• 11.217 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 30 juni 1974

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot The Last Detail

"No *#@!!* Navy’s going to give some poor **!!@* kid eight years in the #@!* brig without me taking him out for the time of his *#@!!* life."

Tragikomedie over twee mariniers, die besluiten een wegens een kleine diefstal tot 8 jaar cel veroordeelde collega, eens flink van het leven te laten genieten voordat ze hem bij de gevangenis afleveren.

SM1 Billy 'Bad Ass' Buddusky

GM1 'Mule' Mulhall

Seaman Larry Meadows

Young Whore

Alle Media

avatar van missl

missl

Wat was en is Nicholson toch een charismatisch acteur. Ze gaan op pad om iemand van de ene locatie naar de andere te brengen. En daar nemen ze af en toe een detour. Wel vermakelijk, maar blijft niet hangen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Sterke film, vaak erg grappig, met een schitterende gestoorde hoofdrol voor Jack Nicholson; dit is duidelijk de opmaak voor het hier vlak op volgende One Flew Over The Cuckoo's Nest. De ogenschijnlijk simpele plot wordt fraai en onvoorspelbaar uitgewerkt, met veel mooie details en goed spel van de twee andere hoofdrolspelers, Otis Young en Randy Quaid. Heerlijke grofgebekte dialogen ook.

avatar van benni

benni

Gekke film voor bijvoorbeeld een zondagmorgen of zo. Moet al lachen als ik de kop van Randy zie. Shithouse is full!!

avatar van gondwana

gondwana

Vond deze interessante kijk in periode en setting.

Omgevingen mooi in beeld gebracht, heel spontaan en realistisch acteerwerk.

Goeie road-movie.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Fantastisch. Allereerst een prachtige rol van Jack Nicholson die een bijna foutloze filmkeuze had in de vroege jaren '70. en waanzinnig goed acteerde (en dit naar het schijnt zijn beste rol vind). Ten tweede Hal Ashby, die een heel gevoelige film van ook al een prachtig geschreven script (ook qua taal! )maakt en een geheel smeedt van iets dat in andere handen een anekdotische film was geworden. Nichelson is goed, maar zijn twee tegenspelers (Young en Quaid) doen eigenlijk niet voor hem onder en spelen hun rol ook met veel gevoel voor detail. Hun interactie zorgt dat de film werkt.

De eerste van drie seventiesfilms van Ashby die ik voor het eerst ga kijken plus een herziening van Harold and Maude.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Prachtige film zeg. Doet me een beetje denken aan de films van Alexander Payne, realistische personages die een reis doormaken. Wordt nergens echt dramatisch of heel grappig maar oh zo fijn om naar te kijken.

avatar van McKoenski

McKoenski

De hoge waarderingen en lof voor deze film kan ik niet zo goed plaatsen eigenlijk.

Weinig te verwijten aan 't adres van Nicholson maar het geheel komt op mij over als nogal vlak, lomp-grof, iets dat de tand des tijds niet geheel heeft doorstaan.