Tangled (2010)

Alternatieve titel: Rapunzel

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Nathan Greno en Byron Howard
met de stemmen van Mandy Moore, Zachary Levi en Donna Murphy

Het verhaal over Prinses Rapunzel, die als baby is gestolen uit het paleis van haar ouders en door een heks genaamd Mother Gothel wordt opgesloten in een verborgen hoge toren, waar ze onmogelijk uit kan ontsnappen. Ze snakt naar avontuur in haar leven en droomt ervan de toren te verlaten om te zien waar de vreemde lichten, die ze elk jaar op haar verjaardag ziet, vandaan komen. Dat avontuur kan eindelijk beginnen als de knapste, maar ook beruchtste, crimineel van het koninkrijk, Flynn Rider, langs haar toren komt en naar boven klimt om zich te verstoppen. Ze maken samen de afspraak om uit de toren te ontsnappen en op zoek te gaan naar de lichten. Onderweg ontmoeten ze vele hilarische figuren en beleven ze een magisch avontuur.

avatar van Thorongil
Nog eens herzien sinds lang. Fijne film, beetje ondergewaardeerd in vergelijking met Frozen.

avatar van Panta Rei
Hele leuke film. Op IMDB las ik bij trivia dat deze film de duurste film in het animatiegenre van Disney is, namelijk 260 miljoen dollar.
En dat begrijp ik niet. Ligt ongetwijfeld aan mij, maar hoe kan een tekenfilm zo duur zijn?
Ja, de mensen die zich bezighouden met beeld, geluid, het verhaal, de muziek enz. moeten gewoon hun salaris krijgen.
En kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk, maar 260 miljoen dollar???
Is er hier iemand die een specificatie zou kunnen geven?
En ook door wie dit bedrag betaald wordt?
Hoe gaan zulke dingen bij de film?

avatar van Iron Maiden
Volgens mij is elke haar van Rapunzel apart geanimeerd.

avatar van arno74
Of creatief boekhouden? Van geanimeerde haren heb ik hier niet zoveel gemerkt, in tegenstelling tot een film als Metegol (2013) waar je wel elk haar op iemand's hoofd afzonderlijk kunt onderscheiden, zolang je maar een groot beeldscherm met genoeg resolutie hebt. En die film had veel minder budget.

Aardige film over een jonge prinses met magisch haar die door een vrouw wordt opgesloten in een toren. Het welbekende sprookje dat verder weinig afwijkt en wellicht daardoor niet overal weet te boeien (misschien is het wel wat te braaf allemaal). De animaties zien er zeker mooi uit en ook met het tempo en de humor zit het wel snor.

avatar van Henry Spencer
Wel enkele grappige momenten met de kameleon en het paard, maar wel belachelijk hoe het einde geforceerd wordt om iedereen toch nog lang en gelukkig te laten leven.

avatar van mcdaktari
Henry Spencer schreef:

Hadden ze het verhaal dan moeten veranderen volgens jou??
Dit is toch gewoon het verhaal van het sprookje, in grote lijnen. En het is een Disney film, dus dan weet je al dat je een dergelijk zoetsappig verhaal kunt verwachten. En het is ook voor alle leeftijden. Ik dacht dat Disney weer een hele beste animatie neerzet. Maar smaken verschillen he.

Fonzzz002
Tangled is een fantastische feel-good avonturen film die je uitnodigt in een kleurrijke fantasiewereld, met geen tekort aan spektakel en een grote hoeveelheid humor. In dat genre lijkt Tangled op bijna ieder front in de roos te schieten: meerdere malen schoot ik hard in de lach om de komedie (zoals de sarcastische houding van Flynn tegenover de zoetsappigheid van de dingen die hij aantreft), de gedetailleerde natuurgebieden & kastelen zijn prachtig om naar te kijken en wekken het idee op reis te zijn in een fantasiewereld, sfeervol gebruik van kleuren die zich mooi aansluit op de emotionele toon van de scene, een paar leuke draaien aan het bekende sprookje om de keuzes van de personages binnen het verhaal meer logica te geven, en het heeft één van de beste uitgewerkte koppels binnen Disneyfilms. Ondanks dat ik Aladdin en Little Mermaid prima kan waarderen vond ik de romantische scenes bijzonder zwak uitgewerkt, waardoor de serieuzere momenten tussen de twee niet half zo effectief werkte. In Tangled kiezen ze ervoor zowel Rapunzel als Flynn voldoende tijd te geven om ze te leren kennen zodat je een duidelijk beeld hebt wie ze zijn, en zodra ze elkaar ontmoeten vormen ze op stapsgewijze manier een band door logische interactie die bij hun karakter past. De energieke houding van Rapunzel, gecombineerd met haar twijfels over wat ze precies wilt, tegenover de avontuurlijke maar sarcastische houding van Flynn zorgde voor vele komische momenten tussen de twee.

De vijand in Tangled is heel vergelijkbaar met Lady Tremaine uit Cinderella in haar acties: iemand sinds geboorte zo dusdanig geestelijk manipuleren dat degene tegen wil en zin je bevelen opvolgt. Deze vijand gaat echter een stapje verder, waardoor ze een op een bepaald punt onuitstaanbaar werd (op een goede manier): waar in Cinderella op gegeven moment een omslagpunt kwam, waarin Cinderella zich realiseerde wat een fijne dingen er buiten haar huis afspeelde en zich niets meer wou aantrekken van Tremaine’s woorden, wist deze vijand van het omslagpunt terug te komen door Rapunzel wederom geestelijk te overtuigen dat het beter was zich te isoleren. Ik was, zonder dollen, lichtelijk geschokt in hoe walgelijk deze manipulatie was. Er zijn vele volwassen films waar we vijanden zien verkrachten, vermoorden of martelen, maar deze film herinnerde me dat je niet altijd expliciet materiaal nodig hebt (of duistere thema’s) om een hatelijke vijand te maken.

Het enige waar ik echt een probleem mee heb zijn de liedjes. Er zijn Disneyfilms waarin de liedjes gemiddeld minder interessant zijn dan de rest, maar ze niet onprettig waren om naar te luisteren oid. Dit was een musicalfilm waarin ze maar een paar woorden hoefde te zingen en mijn tenen begonnen te krommen. Met uitzondering van het komische bar-lied waren de liedjes erg slecht: ze hadden een vreemd ritme dat alle kanten opschoot, hadden een ongelegen timing die de immersie van het moment brak of ze waren te sentimenteel omdat ze een scene, die mooi gebruik maakte van beeldspraak, konden verpesten door plots letterlijk te verwoorden wat er voor je ogen gebeurde.

De lieden zijn zeker een punt aftrek, maar de rest van de film kan ik nog altijd volop van genieten. Goede personages, prachtige beelden, veel humor, paar originele draaien aan een oud sprookje en soms een indrukwekkend spektakel moment. Eén van mijn persoonlijke favorieten Disneyfilms.

TMP
Nogal matige en weinig bijzondere Disney film. Geen van de personages spreekt echt tot de verbeelding. Rapunzel is geen al te interessant hoofdpersonage en interessante of grappige bijrollen zijn er ook niet. Het verhaal is nogal standaard en naar het einde toe wordt snel naar een behoorlijk clichématige ontknoping toegewerkt. De animatie is weliswaar zeer behoorlijk, maar verder valt er weinig aan te beleven.

Enorm genoten van deze disney animatie film

avatar van mikey
Vervelende hectische animatie die de hele film door de magie van Disney loopt te benadrukken. Een evil company.

MGG
Eén van mijn favoriete Disneyfilms van de laatste tijd.

Vooral de flauwe humor die erin zit vind ik erg leuk. Zo hebben Pascal en Maximus fenomenale rollen, ondanks dat ze niets zeggen brengen ze de vrolijke noot erin. Daarnaast is Flynn Rider (Eugene) één van mijn favoriete Disney prinsen.

Mooie liedjes, waarvan ik 'I See The Light' de mooiste vindt.

Een film die ik vaker ga kijken!

avatar van IH88
“I have made the decision to trust you.”
“A horrible decision really.”

Schitterende animatiefilm. Mooie beelden, leuke personages, veel humor en sfeervolle muziek. Tangled is een warm sprookje waar het plezier vanaf spat. Vooral de personages Maximus het paard en Pascal de kameleon zijn geweldig, en ook Moore en Levi weten met alleen hun stemmen al heel veel te doen. De scene met Rapunzel en Flynn Rider in een bootje op het water (met het nummer 'I See the Light') is weergaloos, en zo zitten er nog wel wat meer scènes in. Het feel good einde is te verwachten en hier ook helemaal verdient.

Verrassend leuke Animatie / Fantasy film, met veel vaart.

Op zeer jonge leeftijd is prinses Rapunzel (stem van Mandy Moore) gekidnapt door een oude heks, te weten Mother Gothel (stem van Donna Murphy). Onwetend van het echte leven zit ze nu al bijna achttien jaar opgesloten in een hoge toren op een moeilijk te vinden plek. Het enorm lange en magische haar van Rapunzel zorgt ervoor dat de heks jong blijft. Dan ontdekt dief Flynn Rider (stem van Zachary Levi) de toren en de prinses. Hij neemt haar mee de boze buitenwereld in.

De vrolijkheid spat van het scherm. Leuke grappen in een hoog tempo zorgen ervoor dat je je nooit verveelt. De makers hebben er ook geen probleem mee om lekker over de top te gaan. Zoals in de scène waar ruige boeven in een roverscafé heel lieflijk hun dromen bezingen. Het paard Maximus (stem van Frank Welker) is overigens het leukste personage uit de film.

Regelmatig erg geestige Disney Animatie / Fantasy film, mooi geanimeerd en met veel vaart verteld.

avatar van Chelsea94
Veel leuker dan een film als Frozen. De film heeft (voor kids), spanning, veel vrolijkheid, leuke liedjes, een knappe prins en prinses en gewoon een leuk verhaal.

Het paard is zoals hierboven ook genoemd wel een van de leukste personages, vooral zijn sarcastische blikken zijn heel grappig.

Zwaar onderschatte film van Disney. Frozen kreeg alle aandacht terwijl ik dit wel 10x beter vond. Gisteren avond bekeken met mijn 4jarige dochter. Normaal blijft ze gewoonlijk bij films nooit geduldig verder kijken, bij deze dus wel. Een gezellig kleurrijke vrolijke film met humor, liefde en zang.

avatar van Flat Eric
Op een haar na niet beter dan Frozen.
Degelijke Disney waarbij de liedjes zoals gewoonlijk vervelend zijn en de niet menselijke karakters grappig.
Een kameleon en een paard met menselijke gezichtsuitdrukkingen is altijd geinig.
Het is vrolijk en kleurrijk maar zal me verder niet beklijven.

avatar van Shadowed
Vrij geslaagd.

Ik kijk niet vaak naar Pixars of Disneys laat staan dat ik op ze stem. Als kind heb ik een hele zooi gezien inderdaad maar dat was zo lang geleden en de kijk op films is voor mij compleet veranderd. Deze Tangled is overigens totaal geen slechte Disney.

Dusdanig veel van genoten dat ik er ook gewoon een stem op plaats. De film is een van de duurste producties, al heb ik werkelijk geen idee waar al dat geld in is gegaan. De animaties zijn wederom prima gedaan en de karakters zijn leuk.

Leuk lief verhaal waar kinderen van zullen smullen. Op sommige stukken een wat heftigere Disney dan de normale gemiddelde Disney maar ja. Blijft toch wel een film om met je kinderen of kleine nichtjes/neefjes te kijken.

avatar van horizons
Shadowed schreef:
Vrij geslaagd.

Ik kijk niet vaak naar Pixars of disneys laat staan dat ik op ze stem. Als kind heb ik een hele zooi gezien inderdaad maar dat was zo lang geleden en de kijk op films is voor mij compleet veranderd. Deze Tangled is overigens totaal geen slechte Pixar.

Leuk lief verhaal waar kinderen van zullen smullen. Op sommige stukken een wat heftigere Pixar dan de normale gemiddelde Pixar maar ja. Blijft toch wel een film om met je kinderen of kleine nichtjes/neefjes te kijken.

Dit is geen Pixar.

avatar van Shadowed
horizons schreef:

Dit is geen Pixar.

Goed dat je het zegt..

avatar van tommykonijn
Wederom een prima Disney. Ik heb behoorlijk goede jeugdherinneringen aan de Classics, dus het blijft leuk om er zo nu en dan eentje uit te pikken die ik nog niet gezien heb. Van Tangled kan ik me nog herinneren dat hij na uitkomst lovend ontvangen werd. Zelf vond ik het een vermakelijke film, ook wel een leuk sprookje, maar wel weinig beklijvend. Als ik dan de vergelijking moet maken met Frozen moet ik toch concluderen dat die laatste gemakkelijker bijblijft. De liedjes deden me ook niet zo veel hier. Misschien vond ik de film daardoor ook net iets aan de lange kant, maar de fijne personages maken een hoop goed. De interactie tussen Rapunzel en Flynn is erg leuk, maar het is het bijrolletje van Maximus, die geregeld op de lachspieren weet te werken, dat het afmaakt. En het mag wederom gezegd worden dat, ondanks dat ik waarschijnlijk altijd een grotere fan zal blijven van handgetekende animatie, de film visueel om door een ringetje te halen is.

avatar van Pepino
In mijn herinneringen was Tangled goed, maar nu ik hem heb herbekeken vind ik 'm zelfs uitstekend. Echt van begin tot eind een perfecte animatiefilm.

avatar van Fisico
Erg fijne vermakelijke Disney. Zeker één van de beteren van de laatste jaren. Geschikt voor jong en oud. De liedjes kwamen dan wel soms te pas en te onpas, maar het verhaal en de personages compenseerden veel. Ook met de humor zat het wel snor. Het paard en de kameleon staken er bovenuit. Zeer leuke personages hoewel ze beiden geen woord zeiden.

De vergelijking met Frozen kan ik niet maken wegens nog niet gezien, maar die moet dan al erg goed uit de hoek komen. Sowieso goede animaties en een paar knappe scènes zoals die lampionnen. Beetje melig die lampionnen, maar zeer kleurrijk. Film verveelt nooit en is puur entertainent. Mooi!

avatar van AnyaH
Wederom een prachtige Disneyfilm die het hier goed doet bij de dames (tig keer gezien). En eerlijk is eerlijk ook mama geniet van de mooie beelden en prachtige muziek, want de cinematografie is mooi kleurrijk. Paard Maximus heeft echt een geniale rol en ook kameleon Pascal heeft een zwijgzame maar geinige rol! Er zit veel humor in de film, bijvoorbeeld het lied van de boeven in de herberg is vermakelijk. En werkelijk schitterend is het duet van Rapunzel en Eugene in de boot met alle romantische zwevende lichtjes er omheen...... En natuurlijk een happy ending!

Toen de film begon en ik walt Disney zag bekroop het gevoel mij al. En al vroeg werd mijn gevoel bevestigd. In een film van walt Disney moet altijd dat vreselijke gejank inzitten. Dat gezeik, gezeur en vreselijke liedjes trekken zo’n film helemaal naar beneden. Er zijn wel leuke humoristische fragmenten die het dan wel weer iets goedmaken.

mikey schreef:

Wat ik nooit zal snappen van mensen zoals jij...als je al een vooringenomen opinie hebt van de films die Disney maakt en daarnaast Disney een “duivels” bedrijf vindt....waarom kijk je dan nog in godsnaam Disney films. Doe anderen, maar vooral jezelf denk ik, een plezier en kijk deze films niet meer zodat de cijfers realistisch blijven.

debbietino schreef:
heb ik in de afgelopen 3 jaar niet meer gedaan.

mikey schreef:
[/quote]heb ik in de afgelopen 3 jaar niet meer gedaan. [/quote]

Haha, mooi reactie... top...scheelt veel frustratie... toch heb je wel goede films gemist hoor

debbietino schreef:
niet dat ik mijn kijkgedrag, mening of stemgedrag aan u aanpas. Laat dat helder zijn. En ik vind die disney flicks nog steeds verschrikkelijk.

chagrijnige mikey schreef:

Mijn hemel wat ben je een azijnzeiker...ik maakte een grap zoals de smiley dat ook aangeeft.
Ik gaf volgens mij een sportieve reactie maar het antwoord wat u geeft maakt voor mij al wel helemaal duidelijk waarom u niet in de wereld van Disney past....is misschien te rooskleurig en te vriendelijk voor u....
Pffff.....

avatar van Ebenezer Scrooge
Disney going back to its hair roots.

Vond het altijd zo raar dat deze film in het Nederlands 'Rapunzel' heet en niet gewoon 'Raponsje', alsof men dat niet cool genoeg vond ofzo... Tot ik ontdekte dat het sprookje hier ook 'Rapunzel' genoemd wordt (niet op z'n Engels uitgesproken, maar op z'n Nederlands). Nooit geweten. In de Efteling heet het sprookje overigens wel 'Raponsje', wat ik een stuk authentieker vind klinken. De Engelse titel 'Tangled' (verward, verstrikt) is op zich wel aardig, het heeft een dubbele betekenis en klinkt eerder als een western dan als een sprookje, wat dan weer verwijst naar een paar westernachtige elementen in de film.
Zeer mooi getekend, gedetailleerd ook, de haren vooral. Indrukwekkende scène als de dam doorbreekt.
De aloude Disney ingrediënten zijn weer aanwezig: de liedjes, de schone maagd, de boze stiefmoeder, de prins op het witte paard.. Het paard Maximus is met zijn grappige gezichtsuitdrukkingen een van de kolderiekste sidekicks uit de Disneystal ooit.
Sprookjes staan bekend om hun symboliek, hun dubbele lagen, vaak met seksuele ondertoon. Bij Disney wordt vooral dat laatste er vakkundig uitgefilterd; verhaallijnen worden aangepast of zelfs weggelaten zodat het allemaal geschikt is voor de tere kinderziel. De stiefmoeder heeft op een gegeven moment weliswaar een schaar in haar hand, een fallussymbool, maar vergeleken met de originele sprookjes is het toch allemaal karige soep.

avatar van Boneka
Had er al veel over gelezen, maar nog nooit gezien. Maar wat een plezierige verassing is deze Disney film! Van begin tot eind is Rapunzel ook wel Tangled genoemd een heerlijk sprookje. En niet alleen de hoofdpersonen , want ook de rest is leuk getekend. De kameleon en dat grappige paard. We zien veel leuke momenten passeren en alles voelt niet geforceerd aan. Het verhaal loopt goed, zit prima in elkaar en laat ook lekker veel zien. De liedjes vaak een beetje musical (nooit echt mijn ding) toont niet de boventoon gelukkig en zowaar zitten er ook wat normale songs in waarvan de bar song erg leuk is gemaakt. Dat geldt ook voor alle Vikingen die daar in zitten. De race onder de grond het water de lampionnetjes het zit allemaal leuk in elkaar en veel leuker gebracht dat een Frozen. Vind Rapunzel ook voor een lekker breed publiek goed wegkijken. Het eind is ook goed gebracht en voelt zeker niet geforceerd haastig aan wat wel vaak gebeurd in sprookjes. Rapunzel behoort nu tot mijn favoriete sprookjes!!!

Film 4,0
Beeld 4.5