• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.968.992 stemmen

The New Centurions (1972)

Misdaad / Drama | 103 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Richard Fleischer

Met onder meer: George C. Scott, Stacy Keach en Jane Alexander

Gesproken taal: Engels en Spaans

Plot The New Centurions

"The nationwide bestseller about cops - by a cop!"

De jonge agent Roy Fehler en zijn drie vrienden proberen in het grote Los Angeles zo goed en zo kwaad als het gaat de misdaad te bestrijden. En dan is er ook nog de door de wol geverfde sergeant Kilvinsky, voor wie het politiewerk de enige reden van bestaan is en die met lede ogen zijn pensioen ziet naderen.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Staat bij Sony op de planning in een nieuw te starten 'Martini Minutes' reeks.

Zie verder persbulletin bij 'The Garment Jungle'.

avatar van Plan 9

Plan 9

Een leuke film. ik vond het spannend, zag toen ik nog kind was. George C. Scott zoals altijd.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

bij herziening veel beter dan ik herinnerde. En aangezien deze film van 1972 is, misschien zelfs de voorloper van al die populaire politie series van de afgelopen decinia!

Deze film is wel de allereerste verfilming van een boek van ex-politieagent Joseph Wambaugh. Later zouden films zoals The Choirboys en Onion Field erg populair zijn in de bioscoop, en hij was ook verantwordelijk voor de jaren 70 tv-serie Blue Knight

The Blue Knight (TV Series 1975–1976) - IMDb

stem verhoogd, The New Centurions is een aanrader

avatar van kathmandu

kathmandu

Matige film van Fleischer

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De politie ... uw vriend

Vroege voorloper van End of Watch (2012) - MovieMeter.nl. En wel een goede hoor. De film volgt enkele cops in L.A. tijdens hun nachtelijke patrouilles. Het risico dat ze lopen en de passie die hen drijft vormen de rode draad. De politieman hoort de beschermer te zijn van de gewone burger en staat ten dienste van hem. Mooie scène waarin Scott het opneemt voor een stel illegale Mexicanen, die uitgebuit worden door hun verhuurder . Stacy Keach is veruit het interessantste karakter, die alles geeft voor zijn job en er zijn privé-leven voor opoffert. Een tikkeltje moraliserend misschien en eigenlijk ook een lange promofilm voor de politie. Desondanks is het een boeiende film die prima gebracht is, met interessante karakters, enkele verrassende scenes en een goede sfeer.

scorsese

Goeie film over een aantal agenten in Los Angeles die er het beste van proberen te maken. Nogal fragmentarisch van opzet, maar dat is hier niet echt storend (het gaat meer om de dagelijkse beslommeringen van de politie). Het hoofdpersonage wordt goed neer gezet (ook zeker vanwege een prima rol van Stacy Keach). Verder ook nog wel interessant als tijdsdocument. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Lakte

Lakte

Een vergeten meesterwerk!

Keiharde en zeer realistische politiefilm die een aantal agenten volgt van de L.A.P.D. met de altijd goede George C. Scott en Stacy Keach in de hoofrollen en die zich ook echt van hun beste kant laten zien. Naast dat het een goede politiefilm met actie is, zit er ook behoorlijk wat tragiek in, en ook goede tragiek waarin je meeleeft. Dat is in Amerikaanse films wel eens anders.

Wat bij mij vooral het meeste indruk maakte was dat beide hoofdpersonages dood gaan in de film. Scott pleegt zelfmoord en Keach word aan het einde van de film doodgeschoten door een schot in zijn maag wat hij eerder in de film overleefde. Dit zie je echt nooit in Amerikaanse films omdat Amerikanen vooral van een happy end houden, daardoor zie je het niet aankomen en maakt het ook echt indruk.

Dit is nou een voorbeeld van een film die echt veel meer aandacht verdiend! Deze mogen ze wel eens vaker op TV uitzenden ook ook op streamingsdiensten zetten. De Amerikaanse bluray van Twilight Time en de Britse van Indicator bevatten echt een prachtige restauratie van de film!