Meet Joe Black (1998)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Martin Brest
met Brad Pitt, Anthony Hopkins en Claire Forlani

De media-tycoon Bill Parrish staat op het punt om zijn 65ste verjaardag te vieren. Op een dag wandelt De Dood, in het lichaam van Joe Black, zijn huis binnen om Bill met hem mee te nemen. Joe maakt echter een deal met Bill: hij stelt zijn dood nog een tijdje uit, en in ruil laat Bill hem alle geheimen van het leven zien.

avatar van Decec
Een mooie drama/fantasy/romantiekfilm...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Brad Pitt en Anthony Hopkins spelen goed...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Het is wel een moeite waard...

gisteren nog op dvd gekeken De emotie van Claire Forlani (Susan) raakt je wel. Verliefd worden op Joe maar hem niet kunnen beantwoorden totdat ze hem heeft onderzocht. En beseft dat ze alles op het spel zet om met hem mee te gaan. Maar hij heeft haar vader beloofd om haar vader mee te nemen. En wat ze krijgt is de man die ze ontmoet heeft bij het koffie huis.

avatar van tommykonijn
Meet Joe Black was een film die me voornamelijk aansprak door het plot, dat me een erg interessant gegeven leek. Vandaar dat ik de film een jaar geleden heel goedkoop heb meegenomen, maar ik heb hem toch lang laten liggen wegens het (lange) speelduur. Eigenlijk vreemd, want de films met de langste speelduren vind ik vaak de beste films. Toch kost het me soms moeite om aan zo'n lange zit te beginnen. Vaak omdat het maar de vraag is of de film boeiend genoeg is om je niet bij te gaan vervelen. En dat was bij deze film dus absoluut het geval..

Deze film vond ik absoluut de moeite waard. Het verhaal is, zo zei ik al, erg interessant en de uitwerking vind ik ook erg sterk. Ik moet toegeven dat de film ergens halverwege, bepaalde scenes had mogen inkorten. Het was te merken dat de regisseur soms aan het rekken was. Maar hiermee heb ik dan ook eigenlijk mijn minpunt aan Meet Joe Black genoemd. Daarnaast heeft het ook een voordeel: de film zorgt ervoor dat je in het verhaal blijft steken en laat je ook niet meer los. Daarnaast is het ook zo dat ik de film niet saai vond worden. Ik had er dan ook geen probleem mee om hem uit te kijken. Wat ik mooi vind is dat de film een combinatie van genres is. We zien overtuigend in beeld gebrachte dramascenes, afgewisseld met een aantal scherpe grappen. Ik heb regelmatig hardop moeten lachen om het feit dat de film 'de dood' als een enorme droogkloot in beeld brengt. Brad Pitt doet het prima, evenals Claire Forlani. Degene die de film echter naar een nog hoger niveau brengt is Anthony Hopkins. Zeer goed acteerwerk van vrijwel de gehele cast is een opvallend pluspunt. De dialogen vond ik daarnaast erg sterk en de muziek van Thomas Newman is zeer passend bij de sfeer van de film en de gebeurtenissen die zich voordoen.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze film. Ik had wel gedacht dat dit 'iets kon worden', maar ik vind hem uiteindelijk toch nog een stuk beter dan dat ik verwacht had. Dit is een soort film die ik wel kan waarderen. Erg apart en gewaagd, maar daardoor ook heel intrigerend. Daarnaast weet de film het gegeven op een goede manier over te brengen. Ik kan niet anders zeggen dat ik me gewoon erg vermaakt heb hiermee en dit bovendien gewoon als een erg sterke film aanschouw. Grappig, mooi en bovenal boeiend van begin tot eind.

Een aardige film.

Een mooie en ontroerende film.
Een film met een moraal.
Heb de film inmiddels drie maal gezien is een blijver.

Fantasie kan er bij mij gerust in maar drie uur sentimenteel geteutel om niets, dat is er veel te veel aan.
Had medelijden met een effenaf potsierlijke Brad Pitt en vraag me af hoe Anthony Hopkins in zoiets verzeild is geraakt.
Een paar puntjes voor de cinematografie.

avatar van Lansiertje
Heb de film al verschillende keren gezien, enkel en alleen vanwege de mooie ogen van Forlani. Vooral de scene aan het zwembad en de scene waar het tot haar doordringt dat Joe niet echt is wie ze denkt dat hij is.

Mooie film is het wel met puike vertolkingen.
Anthony Hopkins is als gewoonlijk steengoed, hij was de reden waarom ik de film heb bekeken, maar ook de andere leden van de cast laten zich niet onbetuigd.
Maar 3 uur is wel een hele tijd, en een beetje te lang voor dit verhaal, dat niet altijd even boeiend is.

avatar van patrickman
Gewoon perfect ! zonder alle bla bla over acteren,verhaal etc get a life

avatar van ambrosini
Goed acteerwerk van Pitt..

film heeft een goeie sfeer en verhaal loopt soepel..

avatar van Gish
Aardig verhaal, maar wat maakt de regie er een potje van. Bij tal van scenes zit je met kromme tenen te kijken. Het verhaal "loopt" gewoon niet, er vallen (te)veel pijnlijke stiltes, die vermeden hadden kunnen worden. Vaak zijn die scenes ook verre van realistisch. Zo'n Raad van Bestuur waar helemaal niemand het woord neemt of zelf maar geluid maakt, echt onbegrijpelijk. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen. Ook de acteurs lopen soms rond met de handrem erop. En bij een film van 3 uur gaat dat zuigen. Mijn enige echte lichtpuntje was het optreden van Clair Forlani, een bloedmooie actrice die ik onlangs zag in Flashbacks of a fool. Naast het feit dat ze er prachtig uitziet, zet deze dame een puike emotionele rol neer die de film naar een hoger niveau tilt. Knappe prestatie. Met een andere regisseur had het eindresultaat echter veel beter kunnen zijn.

avatar van HNCX700
Die stiltes zijn juist de kracht van deze film en natuurlijk het uiterlijk van en dialogen tussen Forlani en Pitt, de rest in deze film is opvulling en bijzaak.

Zou deze film ook zo zijn geweest als de hoofdrollen door Roseanne Barr en John Goodman werden gespeeld (zou dan meer een komische film geworden zijn )

avatar van TomRayder
Vond het einde echt de gehele film teniet doen...

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Ik had nog nooit films met Brad Pitt gezien tot ik met school naar Seven Years in Tibet ging kijken en ik was meteen verkocht! Meet Joe Black speelde toen in de zalen en ik wou er direct naar gaan kijken, de filmduur maakte voor mij niet uit. Deze is voor mij een klassieker uit mijn jeugd, samen met Titanic en Pearl Harbor. Eén van Pitts beste films vind ik persoonlijk. Antho,y Hopkins schittert in alles wat hij doet. Ook Claire Forlani was een aangename verassing, had nog geen enkele film met haar gezien voor deze.

heerlijke film, vaak in een deuk gelegen om de droogheid! de grappen zijn sterk en goed getimed.

Tja, als je de leeftijd bereikt van 6-12 ga je eerder voor ' the interview'' uiteraard.

avatar van Timothyvdmeer
mooie film. Met een goede rol van Pitt. Ja en Anthony Hopkins wat is die man toch een meester in zijn vak.

De film is soms wat traag maar vooral in het nonvocale wordt je een hoop duidelijk.
Film uit 98 en nu pas gezien maar is me erg goed bevallen.

avatar van IH88
“You never know, lightning could strike.”

Ontelbare keren is deze film op televisie geweest en vaak val ik er dan ergens in. Dat heb je met een film van drie! uur. Maar het grappige is dat ik de film toch steeds weer afkijk. Meet Joe Black heeft een bepaalde charme over zich die onweerstaanbaar is.

De drie-eenheid Hopkins/Pitt/Forlani is geweldig op dreef en vooral Forlani zet hier een prachtige acteerprestatie neer. Ze legt echt haar ziel en zaligheid in de rol en je voelt haar passie en liefde voor Joe, maar ook haar vertwijfeling en bedenkingen om deze mysterieuze man. Hopkins en Pitt zetten ook sterke rollen neer. Het verhaal gaat over de dood, liefde voor je naasten en wat je achterlaat maar is op momenten ook hilarisch. De dood (Pitt) die met een lepel pindakaas rondloopt blijft leuk. Ook de "family dinners" met de vele ongemakkelijke stiltes omdat er opeens een vreemde aan tafel zit, zijn op momenten erg grappig. De film is natuurlijk veel te lang en zelfs de acteurs kunnen dat niet altijd verbloemen. Het einde maakt wel veel goed laat me nog steeds niet onberoerd. Hoe vaak ik de film ook zie.

avatar van RoyDeSmet
In feite is dit een film over een man die wordt geconfronteerd met zijn eigen sterfelijkheid, terwijl de wereld om hem heen doorgaat en hij hier ten slotte vrede mee sluit.
Dit heeft de potentie om een heel stoere film op te leveren, maar door Bill Parrish en zijn dochter Susan net iets te succesvol af te beelden, en Joe Black net iets te knap met zijn haar dat continue net iets te perfect zit; wordt geprobeerd het drama-gehalte op te schroeven. Door Parrish' sociale positie wordt de zeer reële confrontatie met zijn sterven niet zo urgent weergegeven: misschien een compromis voor het drama-publiek? Zo valt deze film wat mij betreft een beetje tussen wal en schip. [Spoiler]Er is ook werkelijk geen enkel verloop in zijn eerste ontmoeting met De Dood naar zijn accepteren van zijn eigen dood. Dat vind ik jammer.
Daarentegen vond ik het wel een leuke film om gezien te hebben, dus probeer deze film niet te krampachtig in een hokje te stoppen maar geniet gewoon van wat het te bieden heeft: Anthony Hopkins, Brad Pitt en Claire Forlani.

Deze film behoort tot mijn top 5 en ontvangt daarom 5 sterren van mij.

Elke keer als ik er middenin val tijdens het zappen wil ik hem weer verder zien en elke keer vindt ik het weer opnieuw een fantastisch goede film, op alle fronten.
Bestaat er een beter compliment..?

Vooral de onnavolgbaar goed spelende acteurs en actrices, de onverwachte wendingen in het zeer doordacht geschreven en met veel gevoel geregisseerde en goed getimede verhaal met een op de voorgrond tredende achtergrondmuziek waarbij je helemaal in deze fantasy kunt worden meegenomen...mits je ervoor open staat...

Een film mij zo kan beroeren verdient het grootste compliment...bij deze..!

Lang uitgesteld deze film, het trok me niet... nou ben ik wel helemaal besodemieterd? Wat een geweldige film vanaf de meet.

avatar van Alathir
Meet Joe Black, ik had sinds vorige week nog nooit van de film gehoord om eerlijk te zijn. Toch maar snel eens opgezet na Scent of a Woman gezien te hebben. Deze is nog wat langer en dat merk je ook wel want hier en daar kabbelt het wat. Het is niet zozeer de stiltes bij de intieme scènes die mij storen, maar het totale plaatje had zeker sneller verteld kunnen worden.

Daarbij vond ik Pitt hier eigenlijk niet zo geweldig spelen terwijl ik meestal wel fan ben van hem. Op zich hoorde het bij zijn rol en zie je wel duidelijk het verschil tussen de man die ze ontmoet in de coffee shop en Death. Ook Claire Forlani vind ik best apart hoe ze met haar ogen kijkt. Het heeft wel iets maar ik moest er toch wat aan wennen. Over Anthony Hopkins geen slecht woord uiteraard, wat speelt hij weer goed.

Het einde deed het om de één of andere reden niet helemaal voor mij. Ik krijg hierdoor de indruk dat ze houdt van het omhulsel van Joe Black maar niet om wie hij is. Ze heeft ook door dat hij Death is en haar vader wilt meenemen. Ook nadat ze beseft dat haar vader er niet meer is, en dat het terug de man uit de coffee shop is die voor haar staat, gaan ze hand in hand weg?

Desondanks is de film zeker wel de moeite om eens gezien te hebben. Apart, maar ondanks de 3 uur eigenlijk nog goed te doen.

avatar van blitzz
Het is altijd genieten om Hopkins en Pitt samen te zien spelen. Ook Forlani past heel goed bij dit duo, hoewel het contact wat zij in deze rol heeft met haar vader lichtelijk incestueuze trekjes vertoond.
De film is tergend langzaam. Je kunt er rustig bij in slaap vallen en een powernap van tien minuten doen, zonder veel te missen. Het thema van de naderende dood kabbelt langzaam voort en is blijkbaar niets om je zorgen over te maken. Erg surreëel en ongeloofwaardig.
Jammer dat deze fantastische acteurs deze film niet hoog kunnen houden ondanks hun acteerkwaliteiten. De film heeft daarom ook niet voor niets een Golden Raspberry gekregen voor de slechtste remake. Terecht.

avatar van mystica
Prachtige film die heel mooi het verhaal vertelt tussen menselijk zijn, emotie en gevoelens hebben, leven en dood.. verliefd worden, liefde delen en afscheid nemen.