De Laatste Dagen van Emma Blank (2009)

Nederland

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Annet Malherbe, Eva van de Wijdeven en Marlies Heuer

Aan de rand van de duinen staat een eenvoudig landhuis. Emma Blank, de vrouw des huizes is ziek en wacht op haar dood. Dat doet haar personeel, dat meer blijkt te zijn dan alleen personeel, ook. Het verzorgen en bedienen van de immer ontevreden Emma valt hen zwaar. Hoe lang houden zij dit nog vol?

• morgen om 00:10 uur op TV (NPO 2)

Wat een bagger. Het begin is heel hoopgevend met de nodige humor en sarcasme, maar op een gegeven moment is het helemaal niks meer. Heb in geen tijden zo'n slecht einde van een film gezien. Het gaat helemaal nergens over. Wederom een film van Nederlandse bagger kwaliteit. Wij betalen er waarschijnlijk subsidie voor zodat dat nep-talent van ene Warmerdam tieten kan laten zien.

avatar van lars-pixar
shrink schreef:

Zou ik dan mogen vragen wat dan de twee sterren opleveren, qua positief in de film?
En had je al eerder een film gezien van Alex van Warmerdam?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Incestueuze idioterie.

We weten dat regisseur Van Warmerdam beter kan, maar echt slecht kan je De Laatste Dagen van Emma Blank niet noemen. Toch begint de idioterie tegen het einde een beetje te slepen en verdwijnt de donkere rand - evenals het absurdisme - iets te gemakkelijk en abrupt. De incestueuze familie intrigeert, doet soms zelfs schuddebuiken maar helaas werkt een hoop ook niet.

Redelijk.

avatar van AmazingPP
Wat een heerlijke absurde film en wat een heerlijk echt van Warmerdam! Abel was de eerste film die ik van hem zag. Daarna heb ik alleen Grimm gemist geloof ik. Ik kan zijn humor wel waarderen. Veel beter als De Noorderlingen zal de man waarschijnlijk niet maken, al moet ik zeggen dat ik Borgman ook wel erg goed vond. Hm... Weet eigenlijk niet welke van die laatst twee genoemde de beste is. Je moet er tegen kunnen, tegen dit soort humor bedoel ik dan. Het is gortdroog alla Theo en Thea of Arjan Ederveen. Het is VPRO written all over it. Ik vond hem leuk. 4 *

avatar van de grunt
Van Warmerdam's minste als je het mij vraagt.

Wat bizarre film, droog komisch en met situaties die in geen tijden naar een realiteit zijn terug te brengen.
Soms verrassende wendingen die, éénmaal ge in de sfeer van de film zit, best prettig zijn al zijn ze soms eerder macaber.
Gene Bervoets, eigenlijk al een ancien, is best in zijn rol.

avatar van knusse stoel
Mooie film met heerlijke onderkoelde humor, enigszins vreemd verhaal waarin het in het begin niet geheel duidelijk is waar iedereen staat maar na verloop van tijd kom je er dus achter dat het personeel meer is dan het personeel. Dus wel de dialogen goed volgen, dan komt de kijker er wel. De tijdsduur van de film is mooi op lengte en de enige kritiek die wij hebben is de onduidelijkheid van het einde. Maar dat kan ook aan ons liggen, misschien even niet goed opgelet?

avatar van pvl63
Merkwaardige film van Alex van Warmerdam. Geen humor, weinig verhaal.

avatar van j0enne
Die hele situatie met die snor. Geniaal.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en vond het wel een leuke film. 'k moest eerst wel eventjes in het verhaal komen, maar kon toch al gauw genieten van de film. 'k heb toch wel een aantal keren moeten lachen.
De cast deed het ook prima en kwam toch wel overtuigend over.
Het einde vond 'k wel een beetje abrupt.
'k was toch wel aangenaam verrast door deze Nederlandse film.

avatar van clubsport
Volgens mij is dit de eerste van Warmedam die ik zie maar het smaakt gelijk naar meer .
Wat speelt die Marlies heuer toch heerlijk goed het verwende klerewijf dat haar personeel tot het uiterste drijft en vernederd .
In de loop van de film kom je er achter dat er qua verhouding en familie meer achter zit en neemt het verhaal een wat onverwachtte wending .
Een wending die qua eind wat tegenvalt vind ik maar de film als geheel vond ik wel geslaagd .
Eigenlijk had ik verwacht dat er uiteindelijk van iemand van het personeel de stoppen door zouden slaan maar dat pakte toch iets anders uit , een plotwending waar ik wat gemengde gevoelens aan overhield .

avatar van clubsport
Foutje dit was niet de eerste , de jurk heb ik ooit eerder al eens gezien

avatar van Grindhouse62
knusse stoel schreef:
Helemaal mee eens, ik heb deze film maar eens uit mijn collectie gehaald en heb mij er prima mee vermaakt. En Knusse Stoel, op het hebben jullie bij mijn inziens niets gemist. Na de "begrafenis" is iedereen zijn gang weer gegaan. Je ziet hoe Gonnie's vader vanuit een slaapkamer zijn dochter het erf ziet aflopen met een schoudertas. Ze kan gaan zwemmen, maar ze kan ook alles achter zich laten (wil geen relatie met die gast) en voor zichzelf kiest, misschien wel op "zoek"gaat naar die Martin. Bedenkt het maar. Voor mij 3.0

avatar van Boenga
Bizarre en absurde toestanden, vaak komisch, fijn om gezien te hebben, maar ook film een film die je bijblijft omdat hij zo anders is; niet omdat hij zo goed of bijzonder is.

Met excuses voor het gebruik van het woord 'absurd', niet origineel want dat staat hier zo ongeveer bij elke commentaar. Maar je zou dat bijna als genre zien...