The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van Zadel
AjaxRulezzz schreef:
Er werd gezegt dat dit echt is gebeurd, klopt dit?

er zijn veel verschillende verhalen en theorieen, maar volgens mij is het "echte verhaal" zo dat er een 13- meisje was dat zei dat ze door demonen bezeten was. de rest in allemaal fictie. andere zeggen weer dat het allemaal waargebeurd was en dat ze de duivel "herkende" in haar.
geloof wat je wilt geloven

avatar van Yehudit
Bij het kijken van deze film bekroop me telkens het gevoel dat de makers het moesten stellen met een relatief laag budget. Sommige shots stoorden me echt, had soms het gevoel dat ik naar een tv-film zat te kijken.
Het verhaal is desondanks erg sterk, "based on a true story", en dan met de nadruk op "gebaseerd", want er zijn nogal wat feiten verdraaid. Ik vond de combinatie horror/rechtbankthriller erg goed gevonden. Normaliter ben ik wat meer van de echte horrorfilms, waar deze meer als occulte thriller te bestempelen is, maar de uitwerking was erg goed. De film zet je absoluut aan het nadenken en belicht de zaak van twee kanten, hoewel de objectiviteit niet doorgezet wordt, de kijker wordt ervan overtuigd dat Emily daadwerkelijk bezeten was. Dat is een mening en het goed recht van de makers.

Jennifer Carpenter speelt hier een enorm sterke rol, het is niet niks om iemand uit te beelden die zogenaamd possessed is. Fascinerend ook dat Carpenter zelf hypermobiel is; ze kan haar ledematen ontwrichten en zich, voor iemand die niet hypermobiel is, in onmogelijke posities manouvreren. De acteurs overtuigen allen, ook Wilkinson zet een rol van formaat neer en Shohreh Aghdashloo, als dokter Adani, die in totaal maar een minuut of vijf te zien is weet zoals altijd te overtuigen.

Naar mijn mening een erg goede film en absoluut een aanrader in zijn genre.

erik1677
deze film is bij wijlen echt eng.
Dat komt ook wel heel erg door het fantastische camerawerk en de sfeer in deze film.
Hoofdrolspeelster emily, gespeeld door Jennifer Carpenter is echt fantastisch goed in haar rol.
Bijna net zo goed als Linda Blair ten tijde van the exorcist.
Alleen schrijf ik die film nog iets hoger aan.
Maar deze film komt echt op een 2e plaats bij me over exorcisme.
Al moet ik zeggen dat er niet zoveel goeie films zijn gemaakt over dit onderwerp.
Maar deze is in ieder geval een goeie 2e.

avatar van the new guy
Zadel schreef:

geloof wat je wilt geloven

Het 'echte' verhaal

Meisje had gewoon een psychose, demonen bestaan niet, duh.

avatar van Zadel
the new guy schreef:

Meisje had gewoon een psychose, demonen bestaan niet, duh.

wist niet zeker wat het echte verhaal was...en dat demonen niet bestaan dat weet ik ook wel

avatar van TragieStar.*
Vandaag bekeken, en vond het een geweldige film om te zien. Ik zat van het begin gelijk in de film en zat tot het einde op het puntje van mijn stoel. Heb mij geen moment verveeld. Jennifer Carpenter zet een goede rol neer, en laat elke beweging en elke uitspraak met overtuiging zien. Ze had eigenlijk een vrij kleine rol, en had ook verwacht dat het groter zou zijn. Eigenlijk stelde ik me de film heel anders voor, ik had het plot ook niet heel goed gelezen. Maar het viel allemaal reuze mee. Het hele rechtzaak gebeure kan je saai vinden, maar dat was het niet. Het was juist heel spannend om erachter te komen wat er nou precies gebeurd is ookal wist je al een beetje op voorhand wat er zal uitkomen.

De flashbacks waren heel leuk gedaan, erg mysterieus maar had toch wel meer verwacht. Ik vond het aan de ene kant ook erg aangrijpend omdat het een waargebeurd verhaal is. Je gaat dan toch anders naar de film kijken. Je vraagt je nu toch af: Kan een persoon echt door een demon bezeten raken? In eerste instantie denk je: pf, dat is echt onzin. Maar na deze film te hebben gekeken, wat erg realistisch naar voren kwam en ook waargebeurd was denk je daar een klein beetje anders over.

Laura Linney ken ik verder niet heel goed als actrice maar zij zette ook een redelijke rol neer. Verder een aanrader in zijn genre.

avatar van the new guy
Zadel schreef:

Was geen reactie op jou hoor.... Was een reactie op de link

avatar van Minotaures
''We are the ones who dwell within.''

Een goeie horror m.b.t. het waargebeurde verdrijving van Anneliese Michel.

Bij zo'n film moet de sfeer goed zijn en bij deze is het gelukt. Wat een spannend en creepy sfeer heeft deze film en dan heb ik het over de verdrijving en de illusies die sommige mensen in de film aan lijden. Naast de sfeer moet deze het ook van z'n uitstekende acteerwerk hebben. Vooral de rol van Carpenter, hele goeie actrice om zo'n rol keurig te spelen. Linney (mooie vrouw) en Wilkinson leverden ook sterk acteerwerk.

Deze film kan je zien als een film met 2 verhalen; het verdrijven van de duivel en de rechtbank tegen priester Moore. Ik vond ze allebei goed in elkaar gezet, afwisselend dus. Bij het verdrijven was het echt meer richting de horror, wat de rechtbank daarin tegen meer de thriller had. Naast dat, is het volgen van allerlei theorien, feiten en zowel medisch als bovennatuurlijke mogelijkheden ook interessant.

Deze kan natuurlijk niet aan die van 1973 tippen, maar het is zeker een film met een beklemmend sfeertje.

Een waar gebeurde feiten gebasseerde film, over een echte rechtzaak en de uitspraak zoals ze daadwerkelijk was. Er is bewijs voor het "meer" tussen hemel en aarde. Dat is wat de film ons wil vertellen. Deze film is het resultaat van "het verhaal" van Emelie Rose waar het de priester uiteindelijk om te doen is. Soms lijkt een toeval te toevallig. Op google komen we meer te weten en blijkt het geen flauwe zever te zijn. Emelie Rose was in werkelijkheid Anneliese Michel uit Klingenberg in het Duitse Bayerland. Overleden 1976. Voor mensen die alleen willen geloven wat ze ook kunnen zien. Een duidelijk bewijs geleverd voor paranormale activiteiten via een rechterlijke uitspraak. Er is meer tussen hemel en aard. Amen.

avatar van Vascago
Uhu, en die rechter heeft er verstand van. Waarschijnlijk was ie een neergedaalde engel

avatar van Corcicus
Goeie rechtbankthriller en een verademing na al die barslechte Exorcist-afleveringen van de voorbije twintig jaar. Er wordt goed geacteerd en er zijn veel spannende momenten, de muziek was prima en de sfeer optimaal. De opzet lag mij ook wel.

Zeker de moeite waard om gezien te worden.

mug13
Veel lovende berichten en goede cijfers zie ik bij deze film,heb hem vandaag weten te bemachtigen.Vanavond maar eens kijken.(Ik ben benieuwd).

mug13
Alle lovende berichten en goede cijfers zijn meer als terecht bij deze film.Zelf voeg ik ook een mooi cijfer toe aan deze zeer geslaagde en sterke filmproductie.

hele spannende film!!!
Ik snap alleen niet dat ik na het kijken zo'n film altijd om 03:00 wakker moet worden

avatar van devidia
een van de beter in zijn genre! er wordt nogal wat rommel op de markt gesmeten, maar deze laat zich niet vangen aan gemakzuchtige horror. De spanning is te snijden, erg veel schrikken zit er niet in maar je zit wel continu op je nagels te bijten (bij wijze van spreken offc.)

avatar van miss_efron
Geen wow film wel goed filmpje,niet super eng wel spannend verassend.

VHS1975 schreef:

Meer iets wat je moet hebben als je The Fourth Kind hebt gezien.

puckb96
Is dit nou found footage of gewoon normale horrorfilm?

puckb96 schreef:
Is dit nou found footage of gewoon normale horrorfilm?

the Exorcism of Emily Rose is een gewone normale horror.

avatar van Minotaures
Er zijn geen opnames van het daadwerkelijke verdrijving van Michel. Enkel een paar foto's van haar toestand.

Minotaures schreef:

Google is your best friend:

Error 400 (Bad Request)!!1 - google.be

audio: of het echt is.......dat weet ik niet

op deze site kunt u alles vinden op het gebied van het paranormale.spookhuizen orb's evp geesten. - spookjagers.nl

AandF
Dat 3:00 gebeuren bleef me nog een paar nachten achtervolgen. Een dag na het zien van de film werd ik precies gebeld om 3:00 door onbekend. (schrikken) bleek een vriendin van me te zijn haha.

In ieder geval. waar ik me grotendeels aan heb geirriteerd in deze film is dat de maker duidelijk wil laten tonen aan de kijker dat er meer kan zijn tussen hemel en aarde dan alleen wetenschap. Oké, geen verkeerd motto misschien, maar het kwam veel te geforceerd over. Sorry maar ik ga echt niet ineens in het duivel demonen gedoe geloven het meisje was gewoon psychisch gestoord. Deze film zal de Amerikanen meer doen, aangezien daar nog veel meer gelovigen zijn.

Nee, de rechtbank scenes waren hier en daar saai, verder soms wel spannend

Geen griezelfilm was het, al zaten er wel een paar momenten in dat ik op het puntje van me stoel zat. En het behoort ook geen griezelfilm te zijn vind ik. Want al is er in de film wat afgeweken van authenticiteit, het had niemand 'uit het eggie' enig recht aangedaan als het verhaal ook nog eens lekkerder was gemaakt, griezeliger of bloederiger.
Ik vond het een ontroérende film. Want wat Annelies(e) maar ook meegemaakt mag hebben, of wát haar ook maar mag hebben bezield........haar leven heeft zo een triest einde gehad dat ik er stil van word als ik erbij stilsta.
Maar ik moet wel zeggen dat mijn insteek net even anders is.
Ik kwam het verhaal over Annelies tegen in de spirituele hoek. Ging zoeken naar achtergronden e.d. (al laat dié info nogal te wensen over, tot nu) en kwam een aantal dingetjes tegen waarmee is te filteren over wat wel of niet waarheidsgetrouw is (we hebben met dergelijk subjectief-abstracte issues nogal snel de neiging te verdraaien en te verfraaien in een wijze passende naar eigen overtuiging). Die filtermachine is ook niet waterdicht natuurlijk, maar het beeld begint wel tekenen van contouren te vertonen. En één ding blijf ik tegenkomen en laat me ook niet los. En dat zijn de laatste woorden die ze sprak tegen haar moeder vlak voor ze stierf: 'Ik ben bang mama'...............
Of nu psychotisch of dat er werkelijk demonen bestaan....feit is dat Annelies (in haar beleving) zich al in de Hel bevond en dat ze mogelijk dat moment al het gevoel had alleen te worden achtergelaten........dat besef.........
Dus met deze gedachte die mij heeft aangegrepen heb ik nu net de film gezien. Ja, ik heb een traantje weggepinkt.

Nog even over de film.....de regisseur heeft een benadering moeten kiezen die enig grip kon houden op oorspronkelijke waarde. De enige registraties van de exorcitie zijn de verklaringen van de getuigen. Alles wat eraan toegevoegd zou zijn had afbreuk gedaan aan die oorspronkelijkheid. Hetgeen er nu aan is toegevoegd lijkt me alleen de nieuwsgierigheid te wekken. Ik iig kan daar wel mee leven.
4 ster

ps: ik geloof wel-niet/wel-niet/wel-niet.......ik houd alles open zeg maar. Maar ik ben wel verdraaid nieuwsgierig: zal je zien....word ik klokslag drie uur wakker of zo, of ik word gewoon morgenochtend wakker als het zonnetje me toelacht en dan ontsteld zie dat mijn electr. wekker op drie uur is blijven staan... ....lol, dán kan je me opvegen

avatar van smoke4life
Zoals ik me nog kon herinneren, gaf deze film me toch wel de meeste schrik momenten, als geen andere film !

avatar van Jeroenymus
Definitie van Horror
Sommige mensen die deze film hebben gezien hebben niet helemaal de essentie van de film begrepen. Dit is een serieuze horror film en niet zo'n teeny commercie crap horror film. M.a.w. hier gaat het om echte dialogen waarbij de spanning niet gebaseerd is op effecten maar op realisme! Aangezien het op echte feiten gebaseerd is en het verweven is met de dramatiek van een rechtbank kan je spreken van het opnieuw definiëren van het genre. Het echte verhaal speelt zich af in de tijd dat William Peter Blatty's The Exorcist in de bioscopen te zien was. Deze film heeft overigens niets met die te maken.

Wat mij betreft is dit de beste horror film in het Exorcisme sub-gerne van het laatste decennium. En dat komt een belangrijk deel door dat deze film is gebaseerd op waar gebeurde feiten. Het verhaal van het bezeten meisje Anneliese Micheluit Duitsland die van 1969 tot haar dood in 1976 'bezeten' was. In tegenstelling tot in de film werden er in het echt wel een aantal mensen wegens nalatigheid veroordeeld. Een van Anneliese's uitspraken waren ook dat het Katholicisme een verdorven kwaad is vol met afvallige priesters. Sinds vorig jaar de wereld bekend werd met het grootschalige misbruik in die kerk is het duidelijk dat ze toen dus de waarheid sprak, bewust of onbewust.

avatar van rep_robert
Bij vlagen een redelijk enge film waarin goed geacteerd wordt en het sfeertje een ijzige onderhuidse spanning creëert.
Helaas is het rechtbank gedoe is achteraf maar een showprocesje geweest en het feit dat de pastoor schuldig wordt bevonden zonder dat er eigenlijk ook maar enige vorm van overtuigende bewijslast is geleverd slaat ook nergens op. Jammer dat het daarna weer zo zoet moet eindigen dat hij "zijn straf al had uitgezeten" en Erin een functie verhoging afwijst. Het was alleen wachten op het moment dat zij haar nonnen pakje aan deed.

Leuk en de 2 uur kijken snel weg, maar er had meer ingezeten.

movie-edje
Toen regisseur Friedkin de wereld wakker heeft geschud, kon je jezelf niet meer verstoppen voor de duivel, want hij vind jou toch wel.
De film heeft miljoenen mensen het stuipen op hun lijf gejaagt, en iedereen dacht dat hij of zij zomaar ineens bezeten kon raken.

miljoenen mensen durfde de slaapkamer niet meer in, of ze hebben de slaapkamer anders ingericht, dat het bed niet meer bij het raam staat zoals in The Exorcist.

Er zijn veel verhalen over duivel-uitdrijvingen, die verteld waren in de jaren 50" 60'

Of het allemaal kan of echt is, moet op een bepaalde manier deze film overkomen.

het is gebaseert op een waar-gebeurt verhaal, maar ze hebben het nooit kunnen bewijzen.
En dat het meisje een ander karakter kreeg, wat je ziet in deze film, is ook nooit waar genomen.

Je hebt mensen die echt in buiten-aarts gespuis geloven en dat ze ooit ontvoert zijn geweest.
maar ook dat is nooit bewezen, en op een bepaalde manier verklaren ze deze mensen ook voor gek.

hier het zelfde geval, als je in bezetenheid gelooft, of de priesters denken dat je bezeten bent, dan worden de priesters ook afgescheept, en voor gek verklaart, want de arten weten nu ook veel meer over hersenen ziektes schrizofenie patienten.
Maar dat is een onderwerp dat nooit uit de wereld verdwijnt.

Volgens mij, denk ik gewoon dat Emily Rose gewoon een erg ziek meisje was.
Die meerdere persoonlijk-heden had.
En wat je allemaal in deze film ziet, is gewoon sespence om de kijker bang te maken.
Want ik geloof niet, dat het allemaal zo werkelijk gebeurt ( gegaan ) is.

moeilijk geval , om deze film nou echt serieus te nemen, want we leven niet meer in de middel-eeuwen, want dan kwam je op de brand-stapel.
Dan was deze film wel erg snel afgelopen.

avatar van Jeroenymus
movie-edje schreef:

.......sespence om de kijker bang te maken.
Want ik geloof niet, dat het allemaal zo werkelijk gebeurt ( gegaan ) is...........

Je hebt anders wel erg veel tekst nodig om uit te leggen dat je je het allemaal niet geloofd en serieus neemt omdat je natuurlijk een nuchtere Hollander bent.
Stiekem toch een beetje bang? Geeft niet hoor, de medische wetenschap heeft immers overal wel een verklaring voor.

movie-edje
Jeroenymus schreef:
Definitie van Horror

zegt er 1 wat.

bijgelovige freak!

Meneer Bungel
Ik geef toch de voorkeur aan Requiem (2006), gebaseerd op hetzelfde geval waar hiervoor al over getypt werd. Verwacht daar echter geen horrorfilm.