The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond het een onwijs enge film!
De sfeer zit er helemaal in, en het was de eerste film voor mij in dit genre!
Maar ik vond het erg realistisch overgebracht, en het hele gedoe van bezeten raken etc vind ik erg eng.
De scene's in de rechtbank vond ik natuurlijk niet zo spannend, maar het hoorde erbij en het maakte het verhaal compleet.
4,5 !!

avatar van Anatolia
De vraag waar de hele rechtszaak van meet af aan om had moeten draaien (en niets anders), wordt pas helemaal aan het eind in slechts twee zinnen geformuleerd door de advocate: kan Moore verantwoordelijk gehouden worden voor de dood van Emily Rose? Tot dat moment zien we niets anders dan dat Bruner als "agnostische" jurist bezig is met een puik stukje christelijke propaganda. De arrogantie waarmee de Officier van Justitie en de nuchtere deskundigen een logische verklaring proberen te geven aan het hele gebeuren versus de boeiende uiteenzetting van de lieflijke Dr. Adani, werkt natuurlijk alleen maar in het voordeel van Bruners pogingen er een bovennatuurlijke wending aan te geven. Waar ben je als advocaat dan mee bezig, vraag ik me af.

Maar over het Amerikaanse rechtssysteem waarin juryleden behalve het geven van een "verdict" daarnaast ook nog een aanbeveling mogen doen over de straf die verdachte zou moeten krijgen, die vervolgens zonder enige motivering (laat staan deugdelijke) wordt overgenomen door de rechter, verbaas ik me allang niet meer.

Conclusie: niet bijzondere exorcismefilm die nergens echt spannend wordt. Eerder dodelijk saai en uitgekauwd.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Een van de weinige positieve zaken aan deze film is de gekozen aanpak. Door de combinatie van een rechtbankdrama in combinatie met horrorelementen krijgt het allemaal een air van realisme, ook omdat het allemaal wat semi-wetenschappelijk benaderd wordt in de rechtzaak.

Maar ja... tuurlijk zijn alle hardline wetenschappers weer van die kille lompe heidenen die in het bijzijn van de toch al getraumatiseerde familie Rose als een olifant in een porselijnkast tekeer gaan. En is de expert van de gelovige een mooie, intelligente, indiaase (in hollywoodbeeldtaal = spiritueel) dame. *Gaap*
Als met deze film bij de kijker het christelijk gelijk over de toorn van God over zijn kudde gehaald moet worden, slaagt hij daar bij mij iig erg beroerd in. Aan het eind dacht ik nog steeds; martelaars bestaan niet, wel zielige jonge meisjes die het moeilijk hebben. Maar misschien komt dat ook wel door het niet zo briljante acteerwerk en de nogal beroerde eindspeech van de advocate die mij nergens wist te raken of te overtuigen. En misschien komt dat dan weer wel omdat ik nauwelijks ook maar enigzins op niveau kennis maak met het lijdend-voorwerp uit de titel.

Niet al te best dus deze film, tis dat het geheel er nog best goed verzorgt uitziet daarom 1.5*

avatar van otherfool
Waverick schreef:
een interessante film waarin leuke vragen gesteld worden, zoals: "bestaat de geestenwereld" en "bestaan God en de duivel". Wanneer je het gegeven waar de film op gebaseerd is serieus neemt, kun je jezelf deze vragen ook stellen. Wat waar is, laat de film in het midden.

Daar ben ik het eigenlijk *niet* mee eens; door de beelden van de bezeten Emily, de activiteiten rond 3 uur e.d. wordt er wel degelijk gesuggereerd dat op de 2 vragen die je stelt positief antwoord gegeven dient te worden. Deze film claimt op ware gebeurtenissen te zijn gebaseerd, maar is tegelijkertijd een *horrorfilm*. Met andere woorden; de uitdrijving die wij (bijvoorbeeld in tegenstelling tot de jury) te zien krijgen zou echt gebeurd zijn, niet de strafzaak an sich. Is nogal een verschil natuurlijk.

Rechtbankscenes doen het wel altijd goed bij mij, Scott speelt erg sterk en Wilkinson doet het weer perfect maar dat nare gevoel dat ik had bij deze film kon ik maar niet afschudden. Het einde waarin de pastoor schuldig wordt bevonden aan de dood van een 19 jarig meisje (!) en toch op vrije voeten komt versterkte dat nare gevoel nog maar eens.

Lastige film. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel behoorlijke film. Jammer dat de film zich niet op 1 kant richt. Of het pure rechtbankgedeelte of het exorcisme gedeelte. Ik vond ieder geval het exorcisme gedeelte behoorlijk sterk. Ik ben dan ook geinteresseerd in dit occulte onderwerp. Het is altijd iets waar ik kippevel van krijg als ik dat soort films zie. Het is spannend, het is eng en je weet nooit wat er gaat gebeuren. Zeker doordat je weet dat dit echt voorkomt...
Het rechtbankgedeelte was me te langdradig en saai. Door dit krijgt de film van mij ook geen echt topcijfer die ik anders wel had gegeven.

Mooie en vooral spannende film. De special effects zagen er ook goed uit. Film die me positief verraste.

avatar van Nathan013
geweldige film!

misschien komt dat omdat het onderwerp mij aanspreekt

vond de combinatie rechtspraak horror erg goed. misschien dat andere mensen de rechtspraken saai vonden maar dat vond ik niet.

enge film, enger dan The Exorcist.

ik geef deze film 4,5 sterren omdat het mij heel erg wat doet en omdat ik helemaal in de film zat.

avatar van Halcyon
Erg fijn filmpje dat er goed in slaagt twee genres met elkaar te versmelten. Enerzijds heb je een volbloed horrorfilm waarin de duiveluitdrijving van een jonge studente centraal staat en anderzijds een rasechte rechtbankfilm die de griezelige gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken benadert. Zo krijg je te maken met de eeuwige tegenstelling tussen religie en wetenschap, en meer concreet in deze film, met de vraag of Emily Rose nu werkelijk door de duivel bezeten was of ze aan een psychiatrische stoornis leed.

De aparte vertelstructuur wordt best slim geïntegreerd in deze film. Zo krijg je afwisselend scènes van de bezeten studente en het proces in de rechtbank te zien. Het laat de makers toe om het ene moment de kijker de stuipen op het lijf te jagen en het andere moment tekst en uitleg te bieden over wat er aan de hand is. Het is net die afwisseling die de film gedurende de ganse speeltijd voorziet van tempo, met als gevolg dat je je geen seconde verveelt.

Een oerdegelijk filmpje dus dat een klassiek horrorthema via een knappe en aparte uitwerking aan de man weet te brengen.

avatar van Near_Dark
Vooral het éérste uur vond ik dit een occulte Horror/Thriller van de bovenste plank.

Tijdens sommige scènes ging het haar op mijn armen recht omhoog staan, ik heb zelfs een hemd over mijn T-Shirt aangetrokken omdat ik het koud kreeg, dat heb ik altijd bij zulke films, écht waar

Naar't einde toe wordt het meer een rechtbankdrama, maar is hij nog steeds goed, een aanrader !!

Ik geef hem een 7/10.
Een goeie Thriller

Deze regisseur zou'k graag eens een rasechte Horrorfilm zien maken, zijn vorige films niet in aanmerking genomen...

avatar van Bottleneck
Rotfilm, helaas. De combinatie rechtbank en horror pakt bij mij slecht uit. Het haalt iedere keer de vaart uit de film, je ontkomt niet aan de ergerlijke rechtbankclichés (objection), maar het belangrijkste is dat de rechtbankscenes een soort realisme suggereren, en dan ga je dus zelf ook rationaliseren.. waardoor de film compleet inkakt.

Laat gewoon aan de kijker over of die het als psychose ziet of als bezetenheid, nu word je een kant opgeduwd tot aan het belachelijke toe. Vooral de ondervraging van de antropologe en de priester zelf. Die zeggen dingen waar je broek vanaf zakt, maar ze worden zonder blikken of blozen aangehoord ('Op Halloween zijn de demonen het actiefst', 'Emily zag de maagd Maria'. 'De 6 demonen weigerden Emily te verlaten na verzoek'.
alsjeblieft zeg.....

Hou het gewoon bij een steeds gekker wordende meid die wordt bijgestaan door een klungelige priester met zwaaiend kruis, daar kan ik volledig in mee komen
Maar dan uitgerekend de agnostische advocaat die wordt bezocht door demonen en dus gaat geloven in het hele gebeuren.. Christelijk geneuzel wat weer eens de boventoon moet gaan voeren.

De scenes met Emily zijn dan nog wel aardig, maar niet eng. Het enige wat me nog boeide was het vonnis. Ik ging uit van vrijspraak, was daarom verbaasd met de straf, maar plotseling kwam daar het bizarre voorstel om hem dan toch maar geen hechtenis te geven, zonder onderbouwing of wat dan ook. Halfbakken zooi, die dan toch wel bij de film past.

Tot slot het waargebeurde van wat ik begrepen heb. Het is gebaseerd op een zwaar psychotisch Duits meisje, dat volgens haar religieuze ouders en priesters wel bezeten móest zijn, en door verwaarlozing en uitputting door de maandenlange exorcismen uiteindelijk stierf. Deze film daarentegen laat vrij brutaal het tegenovergestelde zien...

avatar van Drs. DAJA
Degelijke film over exorcisme en ik denk zelfs dat ik het na The Exorcist wel de beste vind in haar subgenre. Heeft vooral te maken met het toch creatieve verhaal. De botsing tussen wetenschap en geloof (of eigenlijk het bovennatuurlijke) sprak me erg aan en is goed uitgewerkt. Daarnaast vormt de film een erg sterk kloppend geheel. Qua horror wankelt de film in het begin nog een beetje met goedkope schrikeffecten en matige CGI om halverwege toch over te schakelen naar enkele zeer sterke stukken suspense. Zo was de scene in de stal een erg vaardig stukje horror. Grootste minpunt van de film zit hem in de veel te gelikte look en de miscast van het hoofdpersonage. Ik kreeg zwaar het idee dat Scott Derrickson's keuze voor Laura Linney veel te maken heeft gehad met een hete productie-adem die hij in zijn nek moet hebben gevoeld. Linney is veel te gestilleerd en bovendien afgewerkt knap om een dusdanige rol te spelen. Dit, plus de standaard belichting en colorgrading, zorgde er voor dat ik te veel een Hollywood-gevoel kreeg terwijl ik eigenlijk een rauw en intiem drama wou volgen. The Exorcism of Emily Rose is een uitstekende horrorfilm maar ik geloof dat hij bij een independent meer tot z'n recht was gekomen.

avatar van Macmanus
Jammer

Ben toch nooit zo blij met die horror films die net doen alsof het echt gebeurt is. Kan best een leuk geestenfilmpje hebben, of in dit geval bezetenfilm. Maar als het dan begint met "Based on a true story" kijk ik toch altijd al met andere ogen. Zo is het verhaal extreem losjes gebaseerd op het Duitse verhaal, en dat is te merken. Met een nogal ongeloofwaardige rechtszaak, vreselijk dom slotpleidooi ook van Linney. Weet ik dat de jury's in Amerika niet slim zijn. Maar om nou te gaan zeggen dat je niet moet kijken naar de feiten, maar naar of bovennatuurlijke dingen misschien wel eens zouden kunnen. Lijkt me een eng land dat daarin meegaat. De straf dan ook nog pfff, wat een zwakke poging om iedereen tevreden te stellen zeg. De hele rechtszaak is mij ook te serieus en is misplaatst in een film dat duidelijk niet erg intelligent wil zijn. Hoeft ook niet, maar maak er dan ook niet meer van.

Ze hadden het dan ook gewoon moeten houden bij het verhaal van Emily Rose zonder rechtszaak, en zonder de "Based on a true story" tekst in het begin. Dan had het nog best wat kunnen zijn, die scenes zijn ook helemaal niet verkeerd. Ook weer niet baanbrekend, maar zat zeker genoeg potentie in voor een aardige bovennatuurlijk horror.

1.5* daarvoor dan maar.

Na het bekijken van deze film heb ik echt wel bewondering gekregen voor de hoofdrolspeelster jennifer carpenter. Je moet toch al een heel goede actrice zijn om deze rol te kunnen neerzetten.
Het verhaal zelf vond ik goed, al is het op sommige momenten misschien te ver af van de werkelijkheid. Als je echt de versie wil bekijken die het dichtst bij de waarheid staat bekijk dan 'Requiem'.
Voor entertainement en horror zit je hier goed. En dit is de enige film die mij echt bang kan maken en ik heb al heel veel zogenaamde horrorfilms gezien. Een echte aanrader dus

avatar van Beloki
Een naargeestige horrorthriller die je wel aan het denken zet.
Moet de keuze voor religieuze/alternatieve wetenschap ipv medische wetenschap strafbaar zijn? Ik denk van niet. Mensen hebben het recht hun vertrouwen om wat voor reden dan ook te verliezen in de medische wetenschap.

Het is een film met een betekenis en ook nog eens fantastisch uitgebeeld en geacteerd. Absoluut de maximale score.

B.

avatar van karin5
Weer een verhaal over Anneliese Michel die de werkelijke Emily Rose is .
een redelijke film waarvan je toch wel even schrikt . Goed geacteerd en daar
is alles mee gezegd

Het ware verhaal is dat ze een duitse is die gestorven in de 70e jaren op 23 jarige leeftijd en waar al eerder films over gemaakt zijn zoals The Exorcist en Requim . Ze was een meisje die geloofde dat ze bezeten was van demonen .

avatar van Elineloves
Waargebeurd verhaal? Die 'wetenschap' maakte het de eerste kijkbeurt enigszins spannend, maar tijdens de herziening was de magie er wel af. De flashbacks zorgen soms onnodig voor verwarring en de dwaalsporen voelen ook niet altijd even prettig aan. Suggestie kan erg boeiend zijn, wanneer de uitwerking goed is en er een spannend sfeertje hangt.

Het hele rechtbankgebeuren kwam niet goed uit de verf, de film moet het voornamelijk hebben van het 'exorcisme'. Jammer, ze hadden beter het bij één onderwerp kunnen houden.

Halfje er af.

avatar van Minotaures
''We are the ones who dwell within.''

Een goeie horror m.b.t. het waargebeurde verdrijving van Anneliese Michel.

Bij zo'n film moet de sfeer goed zijn en bij deze is het gelukt. Wat een spannend en creepy sfeer heeft deze film en dan heb ik het over de verdrijving en de illusies die sommige mensen in de film aan lijden. Naast de sfeer moet deze het ook van z'n uitstekende acteerwerk hebben. Vooral de rol van Carpenter, hele goeie actrice om zo'n rol keurig te spelen. Linney (mooie vrouw) en Wilkinson leverden ook sterk acteerwerk.

Deze film kan je zien als een film met 2 verhalen; het verdrijven van de duivel en de rechtbank tegen priester Moore. Ik vond ze allebei goed in elkaar gezet, afwisselend dus. Bij het verdrijven was het echt meer richting de horror, wat de rechtbank daarin tegen meer de thriller had. Naast dat, is het volgen van allerlei theorien, feiten en zowel medisch als bovennatuurlijke mogelijkheden ook interessant.

Deze kan natuurlijk niet aan die van 1973 tippen, maar het is zeker een film met een beklemmend sfeertje.

avatar van Jeroenymus
Definitie van Horror
Sommige mensen die deze film hebben gezien hebben niet helemaal de essentie van de film begrepen. Dit is een serieuze horror film en niet zo'n teeny commercie crap horror film. M.a.w. hier gaat het om echte dialogen waarbij de spanning niet gebaseerd is op effecten maar op realisme! Aangezien het op echte feiten gebaseerd is en het verweven is met de dramatiek van een rechtbank kan je spreken van het opnieuw definiëren van het genre. Het echte verhaal speelt zich af in de tijd dat William Peter Blatty's The Exorcist in de bioscopen te zien was. Deze film heeft overigens niets met die te maken.

Wat mij betreft is dit de beste horror film in het Exorcisme sub-gerne van het laatste decennium. En dat komt een belangrijk deel door dat deze film is gebaseerd op waar gebeurde feiten. Het verhaal van het bezeten meisje Anneliese Micheluit Duitsland die van 1969 tot haar dood in 1976 'bezeten' was. In tegenstelling tot in de film werden er in het echt wel een aantal mensen wegens nalatigheid veroordeeld. Een van Anneliese's uitspraken waren ook dat het Katholicisme een verdorven kwaad is vol met afvallige priesters. Sinds vorig jaar de wereld bekend werd met het grootschalige misbruik in die kerk is het duidelijk dat ze toen dus de waarheid sprak, bewust of onbewust.

avatar van rep_robert
Bij vlagen een redelijk enge film waarin goed geacteerd wordt en het sfeertje een ijzige onderhuidse spanning creëert.
Helaas is het rechtbank gedoe is achteraf maar een showprocesje geweest en het feit dat de pastoor schuldig wordt bevonden zonder dat er eigenlijk ook maar enige vorm van overtuigende bewijslast is geleverd slaat ook nergens op. Jammer dat het daarna weer zo zoet moet eindigen dat hij "zijn straf al had uitgezeten" en Erin een functie verhoging afwijst. Het was alleen wachten op het moment dat zij haar nonnen pakje aan deed.

Leuk en de 2 uur kijken snel weg, maar er had meer ingezeten.

avatar van Perry Meer
jawel goede film, eindelijk na een paar zooi te hebben bekeken de laatste tijd,
is dit een volwassen film voor dito publiek, wellicht iets teveel rechtbank en te weinig schrik
maar zeker een verademing.

3,5 sterretjes

avatar van Montorsi
Redelijk.

Een film met een welbekend uitgangspunt, maar met een iets andere uitwerking. Het heeft zo zijn spannende fases en momenten, en een paar redelijk pittige scenes die zeker wel de moeite waard waren.

Een stuk minder vond ik het rechtbankaspect. Niet alleen was dat op een gegeven moment ontzettend langdradig, waar de eindspeeches van beide partijten eigenlijk alleen maar konden bevestigen dat er veel te veel om de materie is heen gedraaid. Bovendien vond ik het hele gebeuren wel erg simplistisch, en met het dieptepunt de strafbepaling. Blijkbaar wordt verondersteld dat de enige relevante informatie is de geestelijke schuldig is, maar dat het allemaal ook niet echt zijn bedoeling was, dus hij mag gaan. Dat was wel gemakzuchtig uitgewerkt.

Verder was de hele gedoe rondom de advocate zelf een beetje erg melig, met de hele nadruk op het zijn van een carrierevrouw en de persoonlijke ontwikkeling van dien. Moralisme wat er de hele film door in gestopt leek te worden.

Tot slot vond ik het ook wel jammer dat Emily Rose zelf niet wat veelzijdiger belicht werd. Zo werd een paar keer gezegd dat ze zelf door had dat ze bezeten was, en ook een paar heldere momenten kende waarop ze daar met bijvoorbeeld de priester over sprak. Maar gek genoeg zien we haar op geen enkel moment terug in die tussenfase, zodat elke twijfel over haar mentale gesteldheid (waar de film ook deels om draait) scriptmatig geschrapt wordt.

Maar al met al overheerst toch het positieve gevoel, vond het toch wel een van de betere Excorsism films van de laatste jaren (voor zover ik ze gezien heb), omdat het wat spannender is dan normaal.

Kleine 3*

avatar van RuudC
Teveel rechtszaken en te weinig horror naar mijn smaak. Het is zonde, want deze film had enkele bijzonder sterke momenten. Vanzelfsprekend waren dat de scenes met Emily Rose. Zeker het moment in de stal was zeer angstaanjagend. Alle flashbacks waren heerlijk occult en spannend. Met name de rol van Jennifer Carpenter was overtuigend. De opzet van de film is ongelukkig gekozen, omdat in de eerste tien minuten eigenlijk al de hele film verklapt wordt. De rechtszaak boeide matig. Er wordt me teveel gebabbeld over een wetenschappelijke benadering van de situatie en uiteindelijk krijgt het verhaal een beetje enge, indoctrinerende christelijke boodschap. Ik wil in mijn horrorfilm graag lekker griezelen en er niet van overtuigd te worden dat geloof het bij het juiste eind heeft en niet de wetenschap. De aanklager klonk bijna zelf psychotisch toen hij de jury ervan wilde overtuigen dat engelen en demonen niet bestaan, en dat terwijl je als kijker wel weet wat er gebeurd is. Nee, deze film kon een heel stuk beter. Het doet me er in ieder geval aan denken dat ik binnenkort weer eens The Exorcist ga kijken.

avatar van sinterklaas
Heel aardig horrorfilmpje, maar wel de zoveelste in zijn Exorcist genre.

De film neemt je al in het begin mee in een gure, ijskoude sfeer, die al meteen begint te werken, vervolgens die zenuwslopende uitdrijving scene met die pastoor Richard Moore en Emily Rose, met een dodelijke afloop. Daarna veranderd de film in een soort rechtbank drama, maar dan wel tegen een duiveluitdrijver die de dood, naar juridische zeggen, op zijn geweten heeft. En het een race tegen de klok is om zijn onschuld te bewijzen, samen met advocaat Bruner.

Het rechtbankgedeelte doet het in ieder geval wel goed en dat voor een horrorfilm. De film wil inderdaad ook best wel eng en bizar worden. Namelijk het hele gebeuren rond Emily Rose zelf maar ook de hallucinaties van Bruner. Typische beelden die ik graag zie in een horrorfilm.

Een minpunt was echter dat het bombasme er nog wel eens vanaf blaaste, en daar kan ik echt heel slecht tegen bij horrorfilms.

Maar verder was dit nog zeker de moeite waard.

avatar van Insignificance
Duiveluitdrijving aan de hand van een rechtbankdrama. De balans slaat uiteindelijk door naar het laatste. Door de twee zo aan elkaar te koppelen, voorziet het de horror van een zeker realisme en met het expressieve voorkomen van deze Emily Rose, komt zo'n woeste scène als die in de stal nog wat beter uit de verf. Om de rillingen van te krijgen.

Ondertussen brengt de rechtszaak een strijd tussen wetenschap en religie. Op zich een interessante botsing, ook al omdat je qua sentiment in een ongemakkelijke hoek wordt gedrukt, maar hoe langer het duurt, hoe meer dat deel de intensiteit van de film breekt. De advocate, Linney is weer irritant bezig, krijgt sowieso nogal wat aandacht van het scenario.

Zo rond drie uur sluimert daar wel wat dreiging, maar dat dooft ook weer vrij eenvoudig, het lijntje met Dr. Cartwright is te doorzichtig en het medaillon hangt er ook maar wat bij. De nasleep van de mislukte sessie daarentegen wordt vooral in woorden afgeraffeld, waarmee het venijn uit de film druppelt. Met een flauw verdict sukkelt het zo wat naar z'n einde.

avatar van VincentL
The Exorcism of Emily Rose

Exorcisme is iets van hoge curiositeit en obscuriteit. Duivels, God, bezetenen, noem het allemaal maar op. Ik ben altijd wel benieuwd naar de uitwerkingen van zo'n film. De meesten nemen gewoon de ideeën van de andere over. Sprekende duivels, gillende vrouwen en de hele rattenplan wordt continu herhaal. Ditmaal een meet biografische exorcisme. Hoogst waarschijnlijk geromantiseerd en aangedikt, maar wie weet.

Bij het genre horror/thriller hier op MM verwachtte ik iets spannends of engs. Deze uitwerking van het exorcisme-genre was met vlagen gewoon saai. Ik vond het meer onder dramatiek vallen eerlijk gezegd. In plaats van gruwelijke beelden een rechtbankdrama. De hele film hoor je de argumenten over en weer gaan, maar in zo'n film draait het allemaal om één punt: de uitspraak aan het einde. Je kan bijna alles overslaan, zolang je de twee eindtoespraken maar ziet. Nou deed ik dat natuurlijk niet en heb ik mij best weten te vermaken met deze bovennatuurlijke reis door de demonenwereld. De geniale plottwist die ik aan het einde van de film verwachtte bleef lang uit, te lang eigenlijk, want zelfs in de drie extra minuten van de Unrated Version zat hij niet. Raar...

Alle acteurs in deze film spelen op gemiddeld niveau, met Tom Wilkinson als acteur die er iets boven uitsteekt en een enkele daar onder.
Laura Linney was mager tot irritant af en toe. De overtuigende twist die haar personage in dit verhaal moest hebben kwam niet echt over. Vooral slappe oppervlakkige emoties kwamen tot uiting. Van deze actrice moest de film het niet echt hebben.
Campbell Scott en Jennifer Carpenter speelden een goede bijrol in de film. Ze hoeven niet heel uitgebreid in beeld te komen, vooral Scott niet. Carpenter weet een goede bezetene te plaatsen. Onverwachte bewegingen van bezetene zijn niet heel makkelijk.
Tom Wilkinson vond ik de beste. Emotioneel kwam hij gewoon het meest overtuigd over. Goed gedaan.

Een best slappe weergave van deze thriller. Cliché en gewoontjes. Ook de filmmuziek was onder de maat, nauwelijks aanwezig.

Een gewone rechtbankfilm, een tikkeltje aan de slappe kant af en toe.

avatar van DonOswaldo
Goed. Bij mij viel de combinatie van horror met rechtbank vrij goed. Ik hou ook wel erg van rechtbankfilms e.d. Op horrorvlak weet het redelijk sfeervol uit de hoek te komen. Mooi geschoten en Jennifer Carpenter weet haar rol meer dan prima neer te zetten. Film mocht enkel wat korter van mij.

Kleine 4*

avatar van alexspyforever
Deze film is mij bij het herbekijken een beetje tegenvallen. Ik vind dat de rechtszaken een beetje te langdradig zijn en de snelheid alsook de spanning uit het verhaal van Emily Rose halen. Had deze film zich echt meer gefocust op het verhaal van Emily Rose en niet zozeer op de rechtszaak die er uit is voortgevloeid denk ik dat we een veel sterkere film hadden gekregen. De grootste schrikmomenten zaten ook vooral in het begin van de film. Jammer, want ik had de film graag een hogere score gegeven.

Tarkus schreef:
Deze film overtreft mijn verwachtingen. Ik had iets in de aard van "The Exorcist" verwacht, maar dat is het helemaal niet. En eigenlijk vind ik hem beter, zonder afbreuk te doen aan "The Exorcist". Maar dit waar gebeurde verhaal wordt zo goed, en vooral ook geloofwaardig, gebracht, dat je de ganse film geboeid blijft kijken. Er komen enkele schrikwekkende scenes in, maar die komen alleen maar het verhaal ten goede. Een extra pluim voor de regisseur ook. Want ik heb de weggelaten scene bekeken, met commentaar van Derrickson waarom hij die scene eruit heeft gelaten, en ik geen hem 100 % gelijk. Met die scene erin had de film al zijn geloofwaardigheid verloren, om maar te zeggen dat 3 minuten extra beelden een ganse film naar de knoppen kunnen helpen. Fantastische rol ook van Laura Linney, die hier de rol van haar leven speelt. Misschien is de film niet echt in de categorie 'horror' onder te brengen en meer in een rechtbankdrama.. maar je krijgt van beiden een deel.. wat je er ook voor genre op plakt, het is en blijft een beklemmend verhaal en wordt hier prima gebracht.. kortom: uitstekende film !!!

Opnieuw bekeken en heb weinig of niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.
Alleen, Jennifer Carpenter die Emily Rose vertolkt is nu alom bekend als de zus van Dexter in de serie 'Dexter', waar ze het ook uitstekend doet.

avatar van rcuppen79
Films over exorsime worden al snel vergeleken met die klassieker uit 1973: The Exorcist. The Exorcism Of Emily Rose is zowaar de enige film die deze vergelijking kan doorstaan, ondanks het feit dat dit eigenlijk geen typische horrorfilm is. Het merendeel van de film speelt zich af in de rechtbank.

De film is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het Duitse meisje Anneliese Michel. Anneliese Michel was een strenggelovig meisje dat geloofde dat ze bezeten was door diverse demonen. Artsen waren echter van mening dat ze aan epilepsie leed. Nadat meerdere behandelingen niet mochten baten, liet ze door twee priesters een exorcisme uitvoeren. Dit hielp echter ook niet en niet veel later stierf Anneliese aan de gevolgen van ondervoeding. Haar ouders en de priesters werden vervolgens veroordeeld voor nalatigheid.

Een persoon die bezeten is door een duivel klinkt natuurlijk als een fantasieverhaal, en zo brengt The Exorcism of Emily Rose het ook. Advocate Erin Bruner geloofd niet in God of de Duivel en denkt ook dat het verhaal één grote onzin is. Maar naarmate de zaak vordert begint ze te twijfelen en zo begint ze ook haar verdediging. Het lijkt onmogelijk dat een meisje bezeten is door de duivel, maar is het dat ook?

The Exorcism of Emily Rose
is niet de zoveelste kopie van The Exorcist. Het is eigenlijk meer een rechtbankdrama, waarbij de horrorelementen naar de achtergrond zijn verplaatst. De film wordt ondersteund door uitstekend acteerwerk en met name Jennifer Carpenter als de bezeten Emily Rose is een ontdekking. Ze had hier best een Oscarnominatie voor mogen ontvangen, want de manier waarop ze gestalte geeft aan Emily Rose is briljant. De spanning in de film is om te snijden en wordt ondersteund door een sterk script en uitstekende fotografie. The Exorcism of Emily Rose is hiermee een ijzersterke film geworden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Derrickson afgerond. Voor nu, want het blijft een regisseur waar de komende jaren nog genoeg van verwacht zal worden. Best een opvallend exorcism-filmpje door de nadruk te leggen op de rechtzaak. Dat is enerzijds interessant uitgewerkt; Scott weet duidelijk hoe en wat hij moet vertellen en doet dat stijlvol en vlot. Aan de andere kant zie je zijn talent veel meer terug in de scenes met Emily (Carpenter steelt de show). Slaagt hier hoe dan ook beter dan in zijn 9 jaar later verschenen Deliver Us From Evil, die vooral erg slordig en lawaaierig is.