The Last Detail (1973)

Alternatieve titel: Hun Laatste Corvee

Komedie / Drama

geregisseerd door Hal Ashby
met Jack Nicholson, Otis Young en Randy Quaid

Tragikomedie over twee mariniers, die besluiten een wegens een kleine diefstal tot 8 jaar cel veroordeelde collega, eens flink van het leven te laten genieten voordat ze hem bij de gevangenis afleveren.

kappeuter (moderator)
Heel aardig, maar ook niet meer dan dat.
Jack Nicholson steelt de show, that's for sure. Hij is op z'n best als hij de boel zit op te jutten. Geen wonder dat ze n.a.v. het zien van deze film Nicholson graag wilden casten voor Cuckoo's Nest.
Dat joch dat ze moesten wegbrengen was ik gauw zat. Het jammere van deze film vind ik, is dat de film uit veel van dezelfde soort scenes bestaat.

Randy Quaid: 'What's Heineken ?'
Nicholson: 'The finest beer in the world kid. President Kennedy used to drink it.'

avatar van narva77
Ha leuk, in 'U Turn' vraagt Sean Penn ook om Heineken, maar nu gaan we teveel off-topic

En in Blue Velvet speelt heineken ook een prominente rol in sommige dialogen.

avatar van wackyboy
Prima roadmovie, met prachtige ruwe bolster blanke pit rol van Jack Nickelson.
Verder leuk om bekende gezichten zoals Gilda Radner en what's her name, de actrice die de vriendin van Latka speelt in Taxi, te zien langskomen.
Ik moet toegeven dat ik eigenlijk nooit van deze film gehoord had. Alle hail and praise voor de bibliotheek Zwolle, die hem in z'n DVD collectie had.

wackyboy schreef:

what's her name, de actrice die de vriendin van Latka speelt in Taxi
Carol Kane ?

avatar van brucecampbell
Sterke film met prachtige hoofdrollen!!

orbit
Hij viel me wat tegen. Wel een leuke vertelling en weer die behoefte van Nicholson om een arm medemens aan de vroegden des levens te helpen, wat ie in de Cuckoo's Nest ook al doet. Maar het wordt nergens echt meer dan wat de titel behelst, een last detail.. het einde was ook wat ontnuchterend. Redelijk..

avatar van Glacier
Dodelijk saaie film. Langzaam hoeft niet erg te zijn als het maar leuk/spannend/ontroerend oid is, maar dit was 3x nix.
Heb sporadisch moeten lachen. Alleen die hoerenkast was nog een beetje leuk.

Nicholson speelde best wel irritant, chronisch gebrek aan muziek en dan was het nog vreselijke fanfare-shit.

PS. Ik ben 32, ik kan best oude films waarderen maar deze echt niet.

avatar van The One Ring
Leuke film die nergens verveeld. Dat is vrijwel geheel te danken aan Nicholson. Die blijft leuk in dit soort rollen, hoe vaak hij ze ook speelt. De rest van de film is ietwat eentonig, maar er valt genoeg te lachen en het einde is uitstekend. Indrukwekkend is het allemaal niet, maar wel goede avondvulling.

avatar van Peojuzi
kwam er niet doorheen sorry... 1,0*

avatar van Castor Troy
Bij nader inzien toch een halfje verlaagd, Nicholson springt boven alles uit, is echt goed op dreef, maar weet voor mij niet de film te redden, op bepaalde momenten gebeurt er echt te weinig, er zit te weinig verhaal in.

The One Ring schreef:
Leuke film die nergens verveeld.

Ik snap ook niet wat er zo saai aan zou moeten zijn.

avatar van Co Jackso
Een hele aardig film waarbij Randy Quaid naast Nicholson een sterke rol speelt. Alleen weet ik niet wie er bij deze poster is gekomen, het zegt in ieder geval weinig over de werkelijke film.
3,5 *

kos schreef:
Ik snap ook niet wat er zo saai aan zou moeten zijn.

Leg dan eens uit wat er boeit aan deze film. Wat was grappig, ontroerend of spannend?
Ik krijg de indruk dat deze film het vooral moet hebben van het popiejopie gedrag van Nicholson. Ik prik daar doorheen...

3,5 *

niet bijzonder, maar wel leuk voor een keer

en wat een verschrikkelijke poster!!

kappeuter schreef:

Randy Quaid: 'What's Heineken ?'

Toch het bewijs dat Amerikanen geen verstand van bier hebben

jacom schreef:

Toch het bewijs dat Amerikanen geen verstand van bier hebben

Laat me raden, jij drinkt Grolsch?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Glacier schreef:

Laat me raden, jij drinkt Grolsch?

Ik wel ja Maar voor de echte liefhebbers is er nog een leuk topic hierover.

avatar van Betamax
Nicholson speelt een ijzersterke rol.
Eind viel me wat tegen maar verder heb ik me met deze film goed vermaakt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardige film die het vooral van de dialogen en dus de geniale Nicholson moet hebben. De film is ietwat langdradig maar is ondanks dit genoeg onderhoudend. Goed.

avatar van goongumpa
Schitterende film. Niet alleen een hilarische komedie, maar uiteindelijk ook een ontroerend drama, dat dieper gaat als je op het eerste zicht zou zeggen.
Iedereen in de film wordt voortdurend met onrecht van hogerop geconfronteerd, maar niemand onderneemt enige actie om iets te veranderen; het blijft bij woorden. Verder is het plezier van Meadows erg mooi en herkenbaar weergegeven. Hij amuseert zich, maar die naderende gevangenisstraf blijft boven hem hangen.
Filmtechnisch (vooral op vlak van geluid) stelt de film weinig voor, maar dat stoort eigenlijk nooit. Dat geeft het wel iets oprechts eigenlijk.
Duidelijk ook een inspiratiebron van de Smith / Apatow mensen.

avatar van dennis013
Mwaoh. Als Nicholson er niet ingespeeld had, dan was het niks.
Wat wel een uiterst grappig detail is, is dat in de film een jonge Randy Quaid geadviseerd wordt om naar Canada te vluchten.
Later doet ie dat namelijk in zijn echte leven wel.

avatar van badfans69
Mooie Tragikomedie

avatar van Insignificance
Grofgebekt en een new high voor Nicholsen. Oftewel een paar van de ingrediënten die destijds de nodige impact veroorzaakten. Nu is die appeal een tikkel minder. Het is uiteindelijk het aandoenlijke karakter van de film, opgesloten in Quaid's vertolking, die het wint.

Een zielige blik, een aanstekelijke dronkemanslach en een innemende vent die het leven ontdekt, vlak voordat 'ie er tijdelijk mee op moet houden. Nicholsen mag dan staan hengsten, het is de ontwikkeling van Meadows die het kloppende hartje vormt. Mooiste scène; die met hoertje.

Uitstekende roadmovie waarin twee mariniers een klusje krijgen om een gevangene te escorteren. Uitstekend geschreven personages en dialogen. Doordat de film geheel op locatie is geschoten, oogt het geheel authentiek en vormt tevens een mooi tijdsbeeld. Grappig en ontroerend. Jack Nicholson is subliem en heeft genoeg momenten waarop hij zich kan uitleven. De jonge Randy Quaid weet zich meer dan staande te houden.

avatar van goongumpa
Herzien. Heel, héél erg goed.

Niet de mooiste film (visueel dan) ooit gemaakt. Niet het meest speciale verhaal ooit verteld. Grappig, maar je zal niet op de grond liggen. Ontroerend, maar je zal niet wenen.

Wat maakt deze film dan zo goed?

Hij is echt. Als het leven. Je kent de personages. Je kent hetgeen ze meemaken. Het is ergens grappig. Soms tragisch. Vaak gewoon kut. Meestal een beetje van alles.

- "Die jongen zal z'n jeugd in de gevangenis doorbrengen... Hoe kunnen we 'm toch nog een pleziertje doen?"
"We gaan naar z'n moeder."
Moeder is niet thuis.
"Ik had haar eigenlijk toch niets te vertellen..."

- "Hij wil picknicken, dan gáán we picknicken! Sneeuw of geen sneeuw!!"
"Ik bevries. En je bent de broodjes vergeten..."

avatar van Sergio Leone
Mooi.

Door genoeg variatie en een geslaagde balans tussen komedie en drama weet The Last Detail van begin tot eind te boeien. Het absurde van de situatie - 8 jaar cel om het stelen van niks - wordt in het begin goed uitgebuit, maar men blijft er gelukkig ook niet over doordrammen.

Randy Quaid doet het absoluut niet onverdienstelijk als jonge dief, maar hoe je het ook draait of keert: Jack Nicholson is een grootmacht. Hier zet hij een proefversie neer van Randall McMurphy: een beetje gek maar vooral goed van inborst.

Regisseur Hal Ashby zorgt voor een vrij gezwind verloop. Een snelle film is dit natuurlijk niet, maar de speelduur is zo om en luchtigheid wordt voldoende afgewisseld door sterke dramascènes (en omgekeerd). De scène in het bordeel spant de kroon.

"Tragikomedie over twee mariniers"

Gaat dus juist niet over twee 'grunts' he.

avatar van de grunt
LapraS schreef:
Gaat dus juist niet over twee 'grunts'

Niet?

avatar van missl
Wat was en is Nicholson toch een charismatisch acteur. Ze gaan op pad om iemand van de ene locatie naar de andere te brengen. En daar nemen ze af en toe een detour. Wel vermakelijk, maar blijft niet hangen.