The Last Airbender (2010)

Alternatieve titel: Airbender

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Noah Ringer, Nicola Peltz en Dev Patel

In een mystieke wereld leven verschillende stammen die één van de vier elementen beheersen: water, aarde, lucht en vuur. De enige persoon die alle vier elementen beheerst is de Avatar. Tijdens een aanval van de Vuurnatie verdwijnt de Avatar plotseling. 100 jaar later ontdekken twee kinderen (Katara en Sokka van de Waterstam) een jongen genaamd Aang die zit vastgevroren in een rots. Hij blijkt de nieuwe Avatar te zijn en hij moet het evenwicht in de wereld weer zien te herstellen. Maar dat is niet geheel zonder gevaar...

avatar van LarryMasterRace
The Last Airbender heeft maar liefst 5 Golden Raspberry Awards gewonnen. Volkomen terecht als je het mij vraagt, want wat een kut film is dit.

avatar van Roger Thornhill
Een ongeloofwaardige fantasy-wereld, suffe CGI van waterballetjes en vuurstralen, een dierlijk vervoersmiddel dat me aan The neverending story doet denken, magische bewegingen die rechtstreeks uit het lesboek van het Ministry of Silly Dances lijken te komen, een liefdespaar zonder enige chemie, en zeer slecht acteerwerk (maar ja, wie zou er wèl uit de voeten kunnen met stijlbloempjes als "my life force will leave my body and return to the Moon Spirit"?). Misschien geschikt voor de bovenste helft van de basisschool als doelgroep, maar als sprookje (of als wat-dan-ook) voor volwassenen vind ik dit hopeloos broddelwerk.

Als film an sich viel The Last Airbender echt nog wel mee... de effecten waren ca va, maar de problemen komen er vooral door de acteerprestaties. Deze zijn op zijn zachtst gezegd niet denderend goed.

Voor mensen die de tekenfilmserie kennen is het echter nog een veel grotere ramp, want die weten op wat de personages gebaseerd zijn en wat vallen deze live action versies tegen...
Jammer, want de geplande vervolgen zullen er nu nooit komen, en we weten waar dat aan ligt...

Oninteressante kopie van de animatie. Met name het acteerwerk was tenenkrommend slecht. Special effects zagen er daarentegen wel tof uit, maar dat weegt niet op tegen het afbranden van de originele animatie.

avatar van Zwolle84
Uit completisme heb ik een dappere poging gedaan, maar net als After Earth is dit domweg niet te doen. Het is zo vreselijk saai en nikserig dat ik er nog geen twee minuten m’n aandacht bij kan houden.

Gelukkig bleef het voor Shyamalan bij die twee missers en heeft hij verder een erg fraaie filmografie afgeleverd.

avatar van Sergio Leone
Afschuwelijk.

Dit moet bij het slechtste zijn wat ik ooit gezien heb.
Belachelijk slechte acteurs die in een set van plastic kleuren en spuuglelijke effecten hun ding doen.
Mijn vriendin - nochtans ook geen kritische ziel, als het op films aankomt tenminste - zei op een gegeven moment: "Oei, het is precies alsof ik jou afratel waarover de film gaat."
En zo is het maar net. Slecht over de ganse lijn, maar dan ook écht slecht. Meer kan ik er niet van maken.

avatar van jippie2010
En dan te bedenken dat de film een geschat budget had van $ 150.000.000...

avatar van Shadowed
Oei.

Shyamalan heeft duidelijk moeite met zijn normale plotjes te vermengen met hollywood spektakel. Dit leek eigenlijk nergens op. Alsof het origineel een film was van 180 minuten en dit naar 103 minuten is geknipt. Een serie in zo'n korte speelduur verfilmen levert sowieso problemen op.

Avatar was destijds 1 van de weinige tekenfilm series die ik een beetje heb gevolgd, dus ik kon de karakters wat makkelijker volgen. Echter is dit de ene cliché na het andere en dan ook nog behoorlijk slordig en lomp afgewerkt. Stukken die normaal in de eindfase zitten zitten hier in het begin.

Omgeving is mooi vormgegeven, effecten wisselen van houterig naar wel ok. Maar dan zijn het vooral de omgevingen die spectaculair mooi zijn vormgegeven, want al dat aarde, water en vuur zag er niet uit. De lucht een stukje beter, gelukkig.

Raar dat het vuur of aarde soms seconden duurt om bij een persoon te komen in een gevecht, en de tegenstander geen krimp geeft. Daar zit de film vol mee. Het over-the-top heldenverhaal rondom Ringer was eigenlijk zwak en neemt zichzelf heel serieus terwijl het allemaal iets luchtiger had gemogen. Dit is dus waarom Shyamalan geen geschikte regisseur hiervoor is.

Karakters teleporteren in elke scene naar een compleet verschillende omgeving. Het verhaal heeft enorme gaten, Aang verandert van een normaal jochie in sterke avatar in minuut 15. Romantiek tussen Rathbone en de prinses komt uit de lucht vallen. En elke scene sluit slecht aan op de volgende. Zoals ik al zei, lijkt het alsof er absoluut geen storyboard is gebruikt waardoor sommige scenes die normaal voor de eindfase geschikt zijn opeens ergens in het begin staan.

Slotfase is ook gewoon niet spectaculair genoeg, iets wat de film nog had kunnen redden. Over het acteerwerk was ik eigenlijk nog best positief, Peltz wil echt heel graag en weet dit goed over te dragen. Ringer was ook eigenlijk wel ok, al is zijn rol behoorlijk beperkt.

Het is vooral de slechte loop van het verhaal waardoor je niks serieus kan nemen ondanks de serieuze toon. Je kan geen sympathie opbrengen voor iemand en er zit nergens echt een vonk in. Dit was een zwakke film met duidelijk wat budget maar niet optimaal gebruikt.

Soms nog wel leuke actiescènes in een wat langere take, Peltz en de omgevingen zorgen nog voor wat leven in de film. Daardoor niet ultiem laag.

Oei, oei, oei. Niet veel goed aan deze film. Ik snap niet waar dat budget van 150 miljoen heen is gegaan want de special effects zien er in de meeste gevallen niet uit en de acteurs zullen ook geen vele miljoenen gekost hebben. Acteren is dramatisch slecht over vrijwel de hele linie. Het script rammelt aan alle kanten, gaat van de hak op de tak en zit barstensvol plotgaten.
Een positief puntje dan: wij vonden de muziek wel mooi. Niet altijd passend, bij de scene dat dan weer niet.....