La La Land (2016)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Emma Stone, Ryan Gosling en John Legend

Het verhaal volgt Sebastian en Mia, die nader tot elkaar komen doordat ze een gemeenschappelijk verlangen hebben om datgene te doen waar ze van houden. Maar wanneer het succes op de loer ligt, worden ze geconfronteerd met enkele keuzes die hun liefdesrelatie op het spel zet en waarbij hun gekoesterde dromen dreigen verscheurd te worden.

Wat een tegenvaller..had er zoveel van verwacht maar het heeft mij geen moment kunnen bekoren. Slechte dans, slechte muziek., flinterdun verhaal, maar goed dat mag dan wel weer in een musical.
Zoals meerdere mensen begrijp ik niet de oscars die aan deze film zijn toegekend.

Alweer 2 keer gezien, en dit blijft een topfilm. Begin tot eind is mooi gefilmd, met mooie felle kleuren en een mooi gebruik van verlichting. Leuke liedjes die na afloop nog lang in je hoofd blijven zitten, vooral City Of Stars die regelmatig terugkeert in de film. Gosling en Stone acteren beiden prachtig, met vooral Stone die de show steelt. En naast al dat gezang zit er ook nog een mooi verhaal achter over 2 mensen die hun dromen achtervolgen, een simpel verhaal wat hier heel effectief verteld wordt, met een passend einde wat bitterzoet aanvoelt. Ik kan er weinig slechts over kwijt!

Een prachtfilm met een leuke sfeer, alles aan de film is ontzettend goed uitgewerkt, 4,5!

avatar van moviemike
Leuk filmpje om eens te kijken en een oordeel te geven binnenin het perspectief van hier en nu.
Is me opgevallen dat deze film regelmatig wordt vergeleken met de klassiekers vanuit de jaren 30/40 vorige eeuw en zelfs al enkele keren beter werd bevonden.
De film zat destijds in zijn beginfase, klank hadden ze juist uitgevonden, een muis vertoonde meer kleur dan een regenboog en acteurs werden destijds veel meer in een vakje geplaatst.

'La La Land' krijgt hier en nu van mij 3*.
Rogers zet er haar hak op, Astaire tapdanst er omheen en zowat elke goede komiek uit diezelfde periode maakt er zijn eigenste slapstickversie van.

Ik heb het geprobeerd maar dit is wel een genre film voor de liefhebber. Daar ben ik er niet eentje van. Wel teleurgesteld want na alle buzz rondom deze film verwachte ik er veel van. De locaties in LA zijn prachtig en daar heb ik meer meer dan met het verhaal. Daarbij kan ik Ryan Gosling totaal niet plaatsen in deze rol terwijl Stone het uitstekend brengt.

avatar van Robertiamo
Ik had hier veel meer van verwacht, vooral door diverse recensies op verschillende forums.
Onlangs "The Greatest Showman" gezien en er was vooral lof over "La La Land" v.s. "The Greatest Showman".
Ik heb de film besteld en vol verwachting denk je nog betere songs te horen en zien dan "The Greatest Showman".

Helaas, ik vond de film niet Oscar waardig, en zeker geen 6 Oscars, wat een deceptie deze film.
Voor eens en voor altijd geen films meer kopen die meerdere Oscars hebben gewonnen want het valt altijd weer tegen, maar dat is mijn mening

Verschrikkelijke film. Heeft me geen moment kunnen boeien.

avatar van Lennert
Oef, wat een verschrikkelijke kitsch. Ergens verbazingwekkend dat dit zo'n enorm succes was, maar als overduidelijke Oscar-bait is het in ieder geval wel geslaagd. In dat opzicht doet de film me nog steeds denken aan zo'n ander zelf-feliciterend Hollywood project als Once Upon A Time In Hollywood. Daar waren de personages, dialogen en gebeurtenissen echter nog interessant te noemen. La La Land blinkt vooral uit in felgekleurde matigheid waarbij er constant knipogen gemaakt worden naar musical-gerelateerde zaken die de fans ooit wel eens gezien of gehoord hebben.

Het musicalaspect is slechts ten dele schuldig aan de problemen van de film. Nadat ik afgelopen jaren tweemaal best genoten heb van nieuwe musicalverfilmingen (Rocket Man: subliem en Cats: hilarisch over the top slecht op een vermakelijke manier) en ik altijd best wel fan ben geweest van Jesus Christ Superstar en Phantom Of The Opera, kon ik La La Land in ieder geval een soort van voordeel van de twijfel geven. Het feit dat mensen zingen en dansen tussendoor is niet per se een probleem, het is meer de manier hoe het wordt vorm gegeven en hoe het past binnen het universum. La La Land heeft hier vooral een consistentie probleem. De film begint met een verschrikkelijk stukje kitsch van mensen die in de file aan het dansen zijn, wat doorgezet wordt in het met basiskleuren opgeleukte stukje introductie/karakterontwikkeling van Emma Stone's personage of wat daarvoor moet doorgaan. Veel dieper dan 'wil actrice worden' gaat het niet, net zoals Gosling's onsympathieke personage niet veel meer zoekt dan authenticiteit. Als de twee eerst een Fred Astaire/Ginger Rogers hommage niet bijster goed uitvoeren, daarna overstappen in een stukje magical realism en dit vervolgens afwisselen met 'pure' jazz, 'inferieure' poppy jazz en een cliché tranentrekkende musical-ballad is het extra duidelijk: de film heeft geen echte visie of stijl, maar moet het vooral hebben van 'HEY, HERKENNEN JULLIE DIT NOG (NOG... nog... no...) sfeer.

Goed, het gekozen allegaartje van stijlen is niet mijn ding, maar ook qua performances is er weinig aan. Gosling trekt zijn 'ultieme vanille-smaak'-shtick nog even verder door en laat horen dat zijn dans- en zangskills dik ondermaats zijn. Stone komt er iets beter mee weg en krijgt het enige aardige lied uit de hele film voorgeschoteld wat haar iets van persoonlijke ontwikkeling mee geeft. Maar gedurende de film en alle saaie of absurd kitscherige scenes vroeg ik me vooral de hele tijd af waarom ik ook maar iets om deze mensen zou moeten geven en waarom dit zo geprezen wordt. Ik haat een Mama Mia! nog meer, maar deze film had in ieder geval een duidelijke stijl, La La Land heeft dit niet. Plotloosheid kan ik een musical verder nog wel vergeven (*kuch* Cats *kuch*), maar als de rest dan ook faalt, wordt het toch wel een erg duffe aangelegenheid.

avatar van tommykonijn
Musicals zijn meestal 'hit or miss' bij mij. Een echte live uitvoering vind ik dan nog een ander verhaal dan een musicalfilm. Bij films stoor ik me er veel meer aan als personages uit het niks beginnen te zingen. Dat is waarschijnlijk de voornaamste reden dat ik La La Land lang gemeden heb. De vele positieve verhalen en een stukje dat ik op tv voorbij zag komen zorgden er uiteindelijk wel voor dat de nieuwsgierigheid het won van de vooroordelen.

Laat ik meteen met het negatieve beginnen: La La Land kent wel degelijk een paar van die vervelende 'en nu ga ik een liedje zingen' momenten waar ik zo bang voor was. Gelukkig blijft dit wel tamelijk binnen de perken en veel tijd voor frustratie was er niet, omdat de film overloopt van schoonheid. Ik was veel meer bezig met het prachtige kleurgebruik en hoe lang Damien Chazelle bepaalde shots laat doorlopen dan met wat er precies gezongen wordt. De choreografie was dusdanig vloeiend dat ik bij vlagen (in positieve zin) moest denken aan een geanimeerde Disneyfilm. Muzikaal steekt het ook goed in elkaar, maar het is niet zo dat ik me meteen geroepen voel om de soundtrack nog eens in de herhaling te gooien op Spotify. Tijdens de film vond ik het wel genietbaar; ook de jazzstukken.

Visueel is de film om door een ringetje te halen. Er zitten talrijke prachtige scènes in, maar met name die waar Sebastian en Mia als het ware opstijgen en tussen de sterren dansen sprong eruit. Echt schitterend! Daarnaast wil ik de film complimenteren voor een zekere mate van realisme. Ik moet toegeven dat ik hier ook had kunnen leven met een happy ending, maar het siert de film wel dat er gekozen wordt voor de insteek dat de (droom)carrières er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat de twee uit elkaar zijn gegroeid. Ook vlak voor het einde heeft Chazelle nog een schitterend moment voor de kijker in petto: een alternatieve weergave van hoe het had kunnen lopen. Wederom een cinematografisch feestje. Qua acteerwerk kan ik ook alleen maar lovend zijn: de chemie tussen Ryan Gosling en Emma Stone is er gewoon en beiden spelen zeer overtuigend. Met name Stone laat hier echt zien wat ze waard is.

Met het eveneens veelgeprezen Whiplash - van dezelfde regisseur - had ik persoonlijk niet veel op, maar La La Land was liefde op het eerste gezicht. Het is een film die veel emoties verkent en erin slaagt deze op de kijker over te brengen. De twee uurtjes vlogen voorbij en de film deed met me wat een film behoort te doen: alles om me heen even vergeten. Ik heb continu geboeid zitten te kijken. Het komt enigszins als een verrassing voor mezelf, maar ik kan zonder twijfel zeggen dat La La Land een aanrader is.

avatar van maxroelofs
Die openingsscene is overigens een van de meest cringy scenes die ik ooit gezien heb, lijkt wel een parodie..

avatar van BlueJudaskiss
maxroelofs schreef:

Het is in elk geval een eerbetoon aan de oudere musicals uit de jaren '40, '50. Parodie vind ik ook prima, ik vind het in beide gevallen fantastisch werken.

avatar van maxroelofs
Kreeg bij het kijken niet het idee dat het om een parodie ging, maar goed smaken verschillen.