The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van Zola-22
İk verander van mening bij herzien.
Af en toe kippenvel.
Maar wel een beetje zwak gedaan vind ik.

Totaal niet eng. Uiteraard gaat het nergens over (bezeten door de duivel) maar dat wil nog niet zeggen dat het dan bij voorbaat niet eng kan zijn. Echter werd het maar 1 keer een beetje spannend (de eerste keer dat de klok om 2 uur stil stond bij de advocate) Voor de rest zag ik wat special effect icm wat zogenaamde ''schikeffecten''.

avatar van m1701
Mooie film, maar ze mogen het genre horror wel weglaten, er kwam nog geen spatje bloed aan bod!
Vond het eerder een thriller met een hoop mystery.
Verhaal ver aardig, maar had er toch wel iets heeeeel wat anders van verwacht.

Het acteerwerk van Emily was echt geweldig!!! Ze leek daadwerkelijk bezeten!!! Heel goed geacteerd
Mede door haar

avatar van Beloki
Een naargeestige horrorthriller die je wel aan het denken zet.
Moet de keuze voor religieuze/alternatieve wetenschap ipv medische wetenschap strafbaar zijn? Ik denk van niet. Mensen hebben het recht hun vertrouwen om wat voor reden dan ook te verliezen in de medische wetenschap.

Het is een film met een betekenis en ook nog eens fantastisch uitgebeeld en geacteerd. Absoluut de maximale score.

B.

avatar van Anatolia
Beloki schreef:

Dat is totaal niet de juiste vraag. De juiste vraag is of het praktiseren van en het aanzetten tot religieuze/alternatieve geneeskunde (dus niet het geloof erin vanuit de kant van de patiënt) strafbaar is en dan zou het antwoord in veel gevallen naar mijn idee een volmondig "ja" moeten zijn. Zonder enige grijstinten.

In dat opzicht is dit dan ook een behoorlijke kutfilm. Van het Deepak Chopra-niveau.

avatar van Beloki
Ook op jouw vraag zou ik nee zeggen. Het is namelijk niet te bewijzen dat religieuze/alternatieve geneeskunde (in alle gevallen) verkeerd is.

avatar van Anatolia
Wanneer die alternatieve/religieuze 'genezer' de reguliere arts van zijn stoel stoot om er zelf op te gaan zitten, heb je al gauw genoeg reden voor een strafzaak. Zie ook: Requiem (2006).

avatar van Bottleneck
Die priesters zijn trouwens in werkelijkheid veroordeeld omdat juist de rituelen tot haar dood hebben geleid terwijl deze film een wel heel rare uitspraak laat zien en suggereert dat religie de oplossing is
Nu is dit al een raar vonnis maar het is ook nog eens smakeloos door de toedracht 180 graden te draaien en er zelfs nog een bekeringsverhaaltje doorheen te vlechten voor de advocate die notabene agnost was/is.

Had het dan helemaal fictief gehouden..

avatar van Tristan Scelso
Ik vond deze film heel erg goed. Heb hem nu 2 keer gekeken en krijg elke keer nog rillingen ervan... Voor echte liefhebbers een aanrader... Ik geef hem een 4,5

avatar van Quinne
Het verhaal op zich.. daar heb ik mijn vraagtekens bij mits ik ook agnost ben... los daarvan, prachtig in beeld gebracht en een betere actrice om emily te spelen kun je praktisch niet vinden. Enorm indrukwekkend!

m1701 schreef:

Jahwel Als ze prikkeldraag vasthoudt, dan bloed ze even

Maar ik snap wel wat je bedoeld.

avatar van AllStarsLove
Ik ben dan wel geen filmexpert maar ik vond het aan de enge kant toch wel een goed verhaal
het was inderdaad niet echt een horrofilm maar die flashbacks vond ik toch wel eng
ik heb trouwens bewondering voo Jennifer Carpenters acteerwerk

avatar van karin5
Weer een verhaal over Anneliese Michel die de werkelijke Emily Rose is .
een redelijke film waarvan je toch wel even schrikt . Goed geacteerd en daar
is alles mee gezegd

Het ware verhaal is dat ze een duitse is die gestorven in de 70e jaren op 23 jarige leeftijd en waar al eerder films over gemaakt zijn zoals The Exorcist en Requim . Ze was een meisje die geloofde dat ze bezeten was van demonen .

avatar van ralfsjam
lekkere horror/rechtbank film! na 5 seizoenen Dexter te hebben gezien, was dit een aangename zit met Jennifer Carpenter! prachtige meid met vele gezichten. En ook Laura was een aangename vertoning. goed acteer werk in een leuk en aannemelijk verhaal...
En toen de film afgelopen was (zie tijdstip van schrijven) was het precies 03.00 uur!!!!!
whoeaaaaahhhhh.....

avatar van creature creator
Dit haat ik nou zo erg he, wanneer een film van eigenlijk 16 jaar en ouder voor twaalf jaar en ouder op tv komt. Ben nu aan het kijken en heb hem gewoon uitgezet, elk schokkende of creepy stukje is er nogal opvallend uitgeknipt. En na mijn opzicht zijn dit nog geen eens schokkende beelden maar gewoon schrikmomenten en at is voor mij juist het gene dat deze film maakt.

Ga maar de mummy kijken dan...

avatar van Vascago
Veelal erg landradige film met enkele leuke momenten. Acteerwerk wisselt sterk van niveau. De priester is heel behoorlijk neergezet, maar Laura Linney komt totaal niet uit de verf hier. Soundtrack is goed. Vreselijke band had rtl 8 er trouwens inzitten. Continue storing. En volgens mij was ie ook behoorlijk verknipt, want ik heb niets engs gezien. Ook geen of bijna geen schrikmomenten.

avatar van riefenstahl
Ik vond deze film erg sterk geacteerd, vooral Linney, Carpenter en acteerkanon Wilkinson maken deze film boeiend en behoorlijk spannend. Ondanks dat ik zelf niets met het gegeven heb noch geloof, ging ik er in mee; het gaat er tenslotte om of de mensen het zélf geloven nietwaar en Linneys eindargument 'je kan niets uitsluiten' is gewoon waar: we weten het niet.
Ik zou deze film dan ook willen labellen onder 'occulte rechtbankhriller'.
Goeie film!

karin5 schreef:

Die Duitse is Anneliese Michel en zij stierf in 1976. Dus kan zij nooit als voorbeeld gediend hebben voor "The Exorcist" want die film werd in 1973 gemaakt.

avatar van wibro
Deze film wist mij zonder meer te boeien, maar ging aan het einde toch flink onderuit. Hoewel we de aftiteling niet te zien kregen - gebeurt trouwens nooit bij RTL zenders - meende RTL8 de kijkers er toch op te wijzen dat deze film op feiten is gebaseerd en dat Emily Rose en de overige in de film genoemde personages werkelijk bestaan hebben. Niet dus. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Duitse Anneliese Michel die zich ook door demonen bezeten voelde en in 1976 overleed. Voor de rest is de hele film gewoon fictie.
De uitspraak van de jury is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig. Je bent schuldig of niet schuldig. Over de hoogte van de straf oordeelt de rechter.

riefenstahl schreef:

Mee eens, maar voor de rechtbank tellen alleen de feiten, anders zou iedereen zo maar vrijuit kunnen gaan.

avatar van Zadel
goeie film
leuk afwisseling tussen rechtbank - flashback van emily rose
her en der kleine spanning te voelen, maar het einde vond ik ronduit belachelijk. zoals hieronder ook wordt gezegd.

avatar van djerk_Corleone
WAAROM ZENDEN ZE IN GODSNAAM EEN GECENSUREERDE VERSIE UIT@£%@$%$^
ongelooflijk, zend hem dan wat later uit. alle spanning is eruit gehaald

avatar van centurion81
Gemiddelde film in een nieuw genre: rechtbank-horrorthriller

Horror wil ik het niet noemen. Het is wel een goede Thriller.

djerk_Corleone schreef:
WAAROM ZENDEN ZE IN GODSNAAM EEN GECENSUREERDE VERSIE UIT@£%@$%$^
ongelooflijk, zend hem dan wat later uit. alle spanning is eruit gehaald

Ben dan toch wel benieuwd welke minuten ze er uit gehaald hebben. De uitzending op RTL8 was namelijk mijn eerste kennismaking met deze film.

avatar van the new guy
Jammer, tegenvaller. Misschien fout om van tevoren wat internet onderzoek te doen naar het echte verhaal. Dat boeide me wel enorm. Het echte verhaal leent zich perfect voor een film. Waarom de regisseur er echter voor heeft gekozen om het op deze manier te doen is voor mij een raadsel.

Waarom die enorm voorspelbare suspens, die getuigen die verdwijnen en de veel te onthullende uitdrijving. Helemaal niet nodig. De rechtbankscenes waren voor mij zo overtuigend dat die hele uitdrijving meer uitmelken van het verhaal was dan echt een toevoeging aan de film.

Maak of een hele enge uitdrijvingsfilm (The Exorcist), of een spannende rechtbankthriller. Deze film vond ik iig geen goede mix.

avatar van creature creator
wibro schreef:

zover ik weeet zijn deze stukjes eruit geknipt:
1. wanneer ze in de kerk voor het kruis staat buigt ze haar rug (lieten ze nog wel zien) maar daarna kijkt ze naar de jongen en schreeuwt dan op een onmenselijke manier
2. wanneer haar zusje even kwam kijken bij Emily, zie je dat er alleemaal dode insecten liggen. In de normale versie zie je dat ze een spin oppakt en deze opeet.
3. Wanneer ze met haar vriendje?weet het niet zeker, maargoed dan zie je in de tv versie dat hij in de nacht wakker wordt en dan ligt emily opeens niet meer in bed, in het volgende shot zie hem wegkruipen van de schrik. Maar eigenlijk zou daar nog een schrikmoment in moeten zitten dat je Emliy in de hoek op een bijna onmenselijke manier op de grond ligt
4. wanneer ze in de klas zit en ze ziet iets in de ruit zou je eigenlijk ook nog moeten zien dat Emliy in het rond kijkt en dat ze dan het gezicht van een klasgenoot ziet veranderen in een dood gezicht (geestachtig) dat is ook de reden waarom ze in deze scene opeens huilend de klas uitrend
]

Misschien heb ik nog een paar dingen overgeslagen maar hierna heb ik hem uitgezet door het censureren van de film, was op deze manier niks meer waard.

avatar van Zadel
voor mij ook eerste keer dat ik deze film heb gekeken, maar idd zonde dan dat ze die dingen weg hebben gehaald.

toch nog wel een redelijke film

avatar van AjaxRulezzz
Mooie horrorfilm. Er werd gezegt dat dit echt is gebeurd, klopt dit? De acteerprestaties waren trouwens ook dik in orde.

avatar van Riddierid
Ik heb er naar gekeken maar ik had al eerder van dit soort films gezien dus het was niet echt iets nieuws voor mij en verder was het erg langdradig maar er zaten wel leuke stukken in.

avatar van Elineloves
Waargebeurd verhaal? Die 'wetenschap' maakte het de eerste kijkbeurt enigszins spannend, maar tijdens de herziening was de magie er wel af. De flashbacks zorgen soms onnodig voor verwarring en de dwaalsporen voelen ook niet altijd even prettig aan. Suggestie kan erg boeiend zijn, wanneer de uitwerking goed is en er een spannend sfeertje hangt.

Het hele rechtbankgebeuren kwam niet goed uit de verf, de film moet het voornamelijk hebben van het 'exorcisme'. Jammer, ze hadden beter het bij één onderwerp kunnen houden.

Halfje er af.