The Last Exorcism Part II (2013)

Alternatieve titels: The Last Exorcism: Beginning of the End | The Last Exorcism: God Asks, the Devil Commands

Horror / Thriller

geregisseerd door Ed Gass-Donnelly
met Ashley Bell, Andrew Sensenig en Spencer Treat Clark

Deze sequel volgt Nell Sweetzer die, zes maanden na haar duiveluitdrijving, verhuisd is naar een opvangtehuis. Daar ontdekt ze echter dat de demon die haar leven vernield heeft het nog steeds op haar gemunt heeft. Tot overmaat van ramp wordt ze ook het doelwit van een groep dominees die haar willen vermoorden.

avatar van mcdaktari
Dit is toch helemaal anders dan de eerste, want die was nog echt als documentaire gefilmd, tenminste, zo moest het overkomen. Dit vervolg is wel echt als film bedoeld. Er zitten wel enkele aardige scene's in maar een echte topper vind ik het niet.

avatar van Mitchel_M&M
Heel anders dan de eerste maar hij was best wel vermakelijk , het einde slaat totaal nergens op.

avatar van El ralpho
Waardeloos

Je kunt binnen twee minuten klaar met deze film zijn en alle ''goede'' stukken gezien hebben. Bekijk hiervoor de eerste scene wat ook gelijk het enige kippenvel moment is, en bekijk vervolgens de laatste paar minuten waarbij het verhaal even flink over de top gaat en compleet losgaat. Deze paar minuten bij elkaar opgeteld zijn nog wel aardig te noemen maar voor de rest is dit vervolg een grote nachtmerrie, en niet in de positieve zin van het woord.

Hoewel het eerste deel wellicht ook niet om over naar huis te schrijven was had deze nog wel degelijk zijn goede momenten en was de film in zijn geheel nog wel gemiddeld tot vrij aardig te noemen, maar hier gaat die vlieger beslist niet op. Dit vervolg is namelijk hoofdzakelijk saai te noemen omdat er 99% van de tijd gewoon geen klap gebeurd. Actrice Ashley Bell heeft mij in het vorige deel voldoende overtuigd als bezetene, maar deze kant krijgen we hier eigenlijk amper nog te zien. Ook de scene's met haar overleden vader zijn erg vreemd en voelen erg slecht en goedkoop aan. Er zit ook hier weer een uitdrijving in, zoals het hoort bij dit genre, maar ook dit is de meest saaie uitdrijving die ik tot nog toe in mijn hele filmgeschiedenis gezien heb. Verder komen er weinig tot geen schrikmomenten voorbij, is het acteerniveau in het algemeen erg onderontwikkeld en sluit de stijl van dit tweede deel totaal niet aan bij dat van zijn voorganger. Nee, ik heb zelden zoveel moeite gehad om mijn ogen open te houden als tijdens het bekijken van dit misbaksel van een vervolg. Snel uitdrijven en vooral niet in je dvd/blu-ray speler laten verdwijnen dus.

avatar van vampyrmaiden
zo veel beter dan deel 1!! Ik verwachtte niet veel, maar al snel pakte deze film me. Ik zie veel mensen klagen over het eind, maar ik vond het eind erg vermakelijk. Voor mij is deze film echt 4* waard, want eerlijk, ik vond hem stukken beter dan menige andere exorcisme film

avatar van duffs
matig vervolg van deel 1 wat veel beter en ook enger was erg gebeurde te weinig saai en niet horror film waardig

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voodoo-vervolg.

Het moet gezegd: na een behoorlijk griezelig eerste deel volgt dan toch een beetje teleurstelling. Nog niet eens zo zeer omdat het docu-achtige thema overboord wordt gegooid, maar des te meer omdat het op enkele schrikmomenten na niet meer zo eng wordt. Dat zit hem in een aantal zaken. Zo opent de film aardig waarin het bezeten kind uit deel 1 terecht komt in een opvanghuis voor meisjes. Langzaam probeert ze weer vat te krijgen op haar leven en een en ander biedt de kijker tijd om even terug te denken. Uiteraard met behulp van de verplichte flashbacks.

Wat volgt is een interessant gegeven, een kleurrijke omgeving waarin het carnaval van New Orleans plaatsvindt en de onderliggende dreiging die af en toe de kop opsteekt tijdens een aantal bijna-openbaringen. Er wordt echter te lang voortgeborduurd op deze situatie en de film begint een beetje in herhaling te vallen. Een vervolgens ietwat vreemde draai waarin voodoo wordt toegevoegd biedt wat soelaas, maar draait uit op een vrij standaard exorcisme. En dat is jammer, want een en ander begint hoopvol en originaliteit was nu juist hetgeen waarmee deel 1 zich onderscheidde.

Nu zijn de filmpaden binnen dit subgenre behoorlijk platgetreden, maar toch. De eerdere handycam-aanpak en documentaire insteek werkten klaarblijkelijk beter. Het getuigt echter van lef dat de filmmakers van dat pad zijn afgeweken, maar dit is het helaas allemaal nét niet. De goede acteerprestatie van Ashley Bell ten spijt. Op zichzelf staand is deze 'The Last Exorcism Part II' best aardig, maar als vervolg schiet het dus tekort. Misschien dat er met deel 3 teruggekeerd kan worden naar een onheilspellender geheel, met een minder afgeraffeld einde. Maar afgeraffeld of niet, dit einde is wél veelbelovend.

Redelijk.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

Joep en Max
mag nog niet in de schaduw staan van het briljante orgineel, maar ach, viel best uit te kijken.

de eerste helft dreigt zowaar nog best dreigend en spannend te worden.
dan komt die lekkere Louisiana/voodoo/folklore-vibe nog wel ff terug.

later kant de film dan wel in en vervalt hij in de gebruikelijke cliche's

zesje

avatar van VincentL
The Last Exorcism Part II

Deel 1 was zeer mager ook al zaten er zeker originele punten in. Dit tweede deel, 3 jaar later zou daar aardig over heen kunnen gaan. Een goede exorcisme film maken is vrij lastig, omdat het concept niet veel ruimte biedt, maar het is mogelijk. Er zijn sporadische voorbeelden van. Deze film wist echt niet boven het zwakke gemiddelde van zijn voorganger uit te komen. Eigenlijk een beetje zonde van de tijd.

De openingsscène is verrassend sterk. Er werd gelijk een sfeer gemaakt waarvan ik hoopte dat die de rest van de film zou blijven. Een creepy situatie die erg sterk is. Het daarop volgende uur, eigenlijk 83 minuten, zijn zeer saai. Er wordt cliché na cliché afgewerkt in de hoop het aardige niveau van de opening vast te houden. Dit lukt echter geen enkele keer. Het neervallen van de man die om het fotootje vraagt was voor mij echt het toppunt.
Het zwakke verhaal van deel 1 wordt hier nog verder uitgetrokken. Ongeloofwaardig, wat zeg ik? Lachwekkend! Een demoon verlieft op een meisje. Je zou er bijna een komedie van kunnen maken. Scary Movie 6? Het einde was tot op zekere hoogte redelijk. De uiteindelijke exorcisme wist nog best wat vertier te bieden. De slotscène daarentegen wist dat alles weer schitterend omlaag te trekken. Triest...

Ashley Bell trekt haar matige prestatie van haar eerste optreden door in deze film. Haar naïviteit, onbezonnenheid en zelfs domheid weet mateloos te irriteren. Haar gehele houding in de film is ergerlijk. Bijzonder vervelend om naar te kijken.
Julia Garner is als beginnend vriendin nog wel te pruimen. Zij weet in haar overkomen een paar obscure scènes te creëren. Bepaalde blikken of glimlachjes waarmee ze in haar eentje de obscuriteit van een scène weet te verhogen. Helaas weet ze niet in haar eentje een sterk verhaal neer te zetten .
Spencer Treat Clark is een vervelend personage. Hij weet zijn rol niet meer te geven dan de clichés dit zijn karakter met zich mee brengt. Als 'eerste' vriendje van de hoofdpersoon is hij een stoorzender en totaal overbodig. Zijn verschijning als demoon is nog lachwekkender. Grapjas.

Zoals ik al aangaf ontbrak het in deze film aan veel dingen. Het belangrijkste in een horror, de knijpende, (be)angstige sfeer ontbrak hier ook. Op de openingsscène na was het er totaal niet. Heel jammer want er had meer in gezeten. Verder zag de kermis er nog grappig uit maar ook die wordt over een te lange tijd besmeurd. De tinnen man wist een enkel glimlachje te creëren, meer niet.

Meestal hoop ik bij films van dit niveau dat er geen vervolg komt. Hier ben ik echter wel benieuwd naar een eventueel deel 3. Er is veel waar aan gesleuteld kan worden en er zit denk ik wel degelijk potentie in. Helemaal omdat het 3e deel met een originele start kan beginnen. Namelijk niet een uitdrijving van een bezetene, maar een samenwerking van demoon en bezetene, zie je niet vaak volgens mij. Ik ben benieuwd!

Ondanks de negatieve berichtgeving hier op dit forum, gisteren gekeken.
Ik vond hem toch echt niet slecht en Nell wordt heel goed vertolkt door de actrice evenals in deel 1.
Geen topper maar de moeite wel waard.

3 sterren van mij

deze film zag ik nog niet, dus kan er niet veel over zeggen,wat ik wil zeggen over dit soort films van genre, is dat ik persoonlijk The Exorcist van 1973 nog altijd de beste film vind van dit genre

avatar van Boeikens
Na een redelijk begin werd het met de minuut minder.
Voorspelbaar, saai en onorigineel.
Hopelijk beginnen ze niet aan een derde deel.

avatar van mixmaster
aardig vervolg maar echt eng word de film nergens.
een paar schrik momentjes en dat was het.
Ashley Bell vind ik wel goed spelen als Nell , net als in deel 1.

Deze tweede film is iets beter dan de eerste, maar zeker geen film die indruk op me heeft gemaakt.
Net zoals in de eerste film is de eerste helft bijzonder zwak en gaat het er in het tweede deel wat spannender aan toe.
Maar ik vind het geheel zwak, gene goed scenario en saai.
Voor mij, als ze het van plan zijn, hoeft een derde film helemaal niet.

avatar van TomBroers
Tenenkrommend slecht!

En dat zeg ik niet vaak. In veel films, hoe slecht ook, zie ik pluspunten, maar ik geloof dat die er bij deze film niet zijn. Misschien enkel de eerste scene, die tenminste nog een beetje spannend is. Na deze openingsscene blijft het eigenlijk de hele film wachten tot het écht los gaat, of in ieder geval spannend word. De hele film gebeurt er namelijk niets, saai is het enige juiste woord. Wanneer de film echt los gaat zitten we in de laatste 5 minuten en die zijn net zo tenenkrommend als de rest van deze film.

Het eerste deel kon ik heel goed hebben, dit was een goede en vooral spannende film, jammer dat dit zo'n vervolg krijgt... Nee deze kun je beter laten liggen.

Voor de (opnieuw) goede acteerprestatie van Ashley Bell en het leuke begin toch nog 1,5* voor dit bagger vervolg op een goede eerste film...

avatar van cantforgetyou
Deze film start best goed. Spannende begin scene, maar na een half uur zakt de film helemaal in elkaar. Dan komen er zoveel bij-figuren bij, die helemaal niet meer interessant zijn. Jammer.

avatar van oemoemenoe
Middelmatig griezelen al acteert Ashley Bell goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gelukkig beter dan het afschuwelijke eerste deel, maar nog altijd niet voor soeps. Ze hebben ieder geval voor een andere (lees: betere) stijl van filmen gekozen en het verhaal is ook een stuk onderhoudender. Toch is het nog steeds niet sfeervol en al zeker niet spannend. Te langdradig, te weinig boeiend. Kleine verbetering, maar beter komt er nooit meer een derde deel.

edje555
Nell !!

heerlijk vervolg
geen moeite mee !

avatar van rep_robert
Goed dat ze zijn afgestapt van het handycam gedeelte, want dat zorgt er toch voor dat je de film met wat meer gemak kan uitzoeken.

Verder een horrorfilm uit het boekje. Sfeervol, een aantal jump scares en Bell is ook wel geinig in de hoofdrol. Verder wordt er weinig risico genomen en wordt alles netjes binnen de lijntjes ingevuld.

Gewoon een horrorfilmpje uit het boekje zonder uitschieters. Dus verwacht geen barslechte horrorfilm, maar ook geen memorabele horrorfilm.

Duurt lang eer hij echt op gang komt, maar al met al ben ik toch wel benieuwd naar een eventueel vervolg? Maar die zal er wel niet komen denk ik...

avatar van Erick1985
Een verneukender einde heb ik volgens mij nog nooit gezien in een film... wat een anti-climax... niet te beschrijven. Wat ontzettend jammer.

Tót aan de uitdrijving aan het eind is de film FANTASTISCH. Zelden zo'n heerlijke, goeie en superspannende opbouw gezien. Lekker eng en beklemmend. Dat meisje speelt werkelijk ontzettend goed. Fantastisch camera werk ook. Alleen vanaf het moment dat de uitdrijving begint, gaat het snel bergafwaards... erg jammer. En hoe dan alles in de fik vliegt waar ze langs loopt en rijdt, plus de überslechte special effects; verpesten de film gewoon...

Toch 3,5 ster.

avatar van jeroentjuhhhhh
Kabbelt een beetje voort. Leuk dat de draad gewoon wordt opgepikt, ditmaal in een wat meer klassieke filmvorm. Goede keus in ieder geval, lijkt me ook de enige manier om jezelf serieus te nemen en niet voor de gemakzucht te kiezen. Het eerste deel wist, ondanks dat we de laatste jaren compleet murw zijn geslagen door films met exorcisms, effectief zijn spanning op te drijven. Dat is hier iets minder het geval. Blijft een solide performance van Ashley Bell, maar het balanceert continue op de grens van ''we kennen het nu wel'' en ''oh, toch best strak uitgevoerd''. Ik laat het in het midden..