• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.917 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.277 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Cueva (2014)

Horror | 80 minuten
3,12 37 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 80 minuten

Alternatieve titel: In Darkness We Fall

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Alfredo Montero

Met onder meer: Marcos Ortiz en Marta Castellote

IMDb beoordeling: 5,7 (2.794)

Gesproken taal: Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot La Cueva

"Screaming is not enough"

Vijf vrienden kijken uit naar een vakantie in Formentera. Op hun tweede dag op het eiland ontdekken ze een verborgen grot en besluiten deze te gaan verkennen. Ze banen zich een weg door de ontelbare gangen en het duurt dan ook niet lang voordat ze beseffen dat ze verdwaald zijn. Als de dagen verstrijken begint de paniek toe te slaan. Zonder water of voedsel begint de hoop op redding te vervagen.

logo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Franklin1975

Franklin1975

  • 343 berichten
  • 419 stemmen

Ik ga hem vanavond zien op het IFFR. Ben benieuwd.


avatar van Roel_

Roel_

  • 287 berichten
  • 2061 stemmen

Horror was het niet echt. Eerder Das Experiment maar dan in de grotten. Hier houd ik wel van, films over de menselijke psyche en waar men allemaal toe in staat is onder bepaalde omstandigheden.


avatar van Bélon

Bélon

  • 1795 berichten
  • 0 stemmen

Als ik er wat genres op moet plakken zou ik zeggen: "found footage psychologische horror thriller". Het was in ieder geval horror genoeg voor de 4 oudere dames die naast mij zaten dat ze de film niet hebben afgekeken...

Verder niet heel bijzonder, maar dankzij de korte speelduur en snelle editing toch wel een spannende film.


avatar van Franklin1975

Franklin1975

  • 343 berichten
  • 419 stemmen

De film begint leuk met wat puberhumor á la Jackass (al klopt niet alles, want op de toilet zitten met je boxer aan?!) en zien we het skinny dipping wel erg braaf en kort. Maar eenmaal in de (echte) grot verwacht je ook een claustrofobisch gevoel te krijgen, maar dat kwam niet over. Verder wel erg knap gemaakt en leek het gezien het steeds smeriger worden van de jongelui (incl. baardgroei) alsof ze ook echt 4 dagen vast hebben gezeten in de grot. En toch mis ik de echte spanning en paniek, waardoor het achteraf maar een brave film is geworden, zonder onverwachte schrikmomenten (al was lang niet iedereen in de zaal het daar over eens).

En jammer dat er heel wat mensen voortijdig wegliepen. Misschien waren dat wel de marathon-kijkers die 4 films per dag kijken en dus sneller weglopen als een film niet hun ding blijkt te zijn.

De Q&A met de regisseur na afloop was een beetje rommelig en onduidelijk. En onnodig bij deze film. Er werd vooraf verteld dat het om de wereldpremiere ging, maar ik dacht dat hij al elders gedraaid had (niet de pre-screenings).


avatar van Tommeh

Tommeh

  • 7317 berichten
  • 3291 stemmen

Beklemmend filmpje. Knap hoe je in het afgezaagde thema van Afgelegen-Grotten-films toch onderscheidend kan zijn. Waar er bij de meeste van dit soort films rare wezens of beesten bij gehaald worden, focust La Cueva zich puur op de groep van 5.

De film maakt geen illusies: Vanaf moment 1 weet je dat het fout gaat en als ze eenmaal in de grot zijn wordt het met de minuut ongemakkelijker, wat je ook merkte in de zaal. Mensen begonnen zich steeds meer te roeren en op het moment dat de eerste hap uit het meisje werd genomen stond er abrupt een man of 15 op om de zaal te verlaten.

Natuurlijk zal er in het echt nooit een groep van 5 volwassen mensen zo dom zijn om zonder markeringen te maken zo'n grot in te gaan, maar ik vond de groepsdynamiek verder zeer overtuigend. Het langzame verval en de toenemende desillusies en paniek kwamen in ieder geval geloofwaardig over. Prima einde ook. 3,5*


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Niet helemaal wat ik verwachtte - een zenuwsloper - maar het pakte uiteindelijk toch goed uit. Na een stroef en standaard eerste deel slaat het een zijweg in die misschien niet iedereen zal bevallen maar ik vind het een mooie vondst: géén vijand van buitenaf waar je eigenlijk op wacht, zoals bijna altijd in horrors, maar doodsangsten uitstaan voor je eigen vrienden.

Daarbij vraagt het aardig wat inlevingsvermogen, zeker gezien de korte speelduur; dagenlang zonder voedsel in een benauwde, koude omgeving. Oftewel The Blair Witch in de grotten van The Descent, het is flauw om die eeuwige vergelijking te maken maar hier is die wel erg van toepassing. Weliswaar mist het de echte spanning van die films maar op momenten is het best freaky zoals Jaco die volledig stil zit, of als 'ie die meid vermoordt. Alleen het psychische verval zette bij sommigen wel erg abrupt in.

La Cueva is niet hoogstaand maar wel een lekker onderhoudend en vlot filmpje met een goede verrassing en komt aardig 'realistisch' over, mede door het gebrek aan muziek. De blonde meid is irritant maar die kale gast maakt een hoop goed, wat een figuur... Heb me er prima mee vermaakt. Alleen vreemd dat de enige persoon die geen voedsel en urine neemt juist rationeel blijft en overleeft.

Franklin1975 schreef:
De Q&A met de regisseur na afloop was een beetje rommelig en onduidelijk.
Inderdaad, nou bleef het onduidelijk waarom de begin- en eindscène op een afwijkende manier zijn geschoten (met een normale camera). Ja 'om te laten zien dat ze het overleeft' maar dat vond ik wat zwak, of het lag aan de vertaling van de tolk. Ik begreep ook dat er een alternatief einde is waar gelukkig niet voor gekozen is: ze wordt terug de grot ingetrokken. Al had een einde zonder survivors niet misstaan.


avatar van Franklin1975

Franklin1975

  • 343 berichten
  • 419 stemmen

Blair Witch en The Descent vond ik beiden een stuk beter, spannender. Misschien lag het ook aan de entourage: een veel te grote zaal naar mijn beleving. Een film die een gevoel van claustrofobie en paniek moet oproepen 'verdient' een kleine zaal. Zo heb ik Blair Witch destijds ook gezien (in de oude Venster/Lantaarn of v.v.).

Weliswaar mist het de echte spanning van die films maar op momenten is het best freaky zoals Jaco die volledig stil zit, of als 'ie die meid vermoordt. Alleen het psychische verval zette bij sommigen wel erg abrupt in.

Het moet voor found footage doorgaan, dus als er een tijdje niet gefilmd is, kan dat verval abrupt lijken.

Volgens mij wilde de regisseur met het eind shot en dus een andere camera, laten zien dat er in ieder geval 1 persoon ontsnapt is uit de grot (hoe gewond ze ook is). Misschien om ons een goed gevoel te geven, een gevoel van hoop dat dit grietje hulp kan halen of de autoriteiten in kan lichten?
Maar van mij had dat volledige shot van buiten de grot achterwege mogen blijven. Ik hou er wel van dat er dingen te raden over blijven.


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

Ik vind die twee films ook stukken beter en spannender dan deze, het staat er misschien een beetje ongelukkig. Blair Witch in de bios was inderdaad erg indrukwekkend, iedereen muis- en muisstil : )

Franklin1975 schreef:
Volgens mij wilde de regisseur met het eind shot en dus een andere camera, laten zien dat er in ieder geval 1 persoon ontsnapt is uit de grot (hoe gewond ze ook is).

Ja klopt, maar dat zou ook kunnen door het script bijvoorbeeld zo te schrijven dat die griet nog met de handheld camera naar buiten strompelt


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2809 berichten
  • 3910 stemmen

Hebben jullie deze film allemaal in de bioscoop gezien of wat? Want op internet is deze nergens met ondertitels te vinden.


avatar van jarno1975

jarno1975 (moderator series)

  • 10970 berichten
  • 2790 stemmen

Corcicus schreef:

Hebben jullie deze film allemaal in de bioscoop gezien of wat? Want op internet is deze nergens met ondertitels te vinden.

Heeft vorig jaar op IFFR gedraaid in Rotterdam.


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2809 berichten
  • 3910 stemmen

Damn, nog even wachten dus


avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

  • 3612 berichten
  • 2167 stemmen

Corcicus schreef:

Damn, nog even wachten dus

Idd kan ook nog steeds niks vinden. Was ik maar naar het IFFR gegaan vorig jaar


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2809 berichten
  • 3910 stemmen

Inderdaad. Echt vreselijk. Telkens als ik ondertitels vind in een verstaanbare taal, spring ik een gat in de lucht, om daarna vast te stellen dat de ondertitels niet gesynchroniseerd raken. Echt rot. Ben hier al twee jaar op aan het wachten.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Deze film weet me gedurende de hele speelduur niet echt een bijzonder gevoel te geven. En toch was ik wel blij dat er nou eens geen monsters, enge beesten, geesten of weet ik veel wat aan te pas kwamen. Gewoon de focus op de psychologische gevolgen: het is al 'horror' genoeg om zonder eten en drinken verdwaald te raken in een grot, daar heb je verder niet veel meer bij nodig om het spannend te maken.

Het gek worden, in paniek raken en vrienden die elkaars vijanden worden komt best goed uit de verf. Wat voor mij dan weer een redelijke sfeerkiller was, is dat ik het hele 'verdwaald raken en geen uitweg kunnen vinden', minder geloofwaardig vond.

Zomaar redelijk ver zo'n grot in gaan, zonder na te denken over de terugweg, lijkt me al niet heel verstandig. Maar dat de groep zich zo richtte op het schreeuwen naar elkaar, uitdroging, honger en slaaptekort, in plaats van simpelweg een uitweg zoeken, vond ik maar vreemd. Helemaal als je dan ziet hoe snel en relatief makkelijk die meid op het einde wél een uitweg vindt.. Had dat nou echt niet met z'n vijven gekund binnen pakweg een half dagje? Er was niks ingestort; doorgangen waren niet geblokkeerd of iets dergelijks, dus... Iets beter zoeken voortaan jongens

Maar goed, los daarvan toch nog wel 2,5*


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Corcicus schreef:

Inderdaad. Echt vreselijk. Telkens als ik ondertitels vind in een verstaanbare taal, spring ik een gat in de lucht, om daarna vast te stellen dat de ondertitels niet gesynchroniseerd raken. Echt rot. Ben hier al twee jaar op aan het wachten.

Met bepaalde programmaatjes (Subtitle Workshop bijv.) kun je dat meestal redelijk makkelijk verhelpen, al snap ik wel dat je daar misschien geen zin in hebt . Zelf ook wel benieuwd hiernaar overigens, ziet er goed uit.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7269 berichten
  • 0 stemmen

Franklin1975 als ik lees wat jij van de film vind begrijp ik niet goed dat je er toch nog 3,5 ster voor stemt. Dat vind ik dan toch een vrij hoge waardering.

Maar ik maak uit jou beschrijving op dat het een tegenvaller is, of zie ik dat verkeerd?

Ik ga er nu zelf naar kijken, wel met Duitse subs maar dat kan ik gelukkig redelijk goed volgen.

Wil hem sowieso graag zien omdat ik zelf op Formentera was en ben benieuwd of ik het herken.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Ik heb 'm vandaag gewoon nog met NL subs gezien hoor. Heel brak vertaald weliswaar, maar toch. Beter Googlen jongens!


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7269 berichten
  • 0 stemmen

merijn82 ik heb alles af ge-googled maar niet te vinden. Maar als jij zegt dat de nl subs er wel zijn stuur dan maar een link via een privebericht, maar ik denk dat je er ook geen hebt.


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Haha excuus. NL subs moest Engels zijn inderdaad, dus je hebt gelijk was even in de war Maar ik bedoelde dus 'vandaag gewoon nog met Engelse subs gezien', omdat die er tot voor kort ook nog niet was. Dus toen ik Duitse subs las, snapte ik niet waarom je die zou prefereren boven Engelse en typte ik in alle haast NL.. Mijn fout.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7269 berichten
  • 0 stemmen

Oke, maar toch bedankt want ik heb nu wel de Engelse subs gevonden en die heb ik toch liever dan de Duitse


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Gaap.

Amateuristisch b-filmpje, dat braaf alle genreclichés afloopt. Stel imbecielen die hun eigen graf graven, turbulent maar pover uitgevoerd camerawerk, en als 'horror' valt het al helemaal door de mand. Niet dat er per se - á la The Descent - monsters bij moeten komen kijken, maar de 'psychologische terreur' wordt ook maar flauw uitgewerkt. Soms wordt het zelfs een beetje lachwekkend, al waren de erbarmelijk slecht vertaalde ondertitels bij mijn versie daar ook debet aan.

Door o.a. deze factoren heeft de film dan ook nog eens te leiden aan een chronisch gebrek aan spanning. Uitstekend om in een slaapje te sukkelen dacht ik dus, ware het niet dat ik bruusk gewekt werd door dat hyperventilerende wijf. Zoutloos filmpje dus, met als enige pluspuntjes de fraaie locatie(s) en de aardige onderwater scene. De Spaanse horrors hebben doorgaans wel vaker aan ideeënarmoede te leiden, maar dit is een exceptioneel dieptepunt. Kleine 1,5*.

PS: vreemd ook trouwens dat het hele found-footage idee op het einde gewoon uit het raam gegooid werd. Opeens gaat de film daar op een conventionele stijl over.


avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

  • 3612 berichten
  • 2167 stemmen

Eindelijk gezien na lang zoeken.

Beklemmende en boeiende film die niet bepaald origineel is maar qua sfeer er bovenuit steekt. De film wordt wel bijna om zeep geholpen door de belachelijke geforceerde kannibalen scene waar 1 van de vrouwen gedood en opgevreten wordt.. Het eerste deel van de film was dan ook wat sterker dan het laatste half uur wat toch ietwat voorspelbaar en te dik aangezet was.

Had beter kunnen zijn maar voldoet grotendeels wel aan de verwachtingen.

3*


avatar van Boeikens

Boeikens

  • 4467 berichten
  • 5318 stemmen

The Descent zonder monsters.

Puur horror staat hier

Maar ok, een goed psychologisch drama/avontuur met sterke paniekaanvallen en claustrofobische sfeer + 2 druppels bloed als horror subgenre.

Alle ingridiënten zitten in dit genrefilmpje en de found footage is verrassend goed beeld (in vergelijking tot vele anderen). Het plotje is extreme mager maar loopt, dankzij de korte speelduur, vrij vlot. Toch heb ik persoonlijk liever de variant met monsters en gore

3*


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2809 berichten
  • 3910 stemmen

Na bijna vier lange jaren wachten, heeft er eindelijk iemand de moeite genomen om ondertitels te zetten onder deze prent en kon ik er dus naar kijken. De film stond al die tijd op mijn computer, maar zonder ondertitels was er weinig fun aan. Bleek vier jaar later dat die subtitels niet echt nodig zijn, omdat het om enkele onnozele tieners gaat die niets zinnigs te vertellen hebben.

Alsof er nog moest gewaarschuwd worden voor onbezonnen grotbezoekjes, is deze film wel een flinke verwittiging. De angst en wanhoop van de personages naarmate ze dieper de grot afdalen, zijn prima weergegeven. De compleet overbodige eerste helft mocht echter danig worden ingekort.


avatar van Fransman

Fransman

  • 3022 berichten
  • 2267 stemmen

Heftig fimpje. Er zal wellicht wel van alles aan mankeren (men leze de kritische reacties), maar ik heb er met klamme handen naar zitten kijken. Onderwijl me voorhoudend, 'het is maar een film', 'het is maar een film'. Nou, dan ben je toch wel geslaagd als filmmaker. Natuurlijk van de gekke om zo maar een grot in te kruipen, maar ja, jongeren doen vaak domme dingen en van dit stelletje, overmoedige branies, en dat zie je al op de heenweg en op het vliegveld, geloof je dat wel. Ook voor de kijker behoorlijk claustrofobisch. Er wordt uitstekend geacteerd. Daar drijft de film op.