The Last Castle (2001)

Actie / Drama

geregisseerd door Rod Lurie
met Robert Redford, James Gandolfini en Mark Ruffalo

De meervoudig onderscheiden militaire technicus Generaal Irwin is veroordeeld tot een verblijf in een militaire gevangenis. De gevangenis, met de hoogste beveiliging, wordt met ijzeren vuist geleid door de cipier Colonel Winter. Winter kan niets anders dan de legendarische generaal te waarderen, maar deze waardering slaat om wanneer Irwin hem maar blijft aanspreken op zijn methoden. De confrontatie tussen de twee escaleert wanneer de generaal de andere gevangenen weet over te halen om de gevangenis over te nemen.

avatar van Arpera
Wat een vreselijk slechte film is dit. De hele film is doorspekt met cliché's, de ene na de ander.
Het is een totaal ongeloofwaardig verhaal over een ex generaal die gepest word door een erg rancuneuze gevanenisdirecteur, Gandolfini( die ik overigens als acteur erg hoog heb zitten).
Over de top geacteerd door zowel Redford als Candolfino.

De gebeurtenissen in de film zijn zo voorspelbaar, daar beledig je een kind van tien nog mee.
Tenenkrommend dat muurtje(hoe verzin je het) en daarna die buldozer.

Waar ik me aan stoor is het feit dat acteurs als Redford en Gandolfino in zo'n project stappen.
Wat probeert die Redford nog te bewijzen? dat ie er nog goed uitziet op z'n leeftijd?

1 Ster voor de bril van Gandolfini!

avatar van Toontje G
Ik ben het wel voor een groot gedeelte eens met het commentaar van mijn voorganger.

Prima film om je een paar uur mee te vermaken, maar een hoogstandje is het zeker niet.
De hoofdrolspelers acteren prima, maar het script en scenario vind ik een stuk beroerder. Ik heb zelf niet zo veel last van het Amerikaanse, maar het is wel behoorlijk ongeloofwaardig allemaal. Daarnaast worden de karakters slecht uitgediept. Zo'n opstand is natuurlijk kansloos, zowel qua mogelijkheden als het uiteindelijk doel. En het is net alsof het best een gezellig clubje mensen is daar in de gevangenis, maar iedereen weet dat het echt niet zo makkelijk is om al die soldaten binnen een korte tijd op 1 lijn te krijgen . De opstand kijkt wel lekker weg en de trucjes zijn best leuk, maar je moet wel door dat onrealistische heen kunnen kijken.

avatar van Pazmaster
Goed militair gevangenisdrama met een prima cast en een uitstekend spelende Redford. Het is misschien een beetje vergezocht, op en top Amerikaans en de Rambo muziek is wat overdreven maar ondanks dat is het een zeer vermakelijke film. Ik heb dan ook van begin tot eind geboeid zitten kijken en me geen moment verveeld. Lekkere actie en de special fx zien er ook prima uit. Gewoon een goede film!

avatar van des1
Curieuze film die helemaal draait (alsof de gevangeniswerkelijkheid erop aangepast is) om het charisma van Redford als geinterneerde generaal en de geforceerde antagonisten rol van Gandolfini als bureaucraat gevangenis directeur. Erg ongeloofwaardig. Beneden de waardigheid van Redford en Gandolfini.

avatar van Oliveri
Geloofwaardig is het zeker niet, maar de ijzersterke cast (vooral Gandolfini komt erg goed uit de verf) weet er toch een boeiend geheel van te maken.

avatar van clubsport
enigsins ongeloofwaardig is het natuurlijk wel oa hoe makkelijk redford de gevangenen op 1 lijn krijgt .
toch is het nog wel een onderhoudende film geworden door het goede spel van de cast .

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Vrij grijs filmpje wat nergens boven de middelmaat uitkomt maar ook nooit verveeld. Robert Redford vind ik weinig opzienbarend acteren, maar James Gandolfini is zoals gewoonlijk wel weer leuk met die karakterkop van hem. Typische doordeweekse tussendoor maar geen film die ik nog vaak zal zien.

Kleine 3

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Ongeloofwaardig verhaal.

avatar van Angel9999
Prima film, onderhoudend, leuke cast, ik heb er van genoten ook al was het ongeloofwaardig :-P. Pfff... Het begint wel erg cliché te worden om het woord "ongeloofwaardig" te gebruiken in reacties onder films.

Tarkus schreef:
Prima film, met goede acteerprestaties en een voortreffelijke Robert Redford en James Gandolfini.
Knap scenario dat zeer goed is uitgewerkt en een spannende en emotionele film oplevert.
Hij heeft alleszins mijn verwachtingen overtroffen.
Welverdiende 5 sterren !!!

Was een hele tijd geleden dat ik deze film nog heb gezien, destijds uit de bib, nu kon ik hem voor een prijsje op de kop tikken en ik heb hem niet laten liggen.
Weer enorm veel plezier aan deze prima film beleefd. Topcast, en niet alleen beide hoofdrolspelers, maar allemaal !!

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Hier had ik toch wat meer van verwacht. Ik ken het militaire rechtssysteem in de VS niet of nauwelijks, maar het zal er heus wel anders aan toegaan zoals geschetst in de film. Vreemd dat een zo gelauwerd generaal terecht komt in dergelijke gevangenis. Erg jammer ook dat we wel erg weinig info krijgen over hoe het zo ver is kunnen komen. Nauwelijks nuance ook in dit gegeven, niet alleen bij hem, maar eigenlijk bij alle gevangenen.

Ook het plotverloop vond ik maar zus en zo. Wel interessant was het feit dat noch de kampoversten, bewakers of medegevangenen goed wisten hoe ze met hem moesten omgaan. Hij is namelijk steeds hun meerdere geweest. Maar de gebeurtenissen in de gevangenis waren mosselen noch vis. Lieten ze hem nu begaan of werd hij nu gestraft. Ik kan er geen duidelijk antwoord op geven. Er zat weinig bezieling in de film, de goede Redford en Gandolfini ten spijt. Ik kreeg nergens het gevoel dat de gevangenen in de eerste plaats militairen waren.

Ook de opstand zelf werd pover onderbouwd, laat staan de naweeën ervan. Er vielen tenslotte doden langs beide kanten. Geen idee hoe Irwin de gevangenen voor hem kon winnen. Ook geen idee waarom Winters uiteindelijk opzij werd gezet door de scherpschutters en zijn rechtstreekse ondergeschikten. Iets te pover allemaal. Vermakelijk, dat wel, maar het mocht toch iets meer zijn. Jammer.

Wat een verschrikkelijke ongeloofwaardig shitfilm is dit.

avatar van Verkaazde
Prima film, had beter gekunt maar zeker wel een dikke voldoende

avatar van Elchapo
Ongeloofwaardig? Mmmm ja denk het wel.Slechte film? Nee zeker niet....prima acteerwerk van gandolfini en redford.3.5 stars.

avatar van ILDIB
Op zich prima verhaal maar tis allemaal veel te simplistisch. Boeiend maar meer ook niet.

Er zaten echt nog piloot en een schutter in die helikopter.

avatar van Capablanca
Vermakelijk, maar ook wat simplistisch en voorspelbaar.

avatar van Filmkriebel
Een goede generaal weet hoe hij een oorlog moet voeren. De gevangenisbewaarder mag beginnen zweten, want de militaire gevangenis krijgt er een topgeneraal bij, en zeg maar gerust een nationale held. De directeur lijkt te vergeten dat zijn gevangenen militairen zijn die volgens een bepaalde erecode moeten behandeld worden, en haalt zich stilaan hun woede op de hals. De manier waarop de generaal, gespeeld door Redford, zomaar een legertje op de been brengt en een guerrilla begint binnen de muren is erg ongeloofwaardig maar het levert niettemin een vermakelijke film op met dito finale. De 4 sterren gaan dus volledig naar het hoge entertainmentgehalte.... en Gandolfini uiteraard, die schittert als de machtswellustige directeur.

avatar van Ajax&Litmanen1
Damn, wat een vet laatste half uur. Lekker heroïsch, explosief en lomp, precies zoals ik dat graag zie. Jammer dat je om dat einde te bereiken wel eerst anderhalf uur naar een vrij saaie gevangenisfilm hebt moeten kijken, al doet Robert Redford het erg goed in de hoofdrol. Dit geldt ook voor tegenspeler James Gandolfini. Hun scènes samen schuren lekker ongemakkelijk, prima dus. Maar ik heb me dus niet 130 minuten vermaakt. Had dit alles gewoon lekker in 85 minuten gestopt en ik had mijn score zeker verhoogd. De special effects waren overigens ook niet top, als je bijvoorbeeld de explosies zag.

Nu is het gewoon een kleine voldoende, niets meer dan dat.

Zonder het overdreven Amerikaanse sentiment had dit een hele goede film kunnen zijn. Ik vond het nu wat matig.

avatar van knusse stoel
Fisico schreef:

De Generaal 3* (Robert Redford) mocht 10 jaar op "brood en water", omdat hij in Burundi een leider op wilde pakken van een groep waar de Amerikanen liever niet te veel rond zien wandelen, vooral niet als ze bewapent zijn. Bij deze zaak had hij orders gekregen om dit niet te ondernemen, wat hij dus wel deed en hier kwamen 8 anderen bij om het leven.

De film, wat ik zag was een uitbouw die lekker rustig begon en waarbij je langzamerhand de commandant van de gevangenis Kolonel Winter en de gevangene Generaal Irwin in een patstelling ziet komen.
De eerste gelooft heilig in het doel en de middelen en dan alleen met zijn eigen inzichten, waarbij wel eens iemand het leven verliest, en de tweede die meer gelooft in de mens die grotendeels goed door het leven gaat maar met één fout/misdrijf in de gevangenis belandt. Zo zegt hij op een bepaald moment ook tegen een korporaal van de mariniers: "je deed het altijd goed, twee jaar lang en voor een verwonding aan een ander ( enkele seconden) wordt je gestraft. Ik kijk naar het grotere plaatje en zie een marinier voor 95% voor mij staan. Dat is waar ik naar kijk en niet alleen naar het negatieve voorval".

Redford speelt zoals gewoonlijk goed zijn rol en dat geldt eigenlijk voor de gehele cast. Ook de setting (het kasteel) paste er goed in en het verhaal was ook prima. Ok, het begint rustig op te bouwen maar dat kan ook met een film van ruim 2 uren. Persoonlijk hou ik daar wel van, de kennismaking van de hoofdrolspelers en hun karakters, waartoe iemand in staat is.

James Gandolfini die de Kolonel speelt, komt in het begin wel symphatiek over totdat je merkt dat dit een houding is om zijn macht te houden en te tonen. Redford als Generaal 3*, is de beschaafde rustige denker die tot een bepaalde hoogte uiterlijk over zich heen laat lopen, totdat......
Een mooie 7+.

avatar van Filmkriebel
knusse stoel schreef:

Bovendien mag je ook niet vergeten dat de gevangenisbewaarder "slechts" een kolonel is in rang terwijl zijn gevangene generaal is. Het verschil in hiërarchie ligt de kolonel zwaar op de maag, waardoor hij salutes aan Irwin verbiedt. Het is voor hem ondenkbaar dat zijn gevangene meer respect en geloofwaardigheid zou verdienen dan hemzelf omdat het zijn gezag op de hele gevangenis ondermijnt. Voor mij leidde vooral dit spierballengerol tussen beiden tot de patstelling. Dus er is wel voldoende info hoe het zover is kunnen komen

Ongeloofwaardig. Film moet het hebben van de twee hoofdrolspelers, die van zo'n onzinverhaal nog wel wat weten te maken. Veel bekende acteurs, die hun best doen om er wat van te maken, maar het is tenenkrommend lachwekkend, vooral aan het eind. Maar ja, ook bij acteurs moet de schoorsteen roken.

Erg boeiende en emotioneel pakkende film. wie hier niks aan vind heeft een heel andere smaak als ik.

ik zat helemaal in de film en hing de hele tijd vloekend en tierend en met mijn middelvinger voor de tv naar die Colonel Winter

deze film pakte mij helemaal en verdiend dik 5 sterren. mijn bijzet tafel is er zelfs van gesneuveld...

avatar van Comrade Igor
Onrealistisch en een vrij domme film. Vond hem niet echt ergens op slaan. Gevangenen die een rel beginnen omdat ze geen militairen mogen zijn. Verder vind ik Redford nogal pretentieus en een asociale zak.