La La Land (2016)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Emma Stone, Ryan Gosling en John Legend

Het verhaal volgt Sebastian en Mia, die nader tot elkaar komen doordat ze een gemeenschappelijk verlangen hebben om datgene te doen waar ze van houden. Maar wanneer het succes op de loer ligt, worden ze geconfronteerd met enkele keuzes die hun liefdesrelatie op het spel zet en waarbij hun gekoesterde dromen dreigen verscheurd te worden.

avatar van IH88
Zwolle84 schreef:

...waar ik nog steeds volledig achter sta. Wat een prachtig, tijdloos stukje filmgeschiedenis is dit. Een bitterzoet spektakelstuk dat zijn weerga niet kent. Het is ook zoveel meer dan een mooie knipoog naar de klassieke musicals; het is zelf domweg de beste die ik heb gezien. En dat slotakkoord gaat ook definitief in m'n lijstje met mooiste scènes aller tijden.

Diep onder de indruk, betoverd en lamgeslagen.

Welke is nu beter Zwolle, La La Land of The Greatest Showman .

avatar van Zwolle84
IH88 schreef:

Welke is nu beter Zwolle, La La Land of The Greatest Showman .

La La Land, absoluut. Maar beide prachtig en afgeronde negens. Alleen de een naar boven en de ander naar beneden.

avatar van macrobody
Musicals zijn zo jaren '50 '60. Maar blijkbaar zijn er nog veel mensen die terug verlangen naar die tijd gezien de recensies. Het begon echt als een originele circustheater musical met een hoop geren en gespring maar gelukkig had ik op een gegeven moment niet dat gevoel meer en werd het geblaat niet overheersend maar gefocust en kreeg het verhaal wat meer de ruimte. Zeker geen slechte film en als musical je ding is dan zal deze film je zeker kunnen bekoren.

Uitstekende film over een jongen en meisje die beiden hun eigen droom najagen en elkaar ontmoeten. Mooi camerawerk met een aantal lange shots. Ryan Gosling en Emma Stone doen het goed samen en vooral die laatste weet voor een aantal ontroerende momenten te zorgen. Mede dankzij het prachtige en onconventionele einde nog net 4.0 sterren.

avatar van missl
Wat een verrassing deze film. Vol kleur, mooie lange shots, mooi camerawerk en prachtige omgevingen. De film gaat over een jongen en een meisje die elkaar ontmoeten en allebei andere dromen hebben. En het einde zo simpel eigenlijk maar prachtig. Voor mij echt een plezier en betoverend om naar te kijken, deze film! En ik houd niet eens van films waarin mensen ineens gaan zingen.

Enige minpuntje: Gosling, wat een stijve, saaie acteur begint het te worden, altijd dezelfde rollen waarin hij niet lacht en een beetje socially awkward is.

avatar van Baboesjka
Ik was al een tijd benieuwd naar deze film, dus ik was blij toen ik 'm in de bieb aantrof. Ik verwachtte niet dat ik 'm geweldig zou vinden. Musicals kan ik erg goed en leuk vinden, maar ik ben er lang niet altijd voor in de stemming. Ik vind La La Land een romantische film die goed in elkaar zit en prettig wegkijkt. Ik ben niet helemaal ondersteboven van de liedjes, maar ik vind ze ook niet slecht en er zit mooie pianomuziek in de film. Ik vind het verhaal niet zo indrukwekkend. Het is wat mij betreft vooral de manier waarop het gebracht is die de film interessanter maakt. Het acteerwerk vind ik goed en het beeld mooi helder en kleurrijk. Er zit een heel dromerig, fijn sfeertje in. Het is niet voor 100% mijn ding, maar ik ben blij dat ik 'm eindelijk gezien heb. 3,5*

avatar van Roger Thornhill
Toen ik deze film een maand of vijf geleden via de spetterende Blu-ray voor het eerst zag, was ik zó onder de indruk dat ik hem eigenlijk geen tweede keer durfde te bekijken uit angst dat hij pijnlijk tegen zou vallen, en zo begon ik langzaam maar zeker –ik weet, het klinkt absurd– als een berg op te zien tegen dat éne doosje in mijn kast. Toen de overige stapels "nog te zien" waren weggeslonken ben ik hier dan toch maar een tweede maal aan begonnen, met lood in mijn schoenen, maar al halverwege de openingsscène was ik weer helemaal gewonnen door de muziek, de kleuren, de energie, de goede zin en de joie de vivre, en toen moesten Gosling en Stone nog komen. Wat is híj geweldig in de korte scène waarin zijn zus al zijn nog ingepakte dozen becommentarieert, wat is zíj geweldig wanneer ze na haar mislukte première aan de grond zit, en wat zijn deze twee geweldige acteurs sámen fantastisch (onbegrijpelijk dat zíj wèl maar híj dan weer níét door de Academy werd bekroond). Meer een verhaal over dromen en liefde en hoe die twee niet altijd samengaan dan een pur-sang-musical, hetgeen niet wegneemt dat de liedjes prachtig zijn en de vertolkingen van zang en dans tussen adekwaat en uitstekend variëren (bij Gosling en Stone niks geen lood in de schoenen). En dan de onbeschrijflijke blik van verstandhouding en liefde die ze op het einde uitwisselen... Nu geen vijf maanden meer wachten op de derde kijkbeurt.

avatar van Zandkuiken
Eens herbekijken nu de hype en mijn (al te) hooggespannen verwachtingen zijn gaan liggen.

Nog steeds is het niet helemaal mijn soort film (vanwege mijn allergie voor klassieke musical-elementen), waardoor ik me er tijdens sommige momentjes echt wel wat doorheen moet worstelen. Vooral bij de scènes waarin er gedanst wordt, krijg ik het nogal snel op de heupen.

Daar staat tegenover dat de magie tussen Gosling en Stone (allebei in een staat van genade verkerend) me bij een tweede kijkbeurt veel meer te pakken kreeg. Ook de pijnlijkere momenten waren soms echt raak: de scène waarin het koppel ruzie krijgt tijdens het eten is overweldigend.

Ook op visueel vlak wel leuk en kleurrijk en vooral de wat meer ingetogen nummers vind ik erg geslaagd.

Ik ga naar 3,5*

avatar van TornadoEF5
Ja, ik denk ook dat ik deze nog eens zal herbekijken (wanneer ik in de juiste mood ben). Ik moet wel echt eerlijk bekennen dat ik echt nog bar weinig van deze film weet... Misschien omdat ik de interesse echt snel verloor, maar als ik een beetje inspanning toon is er wel wat meer mogelijk. Misschien moet ik ook wat leren wennen aan musicals.