• 10.492 nieuwsartikelen
  • 161.592 films
  • 10.088 series
  • 29.631 seizoenen
  • 612.861 acteurs
  • 192.808 gebruikers
  • 8.959.831 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Last Duel (2021)

Historisch / Drama | 152 minuten
3,51 623 stemmen

Genre: Historisch / Drama

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Matt Damon, Adam Driver en Jodie Comer

IMDb beoordeling: 7,4 (179.231)

Gesproken taal: Engels, Frans, Latijn, Duits en Roemeense

Releasedatum: 14 oktober 2021

Plot The Last Duel

"The true story of a woman who defied a nation and made history."

Frankrijk, de 14e eeuw. Een ridder, Jean de Carrouges genaamd, keert terug van een militaire expeditie en hoort van zijn vrouw dat zij verkracht is. Zij wijst een landjonker als dader aan. De jonker, een oude vriend haar man, beweert onschuldig te zijn. De vrienden voeren een duel om de waarheid: het Carrouges-Legris duel, het laatste gerechtelijke duel in Frankrijk.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Marguerite de Carrouges

Sir Jean de Carrouges

Jacques Le Gris

Pierre d'Alençon

Nicole de Carrouges

King Charles VI

Herald at the Duel

Jean de Carrouges III

Carrouges' Priest

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Number23

Number23

  • 8212 berichten
  • 4888 stemmen

Het was toch stiekem al ruim 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een Ridley Scott productie zag.

Qua aankleding, soundtrack, productiewaarde, lengte van de film en de prima presterende cast voelde het ook een beetje nostalgisch aan.

Hij kan nog steeds een degelijk verhaal vertellen, alleen jammer dat de hele bedoeling zo melancholisch is. Hetzelfde probleem had ik toen met zijn versie van Robin Hood, ook zo'n sombere film.

In 2,5 uur heb ik alleen die jonge koning regelmatig zien grinniken om leedvermaak en geweld.

Vooral in de derde akte is het ellende wat de klok slaat.

Zoals gezegd was het acteerwerk prima, al had ik wat moeite om Affleck serieus te nemen. Sowieso waren zo goed als alle mannen schoften.

Verder was de de minimaal aanwezige actie wel lekker hard en bloederig.


avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

  • 363 berichten
  • 866 stemmen

Een van de meest interessantste scenes van de film vond ik toch wel de rechtszaak, en met name de argumenten die de rechtbank aanhaalde over de schuldvraag. Die waren niet alleen te bizar voor woorden, maar zeiden tevens alles over de positie van de vrouw in die tijd en de man/vrouw verhoudingen in de maatschappij destijds.

En ondanks meer dan100 jaar emancipatie zijn er op dat punt zeker nog wel aanknopingspunten te vinden met de hedendaagse actualiteit.


avatar van gizzegiz

gizzegiz

  • 337 berichten
  • 2482 stemmen

Prachtige historische film, die ons een inkijk geeft in het leven van een aristocratische dame in de middeleeuwen. Ze was bezit, koopwaar, fokvee, niks meer... En hoe de medische wereld toen dacht over seksualiteit: zonder genot bij de vrouw was een nazaat onmogelijk... Verkrachting was schering en inslag, maar waarom vrouwen dat niet gingen aangeven, wel daarvoor moet ge de film zien...


avatar van Movsin

Movsin

  • 7634 berichten
  • 8070 stemmen

Drie-versies-film. Kan soms wat irritant uitvallen, zeker de stukjes die identiek zijn maar het blijft toch wel boeien en het wordt overtuigend goed gemaakt door het slot, en daarmee bedoel ik niet in de eerste plaats de strijd in de arena, maar wel wat zich als rechtspraak afspeelt. Onvoorstelbare gebruiken en wetgeving, dik beïnvloed door wat de Kerk vooropstelt en waarbij, ook hier, de uiterst zwakke, minderwaardige positie van de vrouw in de maatschappij opvalt.

Zeer goed film.

Kundig geschreven scenario - heel gevatte dialogen en bewoordingen ook - door Matt Damon en Ben Affleck onder de doorwinterde regie van Ridley Scott en de film kroont zich dan ook tot de betere historische.


avatar van K. V.

K. V.

  • 4088 berichten
  • 3583 stemmen

Toch aangenaam verrast door deze film. Films over de Middeleeuwen zijn minder mijn ding, maar aangezien de focus minder op de gevechten lag, lag de film me meer. Het verhaal wordt 3 keer verteld, via 3 standpunten. De herhalingen vielen nog mee en werd het nooit saai.

De lange speelduur stoorde me ook niet. De cast was ook goed op dreef en het eindgevecht was toch wel de moeite.

Toch opmerkelijk om Parijs zo landelijk te zien, je kan je dat nu niet meer voorstellen.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3044 berichten
  • 2230 stemmen

Filmpje waar ik wel geïnteresseerd in was in de hoop een mooie gritty en rauwe ridderfilm voorgeschoteld te krijgen, bovendien ook nog van Ridley Scott die uiteraard dat genre wel aan kan met bijvoorbeeld Gladiator. Toch werd The Last Duel niet helemaal wat ik er van verwacht had en twijfel ik tussen oke of best wel goed.

Mag het beeld er vanaf het begin zijn met een bepaalde stijl die grauw en gritty is, en visueel een bepaalde fraaiheid heeft met locaties, natuur, kastelen en kleuren filters. Zeg maar gerust dat het er zo nu en dan adembenemend uitziet en dat geldt niet anders voor de ridders en vooral Matt Damon die zijn jeugdige hoofd voor een keer kwijt is en er belegen en grof uitziet en daarmee een look die hem wel staat. De littekens en de onderlinge verhoudingen spreken voor zich in een harde tijd waar niet gepiept werd maar doorgezet en waar loyaliteit net zo hoog stond als de rechten van de vrouw laag. En waar ik toch een sterke film verwachten met het nodige aan bloedstollend geweld pakt de film toch heel anders uit en richt zich vooral op de omgang met vrouwen. The Last Duel ontwikkelt zich daarna vooral in een drama die chronologisch nogal apart door elkaar gemonteerd is en wel eens wat verwarrend is waar je op dat moment zit in het verhaal. Insteek lijkt toch vooral om het verhaal van alle drie kanten te belichten wat op zich niet verkeerd is maar toch ook een beetje een pinch mist, een twist om die zogenaamde drieluik een extra laag te geven. Nu zien we in principe drie keer hetzelfde bewijze van spreken.

Maar slecht is The Last Duel zeker niet die toch een bepaald beeld wil schetsen rond het wel en wee van vrouwen in die tijd en laat ik het zo zeggen dat dit niet best was. Maar ja voor wie wel? De vrouwen waren overduidelijk trofeeën en fokvee zonder enige vorm van recht en te gebruiken wanneer men wilde, van de andere kant werd de man geacht zich altijd maar op het slagveld te wagen om ieder moment een bijzonder gruwelijke dood te kunnen sterven. Niet dat de weegschaal dan ook maar enigszins in balans is omtrent de slechte behandeling van vrouwen, want het lot dat Marguerite eventueel te wachten staat is eigenlijk te gruwelijk voor woorden en een goede reden om op de hand van Jean te zijn. Iets dat dan ook uitmond in een best wel sterk en fraai duel op het einde van de film.

The Last Duel kan ook niet anders omschreven worden als een rauwe en harde film met niet veel maar toch wel het nodige aan gruwelijk en bloedig wapen gekletter, een bij tijd en wijlen prachtige soundtrack met orgelmuziek, een prima cast uiteraard met sterke acteerprestaties, de stijl en het visuele was reeds benoemd, is het wijze praat van de dokter hilarisch, maar is het toch vooral het onrecht tegen de vrouwen wat de boventoon voert, en staat de vrouw van Pierre ook het hoofd te schudden bij een voorbarige uitspraak dat het allemaal aan de vrouw lag. Even verwacht ik verhaal- en plot technisch toch even iets meer van deze film omtrent een soort van driehoeksverhouding tussen de dame en de twee heren en dat er wellicht iets meer achter het geheel zit, maar het blijkt toch recht toe recht aan te zijn en ik moet zeggen dat de zit van bijna twee en half uur dan toch wel heel veel is en je maar zit te wachten op dat duel. De speelduur en de lange tussen momenten dat er voor het gevoel niet zo heel veel gebeurd is toch wel degelijk een minpuntje aan de film, vooral als je zoals ik toch iets anders verwachtte. Maar goed de 3.5 is toch zeker op zijn plaats voor de poging en het getoonde.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12444 berichten
  • 5381 stemmen

Verrassend. Technisch sterke films met veel actie zijn we gewend van Scott. Een vertelling met aandacht voor verhaal en karakters veel minder. Actie is er nog steeds genoeg, technisch schudt hij dit uit zijn mouw. Maar een Rashoman achtige film had ik niet verwacht. Geschreven door Damon en Affleck die vaker goed werk hebben afgeleverd op dat gebied (good will hunting). Wist er niets van, het leek me dan ook lang een film te worden met een typische scott kwaal. Gefragmenteerd en gemankeerd plot, maar natuurlijk wel weer tot in de puntjes verzorgd in alles dat je letterlijk ziet. Blijkt het ook gewoon een sterk script te hebben. 3,75. Een fijne subtopper in zijn oeuvre.


avatar van des1

des1

  • 1689 berichten
  • 963 stemmen

Drie keer hetzelfde verhaal maar dan vanuit het perspectief van de betrokkenen, had misschien ook echt een ander camerastandpunt moeten opleveren, zoals Tarantino deed bij Jackie Brown. Dan verveelt het ook niet, want op zich gaat het om een simpel verhaal. Lijkt een anachronistisch drama, maar is het klaarblijkelijk niet. Affleck had het een keer over Jean de Carrouges (gespeeld door Matt Damon) als "boring fuck". Hij lijkt ondanks z'n opmaak toch erg veel op een Amerikaan verdwaald in een middeleeuws drama. Maar deze review heeft het juist over een glansrol van Affleck. Last Duel Review: Ridley Scott Delivers One of His Best Movies - collider.com Ridley Scott is teleurgesteld over hoe weinig zijn film heeft gedaan at the boxoffice. Daar zullen publieksreacties een rol bij hebben gespeeld. Ik las over diens film Gladiator dat die het juist veel beter deed dan aanvankelijk was gedacht, en dat dit veel te maken had met word of mouth - als een lopend vuurtje ging het dat de film met Russell Crowe een buitenbeentje was.

Wat wel modern (relevantie voor deze tijd) was vond ik Les Gris' (ik denk niet gespeelde) overtuiging dat ie de vrouw niet had verkracht, 'want' het was toch uit verliefdheid en in de overtuiging dat het wederzijds was. Dat is een oud thema bij mannen: veronderstelde reciprociteit.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5566 berichten
  • 2193 stemmen

De speelduur is wat overdadig en aan die lelijke sik van Matt Damon moest ik wel even wennen, maar toen de thematiek eenmaal duidelijk werd en de ontwikkelingen zich onafwendbaar aankondigden werd ik wel stevig de film ingezogen. Knap spel van de drie hoofdrolspelers, grove vechtscènes die toch nergens overdreven aandoen, een bloedstollende climax en natuurlijk de bij Scott gebruikelijke visuele pracht. Een soort Rashomon minus de theatraliteit en met in onze ogen wel zeer bizarre opvattingen van recht, waarheid en vrouwelijkheid.