The Last Airbender (2010)

Alternatieve titel: Airbender

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Noah Ringer, Nicola Peltz en Dev Patel

In een mystieke wereld leven verschillende stammen die één van de vier elementen beheersen: water, aarde, lucht en vuur. De enige persoon die alle vier elementen beheerst is de Avatar. Tijdens een aanval van de Vuurnatie verdwijnt de Avatar plotseling. 100 jaar later ontdekken twee kinderen (Katara en Sokka van de Waterstam) een jongen genaamd Aang die zit vastgevroren in een rots. Hij blijkt de nieuwe Avatar te zijn en hij moet het evenwicht in de wereld weer zien te herstellen. Maar dat is niet geheel zonder gevaar...

avatar van LarryMasterRace
The Last Airbender heeft maar liefst 5 Golden Raspberry Awards gewonnen. Volkomen terecht als je het mij vraagt, want wat een kut film is dit.

avatar van Roger Thornhill
Een ongeloofwaardige fantasy-wereld, suffe CGI van waterballetjes en vuurstralen, een dierlijk vervoersmiddel dat me aan The neverending story doet denken, magische bewegingen die rechtstreeks uit het lesboek van het Ministry of Silly Dances lijken te komen, een liefdespaar zonder enige chemie, en zeer slecht acteerwerk (maar ja, wie zou er wèl uit de voeten kunnen met stijlbloempjes als "my life force will leave my body and return to the Moon Spirit"?). Misschien geschikt voor de bovenste helft van de basisschool als doelgroep, maar als sprookje (of als wat-dan-ook) voor volwassenen vind ik dit hopeloos broddelwerk.

Als film an sich viel The Last Airbender echt nog wel mee... de effecten waren ca va, maar de problemen komen er vooral door de acteerprestaties. Deze zijn op zijn zachtst gezegd niet denderend goed.

Voor mensen die de tekenfilmserie kennen is het echter nog een veel grotere ramp, want die weten op wat de personages gebaseerd zijn en wat vallen deze live action versies tegen...
Jammer, want de geplande vervolgen zullen er nu nooit komen, en we weten waar dat aan ligt...

Oninteressante kopie van de animatie. Met name het acteerwerk was tenenkrommend slecht. Special effects zagen er daarentegen wel tof uit, maar dat weegt niet op tegen het afbranden van de originele animatie.