The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van Perry Meer
jawel goede film, eindelijk na een paar zooi te hebben bekeken de laatste tijd,
is dit een volwassen film voor dito publiek, wellicht iets teveel rechtbank en te weinig schrik
maar zeker een verademing.

3,5 sterretjes

avatar van Montorsi
Redelijk.

Een film met een welbekend uitgangspunt, maar met een iets andere uitwerking. Het heeft zo zijn spannende fases en momenten, en een paar redelijk pittige scenes die zeker wel de moeite waard waren.

Een stuk minder vond ik het rechtbankaspect. Niet alleen was dat op een gegeven moment ontzettend langdradig, waar de eindspeeches van beide partijten eigenlijk alleen maar konden bevestigen dat er veel te veel om de materie is heen gedraaid. Bovendien vond ik het hele gebeuren wel erg simplistisch, en met het dieptepunt de strafbepaling. Blijkbaar wordt verondersteld dat de enige relevante informatie is de geestelijke schuldig is, maar dat het allemaal ook niet echt zijn bedoeling was, dus hij mag gaan. Dat was wel gemakzuchtig uitgewerkt.

Verder was de hele gedoe rondom de advocate zelf een beetje erg melig, met de hele nadruk op het zijn van een carrierevrouw en de persoonlijke ontwikkeling van dien. Moralisme wat er de hele film door in gestopt leek te worden.

Tot slot vond ik het ook wel jammer dat Emily Rose zelf niet wat veelzijdiger belicht werd. Zo werd een paar keer gezegd dat ze zelf door had dat ze bezeten was, en ook een paar heldere momenten kende waarop ze daar met bijvoorbeeld de priester over sprak. Maar gek genoeg zien we haar op geen enkel moment terug in die tussenfase, zodat elke twijfel over haar mentale gesteldheid (waar de film ook deels om draait) scriptmatig geschrapt wordt.

Maar al met al overheerst toch het positieve gevoel, vond het toch wel een van de betere Excorsism films van de laatste jaren (voor zover ik ze gezien heb), omdat het wat spannender is dan normaal.

Kleine 3*

avatar van Daan258
Hij komt morgen op tv maar word dan de unrated version uitgezonden of niet??

avatar van 3 2 1 cut
OOoooohhhh... Wat erg...!!!! Is dit de rated version bij RTL..? Mooie scènes puur verkracht..! Schande..!!

En dan die scène waar Emily ' Rachmaninovs ' prelude in C sharp minor speelt.. Afgeketst met een reclame...!?!?

' The rape of the movie of Emily Rose...'.

Shame & Disgrace...

avatar van coendpl
Voor de eerste keer gezien net op televisie.
Rated of unrated version, maakt me niet uit. Want het was gewoon een topfilm! 4*

avatar van RuudC
Teveel rechtszaken en te weinig horror naar mijn smaak. Het is zonde, want deze film had enkele bijzonder sterke momenten. Vanzelfsprekend waren dat de scenes met Emily Rose. Zeker het moment in de stal was zeer angstaanjagend. Alle flashbacks waren heerlijk occult en spannend. Met name de rol van Jennifer Carpenter was overtuigend. De opzet van de film is ongelukkig gekozen, omdat in de eerste tien minuten eigenlijk al de hele film verklapt wordt. De rechtszaak boeide matig. Er wordt me teveel gebabbeld over een wetenschappelijke benadering van de situatie en uiteindelijk krijgt het verhaal een beetje enge, indoctrinerende christelijke boodschap. Ik wil in mijn horrorfilm graag lekker griezelen en er niet van overtuigd te worden dat geloof het bij het juiste eind heeft en niet de wetenschap. De aanklager klonk bijna zelf psychotisch toen hij de jury ervan wilde overtuigen dat engelen en demonen niet bestaan, en dat terwijl je als kijker wel weet wat er gebeurd is. Nee, deze film kon een heel stuk beter. Het doet me er in ieder geval aan denken dat ik binnenkort weer eens The Exorcist ga kijken.

coendpl schreef:

Rated of unrated version, maakt me niet uit.

Voor mij helaas waarschijnlijk wel.

Dit was ook de eerste keer dat ik deze film zag en ik had tijdens het kijken al het idee dat er af en toe zomaar delen uit scènes waren weggeknipt.

Jammer, want anders had de film mij misschien wat meer gedaan. Ik vond er nu niet zoveel aan.

avatar van DragQueen
Toch een prima Horror-Thriller. De film bevat een goede sfeer, en een aantal zeer spannende momenten. Ook wordt er overtuigend geacteerd door de cast. Het verhaal is verder goed uitgewerkt. Al is het enigzins voorspelbaar bij vlagen. 3,5 Ster.

avatar van J.V.L.
ik vind de film wel eng omdat hij realistisch wordt weergegeven

Redelijk leuke film, maar ik had er iets meer van verwacht. Dat komt vooral doordat het vooral over de rechtzaak gaat dat ten koste gaat van de spanning die er is bij exorcist. De 2 DVD editie is wel interessant. Mooie documentaire.

Deze film was behoorlijk creepy op vele momenten! Maar daar houdt ik juist van als films me dat onbehagelijke gevoel geven. Jennifer Carpenter acteert een zeer sterke rol in deze film!!

avatar van sinterklaas
Heel aardig horrorfilmpje, maar wel de zoveelste in zijn Exorcist genre.

De film neemt je al in het begin mee in een gure, ijskoude sfeer, die al meteen begint te werken, vervolgens die zenuwslopende uitdrijving scene met die pastoor Richard Moore en Emily Rose, met een dodelijke afloop. Daarna veranderd de film in een soort rechtbank drama, maar dan wel tegen een duiveluitdrijver die de dood, naar juridische zeggen, op zijn geweten heeft. En het een race tegen de klok is om zijn onschuld te bewijzen, samen met advocaat Bruner.

Het rechtbankgedeelte doet het in ieder geval wel goed en dat voor een horrorfilm. De film wil inderdaad ook best wel eng en bizar worden. Namelijk het hele gebeuren rond Emily Rose zelf maar ook de hallucinaties van Bruner. Typische beelden die ik graag zie in een horrorfilm.

Een minpunt was echter dat het bombasme er nog wel eens vanaf blaaste, en daar kan ik echt heel slecht tegen bij horrorfilms.

Maar verder was dit nog zeker de moeite waard.

avatar van Daan258
Erg goede exorcism film.

Ik had de film al jaren liggen maar had hem nog nooit gezien.
Gister voor het eerst gezien en heb me echt van het begin tot eind onwijs goed mee vermaakt.
Één van de redene waarom ik hem niet gezien had was omdat ik veel berichten las dat bijna heel de film in een rechtzaal afspeeld. En dat klopt ook, maar dat vond ik uiteindelijk toch een groot pluspunt. Want het verhaal word daardoor op een erg goede manier gebracht, dat je vanuit de rechtzaak scene's flashbacks terug ziet wat er met Emily is gebeurt, en daardoor komt het ook veel spannender over.

Ook moet ik er even bij zeggen dat Jennifer Carpenter een onwijs goede rol neerzet als Emily Rose, dit is zeker één van de betere films waar Jennifer Carpenter in speeld.

Dikke 3,5*
Zeker een van de betere exorsicm films van de laaste tijd.

avatar van toikinn
Naar mijn mening de beste exorcisme film die er is.

Perfecte balans tussen het verhaal over Emily Rose en daarnaast het rechtbank verhaal.
En of het nu echt is gebeurd of niet, het blijft een sterke, koude, spannende en indrukwekkende horror film van formaat. Hou je van The Excorsist dan moet je deze film zeker gaan kijken.

Serveer tip.
Lampen uit, enkele kaarsjes aan, geluid hard in dolby, wat te schnabbelen en je hebt een leuke horror avond!

4* (8.5)

avatar van Insignificance
Duiveluitdrijving aan de hand van een rechtbankdrama. De balans slaat uiteindelijk door naar het laatste. Door de twee zo aan elkaar te koppelen, voorziet het de horror van een zeker realisme en met het expressieve voorkomen van deze Emily Rose, komt zo'n woeste scène als die in de stal nog wat beter uit de verf. Om de rillingen van te krijgen.

Ondertussen brengt de rechtszaak een strijd tussen wetenschap en religie. Op zich een interessante botsing, ook al omdat je qua sentiment in een ongemakkelijke hoek wordt gedrukt, maar hoe langer het duurt, hoe meer dat deel de intensiteit van de film breekt. De advocate, Linney is weer irritant bezig, krijgt sowieso nogal wat aandacht van het scenario.

Zo rond drie uur sluimert daar wel wat dreiging, maar dat dooft ook weer vrij eenvoudig, het lijntje met Dr. Cartwright is te doorzichtig en het medaillon hangt er ook maar wat bij. De nasleep van de mislukte sessie daarentegen wordt vooral in woorden afgeraffeld, waarmee het venijn uit de film druppelt. Met een flauw verdict sukkelt het zo wat naar z'n einde.

avatar van tattoobob
Een van de beste films in het exorcisme genre!!!
Er zijn er in mijn ogen een paar die ik top vind ...en deze is daar een van

avatar van VincentL
The Exorcism of Emily Rose

Exorcisme is iets van hoge curiositeit en obscuriteit. Duivels, God, bezetenen, noem het allemaal maar op. Ik ben altijd wel benieuwd naar de uitwerkingen van zo'n film. De meesten nemen gewoon de ideeën van de andere over. Sprekende duivels, gillende vrouwen en de hele rattenplan wordt continu herhaal. Ditmaal een meet biografische exorcisme. Hoogst waarschijnlijk geromantiseerd en aangedikt, maar wie weet.

Bij het genre horror/thriller hier op MM verwachtte ik iets spannends of engs. Deze uitwerking van het exorcisme-genre was met vlagen gewoon saai. Ik vond het meer onder dramatiek vallen eerlijk gezegd. In plaats van gruwelijke beelden een rechtbankdrama. De hele film hoor je de argumenten over en weer gaan, maar in zo'n film draait het allemaal om één punt: de uitspraak aan het einde. Je kan bijna alles overslaan, zolang je de twee eindtoespraken maar ziet. Nou deed ik dat natuurlijk niet en heb ik mij best weten te vermaken met deze bovennatuurlijke reis door de demonenwereld. De geniale plottwist die ik aan het einde van de film verwachtte bleef lang uit, te lang eigenlijk, want zelfs in de drie extra minuten van de Unrated Version zat hij niet. Raar...

Alle acteurs in deze film spelen op gemiddeld niveau, met Tom Wilkinson als acteur die er iets boven uitsteekt en een enkele daar onder.
Laura Linney was mager tot irritant af en toe. De overtuigende twist die haar personage in dit verhaal moest hebben kwam niet echt over. Vooral slappe oppervlakkige emoties kwamen tot uiting. Van deze actrice moest de film het niet echt hebben.
Campbell Scott en Jennifer Carpenter speelden een goede bijrol in de film. Ze hoeven niet heel uitgebreid in beeld te komen, vooral Scott niet. Carpenter weet een goede bezetene te plaatsen. Onverwachte bewegingen van bezetene zijn niet heel makkelijk.
Tom Wilkinson vond ik de beste. Emotioneel kwam hij gewoon het meest overtuigd over. Goed gedaan.

Een best slappe weergave van deze thriller. Cliché en gewoontjes. Ook de filmmuziek was onder de maat, nauwelijks aanwezig.

Een gewone rechtbankfilm, een tikkeltje aan de slappe kant af en toe.

avatar van DonOswaldo
Goed. Bij mij viel de combinatie van horror met rechtbank vrij goed. Ik hou ook wel erg van rechtbankfilms e.d. Op horrorvlak weet het redelijk sfeervol uit de hoek te komen. Mooi geschoten en Jennifer Carpenter weet haar rol meer dan prima neer te zetten. Film mocht enkel wat korter van mij.

Kleine 4*

avatar van alexspyforever
Deze film is mij bij het herbekijken een beetje tegenvallen. Ik vind dat de rechtszaken een beetje te langdradig zijn en de snelheid alsook de spanning uit het verhaal van Emily Rose halen. Had deze film zich echt meer gefocust op het verhaal van Emily Rose en niet zozeer op de rechtszaak die er uit is voortgevloeid denk ik dat we een veel sterkere film hadden gekregen. De grootste schrikmomenten zaten ook vooral in het begin van de film. Jammer, want ik had de film graag een hogere score gegeven.

avatar van Ronn040
Veel en veel te langdradig. Natuurlijk een fascinerend verhaal, omdat het waargebeurd is. Prima acteerwerk, daar heb ik niets over te klagen, maar dit had ook een half uur korter gekund. Desalniettemin een kleine voldoende.

Tarkus schreef:
Deze film overtreft mijn verwachtingen. Ik had iets in de aard van "The Exorcist" verwacht, maar dat is het helemaal niet. En eigenlijk vind ik hem beter, zonder afbreuk te doen aan "The Exorcist". Maar dit waar gebeurde verhaal wordt zo goed, en vooral ook geloofwaardig, gebracht, dat je de ganse film geboeid blijft kijken. Er komen enkele schrikwekkende scenes in, maar die komen alleen maar het verhaal ten goede. Een extra pluim voor de regisseur ook. Want ik heb de weggelaten scene bekeken, met commentaar van Derrickson waarom hij die scene eruit heeft gelaten, en ik geen hem 100 % gelijk. Met die scene erin had de film al zijn geloofwaardigheid verloren, om maar te zeggen dat 3 minuten extra beelden een ganse film naar de knoppen kunnen helpen. Fantastische rol ook van Laura Linney, die hier de rol van haar leven speelt. Misschien is de film niet echt in de categorie 'horror' onder te brengen en meer in een rechtbankdrama.. maar je krijgt van beiden een deel.. wat je er ook voor genre op plakt, het is en blijft een beklemmend verhaal en wordt hier prima gebracht.. kortom: uitstekende film !!!

Opnieuw bekeken en heb weinig of niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.
Alleen, Jennifer Carpenter die Emily Rose vertolkt is nu alom bekend als de zus van Dexter in de serie 'Dexter', waar ze het ook uitstekend doet.

erik1677
Inderdaad Tarkus, een hele goeie actrice.

avatar van rcuppen79
Films over exorsime worden al snel vergeleken met die klassieker uit 1973: The Exorcist. The Exorcism Of Emily Rose is zowaar de enige film die deze vergelijking kan doorstaan, ondanks het feit dat dit eigenlijk geen typische horrorfilm is. Het merendeel van de film speelt zich af in de rechtbank.

De film is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het Duitse meisje Anneliese Michel. Anneliese Michel was een strenggelovig meisje dat geloofde dat ze bezeten was door diverse demonen. Artsen waren echter van mening dat ze aan epilepsie leed. Nadat meerdere behandelingen niet mochten baten, liet ze door twee priesters een exorcisme uitvoeren. Dit hielp echter ook niet en niet veel later stierf Anneliese aan de gevolgen van ondervoeding. Haar ouders en de priesters werden vervolgens veroordeeld voor nalatigheid.

Een persoon die bezeten is door een duivel klinkt natuurlijk als een fantasieverhaal, en zo brengt The Exorcism of Emily Rose het ook. Advocate Erin Bruner geloofd niet in God of de Duivel en denkt ook dat het verhaal één grote onzin is. Maar naarmate de zaak vordert begint ze te twijfelen en zo begint ze ook haar verdediging. Het lijkt onmogelijk dat een meisje bezeten is door de duivel, maar is het dat ook?

The Exorcism of Emily Rose
is niet de zoveelste kopie van The Exorcist. Het is eigenlijk meer een rechtbankdrama, waarbij de horrorelementen naar de achtergrond zijn verplaatst. De film wordt ondersteund door uitstekend acteerwerk en met name Jennifer Carpenter als de bezeten Emily Rose is een ontdekking. Ze had hier best een Oscarnominatie voor mogen ontvangen, want de manier waarop ze gestalte geeft aan Emily Rose is briljant. De spanning in de film is om te snijden en wordt ondersteund door een sterk script en uitstekende fotografie. The Exorcism of Emily Rose is hiermee een ijzersterke film geworden.

avatar van panax
indrukwekkende film !!!
goeie wisseling tussen rechtbank en gebeurtenissen
sterke rollen van wilkinson,linney en jennifer Carpenter !!
best wel goed en sinister ,gebaseerd op feiten !!

avatar van John Milton
Toevallig gisteren voor het eerst in jaren weer eens herkeken, rond 2005 heb ik hem een stuk of 3-4 keer gezien. DVD weer eens uit de kast gepakt en het werkt voor mij nog steeds, de onwaarschijnlijke mix tussen courtroom en horror. Het is geen meesterwerk, maar het is zeker leuk vertier. Carpenter is echt bloedstollend op sommige momenten.

avatar van Capablanca
Requiem is aanzienlijk beter, geloofwaardiger en minder Amerikaans.

avatar van Marbles
jaja waargebeurd. iets teveel nadruk gelegd op het 'kijk god bestaat toch.'
1 ster meer omdat jennifer carpender de sterren van de hemel speelde.

avatar van HALVE TAMME.
Creepy shit!

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk wat afgeleverd
wordt is meer dan uitstekend te noemen en de sfeer in de film wordt naar mijn mening
uitermate goed vastgelegd.

Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid is groot . Zelf zal
ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

De volle 5 van mijn kant voor The Exorcism of Emily Rose (2005).

avatar van jeroentjuhhhhh
Derrickson afgerond. Voor nu, want het blijft een regisseur waar de komende jaren nog genoeg van verwacht zal worden. Best een opvallend exorcism-filmpje door de nadruk te leggen op de rechtzaak. Dat is enerzijds interessant uitgewerkt; Scott weet duidelijk hoe en wat hij moet vertellen en doet dat stijlvol en vlot. Aan de andere kant zie je zijn talent veel meer terug in de scenes met Emily (Carpenter steelt de show). Slaagt hier hoe dan ook beter dan in zijn 9 jaar later verschenen Deliver Us From Evil, die vooral erg slordig en lawaaierig is.

avatar van Jeroenymus
movie-edje schreef:

zegt er 1 wat.

bijgelovige freak!

Gaan we persoonlijk worden? Ach geeft niet niet hoor. Liever bijgelovig dan 'goed' of 'slecht' gelovig. Ik begrijp gewoonweg niet dat wanneer iemand een film zo ongeloofwaardig of slecht vindt, zoals jij in dit geval, er zoveel aandacht aan besteedt om het neer te sabbelen. Ik zou mijn energie liever positief aanwenden, anders blijf je zo in je eigen echoput van negatieve gedachten hangen. Over demonen gesproken. Mijn kijk/recensie is natuurlijk slechts één perceptie die voor de rest niet mijn volledige kijk op de wereld en maatschappij behelst.