The Last Airbender (2010)

Alternatieve titel: Airbender

2,33

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Noah Ringer, Nicola Peltz en Dev Patel

In een mystieke wereld leven verschillende stammen die één van de vier elementen beheersen: water, aarde, lucht en vuur. De enige persoon die alle vier elementen beheerst is de Avatar. Tijdens een aanval van de Vuurnatie verdwijnt de Avatar plotseling. 100 jaar later ontdekken twee kinderen (Katara en Sokka van de Waterstam) een jongen genaamd Aang die zit vastgevroren in een rots. Hij blijkt de nieuwe Avatar te zijn en hij moet het evenwicht in de wereld weer zien te herstellen. Maar dat is niet geheel zonder gevaar...

932 BERICHTEN 58 MENINGEN
avatar van total_confusion
geplaatst: 16 september 2012, 17:27 uur [permalink]
Brrr geef mij de tekenfilm serie maar van avatar. Ben na 3 kwartier gestopt met kijken

geplaatst: 23 oktober 2012, 21:12 uur [permalink]
Gisteren voor de tweede keer deze film the last airbender gezien, heeft er iemand weet van een tweede deel?

disneystore
geplaatst: 23 oktober 2012, 22:15 uur [permalink]
hopelijk nooit

geplaatst: 14 december 2012, 11:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het opzich een hele ervaring, deze film. Een prachtige combinatie van grafisch zeer mooie beelden, met gigantisch slechte acteerprestaties. Dat was de enige reden ook, waarom ik zo nu en dan nog een glimlach op mijn gezicht kreeg; hoe ongeloofwaardig sommige fragmenten van de film waren en hoe... belachelijk het verhaal soms ook verder ging. Ook bijvoorbeeld, de liefde die op komt in de noordelijke waterstam. Ik had bijna een kruising tussen huilen en me kapotlachen toen ik dat zag. Zo, zo, slecht.
De vermakelijke acteerprestaties en het mooi aangeklede schouwspel laten het punt voor mij toch nog enigszins verhogen, maar oh, alsjeblieft nooit, nooit, meer, zo'n film.

Een tweede deel zou voor mij enkel aantrekkelijk zijn, indien deze een volledige nieuwe cast acteurs zou hebben, die ieder toch op zijn minst een beetje talens en inlevingsvermogen hebben.

geplaatst: 24 december 2012, 16:22 uur [permalink]
Mooie beelden en zeer gave CGI, spanning en sensatie gaven me kijkplezier. Maar matig verhaal, kon wel ingewikkelder. maar de basis filosofie over de geesten die elkaar in balans houden ; het yin en yang spak me aan en mooi in beeld gebracht als die uit balans is. Een paar plotholes maar de kracht van de Avatar maakt het goed en de dreiging maakt nederig...
Ik heb genoten...

avatar van Snorren

geplaatst: 25 december 2012, 20:23 uur [permalink]
Na een half uurtje uitgezet, het acteerwerk was echt om te janken. Geef mij maar de geweldige animatieserie Avatar. Hoe haal je het in je hoofd die te verfilmen?

avatar van Starmaster501
geplaatst: 25 december 2012, 22:20 uur [permalink]
Visueel geslaagd, de rest, bagger, jammer. Verbeter de rest en de film is al een stuk beter.

avatar van witboek
geplaatst: 18 januari 2013, 16:51 uur [permalink]
Mooie jeugdige film 🙂

avatar van Metalfist
geplaatst: 22 januari 2013, 16:42 uur [permalink]
A hundred years ago, he just disappeared

Ik ben ooit eens aan The Last Airbender begonnen toen ik op het vliegtuig naar New York zat. Het begin was wel vrij leuk gedaan maar ik heb de film moeten afzetten want ik verstond er werkelijk niets van doordat ik vlak naast de motoren zat en dat die nogal veel lawaai waren aan het maken. Gisteren waren we aan het zoeken achter een vermakelijke film en werd er voor deze film geopteerd. Ik ben sowieso al iemand die altijd graag een film uitziet waaraan hij is begonnen dus, weliswaar met anderhalf jaar vertraging, dat dan eindelijk kunnen doen.

En eerlijk gezegd, ik heb me wel vermaakt maar dat is volgens mij volstrekt te wijten aan het feit dat ik de serie praktisch helemaal gezien heb. Hierdoor leek het verhaal me vrij logisch aan te voelen en met een paar uitzonderingen (zo kunnen niet alle mensen van de fire nation vuursturen?) volgt het de serie dan ook vrij goed. De vriendin van mijn broer heeft de reeks echter nooit gezien en vond hier dan ook maar bijzonder weinig aan en kon de helft van de tijd niet mee met wie wie was en wat ze allemaal konden doen. In dat opzicht is Shyamalan dan ook wel vrij laks geweest. Langs de andere kant is het natuurlijk wel enorm moeilijk om een verhaallijn die gespreid werd over 20 afleveringen van 20 minuten (en dat is dan nog maar het eerste seizoen) degelijk te kunnen uitleggen in een film van een dik anderhalf uur. Soit, The Last Airbender is in ieder geval wel een amusante opener die je op zich wel benieuwd maakt naar de vervolgen. Al zal die kans waarschijnlijk ondertussen enorm klein zijn doordat de film niet echt winst heeft gemaakt en dat Shyamalan ondertussen de nieuwe Uwe Boll is geworden. Zonde eigenlijk want ik had wel willen zien wat hij voor de rest met de reeks ging doen.

Waar ik nog het meeste schrik van had was de aankleding van heel de film. De animatiereeks straalt een bepaalde sfeer uit maar die wordt gelukkig op zich nog vrij goed benaderd. Ook qua effecten stelt Shyamalan en de zijnen niet teleur doordat het er gewoonweg goed uitziet. Ik snap de negatieve commentaar dan ook helemaal niet want zeker het vuursturen wordt geslaagd in beeld gebracht en scènes zoals in de gevangenis met het aardsturen smaken naar meer. Ook qua cast had dit werkelijk veel slechter kunnen uitdraaien. Noah Ringer is me iets te jong als Aang maar weet voor de rest zijn rol vrij goed in te vullen. Pluspunt natuurlijk dat hij vrij hard lijkt op de animatievorm want als er iets is waar ik op afknap bij dit soort adaptaties, is dat de acteurs niet met personages overeen stemmen. Hetzelfde geldt voor Jackson Rathbone en Nicola Peltz die de rollen van Sokka en Katara op zich nemen. Op gebied van acteren is dit misschien inderdaad maar wat minder maar echt storen deed het me bijlange niet.

Ja, ik ben best wel een fan van deze adaptatie. De animatiereeks vond ik op zich wel beter vanwege de betere karakterontwikkeling maar dat is wel logisch doordat het eerste seizoen al zo'n 4x langer is dan deze film. Van 3D heb ik wederom niet veel van gemerkt maar de effecten op zich zijn degelijk genoeg.

avatar van baspls

geplaatst: 30 januari 2013, 16:27 uur [permalink]
Ken de tv serie. die vond ik (op de zeer slechte non-anime animatie na) best wel goed. ben benieuw of een live-action ervan iets is. verwacht er niet veel van live-actions van tekenfilm series worden altijd een flop. nou ja ik oordeel pas als ik hem gezien heb.

avatar van tattoobob
geplaatst: 31 januari 2013, 08:43 uur [permalink]
Wat een ***film..

avatar van panax
geplaatst: 1 februari 2013, 19:14 uur [permalink]
beroerd ,dat ze er nix mooiers van konden maken!!!!

avatar van Dragonslayer
geplaatst: 29 april 2013, 13:56 uur [permalink]
Ik had vooraf al mijn vermoedens dat dit niet zou gaan werken. Een prachtige serie kun je niet zomaar tot een film van 100 minuten persen. Het verhaal is erg rommelig geworden, weinig spanning en diepgang. Wat deze film uiteindelijk helemaal kapot maakt is het afschuwelijk beroerde acteerwerk. Ook de special effects zijn niet om over naar huis te schrijven. 0,5

geplaatst: 28 mei 2013, 23:49 uur [permalink]
Heb alleen de trailer bekeken maar ben het nu al eens met een reactie die eronder vermeld is:
Why? The series is good enough? If they're going to make it a movie then

1: Keep it animated with the original voice work.

2: Make a different story that doesn't affect the main plot of the series. The story should be entertaining and have great animation. Take FMA the Sacred star of Milos for example.

3: Have a director who's familiar with the show.

The animated series already did this story. Don't fix what's not broken.

Bij tekenfilms als Pokemon bleven de films zelf ook geanimeerd met een verhaal wat los stond van de serie zelf. Dat maakte het vroeger ook zo leuk om naar te kijken.

avatar van baspls

geplaatst: 29 mei 2013, 12:56 uur [permalink]
@erikvdven
Ik ben het totaal met je eens. Mits de film voldoet aan die drie punten zou hij een heel goed kunnen worden.

geplaatst: 12 augustus 2013, 23:52 uur [permalink]
Een super goed orgineel en sterk verhaal waar een geweldige animatieserie uit is ontstaan. Jammer dat de film echt slecht was. De sfeer zat er niet goed in en het klopte gewoon vaak niet. Het kwam ongeloofwaardig over en dat is nou niet echt de bedoeling. Ten eerste waren de meeste slechte acteurs, vond ik en de film duurde veel te kort, waardoor het verhaal er niet goed uit kwam. Doe dan zes films maken die minstens 2 uur per stuk duren over de drie seizoenen en maak het spannend, boeiend en geloofwaardig. Ik hoop echt dat ze het nog een keer willen verfilmen, want met de juiste elementen kan dit echt een meesterwerk worden en misschien nog beter dan de tekenfilmserie.

geplaatst: 1 september 2013, 11:27 uur [permalink]
Ben zelf groot fan van de tekenserie maar dit slaat toch echt alles. Niks klopt, slecht gecast, slecht gemaakt alles is gewoon diep triest. #1

avatar van Rujar
geplaatst: 2 september 2013, 11:25 uur [permalink]
Wanneer komt het vervolg?

avatar van RuudC
geplaatst: 2 september 2013, 11:42 uur [permalink]
Zo rond sint juttemis, hoop ik.

avatar van Velazques
geplaatst: 25 januari 2014, 17:45 uur [permalink]
Heerlijk stukje ontspanning.

avatar van The Brain
geplaatst: 4 februari 2014, 22:18 uur [permalink]
Mocht je niets te doen hebben dan is hij het kijken wel waard, anders is het zonde van je tijd.
Er is blijkbaar voldoende budget voor deze film geweest, want het ziet er allemaal best goed uit.
Het blijft echter steken op het niveau van een jeugdfilm en dan met een ingewikkeld verhaal.

avatar van russo
geplaatst: 5 februari 2014, 23:47 uur [permalink]
Wat een slechte film, deed me denken aan de power rangers, een film voor 6+ dus.

Slecht acteerwerk, slecht verhaal en veels te vaak duidelijk te zien wat er voor een greenscreen is opgenomen.

avatar van Marino96
geplaatst: 20 februari 2014, 12:41 uur [permalink]
Voordat ik deze film had gezien had ik de animatieserie jaren geleden al gezien. Met deze film willen ze de animatieserie duidelijk belachelijk maken. Het verhaal uit de animatieserie is afgeraffeld en we zullen het maar niet hebben over het belachelijke acteerwerk van de acteurs met name aang. Wel waren de effecten wel cool en vond ik het decor ook nog wel grappig. Daarom 2.5 sterren.

avatar van nclo
geplaatst: 2 maart 2014, 12:29 uur [permalink]
Misschien wel de film die de afgelopen jaren de meeste kritiek heeft gekregen. Dan zou het zonde zijn als ik er zelf niet aan was begonnen.

Na 15 minuten kon ik de kritiek al begrijpen. Als je zo'n serie verfilmt dan is de kracht erachter om er nog wat extra's aan toe te voegen. Iets waardoor de film nog meer dimensie kan hebben dan de serie. Shyamalan heeft ervoor gekozen om een complete remake te maken. Zonde, want de specialeffects waren gewoon hartstikke gaaf waardoor je prima het niveau van de serie kon evenaren.

Dat niveau werd op één of andere manier nooit gehaald. Waarom? Simpel, het voelde allemaal te geforceerd. Alles ging te snel en er werd vrij weinig tijd geschonken aan de punten waar dat sentimentele gevoel (in positieve zin) tot uiting kwam. Sommigen zeggen hier dat het bekijken van de serie je beeld op de film kan veranderen. In mijn geval veranderde dat in negatieve zin, aangezien ik weet wat de film miste. Het machtige, avontuurlijke gevoel van de serie kwam geen één keer terug, ondanks de pogingen met overheersende landschappen. Als ik dan na een Googlebeurt te weten kom dat het budget maar liefs 175 miljoen erootjes bedroeg, dan kan je eruit concluderen dat het geld in de verkeerde dingen is gestopt.

Toch waren de acteerprestaties helemaal niet zo beroerd. Aang en Katara kwamen geloofwaardig over, ondanks de jeugdige leeftijd van de acteurs. Ze hadden alleen Generaal Iroh niet dat mooie vaderlijke gevoel kunnen geven. Jammer, want ook dat droeg zeker bij aan de kracht van de serie.

Is de kritiek terecht dat het allemaal over de top was? Ja, die kritiek is terecht, maar om deze film neer te zetten als één van de slechtste films van de 21e eeuw tot nu toe vind ik nogal overdreven.

geplaatst: 11 maart 2014, 12:47 uur [permalink]
Ik probeer een M. Night Shyamalan fan te worden ondanks de matige recensies die zijn laatste films allemaal hebben. Bij deze heb ik echter een genre probleem. Ik heb helemaal niets met dit soort gewelddadige fantasyfilms. En normaal zou ik hier dan ook helemaal niet naar willen kijken, omdat ik dat vooral als tijdsverspilling zou zien. Bij de liefhebbers van dit genre slaat MNS kennelijk ook de plank mis, als ik zo zie wat die over de film schrijven. Die storen zich er kennelijk nogal aan dat met deze film een slechte re-make is gemaakt van wat al een goede serie was. Gelukkig heb ik die ballast niet, want het verhaal en de serie zegt mij alles niets. Ik keek hier alleen vanwege de regisseur. En ik moet wel zeggen dat het allemaal erg mooi vormgegeven is met mooie effecten. Maar ja, verder heb ik ook niets met dit soort digitale effecten. Het is voor mij toch meestal dure lucht om een slecht idee te verpakken. Wat dan nog wel overblijft is de mystieke sfeer die kenmerkend is voor MNS films. Maar dat is dan ook het enige. Voor mij is dit toch ook een matige M. Night Shyamalan film. Helaas.

geplaatst: 15 mei 2014, 08:02 uur [permalink]
Interessant.

Ik heb de Avatar serie nooit gezien, wat misschien wel helpt met het creëren (of in dit geval, temperen?) van verwachtingen. Ik ken enkel de wat lelijke verwesterde animehoesjes die je vroeger wel eens tegenkwam in de FRS.

The Last Airbender heeft enkele enorme problemen. Het acteerwerk is dramatisch, maar dan ook écht dramatisch. Dat Avatartje zelf is onuitstaanbaar, maar ook z'n metgezellen acteren houterig. Daarbij is het ook allemaal wat te uitleggerig, terwijl de dialogen niet bepaald vlot van te tong rollen. Ander probleem is de actie, die compleet futloos in beeld gebracht wordt. Ondanks een paar uitdrukkelijke pogingen van Shyamalan lijkt het nergens op.

Op andere gebieden doet de film wél precies wat hij moet doen. Qua fantasy is het allemaal een stuk interessanter. Geen wereldschokkende zaken, met de vier elementen als basis voor wat oorlog en mythes, maar Shyamalan presenteert dit perfect. CG is niet super maar volstaat, waardoor het maar een enkele keer echt knullig oogt. Het zijn vooral een aantal leuke details (de locaties, de fluffy dieren) die er een geslaagde wereld van maken.

Het probleem met deze film is niet zozeer dat het een slechte films is, eerder dat het een film voor "jongetjes" is, en die zitten nu eenmaal niet te recenseren op het web. Wat mij betreft kan deze film perfect naast een "The Neverending Story" staan, die heeft veel van dezelfde gebreken. Dat die een volle * hoger qua score heeft, mag je dan volledig toewijden aan nostalgische rozegeur en maneschijn.

Tijdens het kijken had ik continue het gevoel dat ik deze vroeger geweldig zou gevonden hebben. Ondertussen storen een aantal zaken, maar niet opvallend meer of minder vergeleken met andere populaire jeugdfilms. Shyamalan heeft wat mij betreft gewoon een aardige jeugd/fantasy film gemaakt, die hopelijk wel gewoon aanslaat bij z'n doelpubliek.

Het kwalijkste lijkt me nog dat er geen vervolgen gemaakt zijn, waardoor het verhaal nu wel compleet waardeloos afkapt.

Weijsenberg
geplaatst: 22 juli 2014, 11:46 uur [permalink]
Doodzonde!

Was als kind een groot liefhebber van de serie en vond altijd al dat het verhaal filmwaardig was. Hier hadden ze echt wat mee kunnen doen, maar deze film is hopeloos gefaald. Dramatisch acteerwerk, wat hebben ze in godsnaam gedaan met het sturen en waarom wordt een watermonster verandert in een golf? De makers en acteurs hadden simpel gezegd de kwaliteit niet om hier wat moois van te maken. Met een goede cast en veel betere regisseur had deze serie echt een succes kunnen worden, want de serie is geweldig.

Laat dit alsjeblieft opnieuw gedaan worden door iemand anders!

avatar van tattoobob
geplaatst: 15 maart 2015, 21:30 uur [permalink]
Een van de slechtste films van 2010 als je het mij vraagt.
Acteerwerk is prut plus dat de hele film een hoog kindergehalte heeft........HEEL HOOG.
Leuk voor kids van een jaar of drie denk ik maar verder niet.....ik vind het visueel ook heel slecht.

geplaatst: 29 maart 2015, 00:11 uur [permalink]
Deze film heeft mijn jeugd gewoon kapot gemaakt.

avatar van Rico120
geplaatst: 11 april 2015, 12:22 uur [permalink]
de actie zit snor het verhaal laat maar

de serie had ontzettend veel humor dat zie ik niet terug in de film

voor mij hoeft er geen deel twee te komen

avatar van LarryMasterRace
geplaatst: 9 juni 2016, 13:16 uur [permalink]
The Last Airbender heeft maar liefst 5 Golden Raspberry Awards gewonnen. Volkomen terecht als je het mij vraagt, want wat een kut film is dit.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 3 februari, 20:32 uur [permalink]
Een ongeloofwaardige fantasy-wereld, suffe CGI van waterballetjes en vuurstralen, een dierlijk vervoersmiddel dat me aan The neverending story doet denken, magische bewegingen die rechtstreeks uit het lesboek van het Ministry of Silly Dances lijken te komen, een liefdespaar zonder enige chemie, en zeer slecht acteerwerk (maar ja, wie zou er wèl uit de voeten kunnen met stijlbloempjes als "my life force will leave my body and return to the Moon Spirit"?). Misschien geschikt voor de bovenste helft van de basisschool als doelgroep, maar als sprookje (of als wat-dan-ook) voor volwassenen vind ik dit hopeloos broddelwerk.