The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

avatar van kantoorpikkie
Keurig dit soort filmen, harstigge gaaf.
Wanneer komen er nog van dit soort filmen, dit is echt wat ik wil zien. Lekker griezen op de bank.

kantoorpikkie schreef:
Keurig dit soort filmen, harstigge gaaf.

die komen zodra jouw spelling wat beter word

Dit is ook weer een aardige film, alleen vond ik de rechtbank scene wat te lang dradig.

avatar van Anjin
Wat een waardeloze film
Te langdradig en helemaal geen spanning of zo iets

Linn schreef:

die komen zodra jouw spelling wat beter word

De pot verwijt de ketel...?

jOzh schreef:

De pot verwijt de ketel...?

ja?

Linn schreef:

ja?

Kritiek hebben op iemand z'n spelling en het dan zelf ook fout doen...

avatar van rondh
Anjin schreef:
Wat een waardeloze film
Te langdradig en helemaal geen spanning of zo iets

Ik heb zo'n hekel aan mensen die een 0,5 geven. Dan moet ook alles echt slecht zijn. '
Zelfs de meest beroerde film (ik weet even niet welke) zou ik nog 1 ster geven.
Ik zou hem zowieso een 1 geven voor de trailer. Want die ziet er al aardig uit. Dan komen er dus nog punten bij voor de rest van de film.

De film lijkt me dus wel goed, en ben dus erg benieuwd.

avatar van Nicolage Rico
Slappe film! De spannende, creepy momenten waren erg schaars!

Ik heb me amper vermaakt met deze film. Het acteerwerk is aardig, de rechtbankscene's waren niet overtuigend genoeg en ik heb weinig originaliteit kunnen ontdekken.

Toch is het een verzorgde film, maar ondanks dat kan ik er niet meer dan 2,5* van maken.

avatar van ALMILA
VERSCHRIKKELIJK!

ik heb eerst op moviemeter gegeken voordat ik erna toe ging. en dacht aan de hand van de reacties dat het wel een spannende meeslepende horrorfilm zou zijn. maar NEE....

Het was wel heel eng.(zo eng dat mijn vriendin en ik niet meer durfte te kijken)Maar de film gaf me geen goed gevoel, oke dat krijg je ook nooit met horrorfilms maar b.v. The ring was ook eng maar die kan ook niet echt gebeuren maar dit kan je werkelijk overkomen..

ALMILA schreef:

als je dat werkelijk gelooft...tja maar dit was niet zo realistisch uitgewerkt

Realistischer dan the Ring vind ik...

kos schreef:
Realistischer dan the Ring vind ik...

Dat dan weer wel maar dat komt omdat dit meer drama achtig overkomt ivm de rechtzaak

Saaaaaaaaaaie film !!! Gaaaaaaaaaaap 2.0

avatar van T.S.S.A.
Ik vond het een interessante film vooral denk ik omdat het de eerste exorsisme film is die ik gezien heb. Ik vond hem niet zozeer eng maar meer meeslepend en sterk vertelt. Een leuke film waarin niet altijd even goed geacteerd wordt. 3.5*

(Nu eindelijk maar is The Exorcist kijken ben ik wel benieuwd naar)

avatar van Rujar
Ik lees net dat de film helemaal niet waargebeurd is

The Exorcism of Emily Rose is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal over een duivelsuitdrijving in Duitsland. Nou ja, waar gebeurd? Er was inderdaad een meisje dat uitermate vreemd en destructief gedrag vertoonde. En het klopt dat haar familie toen een priester inhuurde om haar te verlossen van kwade geesten.

Het resultaat: het meisje vond de dood en de priester werd aangeklaagd. Maar hier stoppen de overeenkomsten tussen film en realiteit wel. De priester en zijn advocaat hebben namelijk nooit de vreemde ontmoetingen met demonen gehad die in de film zitten. De advocate heeft ook nooit een teken van God gehad, zoals de filmmakers ons voorhouden. En over de ontmoeting tussen Emily en de Heilige Maagd (in hoogsteigen persoon!) hebben we het maar niet eens.

avatar van INCTRL
gebaseerd op ware feiten hoeft dus niet te zijn dat alles letterlijk zo ooit gebeurd is. Texas Chainsaw massacre was ook gebaseerd op ware feiten. Maar dat was in werkelijkheid ook geen man die iedereen achterna ging met een kettingzaag. In werkelijkheid graafde deze idioot mensen op en bewerkte die lijken met een kettingzaag. Zit dus ergens altijd wel een kern van waarheid in. Zo ook in deze film van de Exorcism dus zoals Rujar beschrijft. In het echt zal nooit iemand door een geest of demoon bezeten raken, simpelweg omdat die onzin niet bestaat. God bestaat ook niet, wij zijn onze hersenen en Emily was geestesziek.

Dementor_20 schreef:
Saaaaaaaaaaie film !!! Gaaaaaaaaaaap 2.0

Inderdaad, hij was saai ...

avatar van grid8400
ik heb mij toch wel vermaakt met de film.
het is geen pure horror ofzo.. maar de stukjes waarin het eng moet zijn, is het toch echt wel eng...
voor mij een 3,5*

Na de eerste excorcist eindelijk een waardevolle opvolger.
Deze Emily Rose is schokkend en huveringwekkend tegelijk. Het proces wat volgt doordat de priester wordt aangeklaagd wegens dood door schuld is mogelijkerwijs nog gruwelijker.De film neemt je in flashbacks mee naar de demonische aanvaringen van Emily Rose met het kwaad en dat komt uitermate ijzingwekkend over.
Je kijkt na het zien van deze film voorlopig midden in de nacht niet meer rustig op je wekkerradio......

avatar van tomthumb
Waku schreef:

Haha, dat heb ik dus ook! Een teken dat de film impact heeft gehad. Diegene die alleen kijkt om te kunnen griezelen , komt bedrogen uit. Het zwaartepunt licht meer bij de (moeizame) rechtzaak en het verhaal van de priester die wordt aangeklaagd. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt en ben ook als horror-liefhebber aan m'n trekken gekomen.

Na het zien van deze film.ben ik toch es evve weze struinen op het internet
indedaad gebaseerd op ware feiten ..alleen het het meisje die dit overkwam heette geen Emily Rose, maar Anneliese Michel. en het is gebeurd in 1975.. zei bleek bezeten van meerdere demonen waaronder: Lucifer, Nero, Judas Iscariot, en Adolf Hitler. en het gedeelte in de rechtzaal is ook waar gebeurd ..deze affaire heete
De"Klingenberg Case". Na het zien van deze film en de informatie wat ik heb gelezen op het internet.ben ik zeker van overtuigt dat er meer is tussen hemel en aarde.

voor meer info over dit verhaal van Anneliese Michel..

een 3.5

avatar van tomthumb
Toch is er wel wat vrij met de feiten omgesprongen, maar dat maakt de film niet minder goed.

avatar van theresia
een goeie combi film van griezel en drama.

JyG
Matige film, kon mij niet boeien tussen de 'schrik momenten' in. Ook kan ik er niet over uit dat Erin Bruner in een 'gevecht' was volgens de priester, maar er weinig van te zien was op 2 scenés na. Verder vond ik sommige scené's wat gezocht en ook de rest van het verhaal rond Erin Bruner ronduit ongeloofwaardig. Het huis en de familie van Emily vond ik daarentegen wel goed overkomen.

Een 2,5

avatar van Word_Play
Zo, Jennifer Carpenter was echt te leip in die film...voor de rest niet echt bijzonder, leuk rechtbank-thrillertje, totaal niet eng. Vond het einde alleen een beetje slap.

Kleine ***.

niet mijn soort films.

ik vond dat ik moeilijk in de film kon komen! halver wege de film kwam ik d'r eindelijk in, maar door de langdradigheid werd het aan het eind een beetje vervelend.

een gemiste kans vind ik nog steeds dat ze de rechtzaak maar van 1 kant van het verhaal laten zien..

ik wou graag wel eens zien hoe de aanklager aan het bewijs kwam dat het epilepsie was

** ster!

avatar van Summerlinda
Niet eng, maar dat maakt de film niet minder boeiend. Als je creepy horror verwacht kom je bedrogen uit. Ik vond hem wél sterk, goed geacteerd en heb me geen moment verveeld! ****

Verfilming van een waar gebeurd verhaal. Geen enge film.

Maar wedden dat iedereen het tijdstip van de wekker nog weet na afloop?!

03:00