Deliver Us from Evil (2014)

Thriller / Horror

geregisseerd door Scott Derrickson
met Eric Bana, Édgar Ramírez en Olivia Munn

Een New Yorkse politieagent ontmoet een afvallige priester. De priester betrekt hem in een zaak en overtuigt hem ervan dat het gerelateerd is aan demonen, dit tegen zijn religieuze overtuiging in. Samen proberen ze de zaak op te lossen en de paranormale krachten te bestrijden.

Best een aardig filmpje alleen dat kind dat teveel suiker ophad werd ermij teveel aan

avatar van John Milton
Eigenlijk slecht filmmaken vanaf de openingscène, waarbij overgangen willekeurig lijken, detectives hun werk in niet alleen op donkere locaties maar ook in donkere kantoren verrichten, waarbij ze nu en dan onderbroken worden door een slechte jump scare, goedkoop 'door een militaire nightvision goggles camera POV shot, of in de grond grabbelende mensen die gek lijken. Jammer, want ik vond Scott Derricksons The Exorcism of Emily Rose wél sterk. Sinister daarentegen viel me ook al behoorlijk tegen.

Het hoeft niet altijd hoogstaand te zijn, met name in het horrorgenre, maar ik verwachtte hier iets meer van met namen als Derrickson, Bana en Munn.

Goede film voor een analyse hoe je als filmmaker spanning kunt opbouwen, dat wel. Maar wat mij betreft wel duidelijk als het voorbeeld in een vergelijking van hoe het niét goed werkt of zelfs maar een beetje geloofwaardig overkomt. Byebye, suspension of disbelief. Voor mij ook onbegrijpelijk dat een gebrekkig gemaakte film als deze waarin zoveel niet goed werkt, qua gemiddelde boven films als The Babadook (2014) en The VVitch: A New-England Folktale (2015) uitsteekt, al zijn die qua aanpak natuurlijk nogal verschillend. Toegegeven, het scheelt niet veel. Maar het verschilt bij lange na niet genoeg, wat mij betreft.

Was Don't Breathe (2016) maar al uit, kon ik dit weer van me 'afspoelen'...

avatar van Zwolle84
Oei oei oei, JM. We drijven steeds verder van elkaar af qua horror. Dit is wat mij betreft toch een van de betere van de laatste jaren. Neo-noir-horror van de bovenste plank.

Zal wel meevallen hoor

Genoeg overlap om elkaar nog te kunnen vinden denk ik!
Eigenlijk wel positief om niet geheel gelijke smaak te hebben, terwijl je goed met elkaar kunt praten.
Ruimte voor dialoog, discussie en nieuw (wederzijds) inzicht, als het meezit!

Maar ik krijg daardoor wel zin om eens een horrortoplijst van recente films te maken, na 2000 ofzo. Dat zou leuk zijn.

avatar van Zwolle84
Inderdaad, is zeker geen probleem! Maar The Babadook en The VVitch vind ik net de grootste tegenvallers qua hoog aangeschreven horror, dat bedoelde ik.

avatar van John Milton
Kan ik me best iets bij voorstellen. Niet de grootstste allemansvriendhorrors ooit gemaakt. Ik zou zeggen dat beiden meer neigen naar psyschologisch drama, met voornamelijk subtextuele horror. Allebei van beginnende filmmakers met een hele uitgesproken visie over hoe ze hun film wilden hebben.

avatar van ikkegoemikke
Zwolle84 schreef:

Tja en zo kunnen meningen verschillen. The Babadook vond ik persoonlijk een hoogtepunt. The VVitch een angstaanjagend dieptepunt. En deze Deliver us from Evil nestelt zich gedwee tussen deze twee in

Deze film tript hem hard, schrik me steeds de pleuris !! Zelf persoonlijk ook FLINK last gehad van geesten in het verleden. Dat maakt de film nog beter/realistischer!

Dat met het misdaad/thriller horror aspect is echt wel uber vet gedaan/gecombineerd! Mooi gecast ook!
De horror Sherlock Holmes

avatar van SmackItUp
Bijna briljant!

Meer een thriller met horrorextracten dan een full blood horror, maar daarom niet minder goed. Vanaf minuut 1 is er een aangename suspense en tevens waarborgt de film enkele effectieve schrikmomenten. Ben niet zo van de paranormaal getinte films, maar deze was echt top.

4*.

avatar van Bottleneck
Prima horrortje. Exorcisme in een modern, stedelijk jasje en eindelijk eens géén lieftallig gezinnetje (hoewel, voor een groot deel dan althans...) maar een paar kerels. En bovenal is er een grimmig, donker sfeertje. De geluidseffecten hadden meer disturbed gemogen en de aanloop is stroef, maar het laatste halfuur is sterk. Het begin met de oorlog zal wel een verwijzing zijn naar The Exorcist.

Echt spannend kan ik het niet noemen, wel boeiend en dat terwijl ik weinig tot niets heb met paranormaal gedoe. Op zich ook bespottelijk, een uitdrijving in een politiecel, maar omdat je erin wordt meegezogen 'vergeet' je dat. Net als andere onvermijdelijke exorcisme-clichés, alleen de manier waarop deze film daarmee omgaat, tipt niet aan de subtiele en dubbellaagse wijze zoals gedaan in 'The Last Exorcism'. Toch is het nergens storend.

Vind het leuk bedacht en uitgewerkt, die samensmelting van politie en bezetenheid. Wel jammer van het über-zoete einde. Dat past voor geen meter bij de duistere zweem die constant boven de film hangt.

avatar van joolstein
De film heeft heel wat bekende namen uit de horror en film-wereld, echter die namen weten niet te voorkomen dat ik de film nog enigszins als acceptabel kan zien. Het lig niet aan de acteerprestaties van de A-List cast en ook regisseur Scott Derrickson toont soms best mooie beelden. Maar het is puur de uitwerking en invulling van het verhaal. Het verhaal is overigens gebaseerd op het boek 'Beware the Night' van politieagent Ralph Sarchie met daarin zijn griezelige en 'waargebeurde' zaken. Mijn vermoeden bestaat dat vooral filmproducent Jerry Bruckheimer een te grote zeggenschap heeft gehad in hoe de film eruit moet komen te zien. Wat heeft geresulteerd in een gemakzuchtige film. Het einde van de film staat min of meer wel vast met natuurlijk de uiteindelijke exorcisme, maar de weg er naar toe is een saai samenraapsel van zowat elk horrorclichés die je maar kan bedenken, aangevuld met de overbekende bombastische muzikale begeleiding tijdens de schrik-momenten. Ook is de film een mengelmoes van veel andere succesvolle films uit het genre. Om er een paar te noemen wat dacht je van; Fallen door de terugkerende muziek van The Doors, The Exorcist, afgezien van exorcisme kwam de oorsprong van de demon net als in die film uit Irak en dan was er nog de opzet van politie-thriller iets wat dus duidelijk uit Seven kwam. Nu had de uitdrukking; "beter goed geleend dan slecht verzonnen" nog van toepassing kunnen zijn ware het niet dat het de film verder grossiert in 'overkill' en toevalligheden. En op de koop toe worden we ook nog opgezadeld met goedkope Jesus Christ propaganda en een tenenkrommend en dramatisch einde. Spijtig genoeg is de uitwerking van deze film allesbehalve geslaagd te noemen.

avatar van alexspyforever
Moest er geen The Exorcist of The Omen hebben bestaan dan zou deze misschien nog wel als origineel of zelfs goed kunnen worden bestempeld. Helaas heeft deze een veel te hoog 'been there done that' gehalte dus lang zal deze mij niet heugen. Clichés, toevalligheden en voorspelbaarheid troef. Gooi er wat meer actie, geweld en gore in want anders gaat het publiek zich al te snel vervelen (dat hoort niet enkel bij deze films maar ook bij paranormale films tegenwoordig). Verhaaltje is niet veel waard, protagonist is een vervelende klojo. Ach kom de gore was goed.

avatar van mikey
Vond de film Dont deliver us from evil 10x zo leuk als dit. Okay films hebben niks met elkaar te maken, maar toch.

avatar van Gerlof1378
Strak gemaakte horror/thriller film, die vooral in het donker tot zijn recht komt en een kruising is tussen The Exorcist en Se7en. De cast speelt goed vooral Eric Bana en Sean Harris, en ja ik moet het zeggen Oliva Munn is plezierig om naar te kijken. Het verhaal is op ware feiten gebaseerd en ja het is maar hoe je daar zelf in staat qua het geloven van. Het enigste min punt vond ik de lengte daar had makkelijk 10/15min afgekund, dan had de film nog sterker kunnen zijn maar het is zeker een aanrader.

avatar van Daan258
Na een aantal jaar een herziening gedaan en ook dit keer is de film mij prima bevallen.
Het geeft net een andere kijk op het exorcisme genre dan je normaal gesproken te zien krijgt.
Ook goed acteerwerk van Eric Bana.

Na het zien van de film zit nu wel het nummer People are Strange van The Doors al een week in me hoofd.