Tangled (2010)

3,68

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Nathan Greno en Byron Howard
met de stemmen van Mandy Moore, Zachary Levi en Donna Murphy

Het verhaal over Prinses Rapunzel, die als baby is gestolen uit het paleis van haar ouders en door een heks genaamd Mother Gothel wordt opgesloten in een verborgen hoge toren, waar ze onmogelijk uit kan ontsnappen. Ze snakt naar avontuur in haar leven en droomt ervan de toren te verlaten om te zien waar de vreemde lichten, die ze elk jaar op haar verjaardag ziet, vandaan komen. Dat avontuur kan eindelijk beginnen als de knapste, maar ook beruchtste, crimineel van het koninkrijk, Flynn Rider, langs haar toren komt en naar boven klimt om zich te verstoppen. Ze maken samen de afspraak om uit de toren te ontsnappen en op zoek te gaan naar de lichten. Onderweg ontmoeten ze vele hilarische figuren en beleven ze een magisch avontuur.

459 BERICHTEN 66 MENINGEN
avatar van Thorongil
Nog eens herzien sinds lang. Fijne film, beetje ondergewaardeerd in vergelijking met Frozen.

avatar van Panta Rei

Hele leuke film. Op IMDB las ik bij trivia dat deze film de duurste film in het animatiegenre van Disney is, namelijk 260 miljoen dollar.
En dat begrijp ik niet. Ligt ongetwijfeld aan mij, maar hoe kan een tekenfilm zo duur zijn?
Ja, de mensen die zich bezighouden met beeld, geluid, het verhaal, de muziek enz. moeten gewoon hun salaris krijgen.
En kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk, maar 260 miljoen dollar???
Is er hier iemand die een specificatie zou kunnen geven?
En ook door wie dit bedrag betaald wordt?
Hoe gaan zulke dingen bij de film?

avatar van Iron Maiden
Volgens mij is elke haar van Rapunzel apart geanimeerd.

avatar van arno74
Of creatief boekhouden? Van geanimeerde haren heb ik hier niet zoveel gemerkt, in tegenstelling tot een film als Metegol (2013) waar je wel elk haar op iemand's hoofd afzonderlijk kunt onderscheiden, zolang je maar een groot beeldscherm met genoeg resolutie hebt. En die film had veel minder budget.

Aardige film over een jonge prinses met magisch haar die door een vrouw wordt opgesloten in een toren. Het welbekende sprookje dat verder weinig afwijkt en wellicht daardoor niet overal weet te boeien (misschien is het wel wat te braaf allemaal). De animaties zien er zeker mooi uit en ook met het tempo en de humor zit het wel snor.

avatar van Henry Spencer
Wel enkele grappige momenten met de kameleon en het paard, maar wel belachelijk hoe het einde geforceerd wordt om iedereen toch nog lang en gelukkig te laten leven.

avatar van mcdaktari

Henry Spencer schreef:

Hadden ze het verhaal dan moeten veranderen volgens jou??
Dit is toch gewoon het verhaal van het sprookje, in grote lijnen. En het is een Disney film, dus dan weet je al dat je een dergelijk zoetsappig verhaal kunt verwachten. En het is ook voor alle leeftijden. Ik dacht dat Disney weer een hele beste animatie neerzet. Maar smaken verschillen he.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tangled is een fantastische feel-good avonturen film die je uitnodigt in een kleurrijke fantasiewereld, met geen tekort aan spektakel en een grote hoeveelheid humor. In dat genre lijkt Tangled op bijna ieder front in de roos te schieten: meerdere malen schoot ik hard in de lach om de komedie (zoals de sarcastische houding van Flynn tegenover de zoetsappigheid van de dingen die hij aantreft), de gedetailleerde natuurgebieden & kastelen zijn prachtig om naar te kijken en wekken het idee op reis te zijn in een fantasiewereld, sfeervol gebruik van kleuren die zich mooi aansluit op de emotionele toon van de scene, een paar leuke draaien aan het bekende sprookje om de keuzes van de personages binnen het verhaal meer logica te geven, en het heeft één van de beste uitgewerkte koppels binnen Disneyfilms. Ondanks dat ik Aladdin en Little Mermaid prima kan waarderen vond ik de romantische scenes bijzonder zwak uitgewerkt, waardoor de serieuzere momenten tussen de twee niet half zo effectief werkte. In Tangled kiezen ze ervoor zowel Rapunzel als Flynn voldoende tijd te geven om ze te leren kennen zodat je een duidelijk beeld hebt wie ze zijn, en zodra ze elkaar ontmoeten vormen ze op stapsgewijze manier een band door logische interactie die bij hun karakter past. De energieke houding van Rapunzel, gecombineerd met haar twijfels over wat ze precies wilt, tegenover de avontuurlijke maar sarcastische houding van Flynn zorgde voor vele komische momenten tussen de twee.

De vijand in Tangled is heel vergelijkbaar met Lady Tremaine uit Cinderella in haar acties: iemand sinds geboorte zo dusdanig geestelijk manipuleren dat degene tegen wil en zin je bevelen opvolgt. Deze vijand gaat echter een stapje verder, waardoor ze een op een bepaald punt onuitstaanbaar werd (op een goede manier): waar in Cinderella op gegeven moment een omslagpunt kwam, waarin Cinderella zich realiseerde wat een fijne dingen er buiten haar huis afspeelde en zich niets meer wou aantrekken van Tremaine’s woorden, wist deze vijand van het omslagpunt terug te komen door Rapunzel wederom geestelijk te overtuigen dat het beter was zich te isoleren. Ik was, zonder dollen, lichtelijk geschokt in hoe walgelijk deze manipulatie was. Er zijn vele volwassen films waar we vijanden zien verkrachten, vermoorden of martelen, maar deze film herinnerde me dat je niet altijd expliciet materiaal nodig hebt (of duistere thema’s) om een hatelijke vijand te maken.

Het enige waar ik echt een probleem mee heb zijn de liedjes. Er zijn Disneyfilms waarin de liedjes gemiddeld minder interessant zijn dan de rest, maar ze niet onprettig waren om naar te luisteren oid. Dit was een musicalfilm waarin ze maar een paar woorden hoefde te zingen en mijn tenen begonnen te krommen. Met uitzondering van het komische bar-lied waren de liedjes erg slecht: ze hadden een vreemd ritme dat alle kanten opschoot, hadden een ongelegen timing die de immersie van het moment brak of ze waren te sentimenteel omdat ze een scene, die mooi gebruik maakte van beeldspraak, konden verpesten door plots letterlijk te verwoorden wat er voor je ogen gebeurde.

De lieden zijn zeker een punt aftrek, maar de rest van de film kan ik nog altijd volop van genieten. Goede personages, prachtige beelden, veel humor, paar originele draaien aan een oud sprookje en soms een indrukwekkend spektakel moment. Eén van mijn persoonlijke favorieten Disneyfilms.

Nogal matige en weinig bijzondere Disney film. Geen van de personages spreekt echt tot de verbeelding. Rapunzel is geen al te interessant hoofdpersonage en interessante of grappige bijrollen zijn er ook niet. Het verhaal is nogal standaard en naar het einde toe wordt snel naar een behoorlijk clichématige ontknoping toegewerkt. De animatie is weliswaar zeer behoorlijk, maar verder valt er weinig aan te beleven.