The Last Castle (2001)

Actie / Drama

geregisseerd door Rod Lurie
met Robert Redford, James Gandolfini en Mark Ruffalo

De meervoudig onderscheiden militaire technicus Generaal Irwin is veroordeeld tot een verblijf in een militaire gevangenis. De gevangenis, met de hoogste beveiliging, wordt met ijzeren vuist geleid door de cipier Colonel Winter. Winter kan niets anders dan de legendarische generaal te waarderen, maar deze waardering slaat om wanneer Irwin hem maar blijft aanspreken op zijn methoden. De confrontatie tussen de twee escaleert wanneer de generaal de andere gevangenen weet over te halen om de gevangenis over te nemen.

avatar van Arpera
Wat een vreselijk slechte film is dit. De hele film is doorspekt met cliché's, de ene na de ander.
Het is een totaal ongeloofwaardig verhaal over een ex generaal die gepest word door een erg rancuneuze gevanenisdirecteur, Gandolfini( die ik overigens als acteur erg hoog heb zitten).
Over de top geacteerd door zowel Redford als Candolfino.

De gebeurtenissen in de film zijn zo voorspelbaar, daar beledig je een kind van tien nog mee.
Tenenkrommend dat muurtje(hoe verzin je het) en daarna die buldozer.

Waar ik me aan stoor is het feit dat acteurs als Redford en Gandolfino in zo'n project stappen.
Wat probeert die Redford nog te bewijzen? dat ie er nog goed uitziet op z'n leeftijd?

1 Ster voor de bril van Gandolfini!

avatar van Toontje G
Ik ben het wel voor een groot gedeelte eens met het commentaar van mijn voorganger.

Prima film om je een paar uur mee te vermaken, maar een hoogstandje is het zeker niet.
De hoofdrolspelers acteren prima, maar het script en scenario vind ik een stuk beroerder. Ik heb zelf niet zo veel last van het Amerikaanse, maar het is wel behoorlijk ongeloofwaardig allemaal. Daarnaast worden de karakters slecht uitgediept. Zo'n opstand is natuurlijk kansloos, zowel qua mogelijkheden als het uiteindelijk doel. En het is net alsof het best een gezellig clubje mensen is daar in de gevangenis, maar iedereen weet dat het echt niet zo makkelijk is om al die soldaten binnen een korte tijd op 1 lijn te krijgen . De opstand kijkt wel lekker weg en de trucjes zijn best leuk, maar je moet wel door dat onrealistische heen kunnen kijken.

avatar van Pazmaster
Goed militair gevangenisdrama met een prima cast en een uitstekend spelende Redford. Het is misschien een beetje vergezocht, op en top Amerikaans en de Rambo muziek is wat overdreven maar ondanks dat is het een zeer vermakelijke film. Ik heb dan ook van begin tot eind geboeid zitten kijken en me geen moment verveeld. Lekkere actie en de special fx zien er ook prima uit. Gewoon een goede film!

avatar van des1
Curieuze film die helemaal draait (alsof de gevangeniswerkelijkheid erop aangepast is) om het charisma van Redford als geinterneerde generaal en de geforceerde antagonisten rol van Gandolfini als bureaucraat gevangenis directeur. Erg ongeloofwaardig. Beneden de waardigheid van Redford en Gandolfini.

avatar van Oliveri
Geloofwaardig is het zeker niet, maar de ijzersterke cast (vooral Gandolfini komt erg goed uit de verf) weet er toch een boeiend geheel van te maken.

avatar van clubsport
enigsins ongeloofwaardig is het natuurlijk wel oa hoe makkelijk redford de gevangenen op 1 lijn krijgt .
toch is het nog wel een onderhoudende film geworden door het goede spel van de cast .

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Vrij grijs filmpje wat nergens boven de middelmaat uitkomt maar ook nooit verveeld. Robert Redford vind ik weinig opzienbarend acteren, maar James Gandolfini is zoals gewoonlijk wel weer leuk met die karakterkop van hem. Typische doordeweekse tussendoor maar geen film die ik nog vaak zal zien.

Kleine 3