The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van John Milton
Jeroenymus schreef:

Gaan we persoonlijk worden?

Het werd hem zo persoonlijk dat hij geen lid meer is, vermoedelijk

Veel meer een rechtbankdrama dan een horrorfilm, totaal niet griezelig en eerder melig.
Waarschijnlijk was het ook niet de bedoeling een horrorfilm te maken, maar toch bleef ik op meerdere vlakken op m'n honger zitten. Weet niet of het aan de acteerprestaties lag, maar ik voelde ook weinig betrokkenheid en medeleven met de personages.

avatar van Tommy De Vito
Goed uitgewerkte film, die het moet hebben van het boeiende (waargebeurde) verhaal.

De film is een mix van heden en flashbacks die ons laten zien, maar vooral laten nadenken of Emily nou echt bezeten was of niet. Het knappe van de film vind ik toch wel dat je als kijker er bijna 'heilig' van overtuigd bent dat Emily bezeten is. Haar gedrag, omvorming van het lichaam, het geschreeuw, dat ze demonen ziet in mensen etc., zijn toch een aantal merkwaardige vertoningen die abnormaal zijn. Vervolgens schakelen we weer over naar de rechtbank en de hoofdaanklager heeft bijna voor elk aspect wel een verklaring klaar liggen. Emily haar abnormale gedrag valt gewoon dus te verklaren. Dat is ook het uitgangspunt van de film. Je op het verkeerde been zetten en laten nadenken. Heel knap gedaan, waardoor de film zeker boeiend blijft (tot het eind).

Tussen de flashbacks door, krijgt advocate Bruner ook te maken met 'demonen'. Er gebeurt eigenlijk niet erg veel, maar eng vind ik het allemaal wel, zoals het tijdstip 03.00. Apart. Zet me weer aan het nadenken. De acteerprestaties waren redelijk goed, maar de film wordt echt gedragen door Carpenter. Erg sterk geacteerd. Zo'n figuur kom je liever niet tegen in het donker. Natuurlijk doet make-up ook een boel, maar je moet het ook maar kunnen om zo hysterisch te doen en zulke gezichtsuitdrukkingen te vertonen.

Deze 'Exorcist' film heeft mij prima vermaakt. Bij vlagen eng, sfeervol maar vooral boeiend. 3,5

De film is gebaseerd op het waargebeurde exorcisme van Anneliese Michel die in de jaren '70 verschillende exorcismes kreeg. Awel, deze film is zeker niet slecht, en zelfs heel goed trouwens,maar er komen weinig dingen aan te pas die Anneliese Michel heeft meegemaakt, ook op het laaste dat exorcisme in die paardenstal is allemaal verzonnen, Anneliese heeft wel andere dingen meegemaakt !
Maar kom....

Wauw! Spannende film. Je wordt mee gesleept in dit verhaal. En wat zet Jennifer Carpenter een rol neer! Het enige waar ik mij haar nog van herinner is White Chicks. Maar hier bewijst ze dat ze een hoofdrol prima kan dragen. Je gaat helemaal met haar mee en volledig in het verhaal op.

Flauw.

Een mix tussen courtroom en exorcisme zou ervoor kunnen zorgen dat het exorcisme gedeelte wat extra power zou kunnen meekrijgen. Ondertussen zijn er zoveel exorcisme films die allemaal exact hetzelfde pogen te doen dat het effect van het hele exorcisme gebeuren al een tijdje is uitgeblust, maar deze mix in deze uitvoering helpt het genre toch ook niet vooruit.

De exorcisme scenes zijn best tam, maar ook het courtroom drama is redelijk dik aangezet en weinig subtiel. Helpt ook niet dat het visueel allemaal erg droef overkomt, waardoor de film op belangrijke momenten sfeer tekort komt.

Pover acteerwerk is de finale nagel in de doodskist van dit filmpje. Het is allemaal erg TV-film achtig, daar waar een regisseur als Derrickson toch tot meer in staat is. Niet dat het mijn favoriete regisseur is, maar dit is toch één van de mindere dingen die ik hem zien doen heb.

Op zich is de mix als idee niet zo'n slecht idee, maar dan moeten de twee afzonderlinge genres wel goed uitgewerkt worden. Dat was hier absoluut niet het geval, derhalve een flauwe film (die ook nog eens veel te lang duurt).

avatar van AmazingPP
Intelligente rechtbank-film die handelt over het (waargebeurde) verhaal van Emily Rose, een dame die door de duivel werd bezeten. Er zijn natuurlijk al vele films gemaakt over exorcisme, maar deze heeft een zeer originele inval. Het had met iets meer vaart in beeld gebracht mogen worden en misschien met iets meer flashbacks, maar de film bleef me boeien door het goede spel van de cast. De "unrated" version duurt te lang; er kon zeker een half uurtje uit. Toch vond ik de film een verrassing en een verademing tegelijk, omdat het zo origineel was. Gekeken vanaf Blu Ray. 3,5 *

avatar van Zwolle84
Blijft een schitterende film. Een van de betere in het genre. De combinatie van horror en rechtbank klinkt op papier wat duf, maar kwaliteitsregisseur Derrickson raakt precies de juiste snaar; The Exorcism of Emily Rose is zowel angstaanjagend als emotioneel meeslepend.

Voor een groot deel is dat toe te schrijven aan Jennifer Carpenter, die hier een bijna onmenselijke acteerprestatie neerzet als het door zes demonen geplaagde slachtoffer. Met name haar mimiek is ronduit eng. Maar ook de hele sfeer die Derrickson neerzet is subliem.

Minpuntjes zijn er ook. Zo was de rechtszaak opeens wel héél plotseling en simpel afgelopen, wat de geloofwaardigheid er niet beter op maakt. Maar eigenlijk doet dat er niet zoveel toe bij een film die het vooral moet hebben van sfeerschepping.

Prachtfilm van een ondergewaardeerde regisseur. De 8 blijft staan.

avatar van cor1946
Uitstekende film.

avatar van TornadoEF5
Niet slecht, heeft wel zijn momenten, maar de sfeer gaat wel ten koste aan de meer serieuzere ondertoon, hoewel het interessant is om een exorcisme vanuit een andere invalshoek te zien. Voor mij ligt de focus verder ook het meest op het rechtbankgebeuren in deze film. Tijdens het rechtbankgebeuren worden beiden goede kanten wel vrij goed verdedigd. Een echte fan van rechtbankdrama's zal ik trouwens ook nooit worden. Gelukkig dat het hier een interessant thema betreft. Ik twijfel tussen 3* en 3,5*.