Spy Game (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Japan / Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Robert Redford, Brad Pitt en Catherine McCormack

De CIA-medewerker Nathan Muir staat op het punt om met pensioen te gaan wanneer hij er achter komt dat zijn pupil Tom Bishop voor spionage opgepakt is in China. Muir zet al zijn kwaliteiten in om Bishop vrij te krijgen. Terwijl hij een missie start om hem te bevrijden denkt hij terug aan de tijd dat hij de jonge rookie opleidde.

avatar van the hustler
Zeer rommelig camerawerk en montage maakt deze film tot een zo goed als onkijkbaar misbaksel. Het zwakke plot wordt ook nog finaal om zeep geholpen door de pretentieuze regie van Scott. Buitengewoon slecht werk.

avatar van des1
Niks zwak plot. Goeie film, goeie enscenering, gewéldig verhaal. Best zeldzaam ook in de zin dat het (gelezen het commentaar direct hierboven) best wel wat van de kijker vereist. In de dop natuurlijk (op z'n simpelst gezegd) een film over loyaliteit, waar je die in het werk waarin de heren zich begeven (ook het commentaar horende van Nathan Muir gespeeld door Redford) niet kan of mag verwachten. Hoe meer je de film ziet (ook terloops zoals ik gisteren deed), des te meer vallen je ook kleinere zaken op, zoals dat Redford van de realistische, bijna cynische intelligence expert in de 70-er en 80-er jaren (richting de tegenwoordige tijd) klaarblijkelijk is veranderd in een desk officer bij CIA HQ in Langley met z'n eigen streken en wetten die indruisen tegen het protocol. Deze film laat ook (weer eens) zien wat voor geweldige acteur Redford is, dat je zou kunnen zeggen dat die Brad Pitt overstijgt. Maar dat heeft meer met importantie van de rol en de minuten in beeld te maken. Team CIA collega's aan tafel waren ook lekker op dreef. Een echte acteursfilm. Geen fluff in de dialogen, of interessantdoenerij dat je denkt da's leuk als gesproken tekst maar is in wezen totale bullshit.

avatar van blurp194
Ergens in het midden.

Daar begon voor mij de film iets meer dan een vrij saai en vrij sloom gedoetje te worden. Ik had deze film indertijd gemist, en ben nu heel langzamerhand bezig om het Tony Scott lijstje te herzien en aan te vullen. En in dat lijstje eindigt deze ook een beetje in het midden denk ik zo. Vooral de structuur met Redford op z'n laatste dag en de flashbacks om het verhaal in te kleuren vind ik wat moeizaam - hoewel Scott het wel bovengemiddeld goed doet. Toch is het gedeelte voor Libanon en de introductie van McCormack eigenlijk wat aan de saaie kant. En dan hebben we daarvoor een heel mooi John-le-Carre achtig verhaal, en daarna een wat meer James-Bond achtig gebeuren dat stylistisch eigenlijk niet heel goed bij elkaar past, en een net iets te mooi einde. Loyaliteit en je niet te veel aan de regeltjes houden, en dat uitgelegd in een weelde van kleine details die het verhaal best sterk maken. Alleen de timing in het begin, daar word ik het dan niet zo mee.

Vooral een mooie film voor Redford, die het grootste deel van de zendtijd krijgt. Pitt heeft in verhouding maar weinig te doen en maakt daar ook niet zoveel indruk mee, en de leukere bijrollen zijn ook vooral in Langley te zien.

avatar van IH88
Spy Game

Aardige spionagefilm. Het verhaal wordt wat langzaam uit de doeken gedaan en er waren wat inkakmomenten, maar gelukkig mag Redford het allemaal aan elkaar babbelen en dat werkt hier uitstekend. Dat de film de achterkamertjespolitiek van de CIA interessant en spannend weet te maken is een groot compliment.

Pitt was goed maar niet uitzonderlijk. Gelukkig heeft hij wel een leuke leraar-leerling band met Redford. Het einde heeft wat onlogische en onwaarschijnlijke plotontwikkelingen, maar het wordt met zo'n vaart uitgevoerd dat het niet echt stoort. En de acteurs met Redford voorop weten de matige afwerking prima te camoufleren.

Aardige film waarin een CIA-agent in het buitenland is opgepakt en waarbij zijn voormalig leidinggevende hem vrij probeert te krijgen. Een prima verhaal met ook zeker een prima opbouw met de flashbacks. Echter staan deze flashbacks iets teveel op zichzelf waardoor het geheel wat fragmentarisch wordt. Op sommige momenten zakt het ook wat in. Robert Redford en Brad Pitt zijn beiden goed gecast.

avatar van kleez
Had in die tijd (2001) ster hoger gekregen! Maar kon me nu niet enorm boeien, en iets té feel good / good cop bad cop

avatar van Grindhouse62
IH88 schreef:
Spy Game

Helemaal mee eens, Heb deze film vanmiddag na zo'n dikke 15 jaar herzien op Netflix en was zeer zeker de moeite nogmaals waard. De volgende films zijn/worden vandaag ook gekeken:

- de avonturenfilm Black Knight (1954) uit eigen collectie
- de actiefilm Game of Death (2011) uit eigen collectie
- de horrorfilm Eaten Alive (1976) uit eigen collectie

avatar van Bram0108
De film begint erg spannend in de gevangenis. Deze scene was oprecht erg goed gedaan, de missie was erg spannend. Helaas werd de film nooit meer zo spannend. Al werd het nooit echt saai.

Het verhaal is ook erg goed opgebouwd. Het was toch een soort mysterie, al staat het niet in dat genre. Het is ook mooi gedaan dat het zich afspeelt in echt gebeurde settings zoals Berlijn in de koude oorlog of Beirut. De locaties waren ook erg mooi gekozen.

Toch is het jammer dat de film niet altijd even spannend was. Er had meer uit deze opzet gehaald kunnen worden.

avatar van Kondoro0614
Geinige spionage film die zich afspeelt in het midden-oosten. We volgen Pitt die de rol vertolkt van 'Tom Bishop', een super agent die vast is komen te zitten. Waar de film toch erg leuk begint zakt hij wat af in snelheid en is het uitzetten soms aan de langere kant. Het verhaal was prima te volgen, al is het allemaal niet bijzonder en kenden we het wel. Pitt speelt hier zeker niet op zijn best, maar is natuurlijk over het algemeen aardig overtuigend. Leuke zit om eens gezien te hebben, daar blijft het wel bij.