Eliza Graves (2014)

Alternatieve titel: Stonehearst Asylum

Thriller / Mystery

geregisseerd door Brad Anderson
met Kate Beckinsale, Jim Sturgess en Ben Kingsley

Edward Newgate (Jim Sturgess), een recent afgestudeerde arts, krijgt al snel een positie bij een psychiatrische instelling. Daar ontmoet hij de prachtige patiënte Eliza Graves (Kate Beckinsale), waar hij op slag verliefd op wordt. Hij heeft echter geen weet over een recente, gruwelijke personeelswisseling binnen de instelling.

avatar van Decec
Een goede thriller/horror film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jim Sturgess, David Thewlis, Brendan Gleeson,
Ben Kingsley en Michael Caine...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi kostuums...

avatar van Humphrey
Unieke, zeer goed geslaagde thriller/horror film met heel erg goede karakterrollen en puike acteerprestaties. Zeker aan te bevelen voor de liefhebbers van het genre. Andermaal een knalprestatie van de onvermoeibare Ben Kinsley en Michael Caine. Opmerkelijk slot. 3,5*.

avatar van DutchTakeshiro
Interessante en geslaagde film. Eliza Graves is een degelijke thriller met een vleugje horror. De film weet te verrassen en de kijker een aantal keer op het verkeerde been te zetten. Het altijd sfeervolle Victoriaanse Engeland dat verweven is met Gotische architectuur, weet te overtuigen. De locatie, een psychiatrische instelling, wordt prachtig weergegeven. Regisseur Brad Anderson is wederom succesvol, hij weet precies wat hij moet doen. Anderson heeft een indrukwekkend CV waar tv series zoals The Wire en Boardwalk Empire niet ontbreken. The Call, Transsiberian en The Machinist zijn geslaagde films van Anderson.

Rijk gevulde cast met een hoop bekende namen. Jim Sturgess speelt top, zonder twijfel. Een interessante rol voor Sturgess die hij bewonderenswaardig weet in te vullen. Hij speelt een arts die op het eerste gezicht heel gewoon lijkt. Dankzij de inspanningen van Sturgess is het niet moeilijk om snel sympathie met zijn personage te krijgen. Kate Beckinsale acteert net zo goed als Sturgess. Er is een fijne chemie tussen de twee. Net als het personage van Sturgess is het personage van Beckinsale mysterieus en blijkt er een hoop schuil te gaan achter het mooie gezicht. Beckinsale laat wederom zien dat zij een van de betere actrices van het moment is. Ook lof voor Ben Kingsley die een prachtig personage speelt. Hij weet op uitstekende wijze zowel een gek als een normaal mens te spelen. Zijn gedaanteverwisselingen zijn amuserend.

Eliza Graves is een film die mij volledig voorbij is gegaan na de release. Gelukkig kwam ik deze avondvulling per toeval tegen. Eliza Graves is een verzorgde film. Van A tot Z zit het prima in elkaar. Van kostuums tot muziek, het klopt allemaal. Ik moet alleen wel zeggen dat een aantal scènes over de top zijn. Die maken de film er niet realistischer op. Tevens worden de thriller elementen zwakker naarmate de film vordert. Ik heb me prima kunnen vermaken met deze film.

avatar van BlueJudaskiss
Jammer van de irritane plottwist waar ik eigenlijk al op zat te wachten. Mooi gedraaid, maar het verhaal gaat na een tijdje slepen en de plottwist maakt het er niet beter op.

avatar van Antonev
Spannende en vooral mysterieuze thriller met een uitstekende cast. Hoewel ik het plot enigszins zag aankomen, vond ik het toch een hele goede film. Mooie aankleding ook.

avatar van Ralf81
Gisteren gekeken met Halloween. Bijzondere, sfeervolle en boeiende thriller met een vleugje zwarte komedie. Vooral de start is erg duister en mysterieus en daardoor sterk. Wanneer eenmaal bekend wat zich allemaal binnen de inrichting afspeelt verliest de film wat van zijn kracht. Toch blijft de film onderhoudend tot het einde; een einde dat ik geweldig en verrassend vond! Hier en daar wordt de film erg ongeloofwaardig Eliza Graves die als een soort hulk van zich aftrapt en Newgate weet te bevrijden, maar goed dit zien we door de vingers. Al met al voor mij een aanrader.

Prima horror/thriller met een goed verhaal ,spanning,een prachtige Kate Beckinsale en de 2
onvermoeibare "veteranen" Michael Caine en Ben Kingsley.
Meer moet dat niet zijn in dit genre;met dank aan E.A. Poe.

Aardige film over een jonge dokter die in een gesticht arriveert waar het er vreemd aan toe gaat. Een leuk gegeven dat ook redelijk uitgewerkt maar nergens echt spannend wordt (daarvoor is de toon wat onevenwichtig). Mooi aangekleed en sfeervol in beeld gebracht allemaal.

avatar van Boneka
De film staat meer bekend als Stonehearst Asylum en dat vind ik eerlijk gezegd een veel betere titel. Mooie duistere movie met vele plotwendingen en dat maakt 'm wel aangenaam. Beoordeel de film ook pas op het eind niet eerder. Veel zaken gebeurde regelmatig in die tijd. Tot zelfs begin 19e eeuw. Natuurlijk is het verhaal verzonnen maar de praktijken zijn niet vreemd en hebben we eerder gezien in films.

Glansrollen voor Ben Kingsley en Michael Caine.

avatar van Icer
Een mooi gefilmd langdradig voorspelbaar verhaal met een wat verrassend einde.

avatar van Ebenezer Scrooge
Het begon best spannend, het begin had wat weg van het unheimische The Woman in Black, maar zodra de jonge arts het krankzinnigengesticht betreedt, ontaardt de film al snel in een pandemonium van haastige beelden, stereotiepe figuren, dolle muziek (waaronder Saint-Saëns' Danse Macabre), dansende mensen, een maniakale lach... Een gemiddelde film.

avatar van mordang
Sfeervolle film met een paar leuke wendingen. Geen horror. Na een redelijk beklemmende opbouw, ontspoort de film een beetje richting de finale. Daardoor wordt deze film geenechte topper. Echter vervelen doe het zeker niet.

Ik vond het een steengoede en spannende thriller met prachtige sfeer, mooi gefilmd, prima geacteerd en leuke wendingen. Heb geboeid gekeken naar dit juweeltje.

avatar van SmackItUp
Toegevoegd op Netflix? Kan hem niet vinden..

avatar van mikey
Klik op de link naar netflix op deze pagina et.. voila.

SmackItUp schreef:
Toegevoegd op Netflix? Kan hem niet vinden..

Zoek bij "Stonehearts Asylum"

mikey schreef:
Klik op de link naar netflix op deze pagina et.. voila.

Thanks

bianca schreef:

Zoek bij "Stonehearts Asylum"

Vond ie hem gisteren ook niet op.

avatar van mikey
Film legt teveel nadruk op de komische / licht absurde momentjes waardoor je het idee hebt je naar fantasy kijkt ipv een thriller/horror.

avatar van SmackItUp
Prima thriller met een (wederom) buitenaardse Kingsley. Eerste half uur is uiterst sfeervol met een naargeestig sfeertje, maar helaas houdt het dit niet vast en neemt een licht komische noot de boventoon. Sonde. Door toedoen van enkele twistjes blijft het geheel onderhoudend, maar haalt het nergens het niveau van het begin. De laatste twist zag ik dan weer niet aankomen.

3*.

avatar van IH88
“You're mad!”
“We're all mad Dr. Newgate. Some are simply not mad enough to admit it.”

Wie zijn er gekker? De psychiatrische patiënten die worden onderworpen aan verschrikkelijke experimenten en normaal willen leven (ook al blijven ze gek natuurlijk). Of de behandelend artsen die de experimenten uitvoeren omdat ze denken dat het de patiënten helpt (het is 1899). Eliza Graves werpt een aardig dilemma op, ook al weet je het antwoord eigenlijk al. Want aan beide kanten gaat er behoorlijk wat mis (zowel in de uitvoering als in het hoofd).

Eliza Graves heeft in het begin een heerlijk naargeestige en donker sfeer, maar nadat de film zich verplaats naar het Asylum wordt het ook wat potsierlijk. Je weet vaak niet of je om een scene moet gruwelen of lachen, of allebei. IJzersterke acteerprestaties van Beckinsale, Kingsley, Caine en Sturgess, die de film echt naar een hoger niveau tillen. Met op het laatst nog een aardige plottwist. Dat zo’n donkere en ijzingwekkende film eindigt met een mooie boodschap over de liefde tussen twee psychiatrische patiënten getuigd in ieder geval van lef.

avatar van Night's Watch
Redelijke film maar lang onthouden zal ik Eliza Graves niet, daarvoor is het plot niet sterk genoeg. Het kan qua plot kwalitatief absoluut niet tippen aan een film als Shutter Island (2010) . Het cliché en feelgood einde met de grote plottwist is een grote misser in mijn ogen.

Ik heb de film echter toch met drieënhalve ster beoordeeld, de sfeer tijdens de gehele film was ontzettend sterk waardoor de inrichting erg tot de verbeelding sprak. Daarnaast deed de cast het erg goed.

Geen topper maar voor een eenmalige kijkbeurt de moeite waard.

avatar van horizons
Film doet aantal dingen heel erg goed. Setting werkt altijd wel, acteerprestaties op niveau en de sfeer zit wel snor. Wat een beetje tegenwerkt is dat het mysterie erg snel wordt prijsgegeven en de suspense wat tegenvalt. Maar al met al leuke film.

avatar van david bohm
Het toch wel ingenieuze verhaal van de heer Poe wordt op sfeervolle wijze uit de doeken gedaan. Acteerwerk is in orde maar toch weet de film niet helemaal te bekoren. De hoofdrolspeler heeft niet al teveel charisma en de echte spanning ontbreekt.

avatar van wimaroca
Eerste 3/4de uur geef ik 4 sterren,de rest 2 sterren,

avatar van woeler82
De film op zich gaat wel , waar ik niet zo tevreden ben is dat al die zogenaamde gekken kunnen vrij rondlopen daar
De spanning in de film is ver te zoeken , jammer

Er had meer in deze film gezeten als er meer spanning in had gezeten. Best jammer, want op zich was het uitgangspunt vrij goed, maar er wordt te slordig omgesprongen met het plot, dat een stuk strakker had kunnen zijn, met meer spanningsmomenten. De film doet me een beetje denken aan 'A cure for wellness', maar die film bevatte veel meer sfeer, een onderhuidse spanning en was veel mooier geschoten. Deze film ontbeert het aan onderhuidse spanning.