Colors (1988)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Dennis Hopper
met Sean Penn, Robert Duvall en Maria Conchita Alonso

L.A. Om de straatbendes aan te pakken laat de politie hun uniformen op de straat zien, onder het mom: kleur bekennen. Een oude rot krijgt een nieuwe, jonge, fanatieke partner, die snel naam maakt. De bendes willen hem te grazen nemen.

avatar van Pistons
Aangeraden voor mensen die geen genoeg van het woord holmes kunnen krijgen. Kunnen de mensen uit de hoods blijkbaar ook niet, aangezien dat hun enige slang blijkt te zijn.

Wegkijkniveautje throughout, dus net een voldoendetje.

Pistons schreef:

Wegkijkniveautje throughout, dus net een voldoendetje.

Sorry hoor maar ik begrijp niets van wat je hier schrijft.

avatar van Pistons
Een cursus Nederlands is nooit weg.

avatar van ewalk
Holmes?

Aangeraden VOOR mensen.........????
Wegkijkniveautje throughout????

Aangeraden VOOR ja

Throughout betekent door de hele film heen.

En als je deze film niet kan associeren met het woord holmes (of homes) ben je wel erg vergeetachtig.

Of dronken.
Of je was dronken toen je em keek.

Pistons schreef:
Throughout betekent door de hele film heen.

Dus met alleen een cursus Nederlands red ik het niet?

avatar van Pistons
Als je niets begreep van het stukje tekst dat ik eerder schreef zal je daarmee toch het grotere plaatje snappen denk ik.

En hou asjeblieft eens op met het constante mierenneuken en stuur niet aan op een kinderachtig een-tweetje. Want daar heb ik helemaal geen zin, het voegt hier niets toe, en dat win je toch niet.

erck

YOU SAID IT!

avatar van JiMBR0wsKi
Inmiddels al twee keer gezien en er zal, nog wel een derde keer komen.Onderhoudend verhaal, goeie actie en het betere acteerwerk van Penn en Duvall.

avatar van ewalk
Homes, homie!

Sherlock Holmes!

avatar van erik1677
Een favoriete actie/drama van me.
De film al een paar keer gezien en toch mooi om zo n jonge sean penn in actie te zien.
heerlijke film

avatar van mikey
Herzien: de film heeft het grauwe dat je ook zag in Carpenters Assault on Precinct 13. Uiterst fascinerende film.

avatar van crimedevil
Fraaie film. Alleen het laatste stuk gaat alles heel snel ze hadden er nog wel meer op mogen verdiepen dat ze wraak wouden nemen op "packman"

avatar van Jeremiah1989
Dridge schreef:

Dus met alleen een cursus Nederlands red ik het niet?

ghehe ontnuchterings traject volgen!

De regisseur heeft duidelijk oog voor de voedende en vergiftigde werking (het scheppen van een klimaat van angst) van de bendecultuur in de gettowijken; de beelden lijken uitermate realistisch. De film is hard, scherp en snijdend. Echter omdat Dennis Hopper voor de stijl lijkt te gaan, gaan al deze onverbloemde beelden van kilheid, tragiek en hardheid ten koste van het plot. Alle acteurs zijn op dreef.

avatar van Thorak
Het realisme komt dan ook vooral dat de bendeleden vrijwel allemaal geen acteurs zijn, maar echte bendeleden. Daarnaast is het verhaal dan ook wel erg realistisch en zeer goed in beeld gebracht. Helaas heeft Hopper niet veel meer van dit soort films gemaakt.
Ik snap ook werkelijk niet waaromn het gemiddelde van deze film niet hoger is.

avatar van aburex
Van hetgeen Pistons schreef begrijp ik ook geen bal, maar ieder natuurlijk zijn eigen mening (?).
Eén van de betere films van de betreurde Hopper. Goed in beeld gebracht en nog 2 goede acteurs ook. Best hetbekijken waard (had deze film al gezien bij de release)

avatar van Humphrey
Op zich geen slechte film, maar ietwat voorspelbaar verloop en einde. Prima acteerprestaties van gouweouwe Robert Duvall en z'n maatje Sean Penn. 3*.

avatar van Spetie
Deze behoorde harde politiefilm betekende de comeback van Dennis Hopper als regisseur. Colors speelt zich af in Los Angeles, waar de politie moet ingrijpen, omdat een strijd tussen twee bendes aldaar uit de hand dreigt te lopen.

Het verhaal is vrij standaard en ook het feit dat een oude ervaren rot moet samenwerken met een jong onervaren broekje is niet bijster origineel. Wel leuk is het gegeven dat de onervaren gast het deze keer niet zo nauw neemt met de regels. Vaak is het omgekeerde het geval. Sean Penn doet het erg goed als de onervaren agent. Robert Duvall is vooral erg degelijk, maar zeker niet slecht.

Het sfeertje is wel lekker grimmig en het feit dat de figuranten werden gespeeld door leden van echte bendes, geeft het geheel een authentieke en realistische uitstraling mee. Ook de regie is niet verkeerd. Persoonlijk vind ik deze film beter dan Hoppers Easy Rider. Net geen vier sterren, maar desondanks toch wel een kleine aanrader.

avatar van Iron Maiden
tegenvallende film, jaar geleden voor het eerst gezien en toen halverwege uit gezet.
Gister een tweede kans gegeven en tsja, weinig zeggende film.
Acteerwerk is oké, maar het verhaal krabbelt langzaam voort en er is niet echt sprake van echte plot ontwikkelingen.
Het einde vond ik dan wel weer sterk, maar om dit nou als 1 van de betere films van Hopper te zien gaat mij iets te ver.
Leuk om een keer gezien te hebben, maar een film die ik gauw weer vergeet.

avatar van SiD3Sp|N
Gisteren nog eens herzien. Heb hem een halve ster minder gegeven nu. Zoals zo vaak zie je dat de film bij het ouder worden minder goed lijkt te worden. Vind hem nog steeds goed, één van de betere bende films die er zijn vooral doordat de bende leden zo relistisch zijn neergezet, iets wat in andere bende films eerder lachwekkend dan realistisch is maarja die oude rap muziek enzo dat maakt de film toch wat gedateerd nu. Jammer maarja hij is ook alweer ruim 25 jaar oud...

avatar van royals
Ondergewaardeerde gang film. Een goede mix van de beste ghetto films: Training Day, Clockers, Boyz In The Hood, Menace II Society en Beverly Hills Cop.

avatar van hkoster
de film heb ik nu zes maal gezien: er waren keren dat ik er niets aan vond en de andere keren weer wel. Kan een onderhoudende film vaak zien.

Film geeft een harde en volgens mij realistische kijk op de beruchte jeugdbendes van Los Angeles en de politiemannen, die daar tussendoor laveren. De scènes waarin de focus is gericht op het verschil in aanpak van de diplomatieke Hodges en de meer robuuste, driftige “Pacman” McGavin zijn naar mijn smaak de beste onderdelen van de film. Maar ik miste over het algemeen een beetje de diepgang van films als Boys n the Hood. Daarvoor in de plaats leunt de film te veel op spectaculaire achtervolgingen en afrekeningen, waardoor mijn interesse langzaam maar zeker weg sijpelde.

avatar van HarmJanStegenga
Na 'Easy Rider' wederom een goede film van Hopper. 'The Hot Spot', ook erg fijn, zou later nog komen van deze beste man. 'Colors' kent een fijne cast (Duvall en Penn zijn natuurlijk erg goed), is een redelijk standaard filmpje - alleen is het dit keer de rookie die op een harde manier de wet probeert te handhaven en is het de oude die vooral slim probeert te zijn. De uitwerking is vermakelijk. Fijn jaren 80 Los Angeles sfeertje. Groots wordt het nergens, ook qua drama weet Hopper niet echt te overtuigen, maar 'Colors' is gewoon een prima prent om tussendoor te zien. Geinig dat er echte bendeleden meededen.

avatar van de grunt
Sean Penn is een held.