• 10.538 nieuwsartikelen

Met onder meer: Cate Blanchett, Noémie Merlant en Nina Hoss

Gesproken taal: Engels, Duits en Frans

Releasedatum: 2 maart 2023

Plot Tár

De wereldvermaarde dirigent Lydia Tár staat aan het hoofd van het Berlin Philharmonieker. In Berlijn woont ze samen met de eerste violiste van het orkest en haar adoptiedochtertje. Met haar absolute gehoor en drang naar absolute perfectie maakt Tár het de musici niet gemakkelijk noch haar eigen privéleven. Haar carrière krijgt een wending wanneer beschuldigingen opduiken.

Social Media

Alle Media

avatar van stefan dias

stefan dias

Beun de Haas BV schreef:

Dat staat er inderdaad. Maar ik vermoed dat je het niet met me eens bent?

ja, Pecore zei het al. Ik wou gewoon even interessant doen . Of pedant, zeg maar.

'Snobs' was oorspronkelijk de naam die de Engelse adel gaf aan mensen die zich beter wilden voordoen dan hun eigenlijke stand toeliet. Iets wat we nadien 'snobistisch' noemden: als in 'zich meer voelen dan…, neerkijken op'.

Op zich is het uiteraard (letterlijk) een elitaire activiteit omdat maar heel weinig mensen 'uitgelezen' zijn om zich op dit niveau met muziek bezig te houden. Sommigen onder hen zullen zich ook wel 'elitair' gedragen, maar de meeste muzikanten toch niet hoor. Maar je krijgt hier wel een mooi voorbeeld hoe bij topartiesten (-sporters) alles moet wijken voor dat 'hogere doel'. Gelukkig voor ons, want anders geen Picasso, Madonna, Bob Dylan, Michael Jordan, Dostojewski, Steve Jobs… ik vermoed dat ze alle vijf niet altijd de leukste levenspartners zijn geweest.

avatar van blurp194

blurp194

Volgens mij zou een woord als elitair pas van toepassing zijn als de hoofdpersoon zich verheven voelt boven de massa, zichzelf als beter ziet in de relatie met anderen. Maar zo zit ze niet in elkaar - andere mensen interesseren haar domweg niet. Tenzij ze ze nodig heeft, als een soort werktuig.

Je kan natuurlijk de hele klassieke-muziek-beweging elitair vinden, en dat is waarschijnlijk ook wel terecht. Of snobistisch, en ook dat etiket past prima.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Het is even geleden dat ik de film gezien heb. Maar ik heb eigenlijk vooral de openingsscene in mijn hoofd. Waarin Lylia Tár tijdens een interview met de nodige jargon veel praat, maar in mijn beleving niet zoveel zegt. Dat komt nogal hoogdravend over op me. Maar gedurende de film wordt wel duidelijk dat ze een (extreme) passie voor het vak heeft. Waarschijnlijk meende ze elk woord daarvan en interesseert het haar inderdaad geen reet wat anderen daarvan vinden.

Heerlijke deze semantische discussie zo op de vrijdagmiddag. Wel wat snobistisch/elitair

avatar van Pecore

Pecore

Is het je opgevallen dat Tar d'r assistente de introductie van de interviewer perfect playbackt? Wat er op duidt dat ofwel zij ofwel Tar zelf deze heeft uitgeschreven en dan lijkt dat ook wel voor de rest van het interview te gelden. Dat is vast om controle en macht te doen, maar het zegt iets over hoe ze zich graag profileert. Met die best wel hoogdravende teksten heeft dat iets elitairs, vind ik, en dat past haar goed.

avatar van Collins

Collins

Tár is pas de derde film van Todd Field die lang geleden in 2001 debuteerde met In the Bedroom (2001). In 2006 volgde Little Children (2006) en recentelijk was daar de film Tár. Een psychologisch drama over muziek, macht en manipulatie gecentreerd rond de briljante dirigent Lydia Tár en briljant vertolkt door Cate Blanchett.

Lydia Tár is een intrigerende vrouw. Een gecultiveerde vrouw. Een vrouw met twee gezichten. Een vrouw die welbespraakt is, charmant en humorvol kan zijn, maar ook een vrouw die mensen veracht. Voor haar tellen de kunst van de muziek en haar persoonlijke welbehagen. Slechts de mens die op beide vlakken iets kan bijdragen is voor haar waardevol. De anderen kunnen haar niet schelen.

Lydia Tár manifesteert zich in de film niet als een aimabele persoon. Ze is er goed in om mensen tegen zich in het harnas te jagen. Dat is een eenduidig feit. Todd Field plaatst de weinig vleiende karakterisering van Lydia Tár echter wel tegen een bepaald verklarend licht. Hij memoreert een talentvolle vrouw die zich in de patriarchale muziekwereld met vallen en opstaan heeft moeten bewijzen om tot de gerenommeerde positie op te klimmen die zij nu inneemt. Ze is perfect geassimileerd in het door mannen gedomineerde beroepsveld waarin zij het patriarchale conservatisme weliswaar afwijst maar waarvan zij ook dankbaar gebruik maakt door met inzet van machts- en manipulatieve spelletjes haar positie te bestendigen. Lydia Tár is een control freak die doodsbang is om de controle en dus haar macht en gerenommeerde positie kwijt te raken..

De rol van Lydia Tár is bij Cate Blanchett in goede handen. De film laat de dirigent in al haar facetten zien. Charismatisch, ijskoud, monsterlijk, sterk, arrogant, gekwetst. Blanchett beheerst alle facetten van haar personage overtuigend en laat de kijker in onzekerheid of ze nu een puur ijskoud monster is of dat enige empathie haar soms toch niet vreemd is. Een fascinerende persoonlijkheid is ze in ieder geval. Tár is dan ook een fascinerende film. Een pessimistisch drama met een aangename soundtrack. Een drama over kunst en conservatisme, genialiteit en wreedheid, identiteitspolitiek en zelfverlies. Tár is een mooie film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Slecht.

Vervelende film, veel te lang en veel te theatraal. Lydia Tár is tevens een zeer vervelend mens. Zelfs zonder het machtsmisbruik zijn er genoeg kanten aan haar persoonlijkheid die onuitstaanbaar zijn. Nu, alles op een hoop gegooid is dat wel een dankbaar personage voor Cate Blanchett om te vertolken. Ik vind haar op zich ook wel een geschikte actrice voor deze rol, maar ze gaat net iets te veel over-the-top. Ik zie het liever een tikkeltje menselijker.

Verder heb ik geen idee wat Todd Field bezield heeft om het allemaal zo lang uit te spinnen. Doe er een uur af en je houdt min of meer dezelfde film over. Opmerkelijke keuze en het heeft, zo te zien, zelfs geen Oscars opgeleverd. Dat verwacht je dan toch van tweeënhalve uur drama met een onemanshow van een gevierde actrice.