Lady Bird (2017)

Drama / Komedie

geregisseerd door Greta Gerwig
met Saoirse Ronan, Laurie Metcalf en Tracy Letts

Californië, 2002. Christine 'Lady Bird' McPherson is een rebelse leerling die op het punt staat af te studeren aan de conservatieve middelbare school. Ze wil gaan studeren in New York en aan haar familie ontsnappen. Ze besluit op zoek te gaan naar zichzelf en ontvlucht haar thuisstad Sacramento.

avatar van JJ_D
Lady Bird: Sure, I guess I pay attention.
Sister: Don't you think maybe they are the same thing? Love and attention?

In trek is ‘ie, de coming of age-film. Voorbeelden genoeg. En ja hoor, ook ‘Lady Bird’ is als een warme herinnering aan een niet-geleefd verleden. Een jeugd waarin kleine problemen groot leken. Waarin ten allen koste verzet moest aangetekend worden tegen een gevestigde orde die het nochtans allemaal goed bedoelt. Waarin eerst wordt afgezworen, om later terug te keren. Waarnaar? Naar de roots. De oorspronkelijkheid van een eerste boezemvriendin, van de eigen familie, van de religie – niet omdat de kerk als instituut troost biedt, maar om de gemeenschapsvorming die binnen het instituut gestalte krijgt…het is het instituut van de jeugd, van de verbinding, van de wijsheid, van de normen en waarden die uiteindelijk van tel zullen blijken

- u leest: gedachten, gedachten! -

‘Lady Bird’ is een reis doorheen een ontwakende identiteit. Seksueel – van de wat sullige maar toch knappe jongen naar de stoere bink. (Prachtig: het moment waarop Danny en Lady Bird het overbodige toch in woorden gieten, en er zo verdomd dankbaar voor zijn…dat ze van elkaar houden, en dat zelfs de sterren het zullen geweten hebben!) Sociaal – van de onbekommerde kindsheid met Julie naar de coolness van Jenna en weer terug, het is een trip van het innerlijk naar het uiterlijk, waarna rechtsomkeer. Ook Kyle hoort bij deze wereld van uiterlijkheden, met zijn ostentatieve anarchie als ultieme daad van profilering. En hoe treffend ook het conflict dat hem en Lady Bird uit elkaar drijft: zij aangedaan door zijn leugen, hij geïrriteerd door haar buitenproportionele reactie, waarna echt praten onmogelijk wordt. Zij verliezen elkaar in de woorden die ze niet uitspreken, net zoals met moeder Marion het geval is. Er gaapt een afstand – een andere jeugd, andere ideeën, andere opvattingen over wat ‘goed’ en ‘juist’ is, een andere smaak, enzovoort – maar over die afstand vormt zich een brug: die van het onvoorwaardelijke gevoel van een moeder voor een dochter en vice versa, een brug die pas via taal (de verfrommelde brieven) werkelijk tot Lady Bird doordringt. Hoe belangrijk deze gestamelde, gestuntelde, onvolledige epistels, die veel meer zeggen dan ze zeggen? Ook dat is aandacht. En dus liefde.

En heus, zo kan ik nog even doorgaan. Weliswaar zonder al te veel structuur, kortom: tijd om af te ronden. Alleen nog dit: voor mij is ‘Lady Bird’ een zeldzaam treffende film. Een film die treft hoe de onzekerheid, de klamme handen en de onervarenheid van de jeugd zich dankzij een eigenzinnig karakter, familiale warmte (hoe particulier en verwrongen ook) en doorzettingsvermogen kunnen transformeren in een prille vorm van maturiteit – het voorbij gaan aan de leugen, het afleggen van de schijn, kortom terug Christine worden, een kind van haar ouders, in de schoot van een zingende gemeenschap die terugvoert naar de bakermat van het geluk – lees: het ongecompliceerde, ongetemperde, misschien zelfs onverantwoorde genot jong te zijn. Van de eerste joint tot het gaan bezichtigen van veel te dure huizen met moederlief en het nuttigen van fast food met vaderlief.

Echtheid, waarheid, integriteit: voorbij het Amerikaanse cliché zag ik in ‘Lady Bird’ een hartverwarmende, universele kwetsbaarheid.

- u leest: ontroering, vervoering! -

But I wanted to tell you I love you. Thank you, I'm... thank you.

avatar van tbouwh
hvdriel schreef:
De grote voorspelbaarheid van vrijwel alle gebeurtenissen maakt het kijken natuurlijk ook niet spannend.

Wat mij betreft draait deze film - helemaal in de VS - mede zo goed vanwege de grote herkenbaarheidsfactor. In zo'n geval doe je als filmmaakster dus juist iets goed als je 'voorspelbaar' te werk gaat.

avatar van durange
'I want to go where culture is like New York!'

Topfilm. Ik houd wel van zo'n typische Indie film op z'n tijd à la Frances Ha. Niet teveel poespas, gewoon een mooie en poëtische kijk in het leven van iemand en diens onderlinge relaties.
Lady Bird is een uitgesproken vrouw met ambities. Helaas zit niet altijd alles mee in de liefde, op financieel gebied en in de relatie tussen haar vriendin en haar moeder. Op een mooie en komische wijze wordt de aanloop naar het begin van haar universiteitsstudie weergegeven (inclusief prom & graduation). Op sommige momenten keek het echt alsof je naar een romantische komedie aan het kijken was, dus ik werd lekker meegesleept door de film.

Overigens ben ik gewoon superblij dat deze film is geregisseerd & geschreven door een vrouw én zoveel media aandacht heeft gekregen. Hopelijk mogen we dat meer zien, want de resultaten liegen er niet om.

avatar van wwelover
Hele fijne film in mijn favoriete genre. Heerlijke sfeer, verhaal en karakters. Had er misschien zelfs nog wel iets meer van verwacht (einde kon beter), maar uiteindelijk zeer genoten. Ronan is toch wel één van de betere actrices van de laatste jaren en perfect gecast. Net als de rest van de cast. Vond het wel jammer dat het verhaal rond Father Leviatch niet helemaal werd uitgewerkt. Mooie karakter en heel sterk geacteerd.

Ik werd echt doodmoe van de flauwe humor gedurende de film. Nou vind het type persoon dat Lady Bird speelt in het echte leven ook onuitstaanbaar ('oh ik ben zo'n bijzonder individu! Dat de rest vd wereld dat nou niet ziet?!'), dus dat het in m'n irritatie-zone kwam kun je eventueel als een compliment beschouwen, maar dat doe ik zelf niet.

Vond het een onuitstaanbare film. Dat ik Ronan 1 vd mooiste actrices van het moment vind heeft het nog een beetje kunnen redden.

Al die lovende kritieken over Lady Bird begrijp ik nauwelijks. Er wordt goed, maar niet uitzonderlijk goed in geacteerd. Ik hou normaal gesproken wel van coming of age films, maar ik vond deze verhaallijn een beetje slapjes. Het is een Hollywoodfilm met dito personages in een art house jasje. Zij hadden er beter een drama van kunnen maken.

Niet een uitzonderlijk goede film. Ik had er echt meer van verwacht al was het bij vlagen best vermakelijk.

avatar van bennie jolink
Zeer voorspelbaar, mist een eigen invulling van het genre.

avatar van Zwolle84
Nooit fijn: zo lang naar een film met een van je favoriete actrices uitkijken, er helemaal voor naar Amsterdam reizen en dan de tijd weg zitten kijken in de bios. Totaal niet verwacht dat dit zo saai zou zijn. Zelfs Saoirse zelf wist nauwelijks te overtuigen, en dat zoek ik eerder in het plot dan in haar kunnen.

Rommeltje, helaas.

avatar van Donucius
Na de eerste paar minuten glijdt je zo nietsvermoedend in een anderhalf uur durende film. De film is net als een rivier; het water stroomt zonder duidelijke bestemming en onderweg neemt het dingen mee die het op zijn pad tegenkomt zonder ook maar enigszins kieskeurig te zijn.

Het was vond ik een relatief korte zit en er zijn vast wel meer van dit type films die inhoudelijk beter zijn dan deze, echter deze film heeft iets. Het heeft een onbesproken natuurlijkheid, een onzichtbaar derde persoonsperspectief, een evenwichtigheid in de uitbeelding, prima acteerwerk (niet perfect, maar het is zeker ruim voldoende), een aangename vlotte sfeer en uitstraling maken het een fijn geheel om naar te kijken. Autobiografisch (deels) is hier wel op zijn plaats, lijkt veel op een dagboek, maar houdt de film vind ik wel interessant anderzijds wellicht tikkeltje vlak; ach, het is maar hoe je het bekijkt.

Begrijpelijk dat je niet teveel van dit soort films gezien moet hebben om deze op waarde te kunnen waarderen en tevens met de juiste gemoedstoestand erin moet stappen, maar toch...

avatar van Zwolle84
Donucius
Mooi geschreven. Had ik de film niet gezien, dan zou ik uit je hand hebben gegeten en op basis hiervan naar de bios zijn gegaan. Ik zie het alleen helaas niet in deze film terug, hoe graag ik dat ook wilde.

Zo ervoer ik een Brooklyn bijvoorbeeld wél, om het maar bij Saoirse te houden.

avatar van Donucius
Zwolle84

Kan ik begrijpen, het is denk ik een gevalletje het klikt wel of het klikt niet.

Cool. Ga ik checken thnx!

avatar van Baboesjka
Naar deze film was ik al een tijdje benieuwd. Nu heb ik 'm eindelijk in het filmhuis gezien en ik kan zeggen dat hij mij niet is tegengevallen. Het was wel ongeveer zoals ik had verwacht. Een coming of age film met wat humor en 'de nodige' liefdesperikelen. Ik heb niet om de grappen kunnen lachen en ik vind het geen unieke of uitzonderlijk sterke/goede film, maar het keek prima weg en ik heb niks aan te merken op het acteerwerk. Ik had Saoirse voor zover ik weet nog niet eerder in films gezien. Ik vind haar goed gecast, evenals de anderen. Ik kon mijn hoofd er ook best goed bij houden. Daar heb ik helaas vaak moeite mee. Het was niet zo dat ik helemaal in de film kwam, maar de tijd vloog voorbij als een lady bird. Voldoende! 3,5*

avatar van Walter S.
Gister met vrouw en twee puberdochters naar deze film geweest. Met name mijn oudste dochter herkende het nodige in Lady Bird. Zij vond het een heel mooie film. Zelf vond ik het ook een erg leuke film. Geen topper maar wel gewoon een aangename film over de dagelijkse shit van jong en oud.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Redelijk interessante coming of age film waar de beste scenes voor mij persoonlijk toch samen met Julie (Beanie Feldstein) en haar vader Larry (Tracy Letts) waren. Ik vond het vooral jammer dat Tracy Letts niet een wat uitgebreidere rol heeft gekregen, ik vond zijn personage erg interessant en de interactie met zijn dochter was erg mooi.

Lady Bird is sterk neergezet door Saoirse Ronan en ze maakt het personage interessant genoeg om de hele film te willen volgen. Toch had ik stiekem wat meer diepgang verwacht in dit filmpje, het blijft over het algemeen redelijk op de vlakte met pas tegen het einde wat emotionele scenes.

Het is zeker de moeite waard, maar er zijn zonder twijfel betere.

avatar van DVD-T
Life sucks!

Een film met heel wat leuke scenes en ontzettend goed acteerwerk, vooral van Ronan. Helaas weet Gerwig er niet echt een héél speciale film van te maken en laat zo de kijker wat in de steek door niet iets te doen wat we niet al een keer eerder in indie coming of age films hebben gezien. Het is een Oscar nominatie voor beste film zeker niet waard. Neemt niet weg dat je niet kunt genieten van Lady Bird, want het is gewoon een erg leuke film met veel herkenbare momenten, wat humor en goede muziek.

Helaas voor Ronan gaat net als bij Brooklyn, de Oscar aan haar neus voorbij. Die had ze zeker verdient.

Goeie film over een tienermeisje die het liefst ver van huis wil gaan studeren. Een weinig vernieuwende coming-of-age film, maar wel gewoon een goeie. De verschillende relaties van het hoofdpersonage zijn allemaal goed uitgewerkt en neergezet (de relatie met haar moeder zorgt tegen het einde voor een paar ontroerende momenten). De film blijft onderhoudend, want er gebeurd genoeg.

avatar van de grunt
Parel van een film.

avatar van Filmkriebel
Vanuit het hart verteld. Je voelt aan dat Gerwig (zelf uit Sacramento afkomstig) in haar eigen gevoelens en ervaringen is gaan putten voor deze coming-of-age film. Het voelt in alles eerlijk en herkenbaar aan. Het is alsof een 17-jarige 90 minuten lang haar geheimen gedeeld heeft met mij. Lady Bird droomt van een toekomst en van onafhankelijkheid.

Maar ook het perspectief van de ouders en met name de moeder wordt benaderd. Daardoor is de film ook niet van één enkele kant bekeken. Ja, ik hield er wel van. Al is het wel erg lichtvoetig tot de laatste minuut: het worstelen met de puberteit, dat pijnlijke, vond ik hier niet helemaal in terug en dat mocht wel. Lady Bird heeft me niet voldoende geraakt en ontroerd voor een hoog cijfer, maar vond het een vertrouwd en familiair gevoel opwekken. 3,5*

avatar van keimpeS
Saoirse Ronan is wat mij betreft nu al op deze jonge leeftijd een gevestigde actrice in Hollywood, in mijn ogen. Ze heeft vooral in de film Brooklyn indruk op me gemaakt, ik vond dat een erg mooie film en zij speelde geweldig. Voor het eerst dat ze me echt opviel was al in de film Lovely Bones, daarna ook films als Hanna, Byzantium, The Host, How i Live Now, The Grand Budapest Hotel, dus best veelzijdig te noemen qua rollen.

Deze film is prima, maar haalt het bv niet bij een Brooklyn in mijn ogen. Je volgt de ontwikkelingen van een eigenzinnige tienermeisje en met alles wat daarbij komt kijken... (meer is het eigenlijks niet en idd zoals hier vaker gezegd, raakt de film mij ook niet). Het duurde voor mij even om in het verhaal te komen, maar dat heb ik vaker met dit soort van films.

avatar van Metalfist
Just because something looks ugly doesn't mean that it's morally wrong

Consternatie alom tijdens de meest recente Oscars, want Lady Bird werd genomineerd in de categorie voor beste regie. Op zich misschien niet zo bijzonder, maar wel het feit dat Greta Gerwig nog maar de 5e vrouw is in de geschiedenis van het beeldje die mocht meedingen naar één van de meest begeerde filmprijzen. De Oscars hebben echter altijd al voor de nodige opschudding gezorgd (#OscarsSoWhite bijvoorbeeld waarbij er geprotesteerd werd tegen het gebrek aan diversiteit in huidskleur bij de genomineerden) en het was maar de vraag of Lady Bird effectief zo'n goede film is of dat dit vooral een knieval was naar vrouwelijke emancipatie.

Het is gelukkig dat eerste geworden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Black Panther (die geroemd wordt vanwege de keuze om met een nagenoeg compleet Afrikaanse cast te draaien) is Lady Bird wel een intrigerende film. Gerwig gaat hier en daar lenen bij haar eigen herinneringen en dat levert een (h)eerlijk portret op van een jonge vrouw die haar draai niet vind in een klein stadje in Amerika. Ze rebelleert tegen alles, ontdekt nieuwe liefdes, nieuwe vriendschappen en ondergaat vooral een geloofwaardige evolutie. Dat is hetgeen waar dit soort highschool films wel eens de mist mee willen ingaan, maar Lady Bird blijft boeien. Vooral ook omdat Gerwig slim genoeg is om niet zich niet enkel en alleen op het titelpersonage te gaan focussen. Uiteraard zit in haar de kern van de film maar ook de relatie met haar ouders komt voldoende aan bod. Hier en daar misschien iets te abrupt afgesloten (onder andere de verhaallijn met Danny wordt opeens nogal hard naar achteren geschoven) maar het is iets wat je Gerwig erg makkelijk vergeeft, zeker als je in het achterhoofd houdt dat dit nog maar haar debuut is.

Gerwig doet dus bijzonder veel goeds, maar haar beste keuze is misschien wel om Saoirse Ronan te casten in de rol van Lady Bird. Een Ierse die de laatste jaren al meer en meer aan het opkomen is en hier compleet verrast in de rol van Amerikaanse tiener. Indrukwekkend hoe ze haar accent compleet weet weg te stoppen en tegelijkertijd nog altijd enorm overtuigend overkomt, het zijn er weinigen gegund. Ze heeft echter ook wel een paar degelijke tegenspelers om zich aan op te trekken. Laurie Metcalf is als de moeder het perfecte klankbord voor Ronan, maar ook met Tracy Letts - die de rol van vader Larry speelt - heeft ze vanaf de eerste minuut een band die je in dit soort films vaak mist. Je voelt gewoon de tederheid tussen die twee en dat is erg bijzonder. Verder nog een paar interessante bijrollen van onder andere Timothée Chalamet (als Kyle, de mysterieuze drummer en liefhebber van economische boeken) en natuurlijk mag ook Beanie Feldstein als hartsvriendin Julie niet vergeten worden.

Misschien ook wel één van de leukste openingsscènes ooit trouwens in een film met Lady Bird die zich uit een rijdende auto gooit na een discussie met haar moeder. Ik vermoed dat dat niet echt gebeurd zal zijn, maar het zet wel meteen de toon van de film. Wat dan volgt in een aandoenlijk relaas over het wel en wee van een tienermeisje. Klinkt niet al te bijzonders? Dat is het wel. Vooral ook omdat dit naar een hoger niveau wordt getild door een wel erg uitstekende cast.

avatar van joolstein
Tja een film over Christine die zichzelf Lady Bird noemt. En meer valt er voor mij eigenlijk niet over de film te melden. Je kijkt mee naar het leven van een tiener. Enigszins afstandelijk waardoor de band met het lijdende voorwerp best moeilijk werd. Ook brengt de film niet veel nieuwe vondsten. Alles aan deze film is degelijk en toch wel aan de veilige kant. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het een Oscar-Nominatie heeft ontvangen. De vierentwintig-jarige Saoirse Ronan speelt de zeventienjarige Christine degelijk maar ook haar rol is van het beproefde recept. Hoeveel rollen als jong meisje of bijna volwassen vrouw kan ze nog spelen voordat ze niet meer geloofwaardig overkomt? Ondanks dat een paar sterke scenes, viel de film in zijn geheel nogal tegen.

avatar van Dievegge
Sursje Ronen bewijst dat ze een van de beste actrices van het moment is met dit portret van een zoekende adolescent. Haar haar is wat vuriger rood dan anders, maar haar gezicht heeft ze zonder make-up gelaten om wat lichte acne te laten zien die bij de puberteit past. Ook haar bewegingen en manier van spreken heeft ze aangepast. Geklungel, experimenteren en rebelleren horen bij die leeftijd.

Greta Gerwig heeft het hoofdpersonage interessant gemaakt doordat het iemand is die wil ontsnappen. Ze wil iemand anders zijn, gebruikt een andere naam, wil in een andere staat gaan studeren en met andere mensen omgaan. Van het oubollige Sacramento wil ze naar een plaats "waar cultuur is". In een land dat in het palindroomjaar 2002 in een politieke en religieuze crisis verkeerde, maakt zij haar eigen leeftijdsgebonden identiteitscrisis door. Tegen het einde begint ze zichzelf terug te vinden en worden haar opvattingen evenwichtiger.

Laurie Metcalf speelt een ouder die aan het leegnestsyndroom lijdt. Via oplaaiende discussies en veranderende verhoudingen herontdekt Lady Bird zichzelf en haar plaats in de wereld. Er is ruimte voor grappige kostuums en verrassende momenten, zoals wanneer ze zich uit de auto laat vallen. Het authentieke scenario en de eigenzinnige actrice maken hiervan een herkenbare zoektocht.

avatar van Lord Flashheart
Ongeïnspireerde coming of age film, die op gratuite wijze het jaar 2002 afschildert als de jaren '50 en Sacramento (>5000.000 inwoners, agglomeratie 2,5 miljoen, hoofdstad Californië) als Lutjebroek waar niks te doen is.

Lady Bird is duidelijk een Oscar nominatie om de diversiteitsquota te halen. Greta Gerwig brengt werkelijk niets nieuws in dit genre en kopiëert gewoon dilemma's van 60 jaar geleden naar het hier en nu. Toen was het werkelijk nog lastig voor een vrouw om haar eigen weg te kiezen. Zeker als zo'n vrouw uit een conservatieve gemeenschap kwam.

Hier zien we echter gewoon een portret van een zeurende millenial, die alles krijgt en er zo min mogelijk voor wil doen. Kan verder weinig uit de film halen. Saoirse Roman speelt goed en een enkele situatie is wel komisch. Verder ontstijgt het nooit de middelmaat. 2,5*

avatar van keukenzout
Oh wauw, wat een heerlijke film! Ik was wel de enige in de zaal volgens mij, maar ik heb me kapot vermaakt.

Coming of age met best een diepe onderlaag.

Lekker traag, ontroerend, hilarisch schrijnend. Duurde veel te kort!

Amusant, maar middelmatig in die zin dat het allemaal al eerder is gepasseerd in filmland. Verder een prima filmpje met goed acteerwerk.

Deze prent probeert van alles uit de kast te halen, maar dat kan niet verhinderen dat de inhoud er behoorlijk bekaaid vanaf komt. Ja, de op- en aftiteling is fraai vormgegeven, sommige sfeershots van Sacramento zijn ragfijn doeltreffend, en het accelererende tempo werkt ook wonderwel om de wispelturigheid van het tienerleven vorm te geven. Maar toch, aan het eind van de streep vraag je je af welke inzichten je hebt opgedaan, of de verhaaltechnische aspecten je lessen meegeven en dan moet je simpelweg concluderen dat het qua inhoud beneden de mediaan zit. Dus alle cinematografische vondsten ten spijt, blijft hier een behoorlijk bleek, afgezaagd verhaal over dat op geen enkele wijze nieuw licht schept. Van een regisseuse die in al het andere torenhoge ambities toont, en die eveneens gelauwerd is met zes Oskarnominaties had je dat wel mogen verwachten.

avatar van james_cameron
Leuke, zij het niet erg onderscheidende coming-of-age film, vooral de moeite waard door de sterke rol van Saoirse Ronan, al is haar personage lang niet altijd sympathiek. Qua dialogen en emoties biedt de film een mengeling van cliche's en rake momenten, met gelukkig wel de nadruk op het laatste. Regisseuse Greta Gerwig, die we als actrice vaak binnen dit genre tegenkomen, doet het overigens prima achter de camera.

avatar van Ebenezer Scrooge
Op zich een aardige coming-of-age die hier en daar het puriteinse Amerika op de hak neemt. Gelachen bij dat stukje dat zij en haar vriendin (lief rolletje overigens van Beanie Feldstein, waarom zij de hoofdrol niet?) in het geniep een pot met hosties zitten te eten en dat meisje binnenkomt: 'Je hoort die hosties niet te eten.' 'Ze zijn niet gezegend.'
Maar ook een film die eigenlijk niet zoveel vertelt, een beetje gekibbel met d'r moeder, lage schoolcijfers, wat gedoe met d'r vriendje. Aan het einde dacht ik nog: wat zijn nu eigenlijk je problemen?
Dat verhaaltje met d'r eerste vriend die homo blijkt te zijn, vond ik net iets te cliché en te bedacht. Een meisje dat zich zo wereldwijs gedraagt, maar niet eens in de gaten heeft dat haar vriend homo is en ook nog eens boos en verdrietig reageert als ze dit ontdekt. Dat ging er bij mij niet in. Terwijl ze zelf stiekem al verliefd was op een ander.

Ik verwachtte er weinig van en dat is ook zo geworden.
Saoirse Ronan acteert prima, maar het verhaal is saai en langdradig.
Ken betere films met Saoirse Ronan, deze hoort er zeker niet bij !!

avatar van Daan258
Hoge verwachtingen van de film maar na het zien is het me flink tegengevallen.
Het wist mij allemaal totaal niet te boeien . De cast en het acteerwerk is prima maar verder vond ik het een saaie bedoeling.

avatar van Boneka
Wat zou het toch mooi geweest zijn als deze film begon met Sacramento van Middle of the Road. Past ook helemaal in het plaatje. Een hit uit 1971. Helaas we krijgen 'm niet te horen.

There's something about the weather
That everybody loves
They call it the Indian spring of Sacramento
And when the sun is up in the sky
The wind is blowin' by the riverside most everyday
You're in Sacramento a wonderful town
Sing sing sing din din din

Tja dan de film zelf. Had verwacht dat ze veel sneller naar NY zou gaan echter dat speelt maar een fractie van een seconde en zo blijven we zo'n 90% gewoon in het boerengehucht van Sacramento. De film straalt bepaald geen 2002 uit maar meer ergens jaren 80 alsof ze onder een kei hebben gelegen. Vroom bedeesd en kleren die ze hier nooit dragen in die tijd. Maar de westkant van Amerika is natuurlijk wel wat anders dan het oosten. Lady Bird is niet komisch, maar meer drama dat op een luchtige manier wordt verteld met heel af en toe wat leuke momentjes. De film gaat vooral over Lady Bird en haar moeder. Het leven valt niet mee elk kwartje moet worden omgedraaid, maar ze weten er ondanks al hun problemen wel iets van te maken. Het rebelse van Lady Bird valt trouwens mee. Ze valt af en toe uit de toon met haar opmerkingen en haar acts, maar echt doorslaan doet ze nooit. Zelfs de aankleding van de auto wordt haar vergeven. Just married with Jesus. Funny dat zeker. Lady Bird wil misschien soms wel iets teveel laten zien. Zo springt de film vaak over naar de volgende scene. Niet erg zo blijft ie lekker vlot, maar sommige personages zien we maar eventjes om dan weer op andere te projecteren. Het is wel zo dat veranderingen soms onderhevig zijn aan de momenten van het leven. The coming out wordt hier al mooi belicht. Grappig dat 2002 nog een moeilijk item was in Amerika. En zeker in de buurt van San Francisco. Niet ver uit de buurt dus dat accent valt te rijmen in NY. Wel gek vond ik die brillen van 2008 op nieuwjaarsdag. Dat moest toch 2003 zijn?

Dan naar het einde toe. De stap naar NY is dan eindelijk gemaakt maar feitelijk doet dat er niet meer toe. ze krijgt een brief van haar vader wat haar moeder ooit heeft geschreven
Ze loopt naar buiten toe belt ze op en omdat ze er niet zijn spreekt ze haar gevoelens uit op hun voicemail
en dan wordt het beeld zwart. Einde movie. Nee bepaald geen goed gekozen einde. New York had niet meer gehoeven. Had een goed einde bedacht richting de luchthaven. Dit voelde wat geforceerd aan helaas.

Lady Bird heeft zo haar momenten. Geen hoogvlieger verder wel goed gespeeld en geacteerd. Jammer dat de muziek in mijn beleving zo vlak was. Daar hadden ze wat meer mee kunnen spelen. Beeld was overigens een klein beetje korrelig. Vooral binnen. Anyway best aardige film, maar niet meer dan dat.

Film 3.0
Beeld 4.0
Geluid 4.0
Extra's 2.0

avatar van cantforgetyou
Ik hou wel van dit soort films. Humor, maar op momenten dat het eigenlijk niet grappig is. Dus wanneer moeder en dochter weer eens een woordenwisseling hebben, etc. Iedereen speelt erg goed en er zitten een paar zeer sterke dialogen in. De film verveelt geen moment en moeder is echt zeer goed gecast. Maar alle lof naar Saoirse Ronan. Wat een goede actrice. Ze deed het hartstikke leuk, goed en grappig. Zeker de moeite waard, als je van een andere soort humor houdt, dan American Pie bijvoorbeeld. Ook leuk hoor, maar totaal anders.