The Exorcism of Emily Rose (2005)

Drama / Horror
119 minuten / 122 minuten (unrated version)

geregisseerd door Scott Derrickson
met Laura Linney, Jennifer Carpenter en Tom Wilkinson

Advocate Erin Bruner onderzoekt de zaak van een 19-jarige studente die door de duivel bezeten was, en overleed nadat een pastoor een duivelsuitdrijving op haar uitvoerde. De advocate aanvaardt schoorvoetend pastoor Moore te verdedigen in ruil voor een partnerschap in het advocatenkantoor waar ze werkt. Naarmate het proces vordert, worden Erins cynisme en agnosticisme op de proef gesteld door het onwrikbare geloof van de priester en de angstaanjagende, onverklaarbare gebeurtenissen rond de zaak.

k heb hem nog niet gezien maar wil hem zeker wel gaan kijken
lijkt me zeker een goede film

maurice74 schreef:
Probleem is dat de film aan het einde begint en voor een groot deel afspeelt in de rechtbank, waardoor het eerder een dramafilm is.

Ben ik niet met je eens. Ja, de tegenwoordige tijd is de rechtbank, maar er gebeurt meer dan genoeg in flashbacks en buiten de rechtbank met horror-elementen.

Juist de mix van horror met een vleugje drama spraken me wel aan! 3,5 , nee 4*

Inderdaad! De rechtbank is meer de verpakking van hoe je iets kan brengen. De inhoud, het geschenk zelf valt echt wel onder de noemer horror-thriller.
En dat, vind ik, is best geslaagd. Goede film!

Zeker wel een goede film. Vond hem behoorlijk spooky. Camerawerk perfect! Haalt het wat mij betreft niet bij The Exorcist, maar ik vind hem wel zeer goed geslaagd.

Ik vond het echt een goede film. Inderdaad niet super eng, maar er zat echt een verhaal in. Goed acteerwerk ook! Was echt stil geworden van de film..heel mooi

Prachtig verhaal en best spannend. 4,5 sterren.

Er zat een goed verhaal in de film. Was zeker goed geacteerd!!! Niet supereng maar wel goed. Krijgt van mij een *4.

Heb hem gezien.
***** van mij,echt super goed

De spanning is de film word wel goed opgebouwd en er wordt aardig geacteerd.

Maar verder sluit ik me aan bij de conclussie van de recensie op filmtotaal.nl over deze film

"Dus waarom niet gewoon het ‘verstand op nul’ en je overgeven aan de enge plaatjes? Daarvoor is de religieuze en politieke agenda te prominent aanwezig. Heb je een bord voor je kop en kun je hier voorbij kijken? Dan heb je waarschijnlijk een avondje heerlijk huiveren voor de boeg. Zo niet? Dan zul je huiveren om compleet andere redenen."

bron:
lees hier de hele recensie

Ik vond die 'religieuze en politieke agenda' niet echt storend hoor.

Wat vind jij de boodschap van deze film dan?

P.s. Bij de woorden 'based on a true story' gaan bij mij de nekharen al overeind staan, zo ook bij deze film.

Ik snap ook bepaald niet wat je met religieuze en politieke agenda bedoelt. Als deze film dat al zou hebben zou het dat juist onderuit halen lijkt me.

vamozz
Zeker wel een superfilm! ik hield juist helemaal niet van deel 1 van exorcist.. deze is echt scary..ben niet zo gauw bang te krijgen maar hier zaten echt superenge stukjes in!.. een van de beste (lees:engste) van tegenwoordig! de moeite waard dus!

gandalf schreef:
Wat vind jij de boodschap van deze film dan?

Het 'geloof' in een alternatieve doodsoorzaak dat tegenover een argumentatie wordt gezet die puur is gebaseerd op logische feiten.

Ofwel een nadruk op begrijpen i.p.v. verklaren

val vies tegen vind het meer een rechtbank film 1*5

en trouwens vamozz als dit het engste is wat je heb gezien ben je niks gewent lijk mijn ,dat is mijn mening bytheway.

wil deze film echt wel zien denk dat hezt de moeite waard is

Had misschien te hoge verwachtingen of zat niet helemaal niet in de film... maar vond hem absoluut niet zo spannend/eng!! Verder vond ik de film magertjes.... *2,5

Niet echt de film waar ik op zat te wachten, meer geouwehoer dan iets wat op een beetje griezelig lijkt. Hier had men meer van kunnen maken, veel meer!!!

0,5 *

avatar van Naomi Watts
Slechte film. De film wist mij nergens te boeien, wel wat leuke stukjes maar die waren niet van lange duur. Al werd mijn tijd niet verspild, de film af en toe met een half oog gekeken omdat mijn vriendin mee was, die natuurlijk ook het leeuwendeel van de aandacht kreeg. Maar de film was nog prima te volgen, helaas. 1*, ik ben mild.

avatar van Linn
Naomi Watts schreef:

welke leuke stukjes gilles? wat een woensdagavond rechtbank drama ik geef m ook maar 1* bar en bar slecht...verder was t gezellig hoor gilles

avatar van Naomi Watts

Ik had het over de demonische openbaringen. Die waren nog wel aardig.

Zo eindelijk krijgt deze film de sterren die hij verdient

Inderdaad.

Acteerwerk was ook erg lachwekkend.

avatar van Linn
pffff praat me er niet over die afgang

avatar van De Knip
Goeie film, die mij enkele malen wist te pakken (de zogenaamde koude rillingen). Het rechtbankgedeelte is naar 't einde toe iets minder, maar de film is spannend genoeg.

avatar van Oosie
wel waar gebeurd, 3*van mij

Pis noch kak.
Een beetje naäpen van de ECHTE exorcist.
Conclusie t.o.v. de priester ?
Het geheel houdt geen stek.

Wat was de bedoeling?
Een documentaire of een horror?
In beide gevallen een mislukking.

Weeeeeer een exorsist film.. benieuwd of dit wat is

avatar van patrick17
Ik heb hem gezien en het is een aparte film maar ik vond toch wel mooi ook omdat hij grootste gedeelte in de rechtbank afspeelt maar is tenminste weer is wat anders dan een horror/actie film:P:P

3.5 sterren