Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Alternatieve titel: Legende van Ga'Hoole 3D

Verenigde Staten / Australië
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Zack Snyder
met de stemmen van Jim Sturgess, Hugo Weaving en Abbie Cornish

Soren is een jonge uil, in de ban van zijn vaders grootse verhalen over de ‘Bewaarders van Ga'Hoole’, een mythische groep van gevleugelde helden die in een grote veldslag hebben gestreden om alle uilen te redden van de kwaadaardige 'Volmaakte Strijders'. Terwijl Soren ervan droomt zich ooit bij zijn helden te voegen, spot zijn oudere broer Kludd met dit idee. Kludd doet er alles aan om meer aandacht en liefde van hun vader te krijgen dan zijn jongere broer. Maar de jaloezie van Kludd heeft vreselijke gevolgen… beide jonge uilen vallen uit hun nest en landen recht in de klauwen van de Volmaakte Strijders. Het is nu aan Soren om een moedige ontsnappingspoging te ondernemen met de hulp van andere dappere jonge uilen. Samen vliegen ze over de zee en door de mist om de Grote Boom te vinden, de basis van de legendarische Bewaarders. Zij zijn Sorens enige hoop om de Volmaakte Strijders te verslaan en het uilenkoninkrijken te redden...

avatar van J.Ch.
Ik heb er maar een heel klein stukje van gezien dus over de film als geheel kan ik weinig zinnigs zeggen. Wat ik toch kwijt moet is dat het er absoluut fantastisch uitziet. De vogels zijn zo ontzettend levensecht gemaakt, elk veertje lijkt onafhankelijk van de andere te bewegen en de makers zijn er in geslaagd om de vogels menselijke uitdrukkingen te geven zonder dat het er onnatuurlijk uitziet. Ik merk al dat het meerdere mensen het opgemerkt hebben, maar ik wou het toch maar even zeggen. Of er verder ook nog maar enig verhaal in zit weet ik niet, maar voor alleen het visuele aspect zouden de makers een prijs mogen krijgen.

avatar van Dustfire
Wat zeurt iedereen nou over het verhaal? Het is de verfilming van de 1e 3 delen van de Guardians of Ga'hoole serie, en daarbij is het een film die vooral bestemd is voor kinderen. Kinderfilms horen een simpel verhaal te hebben, anders snappen ze er niks meer van. Al vind ik dat er niets mis is met het 'slecht vs kwaad' plot dat de film heeft. Vond het geweldig, vooral toen Soren en Gylfie gevangen waren. Die uilen waren net Nazi's. De kerkuilen mee het leger in, en de rest moet hard werken.

Ik zou alleen voor het visuele gedeelte al vijf sterren willen geven. Alles in deze film ziet er perfect uit. Heb hem in 3D gezien in de bioscoop, en de slow-motion momenten waren vermakelijk. Ik kan niet wachten hem nog een tweede keer te zien.

avatar van -M-
-M-
Echt een hele goeie animatie. Absolute aanrader. Ik heb een al een tijdje terug gezien maar ik denk dat ik hem nog wel eens ga bekijken.

avatar van De GeuS
Prachtig gemaakte animatiefilm met een behoorlijk standaard (kinder) verhaal. Toch zeker de moeite waard; 3,5*

avatar van davy jones
Een standaard verhaaltje maar wel een standaard verhaaltje met prachtige animatie. Alles ziet er levensecht uit. Dat is de grootste troef van deze film. Alleen de vele slow-motion shots vond ik wat tegensteken. Ook ben ik helemaal geen Zack Snyder fan.

Al bij al 3.5*

avatar van AC1
AC1
Ik ben wel een fervente Zack Snyder fan en zie naar mijn score. Ik vind het dan ook niet echt een Zack Snyder film.

avatar van Steve Scandal
Deze film zou mij zeker compleet van mijn stoel hebben geblazen als ik 8 jaar oud was. Nu alleen een zacht briesje door de prachtige visuele beelden.
Hopelijk maakt Zack Snyder nog eens een animatie film met wat meer diepgang voor een wat ouder publiek want dit is toch een van de mooist geanimeerde films wat ik heb gezien tot nu toe

Ik vond dit echt een fantastische film!! Wat een prachtige animaties.

avatar van knots
Lord Of The Rings: The Owls of Ga'Hoole met een gastrol voor Captain Sparrow.

avatar van wildcatje
wel een mooie animatiefilm. verhaal was het net nog niet voor mij

Wat een zeurt over het slechte verhaal gewoon een Prachtig gemaakte animatiefilm .

avatar van El ralpho
Visueel spektakelstuk.

Op voorhand weinig zin in een animatiefilm over uilen, maar na het tegenvallende Sucker Punch was ik toch benieuwd naar het voorgaande werk van Snyder geworden omdat zijn voorgaande werk zoals 300 en Watchmen wel bijzonder goed te behappen waren. En wat blijkt? Zoals wel vaker blijken de films waar je het minste van verwacht uit onverwachte hoek nog best vermakelijk te zijn. Bijzonder vermakelijk zelfs!

Om een impressie te krijgen van de wonderschone animaties raadt ik je toch echt aan om de film zelf te gaan kijken, want in mijn ogen behoort deze animatie tot de absolute wereldklasse. Omgevingen worden uiterst realistisch weergeven waardoor je op sommige momenten niet eens door hebt dat het toch echt een en al animatie is wat de klok slaat. Ook de dieren zijn prachtig geanimeerd, waardoor je de veertjes op de uilen haast kunt tellen. Het gaat misschien ver om dit te zeggen maar zelfs wonderschone werken zoals Up en The incredibles uit de Pixar stal blijven achter bij dit visuele pareltje. Natuurlijk wordt er bij de films van Pixar niet zo gelet op het realisme van de omgevingen omdat de films meer een cartooneske uitstraling hebben, maar juist omdat het hier wel gedaan wordt valt het extra op. De prachtige, typisch kenmerkende slowmotion shots die Snyder in zijn meeste films veelvuldig naar voren laat komen zijn ook hier aanwezig en weten weer voor een daadwerkelijke toevoeging te zorgen wat bij zijn laatste werkje nog lang niet op alle fronten zo was.

Punten van kritiek zijn er echter ook te benoemen. Zo is de verhaal lijn van de film behoorlijk rechtlijnig. De film is duidelijker op een jonger publiek gericht, maar ook onder de volwassenen onder ons is het echter goed toeven. De film is met momenten kiddy, maar tijdens de gevechten weet de film toch behoorlijke indrukken achter te laten en een flinke portie geweld te tonen. Op het ijzersterke begin en de slotfinale na kakt de film tevens een beetje in. Maar te vervelen hoef je je echter nooit: het is altijd genieten geblazen van de vele mooie plaatjes.

avatar van TragieStar.*
Boring !

Ik moet toegeven dat ik de film niet per se hoefde te zien. Maar sinds in de film in mijn bezit heb, en omdat de film zo goed schijnt te zijn ging ik een poging wagen.
Heb zoiezo al niks met uilen, maar ik dacht: wie weet word het wel erg leuk.
Het hele verhaal rond de Guardians vond ik maar niks. Het begin was nog wel aardig en het einde ook wel. Maar het middelstuk was erg saai en langdradig. Heb met moeite de film afgekeken, en verloor soms mijn concentratie. Er gebeurde niks spannends, leuks, grappigs, zieligs. Helemaal niks. De stemmen waren oersaai ingesproken en paste totaal niet. Alleen de uil Soren vond ik nog wel lief.

Ik ken betere animatie films, en dit is toch wel 1 van de slechtste. Oke, de beelden waren erg mooi maar dat houdt mijn aandacht ook niet vast. Misschien komt het omdat het meer een kinderfilm is dan voor volwassenen. Maar als ik zo zie, vinden volwassenen het ook erg leuk. Niet voor mij dus. De film duurde niet zo lang, maar het leek wel alsof ik 2 uur zat te kijken, er kwam maar geen einde aan.

Vandaar ook mijn lage beoordeling, ik moet streng zijn ookal is het een animatiefilm.

1 van de weinige films waarvan ik niet snap dat mensen dit een 5* durven te geven. Maar dat zeggen jullie natuurlijk andersom ook over mij.

avatar van AC1
AC1
TragieStar.* schreef:

Ja, dit is een echte kinderfilm terwijl een Toy Story meer een familiefilm is. Sommige volwassenen vinden kinderfilms ook leuk. Sommige volwassenen (of misschien wel iedereen) zijn dan ook grote kinderen.

Prachtige animatiefilm, het verhaal is misschien dan wel simpel, maar wel boeiend en leuk, een kind moet het ook nog kunnen volgen.

dus daarom is het ook een beetje jammer dat er dan zoveel commentaar gegeven moet worden op het verhaal, het blijft gewoon een kinderflim, die als volwassene ook leuk kan zijn om te kijken, ga dan niet een beetje zielig janken en -1 ster geven omdat het verhaal voor kinderen is, ik snap het sowieso niet hoe hier gestemd word, bijvoorbeeld de Lion King, een net zo simpel verhaal maar wel in de top 250?

avatar van larsk0
Ik ben absoluut geen fan van animatie films, maar deze is zeer zeker de moeite waard.

avatar van Fryce
Aardig filmpje.

avatar van pooper
mooi gemaakt, kunt zien dat dit werk van zack snyder is, timewarp enz, de film was mooi allen ik moest de hele tijd wennen aan het feit dat het uilen waren, waarom uilen. waarom niet dappere adelaars.

avatar van m1chel
Waarom niet een musje, of een Havik

avatar van Insignificance
Of schijtlijsters.

avatar van legian
het is heel simpel, het is een kinderfilm.
maar wel een verdomd mooie kinderfilm, tja het verhaal is standaart en voorspelbaar en ik kan er niet een typische snyder in herkennen, afgezien van de slomo's .
eigenlijk valt er verder weinig over te zeggen, het is simpelweg voor kinderen, wat niet wil zeggen dat ik me niet vermaakt heb, vond het leuk om te zien en het ziet er ook belachelijk mooi uit.
ben benieuwd als er nog een vervolg op komt, Snyder is niet echt een regisseur die geliefd is volgens mij, maja het heeft me vermaakt dus een 3*

pooper schreef:
...... ik moest de hele tijd wennen aan het feit dat het uilen waren, waarom uilen. waarom niet dappere adelaars. 3,0*

Omdat de film gebaseerd is op deze serie boeken (maar is al eerder hier gezegd).
Ik moet de film nog zien, ben benieuwd

avatar van Waackx
pooper schreef:

Ik vond die uilen anders behoorlijk dapper.

avatar van JustMike
Insignificance schreef:
Of schijtlijsters.

uhum, die zou ik kijken

Bij de kinderfilms (animatie) ben ik afgehaakt toen Aladdin uitkwam. Ik heb echt een hekel aan de obligate ADHD uitstraling en de ultrasnelle zapsfeer die tegenwoordig in elke kinderfilm lijkt te moeten zitten. Snel, sneller, snelst en hard schreeuwen en krijsen zonder enig doel. Met name de Disney studio kan niet anders meer leveren lijkt het wel. Altijd maar meer van hetzelfde. (Iemand toch nog tips?)

Deze film echter is helemaal naar mijn hart. Natuurlijk actie en snelheid op z'n tijd maar niet zodat het irritant wordt. Prachtige animatie en een prima vertolking van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad.
Daarnaast een coming-of-age van Soren die door eigen ervaring ontdekt dat de wereld anders in elkaar zit dan hij van vader had begrepen en waarbij hijzelf uiteindelijk de held is, opgetekend in de vernieuwde kronieken. De cirkel is rond.
Uilen zijn cool
Ik heb genoten van deze film (had ik 'm maar in 3D gezien).

avatar van Fikret8
Angrod_Pallanén schreef:
Ik wou dat ik hem twaalf jaar eerder had gezien.

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen om een film uit 2010 in het jaar 1999 te kijken?

avatar van SnakeDoc
Ik vroeg er een tijdje geleden ook al naar, maar kreeg toen weinig reacties. Is er nu al iemand die weet of er iets bekend is over een vervolg? Krijg er inmiddels wel zin naar eigenlijk! Dit eerste deel is me destijds namelijk prima bevallen!

avatar van Timothyvdmeer
Schitterend gemaakt. Had in het begin wel een beetje moeite om in het verhaal te komen.
Maar verder erg mooi gemaakt en genoeg grappige momenten.

avatar van rokkenjager
Poee, wat zit het er toch allemaal adembenemend mooi uit zeg, keek m'n ogen even uit. Van een degelijk verhaal heeft Snyder overigens nooit kaas gegeten, maar met zoveel pracht en praal maakt dat mij eventjes helemaal niks uit.

avatar van K. V.
Dit was een aangename verrassing. 'k had eigenlijk erg lager verwachtingen bij deze film, maar dit was zeker niet nodig.
Eerst en vooral was het een boeiend verhaal die me van begin tot einde kon bekoren.
Visueel was de film ook af. De uilen zagen er echt realistisch uit en ook de omgevingen en dergelijke zagen er ook erg goed uit. Zeker geen slecht woord daarvan.
'k vond het een uitstekende familiefilm die zeker de moeite is om te bekijken. Een aanrader .