menu

Hier kun je zien welke berichten james_cameron als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

L.A. Confidential (1997)

4,5
Herzien op blu-ray. Sublieme moderne klassieker; een film noir-achtige misdaadfilm met een spannend plot, vol verrassende wendingen, veel aktie en een geweldige cast. Regisseur Curtis Hanson werkt hier op de top van zijn kunnen en levert een vrijwel perfecte film af.

La La Land (2016)

3,5
Vooropgesteld, ik heb niets met musicals. Wat dat betreft had ik dan ook absoluut geen zin in deze film, maar gelukkig valt de schade achteraf mee. De virtuoze openingsscene is in ieder geval geweldig. Met de chemie tussen Gosling en Stone zit het wel goed, alles ziet er bijzonder fraai uit en de bitterzoete plot is redelijk boeiend en zeer romantisch. Het aantal keer dat er in zang wordt uitgebarsten valt overigens erg mee. Dan, de muziek. Tja, de liedjes doen het niet echt voor mij. Echt storend zijn ze niet, maar ik kan er niet zoveel mee. Een beetje een dubbel gevoel dus. Zoals bij de meeste musicals.

Labor Day (2013)

4,0
Uitstekend gespeeld en mooi opgebouwd drama, met hier en daar wat elementen van een thriller. De jaren '80 setting is fraai vormgegeven en het spel van hoofrolspelers Josh Brolin en Kate Winslet is indrukwekkend. De plot komt aanvankelijk wat simpel en zelfs nogal oubollig over, maar regisseur Jason Reitman zuigt je op slinkse wijze mee in de gebeurtenissen. Gaandeweg wint de film enorm aan kracht, resulterend in een subtiel aangrijpende finale. Reitman's vijfde prima film op rij.

Lady Bird (2017)

3,5
Leuke, zij het niet erg onderscheidende coming-of-age film, vooral de moeite waard door de sterke rol van Saoirse Ronan, al is haar personage lang niet altijd sympathiek. Qua dialogen en emoties biedt de film een mengeling van cliche's en rake momenten, met gelukkig wel de nadruk op het laatste. Regisseuse Greta Gerwig, die we als actrice vaak binnen dit genre tegenkomen, doet het overigens prima achter de camera.

Lady in the Van, The (2015)

3,0
Goedbedoeld maar nogal saai en eentonig uitgewerkt komisch drama, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De personages willen maar niet interessant worden en qua toon zit de film er eigenlijk continu net naast. Er zitten wel wat rake observaties in en het goede spel van de cast zorgt ervoor dat dit het aankijken nog net waard is, maar het is allemaal erg dunnetjes.

Lagerfeld Confidential (2007)

3,5
Onderhoudende documentaire over het ongrijpbare mode-icoon Karl Lagerfeld, getoond tijdens zijn werk en thuis, omringd door een enorme chaos, want zo leeft hij het liefst. We leren de beste man redelijk goed kennen, te danken aan de volledige toegang die de makers kregen tot zijn leven, en ik moet zeggen, de man heeft best humor en hij beschikt over genoeg eigenaardige en vooral eigenwijze observaties om te blijven boeien. Een mafkees, dat zeker, maar dan wel een interessante.

Lake Mungo (2008)

3,5
Effectief, griezelig docudrama, bijzonder vakkundig in elkaar gezet. Hier en daar iets te vergezocht en het ontbreekt de film aan een sterke finale, maar de creepy sfeer, met vele enge momenten, is knap gedaan. Halverwege dreigt het geheel als een kaartenhuis in elkaar te zakken (als je de film hebt gezien weet je waarom), maar daarna weet de film op slinkse wijze toch weer doel te treffen.

Land of Steady Habits, The (2018)

3,5
Leuk, net als alle andere films van regisseuse Nicole Holofcener, maar ook ditmaal iets te vrijblijvend en onafgerond om echt indruk te maken. De sympathieke personages en grappige dialogen maken gelukkig veel goed. Ben Mendelsohn voelt zich duidelijk wat onwennig in de hoofdrol, maar de eersteklas cast om hem heen zorgt ervoor dat dit tragikomisch werkje prettig wegkijkt.

Larry Crowne (2011)

3,0
De tweede film van Hanks als regisseur, en net als zijn debuut, That Thing You Do!, erg oppervlakkig en luchtig. Het kabbelt prettig voort en de personages zijn best sympathiek, maar het script is vlak en de grappen zijn aan de flauwe kant. Uiteindelijk is het niet meer dan een onderhoudend niemendalletje, de goede bedoelingen ten spijt. Maar de rol van George Takei als professor economie is geniaal.

Last Airbender, The (2010)

Alternatieve titel: Airbender

3,0
Weinig bijzonder fantasy-spektakel, met slecht akteerwerk en een vlak, uitleggerig script. Visueel sporadisch nog wel indrukwekkend dankzij de fraaie special effects en de mooie decors, maar het is het uiteindelijk allemaal net niet. De serieuze toon gaat op den duur ook irriteren. Sfeervol camerawerk van Lord Of The Rings cameraman Andrew Lesnie, dat wel. Het eerste deel van een beoogde trilogie, maar ik denk niet dat er iemand zit te wachten op verdere delen.

Last Days on Mars, The (2013)

3,0
Met films die het woord 'mars' in de titel hebben loopt het doorgaans niet goed af. Zelfs een associatie met het woord kan al fataal zijn. Ik noem een John Carter. De makers van deze film proberen het op goed geluk toch weer een keer, maar helaas. Visueel kan het er allemaal nog net mee door, maar de inferieure plot en de eendimensionale personages stellen bijzonder weinig voor. Zombies in space, wie zit daar nu echt op te wachten? Ik niet in ieder geval, getuige dit inferieure SF-werkje.

Last Detail, The (1973)

Alternatieve titel: Hun Laatste Corvee

4,0
Sterke film, vaak erg grappig, met een schitterende gestoorde hoofdrol voor Jack Nicholson; dit is duidelijk de opmaak voor het hier vlak op volgende One Flew Over The Cuckoo's Nest. De ogenschijnlijk simpele plot wordt fraai en onvoorspelbaar uitgewerkt, met veel mooie details en goed spel van de twee andere hoofdrolspelers, Otis Young en Randy Quaid. Heerlijke grofgebekte dialogen ook.

Last Exorcism, The (2010)

3,5
Slim in elkaar gezette, doeltreffend opgebouwde horrorfilm die de vorm heeft van een documentaire. In dit opzicht lijkt de film inderdaad op voorgangers als The Blair Witch Project en Paranormal Activity. De originaliteitsprijs wordt dus niet gewonnen, maar dit neemt niet weg dat de film bij vlagen best intens en creepy is. Tot een paar minuten voor het einde althans, wanneer geloofwaardigheid overboord gaat en het geheel met de finish in zicht alsnog behoorlijk de mist ingaat.

Last Lions, The (2011)

4,0
Prachtige documentaire, subliem qua camerawerk en passend dramatisch ingesproken door Irons. Natuurlijk is er inmiddels nogal een overkill aan dergelijke documentaires, we worden er bijna door overspoeld, maar des te knapper hoe dit specifieke project toch weer weet te boeien en niet zelden te ontroeren.

Last of the Mohicans, The (1992)

4,0
Herzien op blu-ray. Mooi opgepoetst in een director's cut, die echter niet noemenswaardig verschilt van de bioscoopversie die ik in mijn herinnering had. Blijft een sterke film, al verloopt één en ander wel wat te vlot en had ik liever een wat langere speelduur gehad, zodat personages en verhaallijnen meer uitgediept hadden kunnen worden. Nu blijft alles een beetje aan de oppervlakte hangen. Visueel in ieder geval nog steeds imposant en Daniel Day-Lewis en Madeleine Stowe zijn uitstekend in de hoofdrollen. Meeste indruk maakt echter nog steeds Wes Studi als nare en complexe bad guy Magua.

Last Seven, The (2010)

2,5
Een dodelijk saai eerste uur leidt tot een voorspelbare twist in de laatste twintig minuten. Dit alles doorspekt met fragmentarisch gemonteerde flashbacks bedoeld om te intrigeren. Helaas, het enige dat de film bereikt is irritatie bij de kijker. De puzzelstructuur van het script is doorzichtig, de personages volstrekt oninteressant en het gegeven vergezocht.

Last Stand, The (2013)

3,5
Verdienstelijk Hollywood-debuut van één van mijn favoriete zuid-koreaanse regisseurs, Jee-Woon Kim. Tevens natuurlijk de langverwachte terugkeer van Schwarzenegger, die hier verrassend ingetogen en subtiel (voor zijn doen dan) akteert. Geweldig kapsel heeft hij overigens. De plot is simpel en wordt sporadisch te langdradig uitgewerkt, met te veel ruimte voor nietszeggende bijrolspelers, maar de film komt tot leven tijdens de energieke (en lekker bloederige) aktiescenes, die de film absoluut een meerwaarde geven. Alles wordt vakkundig in beeld gebracht door regisseur Kim, maar je houdt continu het gevoel dat hij hier ver onder zijn kunnen zit te werken. Maar goed, best een leuke aktiefilm, niets meer en niets minder.

Last Witch Hunter, The (2015)

3,0
Oubollige misser van regisseur Breck Eisner, met Vin Diesel behoorlijk miscast als een soort Highlander die door de eeuwen heen op heksen en ander gespuis jaagt. Zwijgend en met baard is hij wel te verdragen en ziet hij er nog cool uit ook, maar zodra hij begint te mompelen (spreken kun je het toch niet noemen) en zijn volledige smoelwerk zichtbaar is wordt het allemaal een stuk minder. Daarnaast is de plot erg afgezaagd en zijn de aktiescenes niet opwindend in beeld gebracht. De special effects zijn aanvaardbaar maar ook niet meer dan dat. Volgens mij was het de bedoeling dat dit de eerste film in een serie zou zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat een studio nu nog geld wil investeren in de verdere avonturen van deze kansloze heksenjager.

Lawless (2012)

3,5
Redelijke gangsterfilm die gebukt gaat onder een nogal middelmatig script, net als de vorige films van regisseur John Hillcoat geschreven door Nick Cave. Op het akteerwerk is weinig aan te merken en visueel zit de film prachtig in elkaar, maar door een gebrek aan verrassende cq boeiende ontwikkelingen weet de film uiteindelijk toch niet helemaal te overtuigen.

Lawrence of Arabia (1962)

Alternatieve titel: Lawrence van Arabië

4,0
Ja, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Imposant, grootschalig opgezet en meeslepend epos. Visueel overweldigend, met majestueus camerawerk en grootse spektakelscenes. De cast is ook eersteklas, met als uitschieter O'Toole in een zeer markante hoofdrol. De film duurt wel heel erg lang- tegen het einde is de rek er een beetje uit. Niettemin een prachtige film, die amper gedateerd aandoet.

Lay the Favorite (2012)

Alternatieve titel: Lay the Favourite

3,0
Onderhoudende maar vlakke komedie over de wereld van het illegale gokken. De normaalgesproken leuke Rebecca Hall is hier behoorlijk irritant in de hoofdrol. De mensen om haar heen, zoals Bruce Willis en Vince Vaughn, leveren degelijk werk, maar ondanks de levendige sfeer wil de boel maar niet vlammen. Daar is het script gewoonweg te banaal voor. Tegen het einde, wanneer één en ander wat serieuzer wordt, begint de film wat meer te boeien, zodat het uiteindelijk geen echte misser is, maar echt best is het niet. Tegenvaller van regisseur Stephen Frears, wiens eerdere gokfilm, The Grifters, oneindig veel beter is dan dit.

Leatherface (2017)

3,5
Aangename verrassing, deze goedgemaakte en (uiteraard) bloederige en behoorlijk nasty prequel. Een hoog tempo, een degelijke cast en een intrigerend plot zorgen ervoor dat dit wat mij betreft de beste Texas Chainsaw Massacre-film is geworden sinds het origineel. Niet dat dat heel veel zegt, maar toch. Visueel steekt het ook allemaal uitstekend in elkaar. Van de makers van A L'Interieur, ook al zo'n nare film.

Leatherheads (2008)

3,0
Ouderwetse, niet bijster sterke film die prettig voortkabbelt maar geen indruk achterlaat. Clooney is verrassend nietszeggend in de hoofdrol. Zellweger is iets beter maar ook zij kan weinig met het karikatuur dat haar is toebedeeld. De film wil heel graag sympathiek zijn en oude tijden doen herleven, maar daar is het verhaal domweg te standaard en versnipperd voor. Nergens raakte ik betrokken bij de personages en de gebeurtenissen. Het fraaie sfeervolle camerawerk is het grootste pluspunt. Misser van Clooney als regisseur; de twee films die hij hiervoor maakte waren oneindig veel beter.

Leave No Trace (2018)

4,0
Subtiel, prachtig gespeeld drama over een vader en dochter die aan de rand van de maatschappij leven. Wanneer ze gedwongen worden te reïntegreren ontstaan er problemen. Ik was onder de indruk van de vorige film van regisseuse Debra Granik, Winter's Bone, maar deze is minstens zo goed. Uitstekende rollen van zowel Ben Foster (altijd goed) en vooral nieuwkomer Thomasin McKenzie. Geen slechterikken in deze film; slechts de minder bedeelden onder ons die aan de onderkant van de samenleving een waardig bestaan proberen op te bouwen.

Lebanon (2009)

Alternatieve titel: Levanon

3,5
Claustrofobische kijkervaring, qua sfeer enigzins te vergelijken met Das Boot, maar wel minder enerverend en gewoonweg minder sterk. Grotendeels effectief door de strakke beeldvoering en de spannende scenes buiten de tank (gezien door een vizier vanuit de tank), maar de film mist een climax en een bevredigend einde. Slechts twee shots spelen zich af buiten de tank; het openingsshot en het laatste shot van de film.

Ledge, The (2011)

3,5
Niet helemaal geslaagd, maar toch best interessant drama met thrillerelementen. Tegen het einde zakt de boel wat in en wordt de film nogal ongeloofwaardig, maar tot die tijd valt er wel het één en ander te genieten. De cast is prima en de dialogen en morele dilemma's zijn intelligent uitgewerkt. Visueel heeft de film niet veel te bieden en ook de gebruikte muziek is vrij standaard, maar cast en script zitten iets boven het gemiddelde.

Lee Towers: The Voice of Rotterdam (2013)

4,0
Mooie documentaire, ogenschijnlijk simpel en rustig voortkabbelend, maar tegelijkertijd subtiel aangrijpend en zeer onderhoudend. Ik hoor de als Leen Huizer geboren artiest liever praten dan zingen (prachtige vertelstem heeft die man), maar zelfs voor niet-fans is dit een aanrader. Prachtig mens, prima docu.

Legend (2015)

3,0
Leuke dubbelrol van Tom Hardy, maar de tweelingbroers worden beiden oppervlakkig uitgewerkt, net als het script. De film wil graag een episch gangsterepos zijn, maar qua toon en sfeertekening zit regisseur Brian Helgeland er eigenlijk continu naast. Decors en vormgeving zijn te gekunsteld en de personages voelen nergens levensecht aan. Voornaamste probleem is echter het nogal voorspelbare en vlakke script. In een film als dit moeten de dialogen en natuurlijk het geweld van het scherm spatten, maar helaas, het is allemaal erg tam en weinig boeiend.

Legend of Tarzan, The (2016)

3,5
Best leuke avonturenfilm, levendig en onderhoudend, maar wel jammer dat men weer eens te nadrukkelijk leunt op doorzichtige CGI-effecten. Daarnaast begint de film door een rommelige flashback-structuur vrij stroef en is Alexander Skarsgard behoorlijk miscast als Tarzan. Gelukkig zijn de overige rollen beter ingevuld en wordt de film gaandeweg steeds leuker, resulterend in een spannende en spectaculaire finale.

Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Alternatieve titel: Legende van Ga'Hoole 3D

3,5
Bijzonder fraai geanimeerde fabel, niet heel bijzonder qua plot maar wel zeer spectaculair. De topzware stemmencast zorgt helaas niet echt voor meerwaarde. Vrij intens voor een kinderfilm, met een dreigende sfeer en veel gewelddadige aktiescenes. De hand van regisseur Snyder is vooral te herkennen aan de vele slowmotion momenten, die er, toegegeven, wel erg gaaf uitzien.