Barabba (1961)

Italië / Verenigde Staten
Drama / Avontuur

geregisseerd door Richard Fleischer
met Anthony Quinn, Jack Palance en Ernest Borgnine

Het ongelooflijke verhaal van de man die werd vrijgelaten toen Christus werd gekruisigd. Een film die deze belangrijke periode in het vroege Christendom beschrijft. Barabbas, dief en moordenaar, wordt gratie verleend door het volk van Jeruzalem. Als hij opnieuw wordt gearresteerd wordt hij veroordeeld tot dwangarbeid in de zwavelmijnen. Na vele jaren wordt hij een gladiator in Rome en uiteindelijk vrij man. Hij vraagt zich af waarom hij elke keer ontsnapt aan de dood.

vic
quinn is goed op dreef in deze *** 1/2

In het begin van deze film zit er een adembenemende scène, één van de allerbeste
scènes die ik ooit heb gezien : Christus sterft aan het kruis en alles wordt donker, op een heel vreemde en ijzingwekkende manier.
Prachtige muziek maakt het effect nog sterker.
Ik las zo net op IMDB dat de crew deze scène filmde tijdens een echte zonsverduistering.
Ongelooflijk.

Een heel dikke ***' 3,5 ***'

Is me ook bijgebleven die scene op het moment dat Jesus stierf,beklemmend en duister tegelijkertijd?
Wist niet dat er een echte zonsverduistering plaatsvond tijdens het draaien.

dat er zo weinig mensen op deze (goede) film hebben gestemd...

goedkoop te krijgen op Play.com (waar anders ).
Laat u ook niet misleiden door het (onbegrijpelijk) lage cijfer op IMDB ...

james.dean
Mooie film, die van het begin tot het einde erg sterk in elkaar zit. En vooral, de vraag van Barabbas. De vraag waarom ik, wordt erg goed gespeelt door Anthony Quinn.

Gisteren gekocht. Dadelijk kijken. Ben erg benieuwd.

Uncle_Junior schreef:
Gisteren gekocht. Dadelijk kijken. Ben erg benieuwd.

En gekeken! Een film waar aan af te zien is dat hij al meer dan 40 jaar oud is, maar desondanks nog staat als een huis. Goede rol van Anthony Quinn die als Barabbas god noch gebod kent, maar naarmate de film vordert steeds verder met zichzelf in de knoop raakt.

Ook zeer mooi geschoten was de zonsverduistering in het begin. Prachtig weergegeven.

Minpuntje: Kippenvel hoog in m'n nek bij die scene met Lazarus. Wat een kop had die vent!

avatar van Mug
Mug
Intrigerend verhaal naar de roman Barabbas van Pär Lagerkvist, die daarvoor overigens de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg. En nee, dit wist ik niet voordat ik de film keek.

Je merkt wel dat Barabbas een gewaagde produktie is. De gedachten/ideeen van Barabbas - waar het voornamelijk om draait in de roman- krijgen gelukkig de ruimte, en dat maakt de film intrigerend. Maar goed, de jaren 50-60 waren de hoogtij-decennia voor de gladiatoren-films, dus spectaculaire massa-gevecht-scenes in geweldige decors krijgen veel aandacht. Misschien ook wel te veel aandacht, waardoor de filosofische monologen van Barabbas een beetje verzanden, helaas door een te veel mompelende Anthony Quinn. We weten allemaal dat articulatie niet zijn sterkste punt is, en die is toch wel nodig voor deze zware rol als je het mij vraagt. De rest van de cast is ook niet bijzonder, veelal onbekend m.u.v. Jack Palance en een piepklein rolletje voor Ernest Borgnine.

Leuke produktie, maar toch knaagt de uitwerking van dit psychologische drama versus gladiatorenfilm.

De roman werd tevens eerder verfilmd [camerawerk van Nykvist] in Zweden, dat zich - naar het blijkt - voornamelijk richt op het filosofisch gereutel van Barabbas.

avatar van boerenpummel
Onbekende cast? Valt toch wel mee. Naast de genoemde Quinn, Palance en Borgnine, spelen ook Arthur Kennedy en Katy Jurado nog mee.
Vond de film trouwens zeker niet Fleischer's beste. Zeker naar het einde toe werd het mij een beetje te langdradig.

Prima film, ook bij herziening. Eigenlijk helemaal niet zo veel minder dan Ben Hur of Spartacus. Het begin is wat traag, hoewel er erg mooie scenes tussen zitten (de kruisiging van Jezus bijv.) Later wordt het steeds indrukwekkender. Veel indrukwekkende momenten zoals; de steniging van de vriendin van Barabbas, het jarenlang werken in de zwavelmijn, alle scenes in de arena als gladiator en het einde aan het kruis

Quinn speelt wel aardig de norse Barrabas. Maar het is jammer dat de rol niet wat beter geschreven was. Het is nu af en toe niet veel meer dan een opsomming van het geluk en het ongeluk in het leven van Barrabas. Karakteruitdieping komt eigenlijk pas op het laatst, maar dat kwam ook omdat hij eindelijk veranderde, en van norse slechterik, zelfs naar gelovige goedzak transformeerde (die daar steeds een verkeerde invulling aan geeft).

Op deze aanmerking na, verder erg weinig mis mee. Erg vermakelijk en de twee-en-een-halfuur vliegen voorbij. verhoogd naar 4 sterren. Deze film verdient, zeker onder liefhebbers van de door mij genoemde 2 films, meer aandacht.

avatar van movie acteurs
Ooit op TCM gezien, en dat moest ik sowieso vanwege Quinn. Deze man zet weer een toffe rol neer die niemand anders zo kan doen als hij. Naast Quinn zetten de rest van de cast ook een goede prestatie neer. Het verhaal is sterk en mooi uitgewerkt alleen ben ik zeker niet de gene die het hele verhaal o zo prachtig vind, maar het heeft zeker wel wat. De film duurt 2 uur en is af en toe een beetje traag. Dat is natuurlijk wel ietsje minder van deze film. Maar de film redt het alsnog met een 3,0.

Voor een film dat 50 jaar oud is vindt ik hem nog altijd goed.

avatar van valtalor
Mooie film

Er is een tijd geweest dat min of meer aan de bijbel gerelateerde (actie)films populair waren. Sommige daarvan zijn nog steeds goed, andere een stuk minder. Tot de laatste categorie hoort deze film met een weinig indrukwekkend verhaal. Naast Anthony Quinn komt een heel scala aan topacteurs (Silvana Mangano, Vittorio Gasman, Katy Jurado, Valentina Cortese e.a.) in actie, maar de meesten hebben maar weinig te doen en worden binnen de kortste keren weer afgeserveerd. Naarmate de film vorderde begon ik dan ook steeds meer uit te zien naar het einde.

avatar van Arapaho85
Toen ik 11 jaar was moet dit ongeveer een van de eerste ‘volwassen'films geweest zijn die ik samen met mijn ouders mocht meekijken. Deze film zorgde er nadien voor dat ik een enorme interesse kreeg in het oude Rome, sandalenfilms en bijbel-epossen.
Nu ik wat ouder ben en mijn filmvoorkeur sterk gewijzigd is, heb ik deze film maar voor de gelegenheid eens gehuurd in de bib, ik denk dat het bijna 10 jaar geleden moet zijn geweest dat ik deze nog eens gezien had.

Ik moet zeggen de film begint eigenlijk enorm bombastisch: eerst het logo van Columbia pictures (normaal let ik daar niet op maar met deze film kan dat niet anders) en dan hoor je trompetten en trommels, je ziet een tempel, pilatus komt en valt direct met de deur in huis: deze man, wijzend naar Jezus is naar hier gebracht omdat hij het volk heeft misleid, (je moet dus wel kennis van de bijbel hebben) omdat het feest is kan het aanwezige volk kiezen wie Pilatus vrij kan laten deze man die hun koning genoemd wordt of Barabbas en zoals je weet antwoord iedereen dan Barabbas!! ..en dan verschijnt in kathedralen van letters: Barabbas op het scherm terwijl we hem in zijn miezerige cel zien zitten. Vervolgens zien we Jezus gegeseld worden en van alle films incl. the passion of the Christ is dit de meest enge scène(komt vast ook door die muziek), Barabbas komt vrij en ziet Jezus nog even aan.
Gedurende de eerste helft van de film blijft Barabbas achtervolgd worden met de vraag: waarom stierf die man in mijn plaats zeker wanneer hij tot de vaststelling komt dat na 3 dagen het lichaam verdwenen blijkt te zijn, blijft de dood van Jezus hem achtervolgen.
Bij een mislukte aanslag op een hogepriester wordt hij verbannen naar de zwavelmijnen daar komt na een lange tijd een zekere Sahak op zijn pad, die één van de eerste Christenen blijkt te zijn.
Wanneer er een brand uitbreekt en iedereen behalve zij letterlijk geplet geraken, komen ze van de mijn naar de akkervelden en vervolgens naar het Amfitheater van Rome. De film maakt een wending en krijgen we gladiatoren spektakel, met training scènes en vechtscènes.
Wanneer Sahak na het verkondigen van diens geloof ter dood veroordeeld wordt, kan Barabbas na een overwinning zijn vrijheid terug krijgen. Hij brengt het lijk van Sahak naar de Catacomben waar er christenen zijn (was hij te weten gekomen) en wanneer hij na een tijd terug boven komt blijkt Rome in brand te staan. Hij hoort de mensen roepen dat de Christenen de stad in brand steken, Barabbas herinnerd zich de woorden van Sahak (God zei: brand de oude wereld af en bouw een nieuwe) en denkt dat de Christenen dit dus letterlijk doen. Wanneer hij dan de stad verder in brand stekend gesnapt wordt, wordt hij samen met andere christenen gevangen genomen en net als Jezus gekruisigd.. The End.

Waar Charlton Heston de perfecte Ben-Hur is, Kirk Douglas de perfecte Spartacus is Anthony Quinn de perfecte Barabbas, hij weet dit personage op een overtuigende manier te vertolken (zowel in het eerste als in het 2de deel) het is dankzij hem dat ik deze flim toch nog steeds goed vind.
De andere acteurs doen het ook goed, er passeren ook een aantal acteurs die ik graag zie spelen in westerns zoals Katy Jurado (High Noon), Jack Palance (Shane) en Ernest Borgnine (Wild Bunch).

De film is best zwaar en somber moet ik toegeven, iets wat me vroeger zo niet opgevallen was. Verder bevat de film ook een enorme flater laat ons zeggen: Wanneer Barabbas zijn vrijheid heeft bekomen neemt hij het lijk van Sahak mee naar de catacomben en het lichaam van Sahak is na 2 dagen nog verbazend flexibel en helemaal niet in staat van ontbinding.. een mirakel of toch niet.
Ik geef deze film 7 op 10 rekening houdend dat dit sterk beïnvloed is door nostalgische waarden.

avatar van joolstein
Drama rond de Bijbelse figuur Barabbas naar de roman van de Zweedse Pär Lagerkvist, en laat zien hoe de crimineel mogelijk zijn leven voorzette nadat hij was vrijgelaten door Pontius Pilate en Jezus was gekruisigd. Barabbas keert terug naar zijn criminele milieu, wordt te werk gesteld in een mijn en komt als gladiator terecht in Rome. Bij vlagen is dit een groots aangepakt epos met veel figuranten en indrukwekkende, maar ook naargeestige actiemomenten. Echter op de vele rustigere momenten valt de film helaas door de mand. Anthony Quinn vertolkt de rol van Barabbas goed maar is meer actieheld dan dat hij werkelijk een gekwelde man op zoek naar antwoorden kan neer zetten. Nu kreeg ik te vaak het gevoel dat ik naar een predikant keek die zoekende was naar zijn God en de positie van de mens in de wereld. Helaas is dat gedeelte van de drama nu niet het sterkste uitgevoerd (en ook niet heel erg aan mij besteed) en hangt de film er nu een beetje tussenin. Bij mij rees ook het vermoeden dat de maker probeerde om films als Ben-Hur of The Ten Commandments te evenaren maar met een net iets kleiner budget en een minder sterk en spannend verhaal. Verder zijn er wel we veel bekende hoofden van goede acteurs. Regisseur Richard Fleischer is natuurlijk ook geen kleine jongen en al met al haalt hij met deze film er net voldoende uit om niet helemaal afgeserveerd te worden als een slechte film.

avatar van Arapaho85

inderdaad, zie deze filmposter: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BYjZlYmU4NTctMGFhZS00YjViLTliNmUtNDIzNDAwZDU5ZmY4XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_SY1000_SX700_AL_.jpg