Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Alternatieve titel: Legende van Ga'Hoole 3D

Verenigde Staten / Australië
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Zack Snyder
met de stemmen van Jim Sturgess, Hugo Weaving en Abbie Cornish

Soren is een jonge uil, in de ban van zijn vaders grootse verhalen over de ‘Bewaarders van Ga'Hoole’, een mythische groep van gevleugelde helden die in een grote veldslag hebben gestreden om alle uilen te redden van de kwaadaardige 'Volmaakte Strijders'. Terwijl Soren ervan droomt zich ooit bij zijn helden te voegen, spot zijn oudere broer Kludd met dit idee. Kludd doet er alles aan om meer aandacht en liefde van hun vader te krijgen dan zijn jongere broer. Maar de jaloezie van Kludd heeft vreselijke gevolgen… beide jonge uilen vallen uit hun nest en landen recht in de klauwen van de Volmaakte Strijders. Het is nu aan Soren om een moedige ontsnappingspoging te ondernemen met de hulp van andere dappere jonge uilen. Samen vliegen ze over de zee en door de mist om de Grote Boom te vinden, de basis van de legendarische Bewaarders. Zij zijn Sorens enige hoop om de Volmaakte Strijders te verslaan en het uilenkoninkrijken te redden...

avatar van moviemafketel
Ik vond dit persoonlijk 1 van de mooiste animatiefilms die ik ooit heb gezien. Sowieso erg mooi dat het om uilen gaat, toch wel erg mooie en slimme dieren, waar je nooit veel van te zien krijgt in het echt. Het verhaal is natuurlijk standaard, maar je zit er wel meteen goed in. Dat stukje dat de Guardians voor het eerst in beeld komen boven zee was echt een kippenvel-moment. Die regen en wind erbij. Ook de muziek was af en toe schitterend. De verschillende uilen-soorten waren goed te zien en maakte het allemaal wat minder eentonig. Echt een perfecte film zo voor de kerst!

ongelooflijk wat mooi gemaakt deze film. Ik heb deze vol bewondering van het begin tot het eindde in 3d gekeken en heb genoten. Ik geef bijna nooit 5 sterren maar deze zou ik het bijna geven.. Het word een dikke 4

avatar van SnakeDoc
Ik begin nu toch te twijfelen of hier een vervolg op komt. Zie net hoeveel deze film heeft opgeleverd en wat het allemaal heeft gekost, maar volgens mij draaien ze amper in de plus.

Dat belooft al niet veel goeds. Zonde!

avatar van Blur
De kwalificatie "Mooiste animatie" lijkt me weerlegbaar.
Die eer behoort mijn inziens aan "How To Train Your Dragon".
Het kleurenpalet bij de Owls is beperkt en gaat op den duur vervelen.
Blauw met rode accenten. of rood met blauwe accenten.
De lokaties blijven steken op prachtige luchten of bossen.
De plotontwikkeling biedt geen toegevoegde waarde.
Alle hoofdpersonen zijn eendimentionaal; goed of slecht. van begin tot eind..
De wind door de veren van de vliegende en buitelendende uilen is geweldig, maar maakt geen film.
Een fijne film, maar met beperkingen.

avatar van Pitakaas
Om de zoveel tijd moet je effe je dure TV’tje aan het werk zetten. Even die pixels laten zweten. En zo kom je dan bijna Legend of the Guardians etc. Zack Snyder en uilen, een combinatie die ik zelfs na het kijken totaal niet kan plaatsen. Als pindakaas met hagelslag. Maarja, ik heb dan alleen nog maar Watchmen en 300 gezien, en de enige vergelijking tussen deze 3 films is dat ik ze gezien heb.
Zo lekker blind een film aanzetten kan juist ontzettend goed werken. Compleet ongeïnformeerd kon ik me lekker verbazen over de grafische pracht die de BluRay tevoorschijn toverde. Ik kon trots op mijn TV zijn.

De film zelf vertrekt in vogelvlucht (excuses), want voor dat we het weten zijn de hoofdrolspelers al ontvoerd. Maakt allemaal niet uit hoor, het is een animatiefilm en daar moet tempo inzitten. In volle vaart gaan we verder en ben ik getuige van een vrij willekeurig Good vs Evil verhaal. Maar dat maakt allemaal niet uit, het is eerder gedaan maar ik heb kunnen genieten. Niet alleen van de grafische snufjes, maar ook van het lekkere natuurlijke sfeertje en de vliegende camera’s die Snyder gebruikt. Zo moet een animatiefilm zijn voor kinderen: snel, begrijpelijk en knuffelbaar. En daar slaagt Snyder goed in, dat zelfs een kind zijn geen vereiste meer is om van de film te kunnen genieten.

wel mooi gemaakt.

avatar van Sergio Leone
Visuele tour-de-force.

Een animatiefilm met uilen, het klonk op voorhand als muziek in de oren. Waarom weet ik niet, maar ik heb al jaren iets met uilen. Ze zijn zo mystiek, zo ouderwets, en zo machtig. Toen de film in de bioscoop uitkwam heb ik hem gemist, helaas, en nadien ben ik hem uit het oog verloren. Tot ik aan de BluRay raakte...

Het verhaal stelt weinig tot niets voor. Na een goed begin wordt al snel duidelijk gemaakt wie goed en wie slecht is. Het tempo zit er goed in en dat is maar goed ook, want het middenstuk (vanaf de ontsnapping tot aan Ga'Hoole) vind ik best saai.
De climax is niet mis, maar het is allemaal al eens eerder gedaan.

De stemmen zijn over het algemeen leuk gecast. Geoffrey Rush is een uitschieter met die scherpe, rauwe stem van hem. Helen Mirren daarentegen vind ik als enige slecht. Ik weet niet waarom, maar veel meer dan wat geroep en geschreeuw komt er niet uit.

Zack Snyder is zo'n regisseur die mij nog moet overtuigen. 300 is oké, Watchmen heb ik al eens geprobeerd maar na een uur afgezet, en Sucker Punch is heel lelijk. Maar nu is mijn geloof in hem toch weer wat aangewakkerd.
Visueel is dit de mooiste animatiefilm die ik ooit gezien heb, geen twijfel mogelijk. De uilen zien er fantastisch uit - tot in de kleinste details. De omgeving is daardoor wat bijzaak, maar ook daar valt niets op aan te merken.
De actiescènes zijn erg goed gedaan. Alles blijft tot in de kleinste puntjes verzorgd, maar het vormt ook nog eens een harmonieus geheel. Op muzikaal vlak blinkt Legend Of The Guardians wat minder uit, maar dat is persoonlijke smaak.

Petje af voor het visuele.

Ik was vooral benieuwd naar de 3D effecten in deze film omdat ik daar positieve reacties over had gehoord en gelezen. En inderdaad zitten er wel wat leuke momenten in.
De secnes met regen en sneeuw en in vuurzee zijn fraai om te zien.
Verder heb ik persoonlijk weinig met animatie. Hierdoor ging ik mij toch snel vervelen.
Persoonlijk kom ik dan ook uit op een 2*

avatar van AC1
AC1
Sergio Leone schreef:

300 en Watchmen zijn 'da shit'! Deze is voor de kleintjes.

avatar van esoxlucius
Na de vreselijke films 300 en suckerpunch, toch eindelijk een mooie film van zack snyder gezien. Jammer dat het verhaal niet zo orgineel was daarom 3* ipv 3,5*. Dit is wel een van de mooiste animatie films die ik gezien heb.

avatar van weberanja
Prachtige animatiefilm, mooi voor jong en oud.

avatar van baspls
Geweldige film!! Deze film is ziet er veel en veel beter uit dan alle andere computeranimatiefilms. De Graphics zijn 1000X beter. Het verhaal is goed. De muziek is goed. Hoewel ik normaal CGI haat is het hier nog best mooi. De nederlandse nasynchronisatie is slecht maar de orginele films is geweldig om naar te kijken.

avatar van RuudC
Buiten het gegeven dat deze film vreselijk voorspelbaar is, is hij ook erg vermakelijk! Zack Snyder doet met Legend of the Guardians werkelijk geen enkele moeite om deze verhaaltechnisch te onderscheiden van andere films. Op gezette tijden zat ik al te wachten wanneer de hoofdpersonen zouden ontsnappen aan the pure ones of wanneer de verrader onder de goeien zichzelf bekend zou maken. Ik denk dat iedereen met een ruime bagage aan gekeken kinderfilms dat ook zo ervaren heeft.

De meerwaarde van de film komt vooral door de visuele pracht. Zack Snyder heeft een fantastisch team om zich heen gezet die werkelijk verbluffend mooi beeldmateriaal neerzet. Was alles mat en lelijk (niveau Ice Age) geweest, dan was het resultaat zonder meer doorsnee geweest. Van deze uilen met de uit 300 geleende helmen heb ik erg genoten. De prachtige decors doet makkelijk vergeten dat het verhaal nauwelijks uitgediept wordt en de karakters relatief simpel zijn. Prima vermaak voor de (oudere) kids. Het deed mij nog het meest (ook vanwege de grimmigheid soms) denken aan Watership Down.

Redelijke film waarin twee broers (uilen) ontvoerd worden als ze uit de boom zijn gevallen. Het avontuurlijke verhaal met een mythische inslag en clichématige personages (ook al zijn het dan uilen) weet niet echt te boeien. De animaties zijn oogstrelend mooi, vooral de hele omgeving. En ook de, voornamelijk Australische, stemmencast doet het prima.

Yuk.

Allicht een ideale film voor doven, maar mijn oren konden het na een tijdje niet meer aan. En dan heb ik het niet eens over de barslechte voice acting (al waren die twee "bad guy" uilen in het begin al een dik dieptepunt, maar vooral over de belachelijk bombastische en misplaatst epische soundtrack. Afgewisseld met Owl City was het? Pijnlijk.

Technisch erg hoogstaand, dat wel, al weet Snyder niet wat hij daarmee aanmoet. Dan maar wat clichés, zoals vuurzeetjes en kitscherige zonsondergangen. Lekker goedkoop, snel in elkaar geflansd. Of haren (veertjes in dit geval) tellen, daar zijn mensen ook altijd érg van onder de indruk. Da's dan zo'n beetje het niveau tot waartoe Amerikaans CG animatie verlaagd is.

Personages zijn dom(mer dan dom), het verhaaltje erg kinderachtig en de humor hinderlijk. Snyder komt er enkel door met wat slomo battletjes, maar ook die weten nauwelijk te boeien. Niet zo moeilijk als het één of andere kinderuil tegen een gehelmde uberuil betreft.

MichaelMovie
Visueel werkelijk verbluffend! Zeker tijdens bv. een zonsondergang of een vuurzee. Alle details worden zeer mooi in beeld gebracht.
Het verhaal is typisch voor een animatiefilm, maar het was wel aangenaam om te kijken.

Mooie animaties, maar duidelijk bedoeld voor 3D.
En dat gaat een beetje ten koste van het scenario, dat mij toch maar matig kon boeien.

avatar van John Milton
Bombastisch en heroïsch tot en met, maar visueel is het wel een traktatie... Nu voor de tweede (of zelfs derde) keer gezien en wederom erg genoten van de details en epische slow-motion shots, al hoef je voor subtiliteit niet echt bij Snyder aan te kloppen.

Wat voor mij wel echt een pluspunt is, is dat de zoete stukjes en het plots uitbreken in zang en dans hier afwezig zijn, al is ook hier duidelijk een morele boodschap aanwezig die er op een foie gras niet misstaande manier ingeramd wordt.

Waarom dan toch die 4*? De adembenemende visuals volgden elkaar in zo'n rap tempo op, dat ik een 7 simpelweg te laag vindt, al ontbreken veel aspecten die andere 4 sterrenfilms wel hebben.

avatar van Parisa
Episch en behoorlijk menselijk verhaal over uiltjes. Mooi getekend en daardoor ook extra schattig vanwege alle leuke ronde oogjes. Niet kijken als je het geflapper van vleugels maar saai vind.

avatar van JTV-kijker
Ik had grote twijfels over deze film, maar dat was grotendeels onterecht. Zoals al vaker vernoemd zijn de beelden adembenemend en de gevechten goed uitgewerkt. Het is een typisch standaardverhaal voor een fantasyfilm, maar dat stoorde me niet echt. Ik denk dat het voornamelijk kwam omdat geen enkel personage me echt irriteerde. Een groot minpunt voor mij is Metalbeak. Hij is een goede schurk en zijn verschijning is zeer imposant, maar hij mocht zelf wat meer in actie komen vond ik.

Wat een epische animatiefilm. Visueel oogverblindend en het verhaal is top. De metafoor komt goed over. Geweldige film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooie maar dodelijk saaie animatiefilm. Animatie met vogels is niet nieuw. Denk aan Rio (papegaaien), Valiant (duiven), Happy feet (pinguins) en Chicken Run (kippen). Legend of the Guardians schenkt wel veel aandacht aan de animatie van hun uilen. En dat is meteen de troef van de film. De mooiste scènes zijn die van de uilen in volle vlucht. Vooral die in de regen zijn prachtig. Maar dat is verre van voldoende om anderhalf uur te boeien.

De film is zeer voorspelbaar, wat op zich wel meer voorkomt. Maar je wordt nergens verrast, de figuren zijn kleurloos en de oneliners zijn ook niet grappig. Jammer, want het is tenslotte geen Disney en de film durft naar wat we gewoon zijn van Amerikaanse animatie, wel eens verder gaan qua geweld. Al moet je er ook weer niet teveel van verwachten.

Een mooie film dus met hier en daar goeie scènes, maar als film zelf te saai en weinig inhoud.

avatar van DVD-T
Zack Snyder doet je terug denken aan animatie films van weleer. Een heroïsch en episch verhaal, de fantasie, het verwonderen over nieuwe werelden, de bad guy die in ieders geheugen gegrift staat.

Erg leuk. Snyder weet hoe je een jeugd/kinderfilm moet brengen. Het verhaal is erg leuk gebracht en heeft genoeg elementen om je geboeid te houden, er zijn een hoop leuke personages en er is genoeg actie aanwezig. Dus op het verhalende is het dik in orde.

Alhoewel een leuk verhaal, trekt hier vooral de animatie veel aandacht naar zich toe. Prachtige shots komen er voorbij. De belichting is prachtig. Kijk alleen al hoe het zonlicht breekt op voorwerpen. De mist, de vochtigheid in de grotten. De vochtigheid in de snavels. De veren kun je bijna tellen en hoe de wind en regen interactie heeft met de personages is verbluffend mooi om aan te zien. De manier waarop er vonken van de klauw messen komen nadat ze de grond raken. Er is aan veel details gedacht om het bijna zo echt mogelijk te laten lijken. Misschien zo af en toe net wat te veel van het goede. Want op den duur wordt het constant letten op alle details behoorlijk vermoeiend. Geld ook wel een beetje voor de score die ik niet heel erg goed vind. De voice acting is trouwens ook erg goed en de sound design is perfect.
De slow-motion trademark van Snyder is hierin natuurlijk belachelijk maar ziet er wel ontzettend gaaf uit. En dan is er nog de 3D. Perfect uitgevoerd hier en geeft zoveel meer aan de film mee.

Soms leek het een kinderversie van 'Braveheart' te zijn. Vooral op visueel gebied een gedetaileerde (iedere veer fladderde of trilde in de wind) overtuigende duistere animatiefabel. Het heldenverhaal over uilenkinderen die gehersenspoeld werden om kindsoldaat te worden was pakkend en gemakkelijk te volgen; de figuren waren beminnelijk goed of vreselijk gemeen.

avatar van Antonev
Gisteren geheel toevallig deze film gekeken (ik dacht dat ik Rise of the Guardians had gekregen)! Dit was toch wel een prachtig epos, verpakt in een erg mooi visueel jasje. Boeiend verhaal, spannend en hier en daar leuke kleine grapjes.

avatar van Rico120
visueel een mooie film maar in elke goede animatie zit er ook een flinke scheut humor er in en dat miste ik nog al maar ik klaag niet verder is de film goed en de beelden waren spectaculair

Visueel echt fantastisch. Wel vond ik de film een beetje druk en heb ik mn twijfels waarom er gekozen is voor uilen.

avatar van tommykonijn
Ik weet nog goed dat ik deze film destijds in de bioscoop wilde zien, maar dat dit om de een of andere reden niet doorging. Ik heb hem echter altijd onthouden en reeds enkele maanden geleden kwam dan eindelijk het moment dat ik deze animatie van Zack Snyder alsnog te zien kreeg.

Eigenlijk is Legend of the Guardians een prima avontuurtje. Het deed me ontzettend denken aan al die (Disney) kinderfilms die ik als kind verslonden heb. Ik kan niet precies aangeven waar de vergelijkingen zitten, maar ze zijn met name terug te vinden in de gedragingen van de personages en de ultieme strijd tussen goed en kwaad. Ik stond overigens wel nog een beetje te kijken van de duistere sfeer die de film bij zich draagt. Men heeft overduidelijk gemikt op de wat oudere kinderen; dezelfde doelgroep die de eerste twee Harry Potter films begint te kijken.

Waar ik de film echt voor wil complimenteren is de fantastische computeranimatie. Normaal gesproken heb ik er niet zo veel mee, maar hier werd er echt op een goede manier gebruik van gemaakt. De wereld en de uilen zijn prachtig vormgegeven en de actiescènes zijn goed te volgen (tegenwoordig helaas eerder een zeldzaamheid dan de standaard). Verder zijn de personages goed uitgewerkt en is ook de stemmencast erg prettig. Een komische noot is echter, opvallend genoeg, afwezig. Dit had de film wel wat toegankelijker kunnen maken.

Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole is een aanrader. Er zijn zeker betere animatiefilms te vinden, maar deze heeft genoeg aspecten in huis die het bekijken de moeite waard maken. Het verloop van het verhaal loopt halverwege overigens wat vertraging op, maar de spectaculaire climax die volgt maakt dit weer helemaal goed. Dit is een kinderfilm waarbij het allesbehalve een straf is voor de ouders om mee te kijken.

avatar van ILDIB
Prachtige getekende beelden van vliegende uilen regenstormen en natuur. Het verhaal gaat ook nog wel redelijk maar Is niet heel diepgaand. De gevechten zijn mooi maar inhoudelijk beetje simpel helaas. Eigenlijk wordt de film te snel afgeraffeld op sommige stukken. Maar t boeit enorm.

avatar van panax
prachtige animatie
een soort lord of the rings deed het me aan denken
aloude strijd tussen kwaad en goed
heel mooi verfilmd !!

avatar van frolunda
Vrij standaard verhaaltje dat ook nog eens wordt ondersteund door een matige soundtrack (vooral de liedjes waren verschrikkelijk).Gelukkig zijn daar dan nog de verbluffend mooie animaties die er een prachtig visueel schouwspel van maken.
Vooral dat laatste maakt Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole meer dan de moeite waard maar inhoudelijk weet Zack Snyder me hier niet echt te overtuigen.
In zijn geheel wel een voldoende voor deze oogstrelende film.

avatar van Ste*
Tja, het kan er nog zo mooi uitzien, als het verhaal je niet boeit heb je nog niet veel.

Had al aan de omschrijving kunnen zien dat dit waarschijnlijk niet mijn ding ging worden, maar ik was toch benieuwd naar de animatie. Die is inderdaad mooi, en slecht gemaakt is het allemaal zeker niet, maar heel het plot, al die legendes, namen en personages die geïntroduceerd worden, ik kan er weinig mee.

Bovendien weet je toch allang dat het een clash tussen goed en slecht gaat worden die het hoofdpersonage gaat winnen, dus daar ook weinig spanning.

Je kan het kijken voor de visuals (dan moet je overigens wel tegen slowmotion en de kleur oranje kunnen), maar de inhoud vond ik vrij gaapwaardig.

avatar van Woland
Fraai geanimeerd animatiefilmpje over uilen. Al van jongs af aan horen de uiltjes verhalen over de legendarische strijders van Ga'Hoole, die na een glorieuze strijd de boosaards verslagen hebben. De uilenbroertjes Soren en Kludd kennen deze verhalen ook, maar komen er na een ontvoering achter dat niet alleen de boosaardige Pure Ones echt zijn, maar dat dat ook de Guardians van Ga'Hoole geldt. Het verhaal is een wat rechttoe rechtaan goed-tegen-kwaad-strijd, met overduidelijke analogiëen met de Tweede Wereldoorlog - met name het gedram van de Pure Ones over bloedzuiverheid is niet te missen. Niet al te verrassend qua verhaal (al geven de uilen er wel een eigen beetje charme aan), en wat kinderlijk af en toe, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Leuker dan de gemiddelde Disney, bijvoorbeeld.