Last Christmas (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Paul Feig
met Emilia Clarke, Henry Golding en Michelle Yeoh

Sinds Kate hersteld is van een ernstige ziekte heeft ze grote moeite de draad weer op te pakken: ze drinkt, eet ongezond, flirt met iedere knappe man en door haar gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel vervreemdt ze steeds meer van haar familie en haar oude vrienden. Een ontmoeting met de charmante Tom brengt voor het eerste in lange tijd weer wat kleur in haar leven.

avatar van GGG
GGG
Genoten...

avatar van macrobody
mirtheeeee schreef:
hi allemaal,

voor school moet ik een zeer uitgebreide recensie schrijven over deze film en oa ook de boodschap erin.

Ik hoop dat je ook wat beter materiaal moet recenseren voor school, want dit lijkt me niet meer dan een gemiddelde Hollywood bouquet reeks verfilming, maar goed, dat is het vooroordeel waarmee ik de film in ga dan valt het misschien mee.

avatar van schumacher
Jezus zeg, wat was me dit een slechte film.
Maar echt slecht.

fred1946
Kan iemand mij uitleggen waarom dat een slechte of een draak van een film is??????
En niet alleen met dat soort commentaar.
Of is dat een gebrek aan humor.

avatar van macrobody
Tja, gelukkig niet al te zoetsappig en Emilia was erg fijn om naar te kijken. Een leuke twist en een feel good afloop. Niets spectaculairs, maar dat had ik ook niet verwacht.

avatar van Grindhouse62
Een luchtig niemendalletje die niets over heeft, maar ook niet vervelend is om naar te kijken. Wij hebben er vanavond naar gekeken en als je even geen aandacht hebt dan mis je niet veel, maar er zit wel een aardige ontwikkeling in. Aardig maar geen voldoende. Een 2.5

avatar van EJ Steenbergen
Heerlijk zoete film die in zijn genre gewoon een hele dikke voldoende scoort. Ik vond de Stille Willie achtige twist (van de BB band - B.B. Band - Stille Willie (Video) - YouTube verrassend.
Mooi en kleurrijk gefilmd en de "feel-good"-sfeer werd heerlijk neergezet.
De muziek van George Michael is prettig verwerkt in de film, maar zou wat mij betreft ook in een meer stevige productie niet misstaan. Als er na Bohemian Rapsody en Rocket man ook een film zou mogen komen die "Faith" zal heten..... I am in!
Samenvattend, de film is zoet, maar geen tijdverspilling.

”I don’t have enough tinsel to cover your corpse.”

Dit soort oneliners is typerend voor het lichtvoetige karakter van deze goedgevoel film over een jonge vrouw, die zichzelf aan het herpakken is na een diepe depressie. Een verademing te midden van al die gewelddadige films, die heden te dage te kust en te keur in de bioscopen worden aangeboden.
schumacher schreef:
Jezus zeg, wat was me dit een slechte film.
Maar echt slecht.
Iedereen heeft recht op zijn of haar mening natuurlijk, maar ik prijs mij gelukkig dat ik mij nog steeds uitstekend kan vermaken met dit soort romcoms-met-een-boodschapje. Heerlijk ook om na al dat verminkte Engels uit Amerikaanse films weer eens zuiver Engels te horen praten, zoals ik dat “eeuwen geleden” op de middelbare school geleerd heb.

avatar van schumacher
BBarbie schreef:
”I don’t have enough tinsel to cover your corpse.”

IK zie zo'n films heel graag, alleen deze vond ik gewoon niet goed.

avatar van IH88
“I'm busy, you're weird, good-bye!”

Fijn. Het niveau van It’s a Wonderful Life wordt niet benaderd, maar Last Christmas is zeker één van de betere kerstfilms van de laatste jaren. Dat komt vooral door Emilia Clarke, die weer onweerstaanbaar is als een jonge vrouw die na een harttransplantatie haar leven weer op de rit probeert te krijgen. Ze heeft een fijne chemie met Henry Golding, hoewel je de grote twist wel van een kilometer afstand aan ziet komen.

Emma Thompson met een fout Oost-Europees accent is ook geweldig, en acteurs als Lydia Leonard, Yeoh en Mygind doen het ook goed. De film wil ook nog wat zeggen over het huidige politieke klimaat in Engeland, maar gelukkig blijft dat beperkt tot een aantal effectieve scenes. Dit is uiteindelijk een regelrechte kerstfilm, en alleen al de lach van Clarke brengt je in de juiste stemming.

Liedjes van George & Wham: top
Emilia: cute
Haar Joegoslavische familie: aardig
Rest van de film: tamelijk lame.

avatar van Mickey b
Vreemd om in april naar een kerstsfeer film te kijken. Deze film is qua timing verkeerd uitgebracht. Maar los van de timing vond ik het een zeer aangename feelgood romcom. Emilia Clarke begint een van mijn nieuwe hedendaagse favorieten te worden.
Film zelf is genre Bridget Jones Diaries en taalgebruik doet me ook denken aan de tijden van Hugh Grands humor. Ik hou daar wel van. Britse humor. Film heeft ook heel wat mooie sfeerplaatjes over Londen in kerstsfeer. En ik heb dit al in het echt meegemaakt en krijg direct heimwee. Mooie en onverwachte plottwist. Bovendien mooi eerbetoon aan wijlen George Michael. Alle muziek in film zijn van hem en verheven film trapje hoger, waardoor ik deze een extra halve ster geef en dus 4,5* .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Verkeerd vermoeden.

Regisseur Paul Feig kennen we voornamelijk van drie komische actiefilms met Melissa McCarthy. Een romcom van zijn hand is dan ook niet iets wat je gelijk verwacht, en doet het ergste vermoeden. Gelukkig mag je het verkeerd hebben. De beeldschone Emilia Clarke is weliswaar minder grappig dan eerstgenoemde, maar leuk is ze wel. Stuntelig en onbevreesd leeft ze er lustig op los, totdat ze haar ware liefde ontmoet. Tot zover alle clichés, die wonderwel weten te werken. Het is allemaal mierzoet, maar de humor brengt balans.

Het leuke aan deze Last Christmas (vreemde timing om in het voorjaar uit te brengen) is de onderlinge chemie tussen Clarke en Henry Golding. De kleine grapjes en familieontwikkelingen doen denken aan bekende voorgangers als Love Actually et cetera. Feig weet het hier gelukkig redelijk klein te houden, op de verplichte grote finale na natuurlijk. Rode draad is de mooie muziek van meneer Michael. Solo en met zijn oude bandje. Andrew is figurant. En George? Hij is hier misschien wel de echte kerstengel.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Psycho-M
IH88 schreef:
“I'm busy, you're weird, good-bye!”

Helemaal eens met IH88.
Ik had deze film nog niet gezien en ondanks dat het nog lang geen kerst is, kon ik deze zeer waarderen.
Zowaar een romcom die me echt heeft verrast door beter te zijn dan verwacht .
En ja ook ik vind het heerlijk dat in deze film proper English wordt gesproken.
En Emilia Clarke blijft een schatje.

Een kerstfilm kijken in juli. Het is heel raar, maar wat een heerlijke film. Terug naar mijn jeugd met de liefdjes van Wham! Perfecte film voor een rustdagje.

avatar van jurriaan15
Prima film. Eerste anderhalf minuut zijn prachtig (koorversie Heal the pain)