The Last Hangman (2005)

Alternatieve titels: Pierrepoint: The Last Hangman | Pierrepoint

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Adrian Shergold
met Timothy Spall, Juliet Stevenson en Eddie Marsan

In 1933 treedt Albert Pierrepoint in de voetsporen van zijn vader en groeit uit tot de meest gevreesde, maar ook de meest gewaardeerde executeur van het land. In zijn carrière is hij verantwoordelijk voor de ophanging van 608 gevangenen, tot hij onverwacht ontslag neemt in 1955. Hij leidt een leven als groenteboer en liefhebbende echtgenoot. Zijn obsessie om de 'nummer één ooit' te worden, resulteert in een voortzetting van zijn werk als executeur en de ophanging van moordenaars en oorlogsmisdadigers.

avatar van MK2210
Indrukwekkende film die je aan het nadenken zet. Was toch wel even stil na deze film. Erg goede acteerprestaties van vooral Timothy Spall, die ik eigenlijk alleen maar ken van Harry Potter en Sweeney Todd. Je ziet hem in deze film steeds ellendiger worden met als hoogtepunt het moment dat hij zijn beste vriend op moet hangen. Een aanrader. 4*

Absoluut ijzersterk, 4.5!

Goede film met een boeiend verhaal en erg goed geacteerd. Zat continue met een soort vervelend onderbuikgevoel te kijken. Af en toe kakt het iets in en kabbelt het verhaal gewoon een paar minuten voort, maar daarna zit je door het ongewone verhaal weer geboeid te kijken. Aparte film, maar wel een goede, echter ook weer geen ultieme topper.

harde maar echt zeer goede film maar vooral hard

De lengte van de koord berekenen, de snelheid van uitvoering als uitdaging....
Wat een leguber beroep, zeg.
Wat anders dan tickets verkopen voor 2 weken Canarische Eilanden of gasten ontvangen voor het feestdiner...
Als ik goed begrijp is dit op ware feiten gesteund en ik vind het goed dat zulks via film eens wordt ter kennis gebracht.
Timothy Spall vind ik schitterend. In zijn ogen leest ge weetgierigheid, doorzetting, beroepsernst, later vertwijfeling, besef en ontgoocheling. Ook Juliet Stevenson is geschikt voor haar rol en blinkt uit. Verder ook een realistische kijk op de gedragingen van de massa.
Niet bekijken voor het slapen gaan.

avatar van Bibelonseberg
Zeer indrukwekkende film die nog heel lang 'bij je blijft' .
De precisie waarop Pierrepoint z'n executies uitvoerde is aan de ene kan heel 'menselijk' te noemen (hij zorgde altijd voor een snelle en pijnloze dood, en verzorgde de doden goed nadat ze opgehangen waren) en aan de andere kant luguber en macaber bij deze slachtpartij (meer dan 860 mensen opgehangen)
De film zit heel goed in elkaar en laat de biografie van Pierepoint zien. De cast als zodang is heel goed neergezet. Met grote gelijkenissen naar de mensen van die tijd.

avatar van Herisson
Wel sterk geacteerd van de hoofdrolspeler, maar vind de film tot nu toe toch iets overgewaardeerd. Wel goed verhaal, maar wat meer sfeer en muziek had wel gekund. 3***

hele sterke film dit die man had er ook echt zo,n kop voor die rol!
En wat hierboven al werd gezegd hij blijft je na de tijd nog een tijdje bij en dat vind ik belangrijk aan een film..

Interessante film over het leven van een executeur die de beste in z'n vak wordt. Zijn beroep is het best bewaarde geheim van de staat, totdat Spall terugkomt van Duitsland nadat hij de hele veroordeelde top van concentratiekamp Belsen naar een andere wereld heeft geholpen. Dat is het moment waarop de film wat inzakt, maar dit is deels omdat het eerste deel gewoon ijzersterk geschoten word. Na verloop van tijd ontstaat er bij Spall een morele tweestrijd of hij door wil gaan, wat flink aangewakkerd wordt door de publieke verontwaardiging op zijn werk (die hem eerst toejuichte door zijn werk in Duitsland) en nadat hij de executie van één van zijn oude vrienden uitvoert.

Een indrukwekkend plaatje over het dagelijks leven van 'n "Hangman".

4/5

avatar van wendyvortex
Heel interessant gegeven. Jammer dat de "look" van de film een beetje erg sobertjes is gehouden.
Daardoor nogal behoorlijk in de Ken Loach/Mike Leigh-hoek.
Beetje kitchen-sink-drama-gevoel bij deze film. En ik vond het ook nogal moeilijk me in te leven in de tweestrijd die Pierrepoint met zichzelf voert. Timothy Spall lijkt grotendeels een soort zelfde binnenvetterig persoon te spelen en laat iets te weinig emotie zien.
Maar qua thema is de film hoogst interessant dus een keertje meepikken uit de videotheek is zeker geen tijdverspilling.

wendyvortex schreef:
Jammer dat de "look" van de film een beetje erg sobertjes is gehouden.

Jij had liever een leuke, gezellige film rond deze man willen zien? En met dat gebrek aan emoties ben ik het ook niet eens; in de tweede helft van de film is duidelijk een twist te bekennen waarbij Spall nogal eens uit z'n slof schiet en zelfs uithuilt bij z'n vrouw.

avatar van wendyvortex
Nee, ik had de film qua camerawerk en decors wat interessanter willen zien. Dat is iets anders dan vrolijk of gezellig.
De door jou beschreven scene is inderdaad wat duidelijker, maar daarvoor zie ik in het gezicht van Timothy Spall niet die tweestrijd terug.

avatar van hdehoon
Interessante film met ongewoon onderwerp. Toch ook enkele momenten die op mij geforceerd overkwamen, zoals met zijn beste vriend. De innerlijke strijd kwam te veel uit de lucht vallen. Er ontbrak iets aan deze film. Daarom net geen 4 sterren.

avatar van nachtschade
sluit me volledig aan bij hdehoon.

avatar van brucecampbell
Erg sobere maar indrukwekkende film over het leven van Albert Pierrepont met uitstekende vertolkingen van de gehele cast. De scène waarin hij Tish moet ophangen is erg beklemmend en ontroerend .
Een film die iets meer aandacht verdient.

avatar van the new guy
Lichte teleurstelling. De film begon echt geweldig maar werd trager en trager. De acteurs waren goed dus werd het nergens slecht.

avatar van takeshi
Zeer degelijke, bij vlagen boeiende film, maar over het geheel stelt het toch teleur.
Ik vond het moeilijk emotioneel geëngageerd te raken bij de film, wat grotendeels te wijten is aan de nuchtere afstandelijke houding die Pierrepoint inneemt ten aanzien van zijn beroep. Nergens bespeur je bij hem een innerlijke strijd, pas tegen het einde raakt hij verscheurd, maar dan is het toch wel te laat. De plotwending aan het einde die dit teweegbrengt zie je ook al vantevoren aankomen en voelt enigszins geforceerd aan.

avatar van SnakeDoc
Wat een geweldige film met een fantastisch spelende Timothy Spall. Helemaal geknipt voor deze rol. Film behandeld een veel besproken onderwerp al zien we het vooral vanaf Albert z’n kant. De executeur!
Een vrij heftig beroep die hij zonder enige wrok lijkt uit te voeren. Toch krijg je naarmate de film vordert sympathie voor Albert en zijn vrouw. Bijzonder om te zien hoe hij omgaat met de misdadigers direct na hun overlijden. Mensen waar hij toch respect voor lijkt te hebben, al wil hij ook zo graag de beste zijn in zijn vak. Een moeilijke combinatie waar hij toch redelijk mee om weet te gaan.

Vond alles schitterend in scène gezet. Een pracht verhaal met een (misschien) wat te voorspellen einde, maar daarom niet minder mooi!

Was Albert Pierrepoint overigens ook daadwerkelijk de laatste executeur in zijn land?

* * * *

avatar van K. V.
Vond het een goeie film. De film verteld dus het levensverhaal van een beul. 'k wist eigenlijk niet dat ze met zoveel zaken rekening moesten houden.'k dacht dat ze altijd hetzelfde touw gebruikten, maar blijkbaar niet.
De hoofdrolspeler was goed gecast en soms was de muziekkeuze wat ongewoon: opeens zo'n opgewerkte muziek tijdens de vele executies.
Niet direct eentje die 'k zou kopen, maar hij was eens het bekijken waard.

avatar van Rednas 2
Een goede film over een niet alledaags onderwerp: het leven van een beul. Een rol die Timothy Spall op zeer overtuigende manier neerzet. Een film die je een keer gezien moet hebben. 3,5 ster.

avatar van SalsaLover
Dus ik ga er van uit dat je houd van films zoals"Conan de barbaar".Waarschijnlijk heb je ook een harley davidson.Tatoes enzo en ni te vergeten een orebel.dit is gericht aan
wendyvortex.

avatar van SalsaLover
De film is gemaakt met waarschijnlijk weinig geld....maar inovatieve mensen en degelijke acteurs kunnen een wereldprestatie neerzetten.

avatar van knusse stoel
Indrukwekkend, toch blij dat deze periode achter de rug is en alleen terug te vinden is in onze geschiedenisboekjes en films.

Uitstekende film over Engeland's bekendste beul die over een periode van ruim 20 jaar 608 executies heeft uitgevoerd. Een buitengewoon intrigerend verhaal over een toch wel heel apart beroep. Ook de hele werkwijze en denkwijze van het hoofdpersonage komt goed over: ambitieus, respectvol en met voldoening in zijn werk.

Fraaie sobere verfilming over Albert Pierrepoint die bekend stond als de "meest productieve beul" van de twintigste eeuw.

Ik heb deze film eigenlijk gekeken vanwege een artikel over Irma Grese (leidinggevende SS-kampbewaakster) vandaag in de krant. Ze was ook één van de personen die is opgehangen door Albert Pierrepoint. Over haar zou men eigenlijk makkelijk een film kunnen maken. En dan doel ik niet op de film "Ilsa: She Wolf of the SS" wat min of meer een erotische parodie op haar was.

Met name de eerste 45 minuten met vele ophangingen (o.a. het record in 7,5 seconden) was zeer fascinerend en indrukwekkend. Dat is ook het gedeelte waarbij Albert Pierrepoint zijn vak uitoefent als een professioneel zonder gevoelens en ook nog anoniem. De laatste 45 minuten waarbij Albert Pierrepoint niet meer anoniem is en er ook emotioneel bij betrokken wordt (vooral omdat nu ook zijn vriend "Tish" één van zijn slachtoffers wordt) zijn sterk. De rol van Albert Pierrepoint werd overigens prima vertolkt door Timothy Spall. Ook overigens de rol van zijn ietwat koude vrouw, gespeeld door Juliet Stevenson, die het vooral gaat om het geld en ijskoud reageert als Albert Pierrepoint emotioneel uitbarst.

Al met al is dit gewoon een prima waargebeurd drama die goed in elkaar zit en zeker weet te boeien en ook best interessant is. Voor een drama is de film wel wat aan de korte kant.