La La Land (2016)

3,60

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Emma Stone, Ryan Gosling en John Legend

Het verhaal volgt Sebastian en Mia, die nader tot elkaar komen doordat ze een gemeenschappelijk verlangen hebben om datgene te doen waar ze van houden. Maar wanneer het succes op de loer ligt, worden ze geconfronteerd met enkele keuzes die hun liefdesrelatie op het spel zet en waarbij hun gekoesterde dromen dreigen verscheurd te worden.

353 BERICHTEN 64 MENINGEN
avatar van IH88
geplaatst: 25 april, 13:36 uur [permalink]
tbouwh ik denk dat Tornado de lyrics van de muzieknummers bedoelt .

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 25 april, 15:42 uur [permalink]
Niet bepaald, de stukken waar er niet in gezongen wordt, ook eigenlijk. Ik denk dat het te maken heeft met dat deze film eigenlijk niet echt iets herkenbaars voorschotelt. De sfeer, het verhaal, die liefde, de dialogen, waar de personages mee bezig zijn, er is letterlijk niets dat strookt met mijn wereld. Ik heb verder ook niets met Birdman.

avatar van tbouwh
geplaatst: 25 april, 19:18 uur [permalink]
Kijk, geen dromer, maar een nuchtere realist

avatar van IH88
geplaatst: 25 april, 19:56 uur [permalink]
Ik ben nu wel benieuwd in hoeverre The Neon Demon strookt met je wereldTornadoEF5? Ik hoop niet al te veel . En American Beauty is toch ook aardig "dromerig".

avatar van WelvE
geplaatst: 25 april, 20:04 uur [permalink]
Jawel, alsof er nog niet genoeg van zijn, heeft nu ook La La Land zijn eigen 'dag van het jaar': vandaag, 25 april. La La Land Day is wel alleen in Los Angeles, natuurlijk.

La La Land Day in Los Angeles Declares Mayor Eric Garcetti | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 25 april, 21:36 uur [permalink]
IH88 schreef:

In The Neon Demon speelt angst, competitiviteit en lust een hoofdrol en verder werd de hoofdrol vertolkt door iemand van mijn leeftijd. Bovendien beschikt die film verder wel over een inhoud. Verder ligt het gewoon aan smaak.

geplaatst: 25 april, 21:39 uur [permalink]
hmz.
Er is best veel goed aan deze film:

muziek, cinematografie, LA sfeertje, kleur en eigenlijk is het hele idee niet onaardig.

Maarr.. Gosling is zo saaaaai en totaal niet geschikt in deze rol en Stone haakt net een beetje aan. Het is bepaald geen Ginger en Fred dit duo.
Het begin is allemaal veelbelovend maar daarna wordt het verhaaltje eigenlijk ook steeds suffer met steeds minder pizzazz om maar even in showtermen te blijven.

avatar van Pim1993
geplaatst: 26 april, 19:31 uur [permalink]
This end is literally killing me. Als dromer zijnde ga ik hier nachtmerries van krijgen.

Prachtig theaterstuk verwikkeld in een zoetsappig musicaljasje. Ik kreeg een beetje dezelfde vide als bij Singin' in the Rain (1952) .

De chemie tussen Stone en Gosling is gewoonweg geslaagd. Diep onder de indruk van het sentiment wat zo goed wordt overgebracht. De muziek is een kruising tussen pianostukken van Yann Tiersen en Ludovico Einaudi, althans die sfeer draagt het mee.

Ja, prachtige film. Traantje weggepinkt, lang geleden. Maar dit heeft ook weer zo zijn redenen (lees: kijk de film en wacht op het eind....)

avatar van james_cameron
geplaatst: 26 april, 22:04 uur [permalink]
Vooropgesteld, ik heb niets met musicals. Wat dat betreft had ik dan ook absoluut geen zin in deze film, maar gelukkig valt de schade achteraf mee. De virtuoze openingsscene is in ieder geval geweldig. Met de chemie tussen Gosling en Stone zit het wel goed, alles ziet er bijzonder fraai uit en de bitterzoete plot is redelijk boeiend en zeer romantisch. Het aantal keer dat er in zang wordt uitgebarsten valt overigens erg mee. Dan, de muziek. Tja, de liedjes doen het niet echt voor mij. Echt storend zijn ze niet, maar ik kan er niet zoveel mee. Een beetje een dubbel gevoel dus. Zoals bij de meeste musicals.

avatar van Ste*
geplaatst: 11 mei, 15:50 uur [permalink]
Ik durf hier bijna niet meer te kijken, elke keer is het gemiddelde verder gedaald, en staat er weer een haatrecensie

Tevens: wat duurt het ontzettend lang zeg, voordat de film te koop en 'te koop' is. Kan niet wachten om hem weer te zien.

avatar van apolicum
geplaatst: 27 mei, 20:18 uur [permalink]
Ste* schreef:

Daat moet je u toch niéts, maar dan ook niéts van aantrekken?
Zelfs als de rest van de wereld deze film super slecht zou vinden, maar jij vindt hem super goed? Zolang jij er maar van kan genieten, toch?

avatar van Ste*
geplaatst: 27 mei, 23:48 uur [permalink]
apolicum schreef:

Daat moet je u toch niéts, maar dan ook niéts van aantrekken?

Zeker! Heb 'm vandaag voor het eerst thuis gekeken, was weer super

geplaatst: 6 juni, 07:43 uur [permalink]
Na het zien van de frisse openingsscene dacht ik gedurende zo'n 20 minuten dat deze film een niemandalletje zou gaan worden. Maar oohh!......... Wat vond ik het gaandeweg mooi worden en wat een gevoelig, liefdevol einde.

geplaatst: 6 juni, 10:24 uur [permalink]
Inderdaad een flitsende openings scene.
Deed mij een beetje aan "Fame"denken. De toon van de film is gelijk gezet.
Ik heb lang gewacht om te gaan kijken naar deze "La La Land."
Ondanks musical liefhebber had ik niet echt vertrouwen in een goede film.
Maar ik heb mij toch prima vermaakt met deze musical roman.
Soms een beetje te onrealistisch, mierzoet maar toch goed onderhoudend.
Er is duidelijk aandacht besteed aan de film.
De kleuren en settings zijn soms een lust voor het oog.
De muzikale intermezzo;s varieren van soms beetje saai tot intiem mooi en ook swingend.
Ben toch blij de film meegepakt te hebben.
Best leuk.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 6 juni, 16:30 uur [permalink]
Voor de liefhebbers van tegengeluiden: De Snijtafel: La La Land.

geplaatst: 8 juni, 20:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met enige aarzeling begonnen aan deze film (ik heb niet veel met musicals, jazz, en de vorige film van Chazelle) maar ik heb me er toch prima mee vermaakt.

Zoals gezegd, musicals hoeven van mij niet zo maar het aantal musicalnummers blijft na het begin redelijk binnen de perken en de nummers zijn mooi gechoreografeerd en goed gezongen dus het is geen straf om ze te bekijken/beluisteren.

Verder is het vooral een erg charmante film met een ontwapenende chemie tussen Stone en Gosling die gemaakt is met zichtbaar veel passie voor oude (musical)films, jazzmuziek en de stad Los Angeles. Wederom, niet dingen waar ik heel erg veel mee heb maar het enthousiasme werkt aanstekelijk.

Het gaat uiteindelijk allemaal niet heel diep (het is vooral een feelgoodfilm, ondanks het toch binnen het genre wel apart einde waarbij alles toch redelijk goed komt, maar niet helemaal op de verwachte manier maar het is voor het grootste gedeelte wel erg onderhoudend/vermakelijk om te zien.

Wat betreft de Oscars: ik vond deze in ieder geval een stuk beter dan Moonlight, al zou de Oscar voor beste film voor La La Land misschien ook een beetje te veel eer zijn (ik heb Manchester by the Sea nog niet gezien, ik heb redelijke hoop dat die toch nog nets iets beter gaat zijn en ook Lion wint het wat mij betreft van deze film)

avatar van Warp
geplaatst: 8 juni, 20:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegenvaller. Met de eerste scene had ik al mijn twijfels met de film. Het feelgood-gehalte met de bijbehorende clichés ligt voor mij te hoog in deze film. Alsof ik een zak spekkies op heb en er misselijk van ben.

Met al zijn oscarnominaties, en het dromerige sfeertje wilde ik hem toch graag zien ondanks muziek/komedie/romantiek niet mijn favoriete genres zijn. Nu is een van deze genres niet eens het grootste probleem. De muziek past bij de film maar vond ik met de bijbehorende dansjes maar wat suf met als dieptepunt dat ze opstijgen naar de sterren. Het is nergens echt interessant voor mij. Het verhaal is amper aanwezig en voelt 'gerecycled' aan. Naast dat twee 'jonge, vlotte en hippe' mensen met elkaar bezig zijn, doen ze ook ieder nog een beetje hun eigen ding Emma die graag actrice wilt worden en Ryan die ook iets wilt oprichten hierdoor gaat het nergens echt diep.
Het acteerwerk en de regie waren dan wel weer dik in orde. Dit geldt ook voor het visuele van La La Land, het ziet er allemaal erg kleurrijk en strak uit. LA is dan ook altijd een interessante stad om een film op te nemen.

Helaas overtuigt La La Land mij niet. Tijdens de film droomde ik te vaak weg omdat het toch allemaal wat saai was. De film vond ik daarnaast ook vervelend lang duren. Meer dan 2* kan ik er helaas niet voor geven.

geplaatst: 8 juni, 23:26 uur [permalink]
Heel eerlijk? Enorm overhyped, want dat creëert hoge verwachtingen en bij deze film kreeg ik enkel steeds lagere verwachtingen naar mate de film voortliep...
Nu kan ik af en toe de liedjes nog wel smaken, het verschrikkelijk saaie verhaal maakt het echt geen waardige film om zelf maar vernoemd te worden als één van de betere musicalfilms aller tijden.
De punten die deze film krijgt zijn dan ook enkel voor de paar liedjes zoals City of Stars die toch bleven hangen... al ligt dat meer aan de radio dan aan deze film.

avatar van ehgeahrev
geplaatst: 18 juni, 00:02 uur [permalink]
Geen fan van musicals maar toch gekeken. Wat een waanzinnige en meeslepende acteerprestaties. Deze maken van deze film iets uitzonderlijk. Dat er af en toe iets gezongen werd nam ik er graag bij. Ik waardeerde deze film eerst met 4 sterren maar als tegengewicht tegen de 'filmliefhebbers' die menen dat een score lager dan 3 nog serieus te nemen is heb ik het veranderd naar 5

avatar van Timotei
geplaatst: 14 juli, 11:36 uur [permalink]
Gisteren voor de tweede maal in de open lucht gezien, blijft een pareltje.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 19 juli, 19:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zag er nogal tegenop maar desondanks vond ik het een knappe film hoor. Deed veel meer met mij dan verwacht. Na zijn muzikale thriller Whiplash, sober, minimalistisch en intens, gooit Chazelle het over een andere boeg met een romantisch drama dat er visueel fris en bruisend uitziet. Nochtans was de openingsscène in de file voor mij niet uitnodigend om verder te kijken en zag ik mijn vooroordelen bijna bevestigd.

En toen kwam het duo Mia en Sebastian samen. Hun geslaagde samenspel liet me vanaf dit moment niet meer los. Het was trouwens een ontmoeting die eens niet met de cliché "coup de foudre" begon (wat je van zo'n film normaliter zou verwachten) maar door toevalligheden in beweging werd gezet. Ook best knap om er een wrange nasmaak aan te geven door het koppel te laten mislukken. Ja, waren ze er meer voor elkaar geweest, dan had het anders kunnen verlopen .

Daardoor werkt Chazelle een erg hollywoodiaans concept af met echte hedendaagse relatiewendingen waarbij hij persoonlijke ambities, minderwaardigheidscomplexen en individualisme binnen de relatie hun rol laat spelen. Zeer goed! 4* want het eerste halfuur vond ik er iets minder aan.

avatar van eRCee
geplaatst: 19 juli, 23:07 uur [permalink]
Goede analyse Filmkriebel. En dan te bedenken dat juist dat wat jij in je laatste alinea beschrijft de film op kritiek van de serieuze filmpers (althans, The Guardian) kwam te staan.

avatar van qwatje
geplaatst: 23 juli, 15:33 uur [permalink]