en vertrouwt al vele jaren op het geheugen van zijn broer. Langzaam ontvouwt zich een diep tragisch en schokkend verhaal. Door de innemende vertelwijze van de twee broers en de prachtige cameravoering raak je als kijker snel bij het relaas betrokken en ben je getuige van een bijzonder aangrijpende gebeurtenis. Meer verklappen zou zonde zijn. Heel erg knap gedaan dit, en enorm aangrijpend.

Temple Grandin (2010)

4,0
Extreem goede rol van Danes. Zij is amper meer te betrappen op akteren; zij IS gewoonweg dit personage. Het verhaal om haar heen is degelijk uitgewerkt, hoewel hier en daar iets te geromantiseerd. Het is en blijft natuurlijk een televisiefilm. Haar autistische denkprocessen ("I see pictures and I connect them"!) worden visueel leuk in beeld gebracht. Er is sowieso veel ruimte voor humor. Autisme wordt in de film gelukkig niet neerbuigend behandeld en de film verwordt nergens tot een rariteitenkabinet. Mooie rol ook van David Strathairn, als één van haar leraren. Dit moet toch haast wel gaan resulteren in een Academy Award voor Danes in 2011...

Temps Qui Reste, Le (2005)

Alternatieve titel: Time to Leave

4,0
Aangrijpende, mooi geconstrueerde film. Rauwe, eerlijke emoties is waar het hier om draait. Geen makkelijke antwoorden en absoluut geen goedkoop sentiment. Vooral de laatste paar scenes zijn emotioneel en visueel van een adembenemende schoonheid.

Ten Commandments, The (1956)

Alternatieve titel: De Tien Geboden

3,5
geplaatst:
Deze onverwoestbare klassieker ziet er in de digitaal gerestaureerde blu-ray versie geweldig uit. De grootse decors en kleurrijke kostuums spatten van het scherm. De plot ontvouwt zich nogal langdradig en het akteerwerk is erg theatraal, maar toch blijft de film boeien, ondanks zijn enorme lengte. Er zijn weinig saaie momenten en het spektakel weet nog steeds te imponeren. Natuurlijk zijn veel special effects inmiddels behoorlijk gedateerd en sporadisch op het lachwekkende af, maar overwegend worden ze doeltreffend ingezet. En het splijten van de Rode Zee ziet er nog steeds spectaculair uit.

Tenderness (2009)

3,0
Ingetogen thriller, sfeervol en zorgvuldig opgebouwd, maar tegelijkertijd nogal vlak en aan de saaie kant. Goed gespeeld door de jonge hoofdrolspelers; Crowe hangt er met zijn nogal timide rol maar een beetje bij en had net zo goed uit de film geknipt kunnen worden, ondanks zijn toch aanzienlijke aandeel. Fraai camerawerk en een subtiele score, maar afgezien daarvan is dit geen aanrader.

Terminator Genisys (2015)

Alternatieve titel: Terminator Genisys 3D

3,0
Een Terminator die door Sarah Connor (Emilia Clarke) liefdevol 'pops' genoemd wordt? Dat kan natuurlijk niet door de beugel. Deze vijfde film in de reeks begaat helaas wel meer fouten, de meeste onvergeeflijk. Aanvankelijk is het allemaal nog niet eens zo verkeerd. Het terugkeren in gebeurtenissen van het eerste deel, a la Back To The Future Part 2, is inventief gedaan, en de opzet had best iets leuks kunnen opleveren. Helaas is de toon van de film veel te flauw en geforceerd komisch, met een continu achter de feiten aanhollende Kyle Reese (Jai Courtney) en een Schwarzenegger die slechts beschikt over futloze oneliners aangaande zijn eigen leeftijd. Daarnaast zijn de special effects beneden peil en heeft het geheel qua camerawerk en aktiescenes een rommelig, B-film-achtig uiterlijk, dat nogal onafgemaakt overkomt. Nee, dit eerste deel van een beoogde nieuwe trilogie schiet zichzelf behoorlijk in de voet. Verreweg de minste Terminator-film tot nu toe, wat mij betreft.

Terminator Salvation (2009)

3,5
Herzien, ik denk dat ik dit toch de minste vind van alle delen. Het plot is niet heel bijzonder, de cast matig. Worthington is prima, maar de rol van Bale wordt veel te serieus neergezet, soms haast op het lachwekkende af. Vormgeving en special effects zijn degelijk, maar de film mist gewoon net dat beetje extra dat de andere drie films wel hadden. Zou het toch de aanwezigheid van Arnie zijn? Echt memorabele aktiescenes zijn er, afgezien van de scene bij het pompstation, ook niet echt- vooral de climax stelt teleur. Toch nog vier sterren, de reeks blijft kwalitatief dik in orde en ook dit deel is zeer onderhoudend. McG is als regisseur in ieder geval capabel genoeg. Dat is wellicht de grootste verrassing van de film.

Terra (2015)

3,5
Niet bepaald een standaard natuurdocumentaire, meer een filosofische reis door de tijd, waarbij de boodschap duidelijk is: wanneer we niet ingrijpen gaat de aarde spoedig naar de klote. De hoogdravende maar vernuftig in elkaar stekende voice-over van Vanessa Paradis wordt ondersteund door prachtige beelden, waarbij fraai gebruik wordt gemaakt van slow-motion fotografie. Bepaalde shots zijn echt van een adembenemende schoonheid. Naarmate de documentaire vordert wordt de boodschap vanzelfsprekend steeds deprimerender. Je wordt er dus weer eens niet vrolijk van, maar indrukwekkend is het wel.