The Last Exorcism (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Stamm
met Patrick Fabian, Iris Bahr en Louis Herthum

Nadat hij jarenlang geld afhandig gemaakt heeft van gelovigen, besluit de evangelische priester Cotton Marcus zijn naam te zuiveren, door een documentaire te schieten. Hij ontvangt een brief van Louis, een arme boer, die Cotton vraagt hem te helpen de duivel weg te jagen van zijn land. Dit komt hem goed uit, hij kan dit immers gebruiken voor zijn documentaire. Maar dan ontmoet Cotton Nell, de dochter van Louis. En Nell is nogal ontspoord...

avatar van maurice74
Erg van genoten als liefhebber van bloedeloze horrorfilms.

avatar van Daan258
Omdat ik binnenkort deel 2 ga kijken heb ik gister deel nog maar is ff bekeken.

Redelijke exorcism film.
Leuk verhaal die in een docu stijl wordt neergezet over een priester die probeert te laten zien dat exorcisms fake zijn.
De film blijft zeker wel boeien tot het eind, ook al komt de film wel een beetje langzaam op gang. Maar helaas echt eng, of spannend word het eigenlijk nooit, wel een paar leuke schrikmomenten.
Acteerwerk was wel dik in orde, dat vond ik het enige grote plus punt.
Zeker geen slechte film maar hij had veel en veel beter kunnen zijn.

dit is in rrn aantal opzichten wel een goede horror. de omgeving op een verlaten boerderij maken het wat enger.

ook vind ik het principe van één cameraman die alles moet opnemen zeer goed(hier ben ik sowieso altijd wel over te spreken zoals in de films Rec en The blair witch project)

Ik vond althans het einde wel wat teleurstellend. ook al verbaasde ik me op het moment dat ze met Logan gingen praten en hij homo bleek te zijn en die priester haar wel degelijk eerder gezien had dan die 3 jaar. ook vond ik het wel verassend toen ze bij het huis kwamen en al die pentagrammen enzo op de muur stonden.
daarentegen vond ik heel dat gedoe van die sekte overdreven en helemaal niks toevoegen aan de film in zijn geheel. ze hadden het veel beter kunnen houden op dat Nell gewoon simpelweg bezeten was abalam(als ik t goed schrijf)

het acteerwerk en het uitwerken van de personages had ik wel iets maar van verwacht. de personages hadden niet echt een voortgang en je leerde ze ook niet verder kennen
ook had de film zijn leuke schrikmomenten en ook een aantal rare momenten waarbij je echt zo zit van 'huh'. dit maken het ook wel weer interesanter om te blijven kijken. al moet je in het begin nogal doorzettingsvermogen hebben om te blijven kijken want het verhaal komt redelijk langzaam op gang

avatar van TomBroers
The Last exorcism is een exorcism film gemaakt in documentaire stijl, dat vind ik dan al gelijk erg leuk. De trailer zag er verdomd goed uit, dus snel kijken die film.

Dit is misschien we de exorcism film die het snelste tempo heeft van allemaal, veel actie en enge stukken, afgewisseld met goede schrikmomenten zorgen ervoor dat je je geen moment zult vervelen als je deze film kijkt. Acteerprestaties zijn ook niet slecht en het verhaal is ok. Alleen het vreemde einde was misschien iets overdreven en raar.

Al met al een erg sterke exorcism film, waar de manier van filmen erg fijn. Er komt dit jaar een 2de deel uit, wat ik zeker ook zal gaan kijken.

avatar van VincentL
The Last Exorcism

Ik heb deze film gekeken vooral omdat ik deel 2 graag wil zien. Om een sequel te kijken is het wel zo prettig om het deel daarvoor ook gezien te hebben. Opnieuw een exorcisme alleen dan in een nieuw jasje. Een oplichter? Wie weet wat daar uit voorkomt hé

Het verhaal balanceert op een dun koord. Aan de ene kant ligt het vermaak en aan de andere kant de flop. Het is maar waar de film naartoe kantelt. Uiteindelijk ben ik van mening dat de film op momenten vermakelijk is, maar nooit goed genoeg voor een sterke waardering. De opening is zeer luchtig en open. De aanhoudende "Docu-style" is prettig om te zien. Het is weer anders dan found footage waar ik niet zo'n fan van ben. Een gulden middenweg is er gekozen. De beginscènes hebben een zekere komiek in zich zitten maar zijn niet bijster interessant. Het duurt dan ook eigenlijk 40 minuten voordat er echt wat gebeurd. De daarop volgende gebeurtenissen, waaronder de exorcisme zijn slecht. Gewoon slecht.
Daarna neemt de film echter snelheid en heeft het nog een plezanter einde. De geboorte van het kind was ziek gewoon. Het weet het echter niet omhoog te trekken.

Over het algemeen zijn de acteerprestaties wel te pruimen. Af en toe een momentje met gefronste wenkbrauwen maar meer ook niet.
Patrick Fabian speelt luchtig en open. Hij heeft zeker een aanstekelijk charisma. Het is echter onvoldoende om puur en 100% geloofwaardig over te komen. Helemaal in zijn eigen kerkgemeenschap.
Ashley Bell speelt als bezetene op en neer. Haar acteerprestaties maken een golvende beweging. Het ene moment goed, het andere slecht. Vooral de scènes waar ze met haar lichaam en gezicht moest acteren waren erg goed. Sprekend was ze irritanter en onder niveau.
Iris Bahr is een grappige bijrol, maar niet meer. Louis Herthum speelt als vader ook op en neer. Af en toe weet hij te boeien, maar mist op genoeg momenten ook alle overtuiging. Caleb Landry Jones hadden ze beter uit de film kunnen schrappen... Sukkeltje...

Echt eng wordt deze film nooit. Spanning ontbreekt grotendeels en ik denk dat dat komt doordat de sfeer er niet is. De film weet geen enkel moment de diarreeverwekkende sfeer van sommige horror's te bereiken. Er zitten zeker goede stukken in, maar het ontbreekt er te vaak aan. Zeer sneu.

The Last Exorcism is niet een film van hoog niveau. Als je deel 2 wilt kijken zal ik deze zeker op zetten, het is tenslotte een voorloper op deel 2. Als je die behoefte totaal niet hebt kan je hem denk ik beter links laten liggen.

avatar van sandero16
Ik had hoge verwachtingen toen ik deze film ging kijken, maar helaas was het teleurstellend.

Ik ben normaal liefhebber van dit genre, maar er was weinig spanning aanwezig in deze film. Ik vond het erg slecht geacteerd, en de film had matige schrikmomenten.

Kortom, als je van spanning/ schrikmomenten houd en van een goed verhaal, dan moet je deze film niet kijken.

2,5 *

avatar van Ajax&Litmanen1
The Last Exorcism is totaal mislukt. Deze film wordt gebracht als een docu, maar door al die losse fragmenten kwam ik nooit in het verhaal. Toch jammer, want juist bij horror zou het handy cam-concept best goed moeten kunnen werken. Ik voelde ook geen enkele spanning of sfeer, helemaal tijdens het enorm saaie middenstuk. Richting het einde was het weer wat beter te pruimen, maar toen was ik er helemaal klaar mee. Zwaar onvoldoende.

erik1677
Mijn stem toch met een ster verhoogt,
Want heb deze film vant weekend herzien en moet toegeven dat het toch wel een lekker eng werkje is en de climax blijft geweldig.
Binnenkort toch maar eens gauw deel 2 zien.

avatar van alexspyforever
Had ik geweten dat deze was gefilmd in de stijl van Paranormal Activity en Blair Witch, ik had em links laten liggen. Ik heb wel veel interesse voor exorcisme en daarom deze toch maar bekeken. Ik vond het wel interessant hoe Cotton exorcisme en het geloof toch aan de kaak wilde stellen. Bij het eerste exorcisme komt hij zelfs als een oplichter over en weet de goedgelovige mensen te misleiden. Eens de centjes in de pocket, zou de film moeten losbarsten denk ik dan. Dat gebeurde ook, maar toen begon dat shaky cameragedoe me toch serieus te irriteren. Vaak had ik zoiets van what the hell is happening. Ook de verdere ontwikkelingen, Nell's bezetenheid en de daaropvolgende dialogen konden me niet meer boeien. En dan dat einde... Ik dacht zo van, en dat is het nu? Sequel, vergeet het maar, daar verdoe ik mijn tijd niet meer mee. Dit is nog eentje voor mijn dumplijstje.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bijzonder lichtpuntje in de (vloed)golf aan haunting/excorcism films van de laatste jaren. Ze zijn eigenlijk hotter dan ooit, die geestjes. Sinds de eerste Exorcism niet meer zo'n effect gezien (deels door PA, maar ik denk vooral door James Wan). Brengt veel wanproducten voort, maar soms ook filmpjes die alles wat ze doen...eigenlijk wel naar behoren doen. Dat maakt het geheel niet meteen bijzonder goed, want dan moet je eigenlijk met iets 'anders' (bestaat dat nog?) komen.

Heb me weinig gestoord aan de lange opbouw, had niet het idee dat ik er iets van had kunnen/willen missen en blijft toch vrij essentieel voor een film die onder de huid poogt te kruipen. Dan moeten de ongeduldige kijkers maar even een paar keer tot 10 tellen of wat chips gaan bijvullen.. Anyhow; het zit verder in de kleine momentjes. En daar weet Stamm wel raad mee, laat zich zelden verleiden tot iets groots.

avatar van notsub
Het is vooral het gebrek aan spanningsopbouw, waardoor ik dit niet erg kon waarderen. Het slot is met afstand het hoogtepunt, dan komen dat shaky camerawerk en de vage beelden in eens wel tot leven. Daarvoor is het behelpen met een irritante veel te Amerikaanse priester en zijn foute macht. Het verhaal komt ook veel te langzaam op stoom en eng is het nauwelijks. De overdonderende finish maakt dan nog iets goed, maar de sequel laat ik links liggen.

avatar van DragQueen
Prima film in documentaire stijl, die een priester volgt tijdens een exorcisme. Het acteerwerk overtuigt wel enigszins, en de film is bij vlagen spannend. 2,5 Ster.

avatar van Elineloves
Best wel een flinke meevaller. Lage verwachtingen door de lage stemmen en het gemiddelde, maar het viel me reuze mee. Ik vond dit eerste deel best boeiend. Nell acteerde overtuigend en was eindelijk eens niet zo'n standaard pretty chick. Integendeel. Een doodnormaal ogend meisje.

De spanning wordt goed opgebouwd en is zeker voelbaar. De handycam werkte voor mij perfect wat sfeer betreft, alsof je er met je neus bovenop zit. Het enige waar ik me aan bleef storen, of wat ik minder vond, was dat de priester zo lang nodig had om te erkennen wat er aan de hand was. Hij wuifde het voor mijn gevoel iets te vaak weg terwijl hij juist degene zou moeten zijn die hier het meeste vanaf wist. Beetje jammer.

De film kent een paar aardige scenes en hier en daar nog een verrassend momentje, terwijl we het meeste al gezien hebben in soortelijke films voelde het voor mij niet alsof ik naar een complete herhalingsoefening zat te kijken. Best goed.

avatar van psycholamp
Soms werkt de handheld stijl heel goed, soms niet. Hier niet in ieder geval. De makers maken een docu, maar wij krijgen de ge-editte versie te zien en dat vond ik jammer.
Het bezeten meisje is niet eng en het einde flauw en duf. Ik hoopte nog op een soort verrassing of twist, maar die bleef uit. De voorspelbaarheid lag er duimendik bovenop.
Ook veel ongeloofwaardigheid. De eerwaarde licht de boel op, door bruistabletten in het voetenbadje te gooien. Hij houdt hiervoor een demon schuldig, waarvan ik de naam vergeten ben. Blijkt het nog eens zo te zijn, dat het daadwerkelijk deze demon is, die bezit heeft genomen van het meisje. Pffffff
Een soort The Exocist meets Rosemary's Baby, maar dan niet leuk.

avatar van Drs. DAJA
The Last Exorcism heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 jaren '10

keimpeS
2e maal dat ik deze film zie, was alweer een tijdje geleden en ik moet zeggen dat mijn waardering voor deze film hoger is geworden. Een prima film over exorcisme...

avatar van Insignificance
Jammer dat Stamm de finale, nou ja, niet verprutst, want die mag er op zich best zijn, maar er niet iets meer uithaalt. Uitgelezen mogelijkheid om je film, je cast en je kijkers eens diep onder te dompelen in een gierende nachtmerrie. Deze is wat te snel voorbij. Daarvoor heeft hij het best goed voor elkaar. Het docu stijltje houdt het redelijk naturel, Cotton is een leuke vent en als hij de boel besodemieterd voor en tijdens die uitbanning, is dat best grappig.

Daarna blijkt Stamm over een aardig script te beschikken dat je in ieder geval bezig houdt over wat er nu precies mis is met dat meisje. Netjes hoe bepaalde facetten van religie daarin zijn verwerkt en het heeft nog een even scherpe als dappere bocht in petto. Voor die uitsmijter een paar creepy krakende scènes die je hier mag verwachten, alhoewel die de poster nooit helemaal waarmaken. Mede daarom had die finale best nog even langer mogen duren.

Ik vond dit een zeer creepy en goed gemaakte (docu) horror. Had er zelf 0 verwachtingen bij maar heeft mij de positieve rillingen op het lijf bezorgd.

Een aanrader voor de gene die hem nog niet gezien heeft kruip voor de tv vanavond

avatar van Banjo
Hij komt op Viceland ik heb daar nog nooit van gehoord waar zit die zender?

avatar van HK Senator
Pfff. Sorry maar als je voor het eerst een film ziet in dit genre dan is het wellicht een geslaagde film. Maar voor iedereen die inmiddels een doorgewinterde horror kijker is en al wel uitgekeken is op alle Blair Witch, Rec, Paranormal Activity clonen biedt dit filmpje verder niks nieuws. Snel vergeten.